https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

VAG jäähdytinnesteet

L

Luigi

Vieras
Meikäläinen on ihan sekaisin näistä VAG-autojen jäähdytinnesteistä, että tarvii apuja, mitä laatua uskaltaa laittaa. Eli paisarin kyljessä on merkintä G12 ja väri sinertävä, eli nesteen täytyy olla G12++, purppura. Kävin marmorilta hakemassa vastaavaa, mutta ei ollut. He käyttävät kuulemma ainoastaan G13 pinkin väristä. Kysyin sekoitettavuudesta, niin ensin sanoi, että ei saa sekoittaa tuon G12++:n kanssa, kun on eri väristä, mutta sitten tuli toinen äijä, joka sanoi, että saa sekoittaa.

Sitten olen surffaillut netissä, niin Motonet myy G13, joka on purppuran väristä. Mitä eroa on tuolla pinkillä marmorin G13 ja motonetin purppuralla G13? Kuvan perusteella purkkikin on ihan samannäköinen. Uskallanko mie nyt laittaa tuota marmorin pinkkiä G13, kun tällähetkelä siellä on purppuraa G12++. Autona Ocu vm-11.
 
Onko tästä apua

Audifinns:
Volkkarilta on tullut uusi jäähdytinneste G13. Tämä korvaa G12 nesteen pikkuhiljaa.

Uudet mallit kuten Golf 7 ja uusi A3 käyttävät G13 nestettä, Up! on ensimmäinen jossa se on jo vaatimuksena. Myös jotkut uudet jo tuotannossa olevat mallit käyttävät jatkossa G13 nestettä. Näissä uusissa malleissa saa käyttää AINOASTAAN G13 nestettä, kuten paisarin kyljessä lukee. Näihin EI SAA sekoittaa G12 nesteitä sillä se heikentää G13 ominaisuuksia.

Vanhempiin malleihin joissa vakiona on G12, G12+, G12++ neste, saa sekoittaa G13 nestettä ja järjestelmän saa myös täyttää G13 nesteellä kokonaan.

Purkki on sitten tekstiä lukuunottamatta tismalleen samanlainen molemmilla nesteillä. Molempia saa vielä mutta G12 jää oletettavasti kokonaan pois aikanaan.

G13 vaatii erilaisen pakkasenkestomittarin kuin G12++, johtuen eri koostumuksesta
 
En ole minkään sortin asian tuntija, mutta en suosittele. Aikoinaan Opelin kanssa merkkiliikkeen mies sanoi vastaavasta asiasta väärää tietoja, ja onneksi en uskonut. Jos olisin uskonut, olisi Corsan jäähdytysjärjestelmä ollut sameaa litkua täynnä ja vahinko tietysti omaan piikkiin.
 
Luigi sanoi:
Kävin marmorilta hakemassa vastaavaa, mutta ei ollut. He käyttävät kuulemma ainoastaan G13 pinkin väristä.

Siis onko niin, että Skodan marmoritiski ei myy Suomessa G12++:aa?
 
^ Oulun Aineella ei ainakaan ollu. Sanoivat että käyttää nykyään vain tuota G13.

Moronetin G13-purkin tuotetiedoissa lukee, että " Voidaan käyttää G12/G12+/G12++ nesteiden tilalla ja sekoittaa niiden kanssa keskenään", mutta motonetin G13 on purppuraa ja Marmorilta sai vain pinkkiä. Onko näissä vain eri väriaine vai myös muuta eroa.

Onneksi Oulun skodailijat saa uuden Marmorin, johon kantaa rahansa. :)
 
En ole todellakaan opiskellut mitään näistä uusista nesteistä, mutta perinteisesti on ollut oma pakkakestävyys mittari (tai asteikko optisessa) etyleeni ja propyleeni nesteille. Ja niitähän ei ole saanut sekoitella keskenään.

Nyt on vag:eek:lla on uusi neste jota saa kuitenkin sekoittaa vanhaan. Mutta jonka pakkasen kesto mitataan eri mittarilla niin onko se joku muu kuin propyleeni tai etyleeni neste? Vai katsotaanko niin että pienen määrän voi kuitenkin sekoittaa? Yksi sekoituksen huono puoli on se, että sen pakkasen kestävyyttä ei ole voinut mitata.

Ja tosiaan en ole mitään opiskellut näistä uusista aineista, voin ihmetellä ihan turhuuksiakin :)
 
Aika tekniseksi on mennyt jopa tämä jäähdytysnesteen lisäys. Ennen aikaan lisättiin vaan "pakkasnestettä" sopivasti hanavedellä laimennettuna  :) .

Työsuhdeskoda kun pyysi lisää nestettä, niin ajelin suosiolla työpaikan naapurissa olevalle Veholle, ja siellä avulias työnvastaanottaja täytti paisuntasäiliön G13 -nesteellä, jota siellä kaiketi on jo tehtaan jäljiltä.
 
Korrekilla on valikoimassa  jäähdytysneste, joka on erityisesti tarkoitettu uudemmille VAG-konsernin moottoreille.Maininta pullon kyljessä ;)
 
Heh heh.. Kylläpä sitä osaa olla joskus tyhmä. Etiketin alta sai lukea selvästi että voi sekoittaa G12+:n ja G12++:n kanssa. :D
 
Nyt meidän Audikin pyytää lisää jäähdytysnestettä. Skodaan sitä lisättiin jo kesällä. Merkkiliikkeiden varaosatiskit ovat tietenkin huomenna kiinni. Saakohan pääkaupunkiseudulla mistään G13 -nestettä lauantaisin ?
 
Katos, niillä on aitoa tavaraa Motonetissa. Kiitos vinkistä, Karvis. Sieltähän minä tuota sitten saan. Tosin hinta ei ole odotettua Motonet -tasoa, kun Slamitilla on halvempaa. Mutta eihän tämä nyt parista eurosta ole kiinni.
 
Esim. Markun A3:ssa käytännössä varoitus jäähdytysnesteen määrästä tulee melko aikaisessa vaiheessa, tuosta ei tarvitse lisätä kuin pari kolme desiä niin se on jo yli minimin. Käytännössä koneen vesitilavuus on niin suuri että sinne voi ihan huoletta lurauttaa sen pari desiä ihan pelkkää vettä. Lisäilee sitten glykolia tjsp. sitten kun jaksaa jos jaksaa.
 
Noinhan se varmaan on. En edes katsonut vielä konepellin alle, kun avopuoliso töistä tullessaan kertoi tuosta coolant -varoituksesta. Sama homma oli Skodassa. Siinä paisuntasäiliössä ei ollut varoituksen tullessa kuin hiukan (5 cm paikkeilla muistaakseni) nestettä näkyvissä, mutta pieni osahan tuo paisuntasäiliön puoliväli on nesteen kokonaistilavuudesta.
 
^Meillä paisuntasäiliössä ei ollut kuin pari senttiä nestettä näkyvissä. Yllättävän paljon alle minimin saa olla ennen kuin ilmoitus tulee.
 
Taitaa olla kuskille näkyvä varoitus suhteutettu kokonaistilavuuteen, eikä pelkästään näkyvissä olevaan paisuntasäiliöön, jonka suhteen minäkin autoistamme huolestuin.
 
Olisivat Pitskussa halunneet ottaa auton tutkittavaksi, mutta ei ollut aikaa jättää sitä. Tuntui oudolta kun muistelin, että sinullakin oli säiliö aika tyhjänä ja pienemmillä kilsoilla kuin meillä (n. 25 000).
 
Minulla Skodan tyhjenemisvaroitus tuli kesällä. Olisko ollut silloin jotain 15 tkm ajettu. Sen täytön jälkeen on neste pysynyt rajoissa.
 
Mulla tuli herjat noin 20000 kilsassa räsässä. G13 litkua löytyi ihan läheiseltä Neste Motorest Warkauden Portista ja pönikässä luki että saa sotkea noihin G12++ ja G12+++ ainesiin. Ostamani G13 litku oli purppuran väristä kuten myös alkuperäinen neste. Lisätä ei tosin tarvinnut kuin muutama desi.
 
Kuiva on Audin paisuntasäiliö....Motonetin tuote ei vastaa nettikuvaa, vaan on kuulemma kesällä tuote vaihtunut. Nyt tarjolla on jokin "piraattituote", jossa lukee C13. En ostanut. Eiköhän tällä ajele maanantain työkeikan vielä.

Ihmettelen kyllä, että VAG -marmoripalatseissa ei ole edes yhtä tarvikemyyjää paikalla lauantaina. Luulisi varaosa- ja tarvikeostajia sentään olevan liikkeellä yhden miehen palkan edestä.

 
Markku J sanoi:
Kuiva on Audin paisuntasäiliö....Motonetin tuote ei vastaa nettikuvaa, vaan on kuulemma kesällä tuote vaihtunut. Nyt tarjolla on jokin "piraattituote", jossa lukee C13. En ostanut. Eiköhän tällä ajele maanantain työkeikan vielä.

Ihmettelen kyllä, että VAG -marmoripalatseissa ei ole edes yhtä tarvikemyyjää paikalla lauantaina. Luulisi varaosa- ja tarvikeostajia sentään olevan liikkeellä yhden miehen palkan edestä.

Vaan harvoimpa on la tai su tarpeeksi ostavaa porukkaa paikalla, jotta kannattaa maksaa palkka yhdellekään varaosamyyjälle. Jos annat taas siitä hyvästä vapaan viikolle, niin viikolla, jolloin on enempi esim. kilpailevien korjaamojen asiakkaita (ja levinneitä autoja piha täynnä) olisi paikalla taas sitten yhden miehen vajaus.

Automyyjä/automyynti pystyisi ehkä hoitamaan tuon saman homman la tai su, eli myymään oman homman ohessa edes ne välttämättömimmät asiat kuten sulat, pissapojannesteet, jäähdytysnesteet, paristot. Toki tuo ei kyllä kaikilta onnistu, koska kaikkien automyyjien tietämys varaosien suhteen ei ole mikään kummoinen ja voisi käydä niin, että myy väärät nesteet tai sulat yms. Se vaatisi myös, että automyyjä osaisi käyttää kassaa tai kassajärjestelmä edes olisi toiminnassa viikonloppuna.

Varaosien lauantaiaukioloja on yritetty monessa autofirmassa, mutta tulokset ovat osoittaneet, että kysyntää ei ole tarpeeksi. Ei edes pk-seudulla.
 
Aja Markku J vaan lähimmälle Nesteen huoltamolle, luulen että G13 litkua on hyllyssä jos kerran jossain Warkaudessakin on.