https://tummennuskalvot.fi/

Vaihteistot 6DSG / 7DSG

Aika yllättävää. Itselle tulossa sama 1.6 Tdi Passattiin joten katsotaan millainen venkula se sitten on.
 
Kvee sanoi:
Aika yllättävää. Itselle tulossa sama 1.6 Tdi Passattiin joten katsotaan millainen venkula se sitten on.
Toivottavasti Leonin kaltaisen saat. En tiedä tuon Jetan vuosimallia, mutta tuskin nyt 2012 vanhempi? Sijaisautona korikorjaamolla toimii.
 
Useita DSG-autoja ajaneena, seassa sekä DSG6 että DSG7, en osaa allekirjoittaa niiden välillä olevan merkittävää eroa. Hiukan herkemmin märkäkytkin lähtee ryömimään, mutta muuten ovat aikalailla samanlaisia.

Olen myös edelleen sitä mieltä (joku muu voi olla eri mieltä), että selkeästi huonosti toimiva vaihteisto on rikki. Ja valitettavasti näiden DSG-lootien kanssa isossa osassa on jotakin vikaa. Se vika voi olla niin pieni että osa autoilijoista ei sitä edes huomaa ja lopuistakin iso osa nielee sen "ominaisuutena" kun huoltoa myöten sitä sellaiseksi uskotellaan.

Omista ajokokemuksistani selkeästi huonoin on ollut DSG6 joka lähti liikkeelle paikaltaan ihmeellisten nykäysten saattelemana. Mutta se olikin rikki ja kun tarpeeksi kauan vänkäsin liikkeen kanssa (vaati monta käyntiä paikan päällä ja sitkeää vääntämistä puhelimessa, kun ei siinä kuulemma mitään vikaa ole) niin sinne vaihdettiin kytkinpaketti ja sen jälkeen sekin toimi ihan yhtä hyvin kuin muutkin kokeilemani.
 
Mika_M sanoi:
Olen myös edelleen sitä mieltä (joku muu voi olla eri mieltä), että selkeästi huonosti toimiva vaihteisto on rikki.
Jos näin on, niin sitten tuon Jetan laatikossa on jotain vikaa 13 tkm kohdalla... Karua!
 
jf sanoi:
Tai sitten et ole opetellut ajamaan sitä oikein?!  ;)
Niin kait...  :) Tietynlaiseen DSG:n toimintaan kun on kerennyt 22 tkm matkalla tottua, niin siitä huomattavasti poikkeava toiminta vaan ihmetyttää.
 
P.Alikka sanoi:
Niin kait...  :) Tietynlaiseen DSG:n toimintaan kun on kerennyt 22 tkm matkalla tottua, niin siitä huomattavasti poikkeava toiminta vaan ihmetyttää.
En nyt vakavissani moista väittänyt. Itse kun noita joitakin kymmeniä on tullut ajettua ja muutaman sadan tonnin edestä, niin hymyilyttää kun aasintuntija kertoo kuinka sitä pitää oppia ajamaan oikein... Sama VW uskovainen täällä sitä monesti on jaksanut saarnata.
 
P.Alikka sanoi:
Toivottavasti Leonin kaltaisen saat. En tiedä tuon Jetan vuosimallia, mutta tuskin nyt 2012 vanhempi? Sijaisautona korikorjaamolla toimii.
Olen lähettänyt asian tiimoilta toiveikkaita ajatuksia yläkertaan.
 
Octavian DSG6 on alkanut toimia jotenkin hitaammin. Talven kylmillä väli 2->3 oli todella kankea.
Tällä hetkellä auto ei käytännössä lähde liikkeelle ilman kaasun painallusta.
Mittarissa on nyt 178 tkm. Seuraavassa huollossa ilmeisesti laatikkoöljyt vaihdetaan, josko se toisi parannusta asiaan.

Ajoin vähän aikaa sitten uudenkarhealla Focuksella. Siinä ollut 'Fordin dsg' eli Powershift oli paljon sähäkämmän tuntuinen. Lähti liikkeelle heti jarrun noston jälkeen ja ajossa vaihtoi nopeammin. Eroa toki moottoreissa, meillä kahden litran 140 hp Tdi, Fordissa 1,5 bensaturbo.
 
Markku sanoi:
Ajoin vähän aikaa sitten uudenkarhealla Focuksella. Siinä ollut 'Fordin dsg' eli Powershift oli paljon sähäkämmän tuntuinen. Lähti liikkeelle heti jarrun noston jälkeen ja ajossa vaihtoi nopeammin. Eroa toki moottoreissa, meillä kahden litran 140 hp Tdi, Fordissa 1,5 bensaturbo.
Fordin 1.5 bensaturbon perässsä ei ole powershiftiä vaan perinteinen mehumaija Ford/GM 6F35.
 
Markku sanoi:
Octavian DSG6 on alkanut toimia jotenkin hitaammin. Talven kylmillä väli 2->3 oli todella kankea. Tällä hetkellä auto ei käytännössä lähde liikkeelle ilman kaasun painallusta. Mittarissa on nyt 178 tkm. Seuraavassa huollossa ilmeisesti laatikkoöljyt vaihdetaan, josko se toisi parannusta asiaan.

Tuosta boldaamastani kohdasta on omakohtaista kokemusta ennen öljynvaihtoa, vaikkei noin isoilla kilometreillä. Ja joka kerta on uudet öljyt auttaneet. Toivottavasti auttaa teilläkin. Jos edellisestä vaihdosta on 60 tkm, niin hyvähän ne olisi vaihtaa  :)
 
Tuolla toisessa keskustelussa mietittiin DSG:n ja normiautomaatin ongelmia/nopeutta. Käsittääkseni nykyiset CVT-laatikot toimii hyvin, ainakin Honda Civicin uuttaa lootaa on kehuttu. Taitaa jopa kiihtyvyys ja ohituskiihtyvyys olla jopa parempi kuin manuaalilla. CVT.ssähän auto on periaatteessa ns. alueella kokoajan. Toki CVT:stä on huonojakin toteutuksia ja itsekkin vierastan 2kierrättävää" ääntä. Toisaalta jos hyvät CVT-lootat ois keksitty vuosikymmeniä sitten, niin "nykivät" automaatit ja huonosti toteutetut kaksoiskytkinlootat saattaisivat tuntua oudolta.
 
Onko DSG:n öljynvaihtoväli 60tkm? Minulla on tuossa korealaisessa 6-vaihteinen DCT, jonka öljynvaihtoväli on 120tkm. Mittarissa on tällä hetkellä 107tkm ja hyvin on toistaiseksi toiminut. Öljyt vaihdettiin viime huollossa, enkä huomannut vaihteiston käyttäytymisessä sen kummempaa eroa. Sellainen omituisuus tuossa on ollut, että kuuden vuoden aikana vaihteisto on heittänyt yhtäkkiä vapaalle ehkä noin 10 kertaa, mikä ei ole erityisen miellyttävä asia esim. risteystilanteessa On kuitenkin sen verran harvinaisenen ongelma, etten ole sen tarkemmin perehtynyt asiaan.
 
Märkäkytkimellä varustetuissa laatikoissa kyllä. Eli vanhassa 6-vaihteisessa ja uudessa tehokkaampien koneiden parina olevassa 7-vaihteisessa. Noissa kun kytkimet uivat öljyssä, niin niistä irtoaa moskaa öljyn sekaan. Siksi se pitää vaihtaa säännöllisesti.
 
Mikäs versio S-tronicista on Audi A3 8V:ssä 2016 -->
Märkä, kuiva? ilmeisesti 7-pykäläinen

- 1.4/1.5 TFSI COD (110kW)
- 2.0 TFSI (140kw)
 
1.4/1.5 kuiva-7 eli onko se nyt DQ200.

2.0TFSI quattrossa märkä-7v eli lienee DQ380/381.
 
OK kiitos. Kannattaako nuista kuivista pysyä erossa?
Märille ilmeisesti speksattu se 60 tkm öljynvaihtoväli?
 
Kai ne nykyään kestää jo jotain. On se toiminnaltaan vähän kulmikkaampi kuin tuo märkä.
 
Kävin tuossa viime viikolla huvikseni koeajamassa yhtä 2.0TFSI quattroa (eli siis märkä) ja vähän oudoksutti siinä semmoiset viiveet. Onko se normaalia S-Tronicille? Eli kun vähän polkaisi niin laatikko mietti hetken aikaa.
 
Ihan normaalia. Jos nopeasti tallaa kaasua niin lootan pitää ensin hämmentää sopiva vaihde päälle ja siinä kestää. Vielä enemmän kestää jos se haluttu vaihde sattuu olemaan sen kytkimen takana joka oli kytkettynä jo ennen kaasun painamista.
 
-P- sanoi:
OK kiitos. Kannattaako nuista kuivista pysyä erossa?
Märille ilmeisesti speksattu se 60 tkm öljynvaihtoväli?

Rapidin kuiva on toiminut hyvin itse laatikon osalta, vaihdekepin tunnistimessa oli viime vuonna ongelma.
Tosin ... 90hp/ 230 Nm.  :rolleyes:
 
Audissa on vielä sisarmerkkejä dynaamisempi kaasuvaste ainakin normal-modella, jolloin tuo viive ei edes tunnu niin pahalta kuin halvemmissa sisarmerkeissä, jotka vaatii reilummin sitä kaasun painamista, että jotain tapahtuu.