https://tummennuskalvot.fi/

Uusiin bensamoottoreihin myös hiukkassuodatin

Sande sanoi:
Toiset ihmiset "elävät" näistä draamoista. Aletaan stressaamaan ennalta asioita ja tehdään niistä ongelmia vaikka koko autoa ei edes vielä ole. Ja saattaa käydä niinkin, ettei edes tule tämän asian johdosta...
Kyllä vain. Minä en edes ottaisi mokomaa autoa, jossa hiukkasloukku bensakoneen yhteydessä. Lisäksi joutuu vaihtamaan peräöljyjä...
 
tet sanoi:
Dieselin tapauksessa passiivinen poltto vaatii kovempaa maantie- tai motariajoa, jotta pakokaasun lämpötila nousee tarpeeksi korkealle noen palamista varten.

Senpä vuoksi dieseleissäkin noita aktiivisia polttimia on joko ruikkimalla sitä disua raakana DPF:lle ja/tai sähköhehkuilla nostetaan se lämpötila riittäväksi noen palamisen varmistamiseksi. Etenkin kaupunki-busseissa yms. tuo polttelu muuten olisikin aika mahdotonta, yli 90% ajosta kun on sitä pelkkää kaupungissa pörräävää pätkää ja näin kunnon "pesevää" motariajoa ei niillä tule välttämättä lainkaan. Ja onhan tuo sähköavusteinen tuossa omassa käyttiksessänikin. Toki dieselin tapauksessa ajotapansa lisäksi myös polttoainevalinnoillaan voi vaikuttaa tuohon noen syntymiseen, HVO100 erityisen vähän nokeavana. Bensan tapauksessa tätä vaihtoehtoa ei taida olla lainkaan ???
 
tet sanoi:
Ei kuitenkaan kaikissa bensakoneissa. Esimerkiksi volkkarin TSI-moottoreissa ei ole EGR-venttiilejä...
Näyttää löytyvän ainakin osasta TSI malleja.
1.6TDIn osalta se onkin erinomaisen kuuluisa osanen.
 
CorAveRav sanoi:
Näyttää löytyvän ainakin osasta TSI malleja.
1.6TDIn osalta se onkin erinomaisen kuuluisa osanen.
Kuten myös 1.2 TDI :n ja kaiken lisäksi yhtä kenkkumaisessa paikassa vaihdon kannalta kuin 1.6 TDI: ssä.
 
tet sanoi:
...Lämpimällä moottorilla GPF:n passivisia polttoja tulee ihan jatkuvasti. Vaikka ajaisit vakkarilla, niin joka alamäessä se hellittää kaasua, jolloin pakokaasun happipitoisuus nousee ja passiivinen poltto tapahtuu...
Jos ei ajeta kaasupohjassa, niin hybridin tapauksessa tulee automaattisesti "happitaukoja", kun polttomoottori pysähtyy ja mennään sähköllä jonkin matkaa, kunnes polttomoottori taas käynnistyy. Eikä vauhdin tarvitse sen vuoksi vaihdella.

Itsellä ei ole tojon dieselin kanssa ollut mitään ongelmia DPF:n kanssa, ellei lasketa satunnaista polton päällä oloa kun pysäyttää auton parkkiin ja tulee hieman katkua. Ajan maantietä melko paljon, mutta välillä voi olla kuukaudenkin ettei tule mitään pidempää maantiejaksoa.
 
repomies sanoi:
Corollan ohjekirjassa on GPF-tekstit, mutta ei mainintaa siitä, missä moottorimalleissa on GPF.

En usko että sinulla on mitään syytä ajella mitään moottoritiesiivuja, ennen kuin auto jossain kohtaa pyytää. Mikäli saat kaupunkiajossa moottorin lämmöt ylös, polttoja tapahtunee vähän väliä koska ison osan ajasta ajelet jalka pois kaasulta.
Dynamic Force koneissa on epäsuora ja suora ruiskutus ja jälkimmäisen on jo vuosia sitten todettu aiheuttavan reilusti hiukkaspäästöjä suomilehtienkin testeissä bensakoneiden osalta. Nyt vielä tiukempi päästönormi 6d. Eli ainakin siinä uudessa 2.0 hybridin koneessa on se suodatin.
 
CorAveRav sanoi:
Näyttää löytyvän ainakin osasta TSI malleja.
Heitäppä konetyypit mistä TSI-koneista EGR löytyy, ettei tarvitse arvailla...

Hiukkassuodattimia on alkanut uusiin koneisiin tulla tässä pikkuhiljaa, mutta 1.4/1.6 16v koneiden ja FSI-koneiden jälkeen on nuista EGR:t tippuneet pois "tarpeettomina". Ainakin massatuotetuista malleista.
 
Googlella löydät varaosa tarjontaa ja tarinaa niiden laitosta.
Ei nyt ihan innosta ruveta selvittämään niitä kymmeniä eri TSI variaatioita, paljon helpompaa kun pysyy niistä riittävän kaukana.
 
Palataksemme GPF-asiaan, mainittakoon nyt vielä sekin että täysin tasaisellakin ajaessa poltto onnistuu ilman mitään kaasun pumppailua. Seoksen pitää vain olla laiha, jäännöshappi palaa sitten GPF:ssä. Konstit on monet, ongelmia en ole vielä kuullut olleen.
 
CorAveRav sanoi:
Googlella löydät varaosa tarjontaa ja tarinaa niiden laitosta.
Ei nyt ihan innosta ruveta selvittämään niitä kymmeniä eri TSI variaatioita, paljon helpompaa kun pysyy niistä riittävän kaukana.
Eikun ihan mielenkiinnosta... minä perkaan tässä valmistajan varaosakataloogia ja self-study filejä ja seuraavista koneista ei ainakaan löydy EGR:ää:

1.2TSI
1.4TSI (mikään versio ainakaan euroopassa yhtä poikkeusta lukuunottamatta)
1.5TSI evo
1.0TSI
2.0TSI (ainakaan muutama tsekkaamani versio)
1.8TSI

Joten... jos tulee oikeasti mieleen joku mikä sisältää sen EGR venttiilin niin laita ihmeessä tietoa niin viisastun. Ei kannata mutuilla...

repomies sanoi:
Palataksemme GPF-asiaan, mainittakoon nyt vielä sekin että täysin tasaisellakin ajaessa poltto onnistuu ilman mitään kaasun pumppailua. Seoksen pitää vain olla laiha, jäännöshappi palaa sitten GPF:ssä. Konstit on monet, ongelmia en ole vielä kuullut olleen.
Metriäkään GPF-koneella ajamatta (ainakaan en tiedä sellaisella ajaneeni) en usko että normaalia maantieajoa kummempaa tarvitaan - ihan kuin ei tarvita dieselilläkään. Itseasiassa huudattaminen hirveillä kierroksilla ei kasvata lämpökuormaa kuten luullaan vaan sopivan matalilla kierroksilla ajo (auto parhaan hyötysuhteen alueella) nostaa pakolämmöt ainakin dieselissä sellaiseksi, että polttoa ei tarvitse niin usein tehdä.

Mitään pumppailua en ex-disulla joutunut tekemään, joten olisi todella outoa jos jollain merkillä näin GPF:n tilanteessa olisi.
 
Foxit sanoi:
Kuten myös 1.2 TDI :n ja kaiken lisäksi yhtä kenkkumaisessa paikassa vaihdon kannalta kuin 1.6 TDI: ssä.

Otetaan keskusteluun (Uusiin bensamoottoreihin myös hiukkassuodatin) vielä mukaan Toyotan dieselien tyyppiviat.
;D
 
Uudessa Fiesta ST:ssäkin on tuo suodatin. Ei muuta kuin vapaan sijaan moottorijarrutuksella.
 
Yksi Hyundai i30 1.4t-gdi ollut viime vuoden kesästä asti ajossa ilman ongelmia. Ei ole huomannut koko kapistusta olevan olemassakaan.
 
CorAveRav sanoi:
Googlella löydät varaosa tarjontaa ja tarinaa niiden laitosta.
Ei nyt ihan innosta ruveta selvittämään niitä kymmeniä eri TSI variaatioita, paljon helpompaa kun pysyy niistä riittävän kaukana.

Sama kun googlella löydät paljon ongelmia Toyota D4D ongelmista. Sitä en tosin tiedä miten liittyy tähän uusien bensamoottoreiden hiukkassuodatin ongelmaan?
 
CorAveRav sanoi:
Jos ei ajeta kaasupohjassa, niin hybridin tapauksessa tulee automaattisesti "happitaukoja", kun polttomoottori pysähtyy ja mennään sähköllä jonkin matkaa, kunnes polttomoottori taas käynnistyy. Eikä vauhdin tarvitse sen vuoksi vaihdella.

Sammutettu moottori nyt kuitenkin on pikkasen eri asia kuin happiylijäämäinen pakokaasu :rolleyes: Moottori kun on sammuksissa, ei siellä pakoputkessakaan mikään pakokaasu virtaa lainkaan, happiylijämäisestä nyt sitten puhumattakaan - vai onko sulla autossasi joku ajoviimaa pakokaasuihin sekoittava "tuuletus" joka tuon putken huuhtelisi moottorin ollessa sammutettuna ;D
 
Se moottori nyt kuitenkin käynnistyy ja sammuu usein, joten sitä happea ja lämpöä on tarjolla.
 
ConD sanoi:
Eikun ihan mielenkiinnosta... minä perkaan tässä valmistajan varaosakataloogia ja self-study filejä ja seuraavista koneista ei ainakaan löydy EGR:ää:

1.2TSI
1.4TSI (mikään versio ainakaan euroopassa yhtä poikkeusta lukuunottamatta)
1.5TSI evo
1.0TSI
2.0TSI (ainakaan muutama tsekkaamani versio)
1.8TSI

Joten... jos tulee oikeasti mieleen joku mikä sisältää sen EGR venttiilin niin laita ihmeessä tietoa niin viisastun. Ei kannata mutuilla...
Laita googleen vaikka TSI 1.8 EGR ja ihmettele miksi osia tarjotaan ja vertaa sitä viralliseen varaosakatalogiin.
 
CorAveRav sanoi:
Laita googleen vaikka TSI 1.8 EGR ja ihmettele miksi osia tarjotaan ja vertaa sitä viralliseen varaosakatalogiin.

Varmaan siksi, että nuo automaattiset koontisivustot arpovat jotain samantapaista, eli jotain missä on jotain yhteistä hakusanojen kanssa. Kokeilin tuota hakua, ja monta linkkiä tulee, mutta ainakaan Googlen tarjoamilla ensimmäisillä sivustoissa ei ollut EGR-venttiilejä kuitenkaan tarjolla. Yleensä tarjottiin PCV-venttiiliä, vaikka sivun otsikossa lukee EGR-venttiili.
 
CorAveRav sanoi:
Laita googleen vaikka TSI 1.8 EGR ja ihmettele miksi osia tarjotaan ja vertaa sitä viralliseen varaosakatalogiin.

Onko sellainen mahdollisuus olemassa, että valmistajan varaosakatalogi olisi oikeassa ja Kuukkelin tarjoamat geneeriset linkit väärässä?
 
CorAveRav sanoi:
Laita googleen vaikka TSI 1.8 EGR ja ihmettele miksi osia tarjotaan ja vertaa sitä viralliseen varaosakatalogiin.
1.8-litrainen TSI moottori (esim CJSA-koodilla) ei sisällä EGR-venttiiliä. M.O.T. Pari linkkiä alla kiinnostuneille:

http://www.vaglinks.com/vaglinks_com/docs/ssp/VWUSA.COM_SSP_401_1.8L_TFSI_Engine_16V.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf
https://www.carworklog.com/stuff/SSP/SSP%20606%20-%20Audi%201,8l-%20and%202.0l%20TFSI%20engines%20of%20series%20EA888%20(3rd%20generation).pdf

Muutama poiminta:
Compared with the 1.6l/85kW FSI engine the following has changed:
- the exhaust gas recirculation valve is not required.

Recirculation of exhaust gas: internal (variable valve timing system).

The new engine component that is most amazing is the head. This is a completely new
development. Cooling of integrated exhaust gas in the cylinder head and an exhaust gas
recirculation (IAGK) are implemented for the first time on turbocharged engines.

Kuten tet kertookin nuo randomit geneeriset varaosakataloogit tarjoaa kyllä kuuta ja tähtiä taivaalta ja linkkejä klikattavaksi mutta tilattavaa tuotetta siellä EI ole. Miten voisi olla kun koneesa ei venttiiliä ole?

EGR muuten bensamoteissakin tekee ihan täysin samaa kuin dieseleissäkin - alentaa palotapahtuman lämpötiloja. Alemmalla lämmöllä polttoaine palaa epäpuhtaammin tuoden lisää pienhiukkaspäästöjä. Näitä pienhiukkasia sitten napataan GPF:llä (kuten disussa DPF:llä) kiinni.

Jos ja toivottavasti jatkossa enenevissä määrin KUN nuista EGR:stä bensoissa päästäisiin eroon ahtamisen vuoksi, niin se olisi vain ja ainoastaan plussaa. Tämä yksi iso konserni näyttänee olevan etunojassa tässä asiassa kun vapaastihengittävien jälkeen ei tosiaan merkittävästi EGR:iä ole tässä TSI-mallistossa näkynyt.
 
Zaphod sanoi:
Mutta jos hybridissä on jalka pois kaasulta, niin kone on sammuksissa. Eli käytännössä osa regeneroinneista pitää uhrata hiukkaspolttoon.

Jos poltto on käynnistynyt, moottori ei sammu kun jalan nostaa kaasulta.