https://tummennuskalvot.fi/

Uusi Audi S3 (8V)

Kävin eilen koeajamassa S3 sedanin. Auto miellytti kovasti. Suorituskyky oli mykistävän hyvä ja kun kaasua annosteli reippaammin kuului myös mukava pauke :) Suurin yllätys oli rengasäänet, ne olivat yllättävän maltilliset myös moottoritiellä ajettaessa. Toki oma A6 on hiljaisempi, mutta kyllä tuolla hyvin pärjäisi. Ohjaus ei vedellyt vakio 18" renkailla ja alustakaan ei mielestäni juurikaan nypyttänyt. Sisusta on A6:sta ankeampi, se olikin se suurin miinus, mutta ei ole mahdollisen hankinnan este. Kilometrejä tulee minulla vuositasolla noin 40tkm, joten diesel on siksi ollut aiemmin selvä valinta. En muista koska olisi ratin takana ollut yhtä makea fiilis ja saattaa olla että tuollainen menee Sepang-sinisenä jossain vaiheessa tilaukseen. Pitäisi vaan saada itselle perusteltua tuo korkeampi polttoaineen kulutus ja tehdä ostopäätös fiilispohjalta. A6 miellyttää kovasti eikä ole kiire vaihtaa autoa, mutta S3 jätti kyllä voimakkaan poltteen.
 
Onnea autosta ja autolle 1.8Q! Mukavaa, että tänne Suomen kulttuurin kultaiseen kehtoon ja Suomen Hollywoodiin saadaan moinen kulkupeli. Kuva olikin näköjään sopivasti otettu Kuparivuoren reunalla.
 
Jatketaan tähän threadiin..

On kyllä koukuttava auto. Oma Allroadi on eberin/navin asennuksen vuoksi vuorokauden telakalla, niin sain S3 Sportbackin sijaisautoksi. Ajelin sen eilen ison kirkon kupeesta sitten Naantaliin ja tänään takaisinpäin.

Koneessa riittää mukavasti työntöä oikeastaan kaikkiin tilanteisiin mitä voi kuvitella normaalissa liikenteessä. Tosin nopeus karkaa sitten erittäin helposti laittomuuksiin saakka..

Kaikkinensa kuitenkin moottorin tehovarat yhdistettynä miehekkääseen äänimaailmaan kovemmilla kierroksilla sekä putkistosta kuuluva paukahdus isommalle vaihdettaessa on hyvin addiktiivinen. Tunnustan leikkineeni tuolla häpeilemätön virne naamalla matkalla kotiinpäin.

Sisätilat/viimesitely/laatu jne on tuttua Audia. Ei moitittavaa. Rengasmelua hieman turhan paljon, muuten ihan suht. hiljainen auto.

Tänään matkalla takainpäin, kun ei ole särkyvää kyydissä, täytyy koittaa pikkasen alustaa parissa sopivassa kohdassa. Eilisen perusteella en siitä käyttöautoksi löytänyt oikeastaan mitään moitittavaa. Jämäkkä olematta kuitenkaan kivireki. Rata-autot sitten erikseen...

Vaihteistoon olisi ehkä sopinut se seitsemäskin vaihde, lähinnä ylivaihteeksi maantielle. Nyt vakkarilla 133km/h taulussa (eli lievä ylinopeus, huomatuksella selvitään) motarilla ja kierrokset siinä 3,000rpm nurkilla. Normaalisti tupaöljyllä ajavalle tuo tuntui aika korkealta :)

Ei kait tässä sen isompia, hieno auto. Mieluusti moisen joskus omistaisi itsekkin.

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
Nyt vakkarilla 133km/h taulussa (eli lievä ylinopeus, huomatuksella selvitään) motarilla ja kierrokset siinä 3,000rpm nurkilla.

Aika jännä, jos oikeasti ollaan ihan kolmen tonnin pinnassa tuossa kohtaa.  :eek: Ei mullakaan ole tuossa mopomallissa kuin 6 vaihdetta ja motarilla tuossa vauhdissa kierroksia noin 2700. Vai meneekö sekin jo 3000rpm "nurkille"? :)
 
Uskon hyvin tuon. Hivenen suuntaa-antavasti jos vertaa, niin ainakin mk6 R Golf dsg:llä moottoritiellä ajettasessa n. 130km/h kierrokset huitelee siellä 3 000rpm nurkilla. Eli mistään eko-autoilusta ei kannata haaveilla moottoritiellä kesänopeusrajoituksilla ajettaessa. No S3:lla ajellessa tuskin polttoaineen kulutus on ensimmäisenä mielessä.
 
Lähinnä siis kiinnostaa se, että onko tosiaan tuossa tehokkaammassa mallissa lyhyemmät välitykset, kuin tässä normissa A3:ssa. Tuntuu nurinkuriselta, vaikka olisikin sporttisemmin painotettu auto.
 
Mika_M: aamulla tarkistettu tilanne, niin kyllä ne kiekat on jopa viisarin kärjen verran yli 3000rpm.

Mrk: nyt meni hiukan ohi kommenttisi.. En ainakaan itse muista olleeni tukkona/kisailleeni missään vaiheessa. Sangen siivosti, joskin hieman ylinopeuspainotteisesti tuli ajeltua.
 
Hähähä. Satuin ajelemaan edellä, nätisti ajelit. Oisin vaan halunnut nähdä ja kuulla miten ässä pörisee.  :p
 
jlindstrom sanoi:
aamulla tarkistettu tilanne, niin kyllä ne kiekat on jopa viisarin kärjen verran yli 3000rpm.

Siispä ässän laatikko/perä on välitetty sporttisesti lyhyemmäksi kuin perus-aakkosessa.  :eek: Tässä kun viisari lepää tuossa nopeudessa aika tasan 2700 kohdalla. Jännä ratkaisu tavallaan, eiköhän siinä ässämallissa riittäisi vetoja vaikka olisi vähän pidempikin välitys.

Toki voidaan se ajatella niinkin, että mitäpä väliä sillä pienellä kulutuserolla tuollaisessa autossa enää on.
 
Noh on sillä...jos sillä nyt ajaa joka päivä töihin, tai pidempiä lenkkejä usein.
Eli käyttää autoa päivitäin, niinkuin minä. Just moottoritie nopeuksissa voisi tosiaan välitys olla pidempi.
Jos ajelee 70-90km/h niin kulutus on ihan ok, eli 6-8 paikkeella. Parhaimillaan on 6.2 minulla.

Näen itse että auto sopii jokapäiväiseen ajoon tai sellaisiin viikonloppu "hupi" ajoihin. Turha ostaa kaksi autoa, kun ei muuten ole tarvetta sellaiseen.
 
Mrk sanoi:
Hähähä. Satuin ajelemaan edellä, nätisti ajelit. Oisin vaan halunnut nähdä ja kuulla miten ässä pörisee.  :p

Juu juu, onpa osunut hyvin kohdilleen. Kyllä se ihan kivasti kiekaisee tarvittaessa :)

Äsken tunnustan leikkineeni.. Joku Volvo C30 T5 lähti ihan huolella haistelemaan ja valoistakin kohti ramppia ampumaan. Noh, Volvo katseli sitten perävaloja ilman sen kummempaa tuskaa.

//Juha
 
Tällainen video osui silmään.


Aika jännä lopputulos. Olisin luullut että Bemari ottaa kiinni kun päästään vähän vauhtiin.
 
batman14 sanoi:
Aika jännä lopputulos.

Todellakin. Bemussa kuitenkin paperilla +70Nm & +26hv. Lähtö nyt menee kuten olettaa sopii, mutta sen jälkeen homma käy kyllä mielenkiintoiseksi.

Bemu vielä 3-ovinen, joten tuskin on painavampikaan kuin S3 sedan.
 
^^ Jotain mätää tuossa testissä? Tubessa on RS3 vs M135i lähtöjäkin joista voi ottaa viitteitä.

Jos incar kamera on molemmissa sama, niin melko iso ero "sisämelussa" :-X
 
Lukkomutter1 sanoi:
^^ Jotain mätää tuossa testissä? Tubessa on RS3 vs M135i lähtöjäkin joista voi ottaa viitteitä.
..
Tosiaan mättää jos vertaa muihin Youtube testeihin?
esim.
  ..jossa tosiaan verrokkina rs3.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -