https://yliteippaus.fi/

Vaihteistot 6DSG / 7DSG

EsaPJ

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.3.2014
Minulla nämä jutut alkaa näemmä että, kerronpa tarinan.
OK. Eka kokemus VW:n automaatista, 3.0 Tuaregin ?tronic. En tykännyt, taustalla oli iso vääntävä moottori joka tasasi puutteita-> ajotuntuma oli OK.
Audin A4 Tiptronic, (korimalli B7) aivan surkea.
VW Passat (isohko bensakone) 6DSG. -> Minähän rakastuin tuohon vaihteistoon!
Vähääkään itseäni kehumatta, ennustin jo silloin ettei tuo öljyn poistaminen vaihteistosta ole oikea painon säästö menetelmä (6DSG / 7DSG).
Eikös nuo vääntävimpien koneiden yhteydessä olevat kuusivaihteiset DSG:t toimi tänäänkin ihan hyvin?
En kerennyt noilla lyhyillä ajorupeamilla löytää ollenkaan noita DSG:n vaihtamisvikoja.
Joskus tuntuu jopa, että se DSG vaihtoi paremmin kuin tuo ZF?
Varsinkin raskaassa autossa, pintakaasulla, tuntuu että tuo momentinmuunnin laatikko luistattaa kokoajan?
 
epjbmw sanoi:
VW Passat (isohko bensakone) 6DSG. -> Minähän rakastuin tuohon vaihteistoon!
Eikös nuo vääntävimpien koneiden yhteydessä olevat kuusivaihteiset DSG:t toimi tänäänkin ihan hyvin?
Minulla 7½ vuotta vanha Passat 3.2 ja DSG6:n kanssa ei minkäänlaisia ongelmia. Eipä ole pahemmin kyllä kilometrejäkään. Mutta ajan hammas ei ainakaan niitä kaada. :D
 
nuo vääntävimpien koneiden yhteydessä olevat kuusivaihteiset DSG:t toimi tänäänkin ihan hyvin?

Mulla on 6 lovinen S-tronic, hienosti toimii. Mutta kun joskus on ollut lainassa joku auto missä on 7 vaihteinen (kuiva) laatikko, sitten arvotaan seuraavaa vaihdetta, nykii joskus ym. En tykkää ollenkaan.
 
DSG/S-tronic- laatikoita on useampaa eri sorttia, joita ihan kaikkia ei pidä sekoittaman. 7-vaihteisia on kolmea erilaista ja kuusivaihteista yhtä ainakin täällä kotimaassa.

DQ200 = kuivakytkin- 7-vaihteinen poikittaismoottoreihin. LUK:n kytkimet, tätä on <250Nm vääntävissä autoissa
DQ250 = märkäkytkin- 6-vaihteinen poikittaismoottoreihin, ensimmäiset versiot esitelty 2003 R-Golfissa. Kestänee nykymuodossaan vajaan 400Nm.
DQ500 = märkäkytkin- 7-vaihteinen poikittaismoottoreihin, vääntökesto <600Nm, löytyy RS-audeista, VW Tiquan, Q3, VW T5 portteri jne.

DL501 = Audin märkäkytkin- 7-vaihteinen pitkittäiskoneisiin. Väännnönkesto 550Nm, isommissa on tippari.

Nelivetoa löytyy jatkeena käytännössä kaikista muista paitsi DQ200 laatikosta. Kiinaan on tulossa jotain uutta DQ380 lootaa, mutta siitä löytyy huonosti tietoa.. Wikipediasivut ovat välillä puutaheinää, kun siellä väitetään esim DQ250 olevan kuivakytkinlaatikko, mitä se ei kyllä ole. :D
 
Ihme ehdotus. Mitä jos kuitenkin korvaisi ne hajoilevat jatkopäätelmän ja laatikot toimivilla ja kestävillä. Voisi olla asiakastyytyväisyyttä enemmän nostava tekijä kuin takuun pidentäminen.
 
Varmaan syy on osin siinä, että hajoavia on kuitenkin liian pieni prosentti isompaa takaisinkutsua varten. Tuohan on pitkästi tuurista kiinni..

Lähipiirissä on kahteen TSI:hin tehty jakopää, joista toinen oli vaihtokunnossa 23tkm kohdalla ja vaimon autoon teetin sen varmuudeksi 95tkm kohdalla 6 vuotiaaseen autoon kun alkoi hiljalleen kilkattaa. Samaan aikaan yhtään dsg:tä ei ole paukkunut ja niitäkin on viimeisen 7 vuoden aikana useita lähipiirissä ollut, yksi jopa 3 vuotta/90tkm itselläkin. Ja tuo oli edellisen korimallin octvia rs disukassa heti, kun se oli julkaistu..

Tiedä sitten vaikuttaako ajotapa/tyypillinen ajosuorite/ilmasto näihin miten paljon. Noista vaihdetuista jakopäistä toinen on tyypillistä pätkäajoa taajamassa kahden eläkeläisen toimesta ja vaimolla taas sekoitus lyhyttä taajamaa ja 2x30min maantietä työpäivinä. Kylmään aikaan kumpikin auto hakee esilämpöä tolpasta.

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
Samaan aikaan yhtään dsg:tä ei ole paukkunut ja niitäkin on viimeisen 7 vuoden aikana useita lähipiirissä ollut, yksi jopa 3 vuotta/90tkm itselläkin. Ja tuo oli edellisen korimallin octvia rs disukassa heti, kun se oli julkaistu..

Ongelmasta kertoo aika paljon jos 3 vuoden / 90 tkm kestoa pidetään jotenkin ihmeellisenä. Vaihdelaatikonhan pitäisi ihan yksiselitteisesti kestää koko auton elinikä.
 
Ei ihmeellisenä eikä hyväksyttävänä, vaan ainoastaan osoituksena siitä että ongelmien laatu ja esiintyminen vaihtelee. On varmasti laatikoita millä on menty 500tkm ilman ongelmia. Omat kokemukset rajoittuvat tuohon, koska silloin liisari meni takaisin.

Sana "jopa" oli tässä kohdin harhaanjohtava ja olisi pitänyt jättää pois. Sen verran vainoharhainen noiden suhteen kyllä olen, että nykyisessä A4:ssa stronicin vuoksi pidän huolenpitosopimuksen voimassa...

Missään tapauksessa en hyväksy vag:n toimintaa laatikoiden tai jakopään suhteen. Yritin vain puhtaasti rationalisoida miksi asialle ei ole tehty oikein mitään radikaalia.. toki listaan pitää lisätä myös suuri pr-katastrofi ja taloudellinen isku mikä tuosta yhtälöstä syntyisi. Pr-ongelmahan se nytkin on, mutta "autopiirien" ulkopuolella möly alkaa jo olla vaimentunut..

//Juha
 
Ja taas kirjoitetaan asioista ristiin.. Kun noita hemmetin "DSG" laatikoita on oikeesti ihan hyviäkin, ehkä jopa enemmän kuin huonoja.. Siis erilaisia tuollaisia DSG "nimen" alla kulkevia..
 
Väitän ettei DSG/TSI-ongelma ole niin suuri kuin näillä foorumeilla voisi kuvitella. Minun tuttavapiiristä ei ole mennyt sen kummemmin TSI:n jakopäitä kuin DSG-lootiakaan. En väitä etteikö esim. TSI:n jakopään konstruktio olisi susi, mutta aivan niin suuri ongelma ei ole kuin annetaan ymmärtää.

Mittakaavavirhe syntyy helposti jo pelkästään siitä, että jollakin porsii vaikka juuri se TSI. Tällä kaverilla on ystäviä  30 kpl ja sama määrä sukulaisia joille on ongelmasta kertonut. Nyt on 60 kpl lähipiirin henkilöitä, jotka voivat palstalla kertoa että minun sukulaiselta/kaverilta hajosi TSI vaikkapa 20 tonnin kohdalla. Näennäisesti teoriassa voisi näyttää siltä, jos nämä kaikki olisivat "internet-aktiiveja", että yhdestä ongelmasta kumuloituu kuusikymmentä hajonnutta TSI:ä. Lisäksi sitten kaverin kaverit jne.

TSI-ongelma lienee laajuudeltaa hieman suurempi kuin Toyota D4D-kansi yms. ongelmat, mutta niistä ei juuri verkossa puhuta, vaikka Toyota veti jopa 177 heppaisen koneen vähäksi aikaa pois myynnistä. Erona lienee se, että Toyota hoitaa korjausvelvoitteensa asiallisesti VAG:n/VV-auton venkoillessa täysin selvissä tapauksissa. Appiukoltani paukkuin Avensiksen D4D ja Toyota hoiti asian ilman minkäänlaista mutinaa sekä antoi korjausajaksi uuden Priusin alle. Tämän seurauksena appiukko korjattua Avensista hakiessaan allekirjoitti tilaussopimuksen Priusista. Tähän palvelutasoon pitäisi pyrkiä jokaisen autonvalmistajan.
 
MMW on asian ytimessä.

Intternetissä asiat saa helposti väärät mittasuhteet.

Äkkiseltään ei tuu mieleen ainuttakaan hajonnutta dsg loota lähipiiristä, mutta yksi manuaali porsi b7 Audista.

Itsellä ollut dsg6 4v/100tkm ilman ongelmia.
 
ePa sanoi:
Äkkiseltään ei tuu mieleen ainuttakaan hajonnutta dsg loota lähipiiristä,

Äkkiseltään ei tuu mieleen ainuttakaan hajoamatonta DSG(kuiva7) lootaa lähipiiristä.

Näin ne elämät ja asiat vaihtelee  ;D

Mut mun ei pitänyt asiatopikkeihin osallistua, vielä..
 
MMV sanoi:
Väitän ettei DSG/TSI-ongelma ole niin suuri kuin näillä foorumeilla voisi kuvitella. Minun tuttavapiiristä ei ole mennyt sen kummemmin TSI:n jakopäitä kuin DSG-lootiakaan. En väitä etteikö esim. TSI:n jakopään konstruktio olisi susi, mutta aivan niin suuri ongelma ei ole kuin annetaan ymmärtää.

Mittakaavavirhe syntyy helposti jo pelkästään siitä, että jollakin porsii vaikka juuri se TSI. Tällä kaverilla on ystäviä  30 kpl ja sama määrä sukulaisia joille on ongelmasta kertonut. Nyt on 60 kpl lähipiirin henkilöitä, jotka voivat palstalla kertoa että minun sukulaiselta/kaverilta hajosi TSI vaikkapa 20 tonnin kohdalla. Näennäisesti teoriassa voisi näyttää siltä, jos nämä kaikki olisivat "internet-aktiiveja", että yhdestä ongelmasta kumuloituu kuusikymmentä hajonnutta TSI:ä. Lisäksi sitten kaverin kaverit jne.

TSI-ongelma lienee laajuudeltaa hieman suurempi kuin Toyota D4D-kansi yms. ongelmat, mutta niistä ei juuri verkossa puhuta, vaikka Toyota veti jopa 177 heppaisen koneen vähäksi aikaa pois myynnistä. Erona lienee se, että Toyota hoitaa korjausvelvoitteensa asiallisesti VAG:n/VV-auton venkoillessa täysin selvissä tapauksissa. Appiukoltani paukkuin Avensiksen D4D ja Toyota hoiti asian ilman minkäänlaista mutinaa sekä antoi korjausajaksi uuden Priusin alle. Tämän seurauksena appiukko korjattua Avensista hakiessaan allekirjoitti tilaussopimuksen Priusista. Tähän palvelutasoon pitäisi pyrkiä jokaisen autonvalmistajan.

Itse uskon, että totuus on jossain puolivälissä. Koen täysin mahdottomana, että edes puolet hajonneista ilmoittautuu kenenkään toimesta missän julkisessa mediassa. Kannattaa myös viettää vaikka tunti VW Centerin pihalla ja katsoa kuinka monta kertaa hinurilla sinä aikana tulee pihaan Volkkareita. Golfista kun meni laturi ja viimeisillä käsivoimilla sain kurvattua VW Centerin pihaan, totesin tuon 25min episodin aikana, että kaksi hinausautoa tuli tuossa ajassa. Olin järkyttynyt. Tietenkään tuo ei kerro miksi olivat päätyneet hinurin kyytiin.
 
Ocussani oli 6DSG ja kesti 100tkm eikä ole 5 vuoteen kuulunut ostajan suunnalta mitään. Todennäköisesti kukkuu edelleenkin hyvin.
Nykyisessä GPlussassa on 7DSG ja 90tkm mittarissa ja menossa pian huoltoon. Hyvin on pysynyt kunnossa tähän saakka TSI ja DSG.
En tiedä ainoatakaan sukulaista, keneltä olisi VW jättänyt tielle. No, täällä foorumilla sitten näkee kaikenlaisia kertomuksia.Suurin osahan TSI-ongelmista koskee kaksoisahdettuja.

Pikkuisen olen ajatellut, että ajotavalla ja olosuhteilla saattaa olla merkitystä. Jos kumpikin käy noista laitteista kuumana ja jatkuvassa revityksessä, niin .... Monastihan juttu menee niin, että aluksi kesti vaihteisto hyvin kiihdytyksiä vaikka veti punaiselle kierrokset, mutta nyt hyytyy jo pintakaasulla... 8)

Usein on myös niin, että todelliseen vikaantumiseen tarvitaan monta syytä.
 
Vaikka olenkin sitä mieltä, että kohu DSG:n ympärillä on liioittelua, niin en voi silti itsekään olla täysin tyytyväinen vaihteistoon.
Sen käytös ei vaan täysin miellytä.
Ja sen verran takaraivoon on tuo jatkuva papatus DSG:n vioista mennyt, että jatkuvasti kuulostelen ja tunnustelen sen vaihteiston toimintaa.
Rasittavaa.
Autolla pitäisi pystyä vain ajamaan.

Vasta 50 tuhatta takana, mutta toinen vastaava pitäisi ajaa ennen kuin vaihtoon menee.
Takuu parin kuukauden päästä ummessa.
Kaikki ulokkeet ristiin, että kestää...
 
Paikallinen taksiautoilija ainakin sanoi että neljäs DSG6 VW menossa eikä ikinä vaihteistovikaa.
Kertoi ajavansa 400-450tkm autoilla ennen vaihtoa. Kaksoismassakytkin hänen kokemuksien mukaan pitää vaihtaa n.150tkm välein.
Oma kokemus 2008 tdi dsg passat ja 186tkm ilman ongelmaa.
Toki lähipiiristä löytyy golf dsg7 johon jo 20tkm kohdalla laatikkoa takuuna korjattiin.
Itse uskalsin uuden passatin tilata DSG.llä.
 
Petri M sanoi:
Paikallinen taksiautoilija ainakin sanoi että neljäs DSG6 VW menossa eikä ikinä vaihteistovikaa.
Kertoi ajavansa 400-450tkm autoilla ennen vaihtoa. Kaksoismassakytkin hänen kokemuksien mukaan pitää vaihtaa n.150tkm välein.
Oma kokemus 2008 tdi dsg passat ja 186tkm ilman ongelmaa.
Toki lähipiiristä löytyy golf dsg7 johon jo 20tkm kohdalla laatikkoa takuuna korjattiin.
Itse uskalsin uuden passatin tilata DSG.llä.

Ajaako jotkut noilla samoilla takseilla muka yli 300.000km:a??? Hämmästelen minä. Kyllä ainakin lahdessa kalusto tuntuu vaihtuvan sitä vauhtia, että kun 100.000 ylittyy, niin viimeistään auto vaihtuu.
 
Children of the damned sanoi:
Ajaako jotkut noilla samoilla takseilla muka yli 300.000km:a??? Hämmästelen minä. Kyllä ainakin lahdessa kalusto tuntuu vaihtuvan sitä vauhtia, että kun 100.000 ylittyy, niin viimeistään auto vaihtuu.

Täyden veroedun saa kolmessa vuodessa, siksi ainakin PK-seudulla se on aika yleinen vaihtoväli. Stadissa tuossa ajassa tulee kilometrejä n. 350 tkm, Espoossa 400 tkm ja Vantaalla 500 tkm. Vantaalla käsittääkseni vaihtavat vähän keskimääräistä useammin. Pelkät laitteiden asennuskustannukset on sellaiset, että ei sitä autoa vajaan vuoden välein kannata vaihtaa.
 
Children of the damned sanoi:
Ajaako jotkut noilla samoilla takseilla muka yli 300.000km:a??? Hämmästelen minä. Kyllä ainakin lahdessa kalusto tuntuu vaihtuvan sitä vauhtia, että kun 100.000 ylittyy, niin viimeistään auto vaihtuu.

Eikös täällä foorumilaisellakin yli 300 tkm ajettu Taksi Sharan just mennyt vaihtoon.
Itsekkin olen ostanut muutaman ex-taksin ja kyllä ne on ollut 260-470tkm ajettuja suoraan ammattikäytöstä.

Varmaankin täällä pääkaupunkiseudulla tulee vuodessa enemmän ajoa kuin Lahdessa.
Jotenkin en usko olevan kovin yleistä että taksi vaihtuisi alle 100tkm ajettuna uuteen. Auton varustelukin, mittarisennukset yms. kuitenkin jotain maksaa.
Eikös autoverovähennyskin suosinut auton pitämistä 3 vuotta?
 
Kyllähän takseilla ajetaan melkein järkiään yli 300tkm ennen vaihtoa, ompa yli 600tkm ajettujakin nähty.
 
Meilläpäin moni tuntuu vaihtavan parivuotiaana. Kilometrejä silloin se noin 200 tkm. Monesti varmaan kannattaa maksaa se yksi vuosi veroja takaisin ja ottaa uusi takuunalainen auto kaupasta jos vaihtoehtona on mennä takataskutakuulla se viimeinen vuosi.
 
Sattuipa Leonin tiivisteenvaihdon ajaksi ajoon Jetta VI 1,4 TSI ja DSG, eli 7-vaihteinen kuivakytkin laatikko. Hohhoijjaa mikä ero vaihteistossa vs. Leonin "sama laatikko"!! Jotain on todellakin muuttunut. Jetta lähti valumaan loivassa ylämäessä taaksepäin kun nosti jalan jarrulta, Leon lähtee "ryömimään". Suunnanvaihdot kestää Jetassa pidempään ja yleisesti tuo kytkimien toiminta on epämääräisempää. Leonin vaihteisto tuntuu paljon enemmän perinteiseltä automaatilta hyvässä mielessä. Jetassa kytkimien irroitus ja kytkeminen tuntuu paljon selvemmin. Hämmästyin kuinka paljon huonompi tuo on...

Niin, Jetassa kilometreja ~13tkm, eli vähemmän ajettu kuin omani.