https://yliteippaus.fi/

Uusi retroauto/yhdistele unelmasi

F

focceristi

Vieras
Niin, tulipa tämmöinen mieleen kun näin 100 A Datsunin liikenteessä. Millainen takavuosien auto joka voisi tulla uudelleen päivitettynä markkinoille herättäisi ostohalusi. Miniä ja kuplaahan on jo vuosia tehtykin uudistettuna ja tämäntyyppistä tarkoitankin. Jossain näin kuvia 127 Fiiustakin, oiskohan tulossa?
Sitten toinen vaihtoehto. Jos olisi samalla lailla mahdollista kuin esim. köökkien suunnitteluohjelmissa joissa voi vaihdella paneleita, sisuskaluja jne. rakentaa auto niin että,( anteeksi menee vanhan toistoon) vaikka Leonin kori, ocun tilat ja golfin kojelauta "laatuvaikutelmineen" ja vieläpä vaikka moottorina V6!
Ei tarvitse välttämättä olla konsernien sisäisiä malleja. VAG tietenkin varastaa idean!
Itselläni tuli ekaksi mieleen retrosta tuo Ford Capri, johtuen omasta autohistoriasta. Voisi olla mielenkiintoinen.
Tuossa ylempänä toista jo rakentelinkin.
Jos mahdollista niin pysyttäisiin rajoissa joissa itse voisit euromääräisesti semmoisen hankkia ;)
No tiedänhän minä miten tässä käy...
Mielikuvitus laukkaamaan ja "kynä käteen"! Hoplaa!
 
Unelmien kesäauto:

Kori Fiat 126 vm. noin 76 - 78, levitetyt kaaret ja/tai koko koppa. Jokin kiva kirkas väri pintaan.
Moottori Kawasaki Z1300, saa olla turbotettukin. Sekventaalivaihteisto.
Levyjarrut joka nurkkiin
13" - 15" vanteet, esim rengaskoko jokin 165/50/13 edessä ja 225/35/13 takana, semisliksit.
Hypernopea ohjaus, kierros laidasta laitaan riittää.
Kaksi -70 luvun tyylin kuppipenkkiä
Puolikaaret

Tuollainen. Miksei kukaan ole vielä tuollasta rakennellut?  ;)
 
Ihan selviö. Jos jotain pitäisi herättää henkiin, se olisi: Lancia Delta Integrale. Samanlaisella kulmikkaalla muotoilulla, amis-sähköillä ja todella tuhdilla "tämän päivän" voimapaketilla!
 
-70 luvun landrover beigenä & avona ja siihen vaihdetaan 80-luvun lopun rangen penkit ja tekniikka eli pikkuinen 3.6 V8 tomaatilla niin saadaan lupsakka ruiseri...
 
Minkähänlainen voisi olla uusi 96 Saabbi?
                                          Citikka XM?
                                         
 
Tähtiperä Cortina ! Mun piti tollanen joskus saada, mutta ovat nykyään kalliita ja pitäny tyytyä vaan pienoismalliin työpöydällä.
 
Skula sanoi:
Ihan selviö. Jos jotain pitäisi herättää henkiin, se olisi: Lancia Delta Integrale. Samanlaisella kulmikkaalla muotoilulla, amis-sähköillä ja todella tuhdilla "tämän päivän" voimapaketilla!
Komppaan Skulaa. Yksi suurimmista unelmistani aikoinaan. Päivän verran sellaisella nuoruudessa on tullut ajeltua ja kyllä tykkäsin. Satunnaisesti olen netistä 16-venttiilisiä etsinyt.
 
1970-lukuhan näitä on pullollaan. Esim. tämmöinen Ooppeli uudella tekniikalla, voi veljet!

 

Liitteet

  • Opel Commodore.jpg
    Opel Commodore.jpg
    61,5 KB · Katsottu: 191
Volkkari T1 junakeula Samba pikkubussi rättikatolla ja pienillä kattosivuikkunoilla, madallettu, sopiva kaksivärimaalaus, Fuchs viispuolavanteet. Nahkasisustuksella ja sisusta päivitetty tähän päivään. Tietenkin alusta, jarrut myös ja ajo-ominaisuudet tähän päivään päivitetty. Koneeksi joku sopiva Porschen kone :)
 
Peukkua Lancia Delta Integralelle. En ole koskaan ajanut. Mutta ois varmaan elämys.

Itse en haluais näihin "uusintajulkaisuihin" välttämättä niin modernia tekniikkaa. Se kun tuo vanha joskus tarjoaa paljon enemmän ajamisen fiilistä.

Oma ehdotus ois Saab Sonet III 70-luvun alkupuolelta. Orkkis idean mukaisesti. Eli todella pieni ja todella kevyt sekä Halpa!
 
tuRboman sanoi:
Peukkua Lancia Delta Integralelle. En ole koskaan ajanut. Mutta ois varmaan elämys.

Itse en haluais näihin "uusintajulkaisuihin" välttämättä niin modernia tekniikkaa. Se kun tuo vanha joskus tarjoaa paljon enemmän ajamisen fiilistä.

Oma ehdotus ois Saab Sonet III 70-luvun alkupuolelta. Orkkis idean mukaisesti. Eli todella pieni ja todella kevyt sekä Halpa!
Usein aika kultaa muistot. Mikäli tekniikan päivittämisen jättää puolitiehen niin auto ei välttämättä olekaan sitä mitä se aikanaan on ollut.
Sonettia miettiessä tulee mieleen, että onko yleensäkin markkinoilla tilaa sellaiselle autolle. Daciahan käyttää kyseistä konseptia nykyisin, ja jos Saabia merkkinä ajattelee niin uskon ettei ainakaan tällä hetkellä Sonetin brändi ole sitä mitä he haluavat Saabille. Ajat voivat muuttua kiinalaisomistuksessa. Nyt se on nähty ettei uusiotuotantokaan kannata. Helpotusta voisi tulla tekemällä halpoja autoja mutta se on sitten loppu ruotsalaisuudelle ja siellä valmistamiselle.
 
No joo. En oikeastaan tarkoittanut, että juuri Saab sitä tekis. Mutta ideatasolla pieni ja edullinen, jolla kuitenkin ois hauska ajaa. Kaikki turha pois. Vaikka Dacia vois sellaisen tehdäkin.

Kyllä mulle noissa vanhemmissa autoissa iso osa viehätystä on juuri siinä vanhassa tekniikassakin. Turboviiveet ja potkut, kierroskoneet jne.
 
Defender (pitkä malli) nykyaikaisella isolla dieselillä.. Konsepti defenderkin menisi, voisi olla virtaviivaisempana taloudellisempi.

60- luvun lopun SL- mersu nykytekniikalla.
 

Liitteet

  • land-rover-defender-concept-06.jpg
    land-rover-defender-concept-06.jpg
    12,1 KB · Katsottu: 121
Omia ihanneautoja menneiltä vuosilta:

-Citroen DS 23ie Pallas - nykytekniikalla modernisoituna ja turbokuutonen nokalle, mutta ehdottomasti lentävän maton perustekniikalla
-Opel Manta, oli aikanaan hieno, nelivetotekniikka ja 2 -litran bensaturbo
-Ford Capri, nelivetona ja 3 -litran ahdettu bensakuutonen nokalle.
 
Datsun Z alkuperäiskorissa ois myös kyllä makea!

blue-datsun-260z-wallpaper-hd-700x525.jpg


Ja ääni täältä Markun ehdotukselle DS Pallas autosta.
 
P.Alikka sanoi:
1970-lukuhan näitä on pullollaan. Esim. tämmöinen Ooppeli uudella tekniikalla, voi veljet!
No on :).
Sen verran on meikäläisessä VAG-henkeä jäljellä, että ensimmäinen oma VAGni väristyttää edelleen, niin hyvässä kuin pahassakin:

Volkswagen%20K70%20(1).jpg


Silloin -70-luvulla tekniikka oli osin edistynyttä, mutta ainakaan samaa alustaa ei ole ikävä, kierroskonetta kylläkin! Oli tuohon aikaan vähintään keskiluokan auto, jota kaikki eivät tunteneet eivätkä osanneet arvostaa. Oli mielestäni aivan toista maata kuin esim. 411-sarja, etuvetoinen, vesijäähdytteinen, NSU:n RO80-moottorilla ...

Näkyypä noilla olevan vielä oma clubikin.
 
JakeS sanoi:
Komppaan Skulaa. Yksi suurimmista unelmistani aikoinaan. Päivän verran sellaisella nuoruudessa on tullut ajeltua ja kyllä tykkäsin. Satunnaisesti olen netistä 16-venttiilisiä etsinyt.
Samoin myös tullut kokeiltua , ja on yks vanhoista suosikeistani
 
Ykköskoppainen Ford Escort Mexico/rs ja tekniikka Fordin tehokkaimmista nykyisistä vaihtoehdoista.
Saisi olla takavedolla ja mielellään vielä mahdollisimman kevyt  kuitenkaan turvatekniikasta tinkimättä.
 
Tuo P.Alikan viestin commodore coupe olis mainio kyllä päivitettynä! Itelläni oli aikanaan tuosta vanhempi malli -68 commodore coupe. Silloin jo unelmoin tuosta 8) Kyllä tuo Pallas Citikka on kauneimpia autoja mitä on tehty.
 
Toyota Celica RA28/29, nykypäivän JZ-moottorilla...  8)
tai Corolla KE35 parilitraisella turbotwincamilla ;D