https://yliteippaus.fi/

Uusien autojen häiritsevät detaljit

M

MMV

Vieras
Tuli mieleen autojen muotoilu -topicista uusien autojen ärsyttävät detaljit. Aloitan kahdella mieleen tulevalla:

1. B8 Passat: Kojelaudan analogiakello. Tuo rikkoo yhtenäisen linjan ja on muodoltaan väärä. Mikäli siihen on pakko kello työntää, miksi se ei ole neliskanttinen, joka sopisi dynaamisemmin noihin tuuletusripoihin. Sama analogiakello häiritsi B7 Passatissakin, mutta ei niin pahasti kuin tässä uudessa.

2. Uusi C Mersu (ja ilmeisesti muutkin uudet Mersut): Kojelaudan kosketusnäyttö. Miksi ihmeessä tuollaiseen autoon on pakko asentaa lisävaruste-TomTomin kaltainen, varren päässä irti kojelaudasta todellä häiritsevästi sijoitettu lätkä?? Mersusta huokuu preemium, mutta tuosta näytöstä huokuu puhdas teinilisävarustetingeltangel. Jos C-sarjalainen olisi ollut tiloiltaan riittävä, olisin voinut harkita Biturbon vaihtoehdoksi. Kuitenkin kojelaudan näyttö olisi ollut hyvin lähellä deal breakeria.
 
^ MInua eivät häiritse noista kumpikaan. Se kello Passatissa antaa pikantin eleganttisen säväyksen. Mersussa ei kai ole kuitenkaan kosketusnäyttö?
 
Uuden C-mersun kosketusnäyttö ja auton peräpää. Yöks yöks...

1-,2-, 3- ja 4-sarjan bemareissa punaiset tai siniset tehostelistat sisustassa. Toinen yökytys Modern linen raavittu Retu Kivinen-listoitus. Toki ei pakko ottaa niitä paketteja, joissa nuo listat tulee ja listojen ulkonäkö muokattavissa ainakin rahalla noiden pakettien sisällä.
 
Häiritsevistä detaljeista kun puhutaan, niin parissa omistamassani autossa (Mk5 Golf GTI ja Octavia II) sekä nopeus- että kierroslukumittarissa väärinpäin olevat merkinnät menevät tuohon kategoriaan. GTI:ssä tuo ehkä vielä menetteli erikoisuuden tavoitteluna, mutta arkisessa Skodassa olisi saanut olla selkeämmin merkityt mittarit.
 
Minun silmään pistää sellaiset, tavallaan hajanaiset linjat. Esimerkkinä vaikkapa uusi Focus tai Mondeo. En juuri muista kumpi, tai oliko molemmat. Kojelaudan keskiosa. Kun jossain autolehdessä oli kuva takapenkiltä keskeltä suoraan eteenpäin, niin ei voi kun ihmetellä. Siinä on suoria linjoja, ovaaleja, pyöreitä. Kaikkia vieretysten ja vielä linjat toisistaan eri suuntaisia. Ei voi ymmärtää. Hakekaapa Mondeo Dash - kuvahaulla, jos tuo löytyis. Jättää niin sekavan ja levottoman vaikutelman, ettei kyllä monesta autosta tänäpäivänä löydy.
Uudet VAG tuotteet sopii minun silmiin. Ja monet muutkin, kuten vaikkapa Kialla on erittäin sopuisia kojelauta ratkaisuja.

Mersuista jossain aiemminkin mainitsin sen hipaisu ohjaimen siinä vaihteenvalitsimen takana. Se on mun järkeen käymätön detalji. Täysin irrallinen ja ylimääräisen näköinen molluska.

Itse en oikein pidä siitäkään, jos jotain painikkeita tai ohjaimia piilotetaan tavallaan muotoiluun. Tehdään vaikkapa ilmastoinkin ohjauspainikkeista kojelaudan muotoja noudattelevia suunnikkaita. Mulle se on joko pyöreät tai kanttiset, ja mieluiten rivissä. Turhat krumeluurit pois niin on selkein käyttää. Tässä VAG tuotteet on onnistuneet.
 
Itsekään en pidä uusien Fordien kojetauluista, ovat kyllä sekavia. Muutenkin Focus olisi kannattanut laittaa kokonaan uusiksi, nyt uusi keula yhdistettynä vanhaan perään ei vaan toimi. Uuden Kia Sorennon sisusta iskee omaan makuun hienosti, selkeä ja laadukas. Tuon tyylin soisi yleistyvän muissakin tulevissa Kian malleissa, vaikka pidän kyllä siitäkin, ettei saman valmistajan eri mallien sisustat näytä samasta puusta veistetyiltä, kuten esim. Volkkarilla on.
 
C-Mersussa ei ole kosketusnäyttöä. Ei se näyttö häiritse minua yhtään. Mielestäni ainoa oikea analogi kello on pyöreä. Pidin siitä Passatissa ja samlainen on Mersussani. Ainoa häiritsevä tekijä on ettei nyky autoissa akku lataudu täyteen. Pitää jättää reserviä jarrutus energian talteenotolle.
 
1-,2-, 3- ja 4-sarjan bemareissa punaiset tai siniset tehostelistat sisustassa. Toinen yökytys Modern linen raavittu Retu Kivinen-listoitus. Toki ei pakko ottaa niitä paketteja, joissa nuo listat tulee ja listojen ulkonäkö muokattavissa ainakin rahalla noiden pakettien sisällä.

Näistä listoista mitä bemarissa on. Olen itse aikoinaan rakennellut paljon Hifi-puolen esittelyautoja ja aina oli haaste saada eri palat sopimaan yhteen ilman rakoa joka häiritsee. No, mitä  yleensä tehdään jotta saisi tämän helposti tehtyä, joo, lyödään lista päälle, eli sauman päälle. Tämä tulee niin mieleen kun katselee bemarin kojelautaa, paljon paloja jotka eivät sovi oikein yhteen, no lyädään listoja päälle.
 
tuRboman sanoi:
Minun silmään pistää sellaiset, tavallaan hajanaiset linjat. Esimerkkinä vaikkapa uusi Focus tai Mondeo.

Mondeo on vakiona pahoin epäonnistunut. Nappulat ovat vinoriveissä sikin sokin. Jos valitsee titaniumin ja siihen lisävarusteisen 8" näytön (tai titanium business -mallin), niin koko keskiosa muuttuu kokonaan. Sitten alkaa vastaamaan nykypäivää.
 
Nudde sanoi:
Näistä listoista mitä bemarissa on. Olen itse aikoinaan rakennellut paljon Hifi-puolen esittelyautoja ja aina oli haaste saada eri palat sopimaan yhteen ilman rakoa joka häiritsee. No, mitä  yleensä tehdään jotta saisi tämän helposti tehtyä, joo, lyödään lista päälle, eli sauman päälle. Tämä tulee niin mieleen kun katselee bemarin kojelautaa, paljon paloja jotka eivät sovi oikein yhteen, no lyädään listoja päälle.

Itsekään en pidä uusien Fordien kojetauluista, ovat kyllä sekavia.

Tästä olen täysin samaa mieltä, jotenkin niin sekavan, oikein ufon näköisiä. Ulkopuoli taas Fordeissa oikein hieno.
 
En nyt tiedä kuuluuko tähän keskusteluun, mutta mielestäni yksi häiritsevä detsku on se kun pyyhkijät ovat ns.poterossa. Eli se tuulilasin alareunan ja konepellin takareunan välisssä oleva kaukalo.

Miten yksinkertainen suunnittelija pitää olla, ettei tajua sen olevan täysin toimimatonta suunnittelua. Joo auton co2 päästö saattaisi nousta yhden gramman jos ne olisi esillä niin kuin jopa joissakin on. Tänään taas vaan tuli mieleen kun kaivelin pyykijöitä esiin ikiroutaiesta lumimössöstä.
 
Jos valitsee titaniumin ja siihen lisävarusteisen 8" näytön

Miksi pitää olla isoja näyttöjä autoissa, yleensä ne eivät toimi niin hyvin kuin pitäisi ja hanskat päällä ei ollenkaan. Ja toinen on että ne aika monesti ovat liian kirkkaita pimeässä, pitäisi olla kunnolla himmennnettyjä. Ainakin itseä se hämää, koska silloin kun ajetaan normaalisti ei tarvitse siitä ruudusta mitään. Kuka nyt säätelee jotain koko ajan? Lämpö/viilennys tapahtuu auomaatti-ilmastoinnilla. Ainoa mitä joskus itse käytän on puhallus etulasiin, siis korostettu puhallus. Eli yksi toiminto, radiot ym. hoituu kumminkin ratista tjms. Miksi täytyy tehdä autoista liikkuvia mediajoulukuusia?
 
Jones sanoi:
En nyt tiedä kuuluuko tähän keskusteluun, mutta mielestäni yksi häiritsevä detsku on se kun pyyhkijät ovat ns.poterossa. Eli se tuulilasin alareunan ja konepellin takareunan välisssä oleva kaukalo.

Miten yksinkertainen suunnittelija pitää olla, ettei tajua sen olevan täysin toimimatonta suunnittelua. Joo auton co2 päästö saattaisi nousta yhden gramman jos ne olisi esillä niin kuin jopa joissakin on. Tänään taas vaan tuli mieleen kun kaivelin pyykijöitä esiin ikiroutaiesta lumimössöstä.

Tämä ärsyttää minuakin suuresti. Ehkä rasittavin piirre ainakin omassa autossa tuohon liittyen on se, että jos kesken matkan pitää puhdistaa sulkia jäästä, niin joutuu sammuttamaan auton, jotta saa sulat siihen asentoon jossa ne mahtuu nostamaan ylös.
 
Nudde sanoi:
Miksi pitää olla isoja näyttöjä autoissa,  Miksi täytyy tehdä autoista liikkuvia mediajoulukuusia?

Tätä ihmettelen itsekin. Nähtävästi jotkut tykkää siitä että on tv:n kokoinen näyttö kojelaudassa josta voi säätää sen sataa eri tyhjänpäiväistä toimintoa mahdollisimman vaikealla ja itse ajamisesta kuskin huomion vievällä tavalla.

Tietotekniikka tunkee autoon kiihtyvällä tahdilla, se on selvä. Mutta joku tolkku toteutuksessa pitäisi kyllä olla. Miksei EU normita tätäkin kun kaiken muun jo melkein tekee?
 
Jones sanoi:
En nyt tiedä kuuluuko tähän keskusteluun, mutta mielestäni yksi häiritsevä detsku on se kun pyyhkijät ovat ns.poterossa. Eli se tuulilasin alareunan ja konepellin takareunan välisssä oleva kaukalo.

Miten yksinkertainen suunnittelija pitää olla, ettei tajua sen olevan täysin toimimatonta suunnittelua. Joo auton co2 päästö saattaisi nousta yhden gramman jos ne olisi esillä niin kuin jopa joissakin on. Tänään taas vaan tuli mieleen kun kaivelin pyykijöitä esiin ikiroutaiesta lumimössöstä.
jrinnes sanoi:
Tämä ärsyttää minuakin suuresti. Ehkä rasittavin piirre ainakin omassa autossa tuohon liittyen on se, että jos kesken matkan pitää puhdistaa sulkia jäästä, niin joutuu sammuttamaan auton, jotta saa sulat siihen asentoon jossa ne mahtuu nostamaan ylös.

Kyllä!! On perkeleen ärsyttävä ominaisuus joka löytyy suurinpiirtein jokaisesta nykyautosta. Jossain Minissä ei muistaakseni ollut, kun joskus koeajolla kävin. Onkohan muita jossa nuo olisi järkevästi sijoitettu? Omassa autossa ei onneksi sammuttamaan joudu, mutta liian alhaalla ne kuitenkin ovat.
 
En nyt tiedä kuuluuko tähän keskusteluun, mutta mielestäni yksi häiritsevä detsku on se kun pyyhkijät ovat ns.poterossa. Eli se tuulilasin alareunan ja konepellin takareunan välisssä oleva kaukalo.

Tämä on "ominaisuus" mistä en mitenkään voi tykätä...... talvellakin jos hieman lunta ottaa pois autosta, niin ethän sinä ole muistanut eilen illalla laittaa pyyhkijät mihinkään huoltotilaan, ja kaukalo täynnä lunta, eikun autoon ja virrat päälle pyyhkijät ylös ym. Oli se paljon helpompaa ennen.... ;)
 
Ainakin minun pösössä voi vaan kääntää sen pyyhkijän varren käsin sieltä poterosta pystyasentoon A-pilarin viereen ja sen jälkeen vaikka nostaa pyyhkijät irti lasista. Kummallakin pyyhkijällä on oma sähkömoottori ja siellä on jokin asentotunnistin, jonka avulla tuo osaa jopa viikata pyyhkijät takaisin oikein sinne poteroon. Pyyhkijöiden välillä ei ole mitään mekaanista yhteyttä. Näin oli jo vuosimalli -01 307:ssa.
 
Nudde sanoi:
Olen itse aikoinaan rakennellut paljon Hifi-puolen esittelyautoja ja aina oli haaste saada eri palat sopimaan yhteen ilman rakoa joka häiritsee. No, mitä  yleensä tehdään jotta saisi tämän helposti tehtyä, joo, lyödään lista päälle, eli sauman päälle...
Tulee ihan mieleen isäni joka on "eläkkeellä" oleva puuseppä ja keittiökaluste yrittäjä.
Ja hänen sanontoja oli että "Listoilla peitetään vaan huonoa työnjälkeä" :) ;)
 
Nudde sanoi:
Tämä on "ominaisuus" mistä en mitenkään voi tykätä...... talvellakin jos hieman lunta ottaa pois autosta, niin ethän sinä ole muistanut eilen illalla laittaa pyyhkijät mihinkään huoltotilaan, ja kaukalo täynnä lunta, eikun autoon ja virrat päälle pyyhkijät ylös ym. Oli se paljon helpompaa ennen.... ;)
Lipsahtaa ot puolelle, mutta 4f korisessa sain koodattua vcds avulla pyyhkijät siten, että virrattomana ne liikkuvat käsin vapaasti. Saattaa onnistua uudemmissakin? Ei sitä tuolta mmi valikosta aina muista, varsinkaan jos pysäköidessä on hyvä keli :)
 
Penguin sanoi:
Ainakin minun pösössä voi vaan kääntää sen pyyhkijän varren käsin sieltä poterosta pystyasentoon A-pilarin viereen ja sen jälkeen vaikka nostaa pyyhkijät irti lasista. Kummallakin pyyhkijällä on oma sähkömoottori ja siellä on jokin asentotunnistin, jonka avulla tuo osaa jopa viikata pyyhkijät takaisin oikein sinne poteroon. Pyyhkijöiden välillä ei ole mitään mekaanista yhteyttä. Näin oli jo vuosimalli -01 307:ssa.

Joissain autoissa on toki näin edelleenkin. Mutta lähes kaikki uudet VAG:t ja kaikki uudet Bemut, niin niissä on pyyhkijät syvällä poterossa ja erityisesti bemuissa tuo sulkien huoltoasentoon ajo on melkoista kikkailua. Ne on siellä kourussa aerodynamiikan parantamisen ja jalankulkijaturvallisuuden takia.
 
Children of the damned sanoi:
Joissain autoissa on toki näin edelleenkin. Mutta lähes kaikki uudet VAG:t ja kaikki uudet Bemut, niin niissä on pyyhkijät syvällä poterossa ja erityisesti bemuissa tuo sulkien huoltoasentoon ajo on melkoista kikkailua. Ne on siellä kourussa aerodynamiikan parantamisen ja jalankulkijaturvallisuuden takia.
Ainakin uudessa 1-sarjalaisessa pyyhkijät saa nostettua ylös ihan normaalisti, ilman kikkailua.
 
Erillinen pakokaasujen ulostuloaukko joka sylinterille.  :eek:
 
Pitäkää niissä uusissa autoissanne takavalot päällä...!  ;)
T: Takana ajeleva. 8)