Nyt takana reilut 12t km C 300e farkulla. Kulutus keikahti keskieuroopan reissulla bensapainotteiseksi, tällä hetkellä 2,6 syntymähetkestä alkaen. Käsittämättömiä lataushintoja, en muista törmänneeni alle 50c/kw. Vinkkejä otetaan vastaan, missä ja millä sovelluksilla kannattaa esim Saksassa latailla..mikseipä muissakin maissa. Ennen reissua huideltiin selkeästi alle litran lukemissa, joten edullista on matka ollut. Käytännössä kaikki lataukset Suomessa ajastetusti kotona, joten auto sopii normiajossa omaan ajoprofiiliin erinomaisesti.
Yleinen tyytyväisyys autoon on hyvä. Tunnistan samoja piirteitä, mitä täälläkin mainittu. Ero nykyiseen E-sarjalaiseen on mielestäni erittäin pieni ajotuntumassa. Paljon pienempi kuin 205 vs 213. Tai sitten tähän on jo tottunut. Jos hakemalla hakee eroja, ehkä tuuli ottaa kovemmissa nopeuksissa tähän aavistuksen herkemmin. Muuten jousitusmukavuus, rengasmelu ja suuntavakaus samalla tasolla. Erityismaininta digital lighteille, en ole noin hyviin ajovaloihin törmännyt.
On tässäkin murheita ollut. Niistäkin moni täällä mainittu. Kamera näyttää kerran pari kuussa pakittaessa pelkkää mustaa ruutua, itsekin olen saanut auton sekoamaan pysäköintijarrun kanssa, eikä auto heti tunnistanut talvirenkaiden antureita. Pykälää isompi ongelma tuli juuri päättyneellä reissulla kun auto meni kilpikonnamoodiin ja kadotti tehot. Asiaa on ihmetelty Mobilon kanssa matkalla, jonka palvelu on kyllä ollut luokatonta lukuisilla turhilla yhteenotoilla, kyvyttömyydellä järjestää sijaisautoa jne. Asiakas laitettiin lopulta ajamaan vaarallisella autolla 2t km takaisin Suomeen, mutta se onkin toisen ja vielä keskeneräisen tarinan aihe. Sen verran kuitenkin tässä voinee avata, että saksalaisen huoltomiehen antaman vikakoodiraportin mukaan monenlaista sähkövikaa on ollut ja osa on vielä päällä. Esimerkkeinä ( nämä puutteellisen saksankielen omaavana suurimmalta osalta googlen kääntämänä ) ohjausyksikön lämpötilan anturi viallinen, korkeajännitelatauksen ohjauspiirissä vikaa, monitoimikamerassa toimintahäiriö, ilmastoinnin kosteus- ja lämpötila-anturi ei toimi jne, eli ei tämä ihan pelkkää cha cha chaata ole ollut.
Ehkä tuosta sai turhankin dramaattisen kuvan mersun laadusta. Käytännössä 95% häiriötilanteista jää loppukäyttäjältä huomaamatta. Tehon rajoittaminen tapahtui lopulta reissun aikana 4 kertaa ja matka jatkui taas 100-500km vaivatta. Pysähdys, lukot auki/kiinni resetoi vian. Kuitenkin, olihan tuossa mahdollisuuksia ties minkälaisiin vaaratilanteisiin.