https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

VAG:n MQB -pohjalevyisten autojen ohjausongelmat

Markku J

Hallitusjäsen
Grand Legend
Liittynyt
18.12.2013
Perustan uuden aiheen MQB -tuoteperheen ohjausongelmille, joista keskustelu leviää Skoda Octavia RS -ketjussa muihinkin sisarmalleihin. Tänne voi kirjoitella kokemukset Ocu / Golf  / Leon / A3 -ohjauksista.

Minun Ocu RS:ssä on harmittava "mutteriohjaus" nyt päällä ja se ilmeni vasta lämpötilojen pudottua +2 asteeseen ja sen alle. Audi -kokemusten myötä oletan sen myös häviävän, jos pakkanen puraisee lähempänä 10 astetta. Saapa nähdä. Erittäin häiritsevä ratin muljahdus tapahtuu usein korjausliikkeitä tehdessä matka-ajossa. Ratti muljahtaa 1-2 cm kuin tyhjää vaan, ennen kuin ohjausvaste taas löytyy.
 
Tänään lämpötila oli +3,5 astetta, ja mielenkiinnolla tutustuin mutteriohjaukseen tällä kelillä. Lämpötila vaikuttaa selvästi, mutta työmatkan aikana ehti kymmenkunta muljahdusta tulla kuitenkin. Selvästi vähemmän kuin pari astetta kylmemmässä. Ihan samalla tavalla siis uskomattoman lämpötilasensitiivinen ilmiö kuin Audi A6:ssa oli.
 
Sinulle on niin paljon noita mutteriautoja siunaantunut, että taivaspaikkaan alkaa olla jo hyvät eväät. Harmittavia juttuja, eikä Leasingia voi oikein hävittääkään.
 
Kvee sanoi:
Sinulle on niin paljon noita mutteriautoja siunaantunut, että taivaspaikkaan alkaa olla jo hyvät eväät. Harmittavia juttuja, eikä Leasingia voi oikein hävittääkään.

Eikö VAGarenalla ollut enemmän kun yksi henkilö jotka purkivat leasing sopimuksen koska mutteria ei Audista saatu korjattua.

Mutta itse ongelmaan. Osaako joku heittää valistunutta arvausta mistä tuossa on kyse? Mikä voi vaikuttaa, että noin pienellä lämpötilanmuutoksella muuttuu käytös? Täytyykö lämpötilan muuttua konetilassa ohjausräkin luona vaiko missä?

En itse oikein pysty kuvittelemaan/esittämään mitään syytä tuohon. Onkohan se ohjaustunto tehty jotenkin sähköisesti? Siinä tapauksessakin itse ohjauksen kuuluisi toimia oikein ja vain vaste muuttuu. Mutta kun luetun perusteella koko ohjaus on hetken aikaa "poissa" jos ratti muljahtaa ikäänkuin tyhjää.
Kun kaiken järjen mukaan hetkeksi pois nukahtava tehostus tuntuisi käyttäytyvän siten, että ohjaus tuntuu hetkittäin raskaalta, ikäänkuin ratti takertelisi paikalleen. Mutta voisko tässä olla siitä kyse? Eli takertuminen on kuskille lähes huomaamaton, mutta elektroniikka havaitsee sen ja hetkeksi tehostus vahvistuu kun järjestelmä ajattelee kuskin kääntävän lujempaa?
Pelkkää tyhjää spekulointia. Mutta aika mysteeri juttu, kun tuota edelleen ilmenee.
 
Esiintyykö tuota muljahtelua myös kesärenkailla? Vai vaan talvirenkailla? Omassa autossa kun on alkanut esiintymään melkoista muljahtelua näillä noin nollakeleillä ja maantienopeuksilla. Ei esiintynyt kesärenkailla, mutta niilläkin meno muuttui epävakaammaksi kun pyöränkulmat säädettiin ohjearvoihin. Aiemmin takana oli (ulkonäkösyistä) jonkin verran negatiivista camberia ja meno oli huomattavasti vakaampaa.

Auto siis 4 vuotta vanha Scirocco, ei mitään tekemistä näiden uudempian kanssa. Kai?
 
Kesärenkailla en tuota ilmiötä huomannut, mutta siihen vaikuttaa ulkoiloman lämpötila. Nytkin tuntuu +5 asteen paikkeilla olevan rajalämpötila, jonka yläpuolella ilmiö häviää. Ihan sama oli A6:ssa. Siinä ei myöskään kylmemmillä keleillä tuota esiintynyt (pakkasta yli 5 astetta). Skodan osalta on pakkaset vielä tältä osin testaamatta, kun mutteri ei vielä viime talvena ollut lainkaan haittana.
 
On nimittäin aika samanlaiset oireet mitä on täällä kuvattu. -5 ... +5 välillä vatkaa ympäriinsä, mutta vaan talvirenkailla ja vuosi sitten ei vatkaus ollut läheskään samaa luokkaa kun miinus-camberia oli takana rajojen sisällä olevat maksimiarvot. Kesärenkailla samoilla lämpötiloilla ei mitään oireita, tässä voi toki kesärenkaiden 38 mm suurempi raideleveyskin vaikuttaa
 
Mulla esiintyy kanssa mutteria juuri tuossa muutaman plus-asteen haminoissa. Enemmän häiriö kuin haitta. En tiedä että korostavatko kitkat vielä tuota, mutta renkaidenvaihdon jälkeen tuota on taas tullut havainnoitua.

tuRboman sanoi:
En itse oikein pysty kuvittelemaan/esittämään mitään syytä tuohon. Onkohan se ohjaustunto tehty jotenkin sähköisesti?
On.

Siinä tapauksessakin itse ohjauksen kuuluisi toimia oikein ja vain vaste muuttuu. Mutta kun luetun perusteella koko ohjaus on hetken aikaa "poissa" jos ratti muljahtaa ikäänkuin tyhjää.
Kun kaiken järjen mukaan hetkeksi pois nukahtava tehostus tuntuisi käyttäytyvän siten, että ohjaus tuntuu hetkittäin raskaalta, ikäänkuin ratti takertelisi paikalleen.
Ratti tuntuu hetken raskaammalta ja sitten yht'äkkiä kevenee. Itse olen tulkinnut tuon johtuvan siitä, että tehostin menee CO2-arvojen kurissa pitämisen vuoksi nukkumaan kun renkaat ovat suorassa. Sitten kun renkaita kääntää, niin se ei herääkään riittävän ajoissa, vaan ohjaus tuntuu millisekunnin jäykältä. Ja ilmeisesti tässä nuo löysemmät talvirenkaat korostavat asiaa.

---
Markulla autonvaihdon ajankohta lähenee :)
 
Voisiko tuo "mutteri" olla syy-yhteydessä auton sähkölaitteisiin siten, että "kylmällä" ilmalla jos ja kun käytetään enemmän energiaa syöviä laitteita mm. sisätilojen lämmitys, penkinlämmitin, takalasinlämmitin, niin tästä seuraisi se, että auton "tekoäly" pudottaa hanakammin sähköisen ohjaustehostajan pois käytöstä, jotta energiaa säästyy ja kulutus pysyy kurissa?
Olikohan liian kaukaa haettu ajatelma :eek:
 
^Muuten hyvä teoria, mutta kun tuota tapahtuu vain melko kapealla lämpötila-aluuella nollan molemmin puolin.

Kaiken kaikkiaan varsin kummallinen tapaus.
 
mremonen sanoi:
En tiedä että korostavatko kitkat vielä tuota, mutta renkaidenvaihdon jälkeen tuota on taas tullut havainnoitua. Ja ilmeisesti tässä nuo löysemmät talvirenkaat korostavat asiaa.

Kitkarenkaat kyllä muljuavat etenkin jos ajaa vähänkään uraisella tiellä niin sen huomaa, eri merkeillä varmaan eroja tuossa. Olen aina laittanut tuon ilmiön renkaiden piikkiin. Miten pohjalevy voisi vaikuttaa ohjauksen muljuamiseen?
 
Mr Vice sanoi:
Miten pohjalevy voisi vaikuttaa ohjauksen muljuamiseen?

Ei se vaikutakaan, mutta näissä MQB -pohjalevylle rakennetuissa autoissa on sama perustekniikka. Moottorit, alustarakenne ja oletettavasti myös ohjausvaihde tehostimineen on samanlainen.
 
Markun autossahan on nastat. Itselläni on samat renkaat kuin Markku J:llä ja ne on varsin jäykät kyljistään eli renkaiden piikkiin en laittaisi. Lämpötila, sillä on selkä syy-yhteys asiaan. Ei tosin tuon kovemman energian kulutuksen kautta, koska alueella +5 / - 5 ei itselläni ainakaan ole perslämmittimet tms. edes käytössä, tuulilasin lämmitin hetken ennen ajoon lähtöä jos pakkasen puolella. Ja varmaan peilien lämppärit.

Oma ei onneksi mutteroi. Vaimolla tosin on mutteroiva ajotapa mutta ei liittyne asiaan koska silloin vaivaisi Markku J:tä aina lämpötilasta riippumatta  :D

Ekonoomimoodia olen kerran kokeillut että kas tällainenkin on, vaan en ole käyttänyt. Aina individual jotta saa ohjauksen tuohon jäykkään sporttimoodiin ja taas tuo vaimolle mutteriajotavan. Normilla se ajaa melkein ilman mutterointia.
 
Tuota tässä mietiskellyt tänään. Vois lämpötila-alue johtua seuraavasta. Eli ohjausvaihde jäykistyy lämpötilan laskiessa. Tämä on huomioitu softassa. Eli kun on tarpeeksi kylmää poistetaan stand by toiminto pois käytöstä. Mutta kun ei vielä ole tarpeeksi kylmää, +5C - -5C ja ohjausvaihde on ehtinyt kuitenkin jäykistyä hieman, aiheuttaa stand by tila "mutterointia". Miksi kaikista autoista ei tätä löydy? Toleranssit, kuinka tiukkaan kasattu ohjausvaihde on, miten voitelu toimii, onko voiteluaine puhdasta, onko ajettu paljon jne.
Saako jollain VAG softalla logattua ajon aikana ohjauskulman ja ohjaus-servon lähtöä? Tällähän sen vois todeta, eli alkaako tietyissä oloissa tulla viive servon lähtöön vs ohjauskulman muutokseen. Sitä kautta servo antaa suuremman ohjauksen vaihteelle pysyäkseen ohjauskulman mukana, aiheuttaen muljahtavan tunteen?

 
Lämpötila-alueesta päätellen tuo ei ole mikään pohjoisten olojen ongelma, joten luulisi että tuo tulisi esiin myös Keski-Euroopassa, sielläkin lämpötila laskee noihin lukemiin ja alemmaskin. Jos tuota taas esiintyy laajemminkin, niin siihen myös voisi kuvitella korjauksenkin löytyvän. Sehän on selvää, että jos ongelma esiintyisi vain Suomessa, niin ketään ei kiinnosta korjata sitä.
 
Penguin sanoi:
Lämpötila-alueesta päätellen tuo ei ole mikään pohjoisten olojen ongelma, joten luulisi että tuo tulisi esiin myös Keski-Euroopassa, sielläkin lämpötila laskee noihin lukemiin ja alemmaskin. Jos tuota taas esiintyy laajemminkin, niin siihen myös voisi kuvitella korjauksenkin löytyvän. Sehän on selvää, että jos ongelma esiintyisi vain Suomessa, niin ketään ei kiinnosta korjata sitä.

Pitkittäismoottoristen Audien vastaavankaltainen ongelma on pahimmillaan saksalaisessa talvessa, mikä näkyy sikäläisten keskustelupalstojen ketjujen pituutena. Ratkaisua vain saatiin odottaa yli 2 vuotta, jos se nytkään on varsinaisesti ratkaistu.  Ratkaisun vaikeus lienee siinä, ettei stand by -toimintoa voida ilmoitettujen päästögrammojen takia poistaa.
 
Olisi siihen varmaan jokin muukin ratkaisu, kun muillakin valmistajilla on tuollaisia standby-toimintoja, eikä ohjaus kuitenkaan muutu mutteriksi. Luulisi myös, että kokonaan uusiin automalleihin tuon saisi ratkaistua tai muutettua jostain alkaen tuotannossa, silläkin uhalla, että CO2-lukemat uusissa autoissa nousisivat.
 
Minulla tuo näyttäisi nyt olevan menneen talven lumia. Kop kop [emoji106] Ja siis autona oli A6 -12. Ohjausvaihde vaihdettu kertaalleen ja softia useita. Minun taisi olla ensimmäisiä, joita tutkittiin tarkemmin maahantuojan ja tehtaan toimesta. Softa taisi olla se, millä se loppujen lopuksi tokeni.
 
Mulla on tuossa se tehtaan tällä hetkellä suosittelema päivitys. Ei muuttanut tilannetta, mutta ei mulla kovin paha mutteri olekaan. Esimerkiksi tänään se ei ilmoitellut itsestään ollenkaan.

Jos ei olisi aikanaan VAGArenan melko vilkkaan ketjun takia herkistynyt seuraamaan tätä, niin voi olla ettei sitä huomaisi ollenkaan.
 
pokkus sanoi:
Mitä itse viimeksi näitä Jenkkilän sivustoja aiheesta luin, niin tämän vuoden aikana ilmeisen pitävä ratkaisu saatiin, jolla mutteri saatiin poistettua suurimmassa osassa tapauksia. Korjauksen huonona puolena tosin oli se, että se tuhosi ohjaustunnon totaalisesti ja teki ohjaustehostimesta aivan liian kevyen.

Ouch! Omassa faceliftissa täytyy sanoa etten ole mutteria pitkään aikaan huomannut. Ehkä on kesän aikana vaan päässyt unohtumaan.. nyt alkaa jo kaduttamaan että aiheesta tuli luettua. Varmaan muistin virkistyminen johtaa taas alitajuntaiseen seurantaan ja mutterin löytymiseen :(

Tai sitten ne teki autoon viime huollossa jonkun softapäivityksen mikä asian on fiksannut.

//Juha
 
Olenko ymmärtänyt oikein, ettei tätä ohjausongelmaa ole juuri huomattu uutena/vähän ajettuna, vaan se ilmenee/kehittyy ajankanssa ja kilometrien karttuessa? Itse en ole Cuprassa havainnut millään ajoasetuksella ohjauksessa hämminkiä. Tosin Comfort-modessa Cupran ohjaus on lähes käyttökelvoton/tarpeeton, mutta muusta syystä. Matkaa kertynyt karvan alle 12000 km. Tuskin tulee jäämään ainakaan havaitsematta mikäli ilmenee, koska ohjauksen, ajettavuuden ja alustan suhteen olen hyvin tarkka ja kriittinen. Täytyypä jatkossa seurata tilannetta.

Lisäyksenä vielä, että onko joku havainnut ongelmaa kesärenkailla vai pelkästään talvirenkailla? Noissa lämpötiloissa, joissa ongelmaa on havaittu on varmasti ajettu kesärenkaillakin.
 
Näinhän se tuntuu olevan, että tämä mqb -alustaisten ongelma kehittyy aikansa eikä välttämättä esiinny uutena. Audi A3:n osalta näitä on raportoitu 10-20 tkm kohdalla. Minun Skodassa oireilu tuli esille tämän kylmän kauden alussa, jolloin kilometrejä oli 17 tkm paikkeilla. Sopii siis tuohon A3 -käyttäjien löydökseen. Miksiköhän Golfista ei kuulu vastaavaa, vaikka se on volyymeiltään suurin malli tällä toteutuksella ?
 
Lebis sanoi:
Olenko ymmärtänyt oikein, ettei tätä ohjausongelmaa ole juuri huomattu uutena/vähän ajettuna, vaan se ilmenee/kehittyy ajankanssa ja kilometrien karttuessa?

Lisäyksenä vielä, että onko joku havainnut ongelmaa kesärenkailla vai pelkästään talvirenkailla? Noissa lämpötiloissa, joissa ongelmaa on havaittu on varmasti ajettu kesärenkaillakin.

Mulla ei kesärenkailla ja kesälämpötiloilla ollut mitään ongelmaa. Kun lämpötilat laski nollan pintaan (talvirenkaat alla), havaitsin kiemurtelun suoralla ja tahmean keskialueen. Kilometrit tuolloin vajaat kolmekymppiä. Vaikea sanoa, mikä vaikutus on ajomäärällä, lämpötiloilla tai talvirenkailla. Pirullinen kuitenkin on ajaa suoraan. Asiaa ei korjaa eri ohjausmoodit, rengaspaineet, eikä muutkaan asetusten muutokset. Pyöränkulmatkin on tarkistettu.
 
Markku J sanoi:
Näinhän se tuntuu olevan, että tämä mqb -alustaisten ongelma kehittyy aikansa eikä välttämättä esiinny uutena. Audi A3:n osalta näitä on raportoitu 10-20 tkm kohdalla. Minun Skodassa oireilu tuli esille tämän kylmän kauden alussa, jolloin kilometrejä oli 17 tkm paikkeilla. Sopii siis tuohon A3 -käyttäjien löydökseen. Miksiköhän Golfista ei kuulu vastaavaa, vaikka se on volyymeiltään suurin malli tällä toteutuksella ?

On kuulemma pari tapausta, kun 7-Golfiin on vaihdettu ohjausvaihde ohjausongelmien takia.