https://yliteippaus.fi/

Uuden auton ruostesuojaus

DiscoKai

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
12.2.2016
Tästä aiheesta olen itse tipahtanut ihan ulos.

Nyt kun on auto jota on tarkoitus pitää pikkuisen pitempään, niin maksaako ruostesuojaus itsensä vuosien varrella?

Onkos kokemuksia?
 
Riippuu mikä on pitkä aika. Meidän Mitsu Outlander on täysin suojaamaton, nyt 12,5 vuotta liikenteessä vajaat 180tkm matkaa taittanut. Eteläsuomessa suurimmaksi osin. Ja kyseisellä mallilla on nimenomaan taipumusta ruostua herkästi. Alustassa on ruostetta tuennan komponenteissa siellä täällä. Samaten palkeissa ja koripelleissä jonkin verran. Ovien ja luukkujen alareunan saumat sisäpuolelta pukkaa ruskehtavaa sävyä.

Hyvällä suojauksella ja jatkokäsittelyllä näiltä oltaisiin vältytty. Mutta edelleenkään tilanne ei ole "räjähtänyt käsiin" vaan katsastusinssin mukaan tilanne on hallinnassa ja kohtuullisin kustannuksin jopa vielä korjattavissa.

Edellinen japsi meiltä lähti 5.5v ikäisenä 155tkm mittarissa. Suojaamaton ja testien mukaan taipumusta ruostumiseen on. Itse en havainnut ruostetta muualla kuin tunkin nostopaikoilla johtuen väärästä nostotavasta ( ? ) joka kuori maalit pois. Samaten kiveniskemät siinä lähettyvillä oli jo puhkaisseet suojamassan. Pesu ja pensselillä uusi massa. Ok.

Tältä pohjalta väitän, että jos varmuudella tiedät pitäväsi auton n.15 vuotta, on suojaus paikallaan. Muussa tapauksessa se menee seuraavan omistajan hyödyksi. Uskon Discon olevan jo lähtökohtaisesti suojatun huomattavasti paremmin kuin nämä japsit ja jos näissäkään ei pahemmin ongelmaa alle 10 vuoden tule näkyviin niin eipä kannata.

Tokihan se mielikuvassa tuntuu hyvältä jos auto on suojattu ja mutulla ne vielä usein kuulemma ovat hieman hiljaisempia. Onko se ~700€ arvoista on sitten omistajan oma asia. Minä en aio suojata tätä Subea vaikka ns pitoautoksi on suunniteltu. Välillä on toki mielessä käynyt. Mutta edelläolevin argumentein aion pitäytyä suojaamasta.

Pidän säännöllistä ja huolellista pesua avainjuttuna auton hyvänäsäilymisessä. Isäukon 1997 Avensis on edelleen kopakka peli. Suojaamaton ja kohta 400tkm mittarissa. Isä pesee autonsa tiheään ja myös alustan pyrkii pitämään siistinä.

Toisilla voi olla asiaan toinen mielipide...
 
Varmaan kärryiltä on pudonnut moni muukin.
Nykyiseen autooni teetin uutena, maaliskuussa 2015 täydellisen ruostesuojauksen ja se maksoi 690 euroa. Tällä hetkellä autossani on kilometrejä 14000 jolloin ruostesuojaus on tullut maksamaan 5snt/km. Polttoaine on tullut maksamaan 9,3snt/km. Ruostesuojaus on täydennettävä auton ollessa kolmevuotias, maksanee hieman vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla. Tästä voinee vetää johtopäätöksen, että ruostesuojaus tulee ajokilometrejäni kohti maksamaan n. 2snt/km. Mikäli ajaisin 25tkm/vuosi, niin ruostesuojaus tulisi maksamaan n. 1snt/km.

Minkä verran autoni elinkaari jatkuu ruostesuojauksen ansiosta? Vähäisten kilometrien myötä voisi olettaa, että auton muu tekniikka kestää 15-20 vuotta jolloin ilman ruostesuojausta auto todennäköisesti tulisi paalattavaksi jo sitä ennen, jopa alle kymmenvuotiaana? Varsinkin, kun kyseisen auton ruostesuojaus tehtaalta lähtiessä ei taida olla parhaasta päästä?

Maksaako ruostesuojaus itsensä, vaikea sanoa. Ainakin se pysynee ruostesuojauksen ansiosta pitempään siistinä ja näin ollen autonvaihtosuunnitelmat siirtyy myöhempään vaiheeseen ja sitä kautta syntyy selvää säästöä.
 
Jos uutta autoa pitää max viisi vuotta, niin väittäisin, että kaikki mahdolliset hyödyt valuvat seuraavilla omistajille ja vain maksupolitiikka jää ekalle omistajalle.

Mahdollisista äänieristyksen hyödyistä on väännetty paljon kättä, mutta esimerkiksi TM:n testissä eroja ei saatu aikaan. Hiekkatiellä ajaessa kivien kolina on varmaan hiljaisempaa.
 
Autoissa, auton pidossa ja pitäjissä on todella paljon muuttujia. Pelkästään ajokilometreissä  on helposti kymmenkertaisia eroja. Jotkut nysväävät autonsa kanssa pelkästä mielenkiinnosta harrastusluonteisesti, joillekin auto on pelkkä väline siirtymisessä paikasta toiseen. Joillakin on ohuempi, joillakin paksumpi lompakko.

Minusta lähtökohdaksi pitäisi ottaa, kannattaako ruostesuojaus autoon tehdä, sen vaikutus auton elinkaareen eikä sitä, kuka sen omistaa ja kuinka pitkään sitä pitää. Autoon teetetty ruostesuojaus pitäisi saada nykyistä paremmin vaikuttamaan sen arvoon autonvaihtotilanteessa ja tätä kautta ruostesuojauksesta uutena hyötyisi myös sen ensimmäinen omistaja. Pallo on autokauppiailla.
 
Kiallekin on kerennyt tulla postissa jo ruosteenestotarjous mutta en taida teettää mitään jälkikäsittelyjä. Esim. pohjassa ja kaikissa pyöräkoteloissa on muovipaneelit joten ainakaan kivet eivät hakkaa siellä mitään rikki. Kotelosuojaus on tietysti yksi minkä tasoa en tiedä, kaipa tässä on sinkittyä peltiä käytetty. Pesut ja vahaukset on se tärkein ruosteenestokäsittely, pitäisi pohja ja pyöräkotelotkin joskus pestä, esim. talven suolauskauden loputtua.
 
Kuten jo mainittukin, niin auton jälleenmyynti tai vaihtoarvioon ei suojaus vaikuttane juurikaan.

Omassa Letukassa, tuo ruotsalaisten autolehtien tekemissä testissä ruostesuojaus on tehtaalta tasoa 2/5. Vielä tuo on alustaltaan ruosteeton, ja sen oston jälkeen olen alustan aina pesun yhteydessä huuhdellut, ja näin tulen tekemäänkin, kieltämättä ensimmäisissä pesuissa koteloista ja saumoista sai melkoiset viiden vuoden moskat ulos.

Helman saumat käsittelin kiveniskumassalla, ja konehuoneen puolelta apurungon hitsaussaumoissa näkyi hiukan "Norjan Kromia" jotka puhdistin ja maalasin.

En ole ruostesuojausta harkinnut, vaikka autoa tarkoitus pitää useampi vuosi, vaan kun tykkään itse pestä ja puunata, niin eiköhän säännöllinen alustanhuuhtelu, varsinkin talvisin riitä.

Esimerkkinä edellisistä autoistani, Nissan Sunny 1989, jonka edesmennyt isoisä osti uutena ja myi minulle 2001 ja ajoin itse sillä vuoteen 2008 asti, niin vaikka sitäkään ei oltu ruostesuojattu, niin säännöllisillä ja kuukausittaisilla alustahuuhteluilla, se oli ruosteeton niin alta ja päältä edelleen sitä itse myydessäni.

Ehkä ruostesuojaus sopii auton omistajalle joka ei itse halua paljon autonsa eteen vaivaa nähdä.

Ja vielä mielipiteeni alustan pesusta, se täytyy tehdä kunnolla itse letkulla, nämä pesukoneiden 2e alustahuuhtelut ovat mielestäni aivan rahastusta.

Taisi mennä jo OT.  :-[
 
Jetstar sanoi:
Ehkä ruostesuojaus sopii auton omistajalle joka ei itse halua paljon autonsa eteen vaivaa nähdä.
Tästä on monenkin kohdalla kyse. Eikä kaikilla ole edes paikkaa, missä autonsa eteen vaivaa näkisi.
Ikäkin asettaa omat rajoituksensa. Kyllä itsekin aikoinaan tuli Valianttia "ruostesuojattua", ulkoapäin pölynimuriruiskulla öljyä pölyiseen pohjaan. Kaunis "massaus" siitä syntyi. Sisältä matot pois, sanomalehtiä lattialle, öljyä päälle ja matot takaisin paikoilleen. Joka kesä. 
 
Vaarivanhus sanoi:
Tästä on monenkin kohdalla kyse. Eikä kaikilla ole edes paikkaa, missä autonsa eteen vaivaa näkisi.
Ikäkin asettaa omat rajoituksensa.

Tuo on täysin totta, no itselläkin ainoa paikka tuohon on Neste Kannelmäen TI-halli pesuun. Renkaat vaihdan tuossa läheisen teollisuusalueen tasaisella parkkipaikalla, ja siinä myös moottoriöljyt itse vaihdan, vaikka se kaiketi nykyisin kiellettyä?

No, oma "Luottomekaanikko" Isäukkoni, seuraavaksi 75-v nämä samat ym. toimenpiteet vielä itse tekee  ;D
 
On kokemusta. 6 vuotta sitten suojautin autoni ja tehtiin äe-käsittely samalla kertaa 880 eurolla. Päätin siis tuolloin pitkän elinkaaren autolleni, vaikka ei ollut uusi, mutta vii eisin hetki oli tehdä suojaus. Plussana ovat alustan ruuvit ja mutterit auenneet helposti pikku remonteissa ja tuunauksessa. Jälleenmyyntiarvoa ei käsittely nosta autoa myydessä vaihturina liikkeille, mutta yksityinen voisi arvostaa " suojattua helmeä". Toisaalta re-käsittely pidentää Suomen autokannan ikää, mikä on jo nyt pituudeltaan lähes häpeällistä. Summa Summarum:  Suojaus ei kannata 3-5 vuoden välein autoa vaihtaville ja mainostettu äänenvaimennuksen tuoma hyöty ilman muita äe-toimenpiteitä on pieni. Jaguar ja Tesla on lähes kokonaan alumiinia, joku väitti niiden syöpyvän Suomen suolatuilla teillä, liekkö perää?
 
Noi uudet autot on päällystettu muovilla niin hyvin että, siellä on ihanteelliset olosuhteet ruosteelle kun kosteus ei pääse ikinä pois hiekan ja muun paskan seasta. Lisäksi pohjat on jätetty maalaamatta jo vuosia, eli maaliakaan ei ole suojana kuten ennen. Mitä alumiiniin tulee niin, kyllä tiesuola aiheuttaa alumiinissa hapettumaa, mutta se ei tapahdu niin nopeasti kuin ruostuminen. Hyviä esimerkkejä on A2 ja A8 missä nyt vasta alkaa ensimmäisissa malleissa hapettumat näkymään maalien irtoamisena. Teslan kohdalla tuskin tulee ikinä ongelmaksi, se palaa suuremmalla todennäköisyydellä ensin.
 
Nappasin tänään Superbista toisen puolen pohjamuovin pois ja en nähnyt missään ruostetta. Autolla ikää vähän reilu kuusi vuotta. Toki tukivarsissa oli vähän pintaruostetta ja joidenkin pulttien kannoista löytyi sävyä, mutta itse runkossa ja pohjamuovien alla olevissa pinnoissa ei ollut ruostetta.

Vaikka en alkujaan suunnitellut, että pitäisin autoa näin pitkään, niin eipä edelleenkään harmita se, että en ottanut uuteen autoon ruostesuojausta.
 
^Auto vissiin nyt eka kertaa pääsee loskapaskasuolakeleihin? Eli ei ole ollut tämmöisissä olosuhteissa vielä?
 
-P- sanoi:
^Auto vissiin nyt eka kertaa pääsee loskapaskasuolakeleihin? Eli ei ole ollut tämmöisissä olosuhteissa vielä?

Koko talven kestävää yhtä jaksoista altistumista ei ole ollut, mutta sitten toisaalta taas niinkin, että kun suolattiin, niin sitten suolattiin niin paljon, että harva suomalainen ymmärtää miten paljon suolamössöä voi tiellä olla 8) Sitä kun käytettiin myös lumen sulattamiseen, kun aurakalustoa ei oikein ollut.

tuRboman sanoi:
Nyt, jos tietäis pitävänsä pidempään niin ois otollinen aika suojata.

Vaikea uskoa, että ongelmia olisi minun omistusajalla luvassa, kun vielä ei ole yhtään mitään.
 
Siis eihän täälläkään enää aurata, suolaa vaan siihen päälle ja sitten on kiva 10cm suolavelliä. Joten kyllä se byroslavia taas kerran yllättää vempulan.
 
McScott sanoi:
Siis eihän täälläkään enää aurata, suolaa vaan siihen päälle ja sitten on kiva 10cm suolavelliä. Joten kyllä se byroslavia taas kerran yllättää vempulan.

Eipä se(kään) tosiaan mikään yllätys olisi ;D
 
Pientä täydennystä.

Ryhdyin selvittelemään ruosteenestoa tarkemmin maahantuojalta.

Maahantuoja selvitteli asiaa ja totesi tehtaan ilmoittaneen ettei erillistä ruostesuojausta tarvita. Kaikki kriittiset osat sinkitty.

Mutta jos kuitenkin haluan ruostesuojata, niin ainoa aine joka ei poista takuuta on Terotex HV 350. Pikaisella kuukkeloinnilla en vaan löytänyt yhtään firmaa, joka tuota ainetta käyttää.
 
DiscoKai sanoi:
Mutta jos kuitenkin haluan ruostesuojata, niin ainoa aine joka ei poista takuuta on Terotex HV 350. Pikaisella kuukkeloinnilla en vaan löytänyt yhtään firmaa, joka tuota ainetta käyttää.
Kukas tuon tiedon antoi?

Voisi kysyä miten tuo eroaa mistä tahansa muusta kotelosuoja-aineesta, jos on todellakin ainoa tuote mikä ei takuuta poista. Miten kyseinen tuote eroaa esim Tectylin tai Dinitrolin aineista.

Vai onko tuo ainoa tuote minkä maahantuoja tietää tehtaalla olevan käytössä?
 
Ei muuta kuin ruostesuojauspaikkaan yhteys ja käskeä tilaamaan Henkeliltä ko tuotetta.

Mielestäni valmistaja / maahantuoja ei kyllä voi rajata takuuta noin.
 
ConD sanoi:
Kukas tuon tiedon antoi?

Voisi kysyä miten tuo eroaa mistä tahansa muusta kotelosuoja-aineesta, jos on todellakin ainoa tuote mikä ei takuuta poista. Miten kyseinen tuote eroaa esim Tectylin tai Dinitrolin aineista.

Vai onko tuo ainoa tuote minkä maahantuoja tietää tehtaalla olevan käytössä?

Vastaus tuli maahantuojalta ja lauseella etteivät vastaa vahingoista jos tehty muulla aineella
 
Jännä suhtautuminen... jos mitään ei porata tai rei'itetä, niin mitäköhän "vahinkoa" nuo muunmerkkiset kotelosuojat tekee? :D

Vähän sama kuin sanoisi, että et saa vahata autoasi kuin Autoglymin vahalla, muiden käyttö lopettaa takuun koska "emme vastaa vahingoista". Vastaavatko jos vahaa/ruostesuojaa suositelluilla tuotteilla?

Itse kysyisin kyllä uudemman kerran mihin perustavat tuon yhden tuotteen käyttösuosituksensa. Melkoista keskisormi pystyssä asiakkaalle huutelua muuten...
 
Tästähän on kuluttaja-asiamiehen taikka - viraston kannanotto että ruostesuojaus ei poista takuuta. Sinkitys on hyvä mutta kuinka paksulti sitä on? Tässähän on eroja. Sinkitys ja kotelonsuoja-aine  massan lisäksi on ehdottomasti paras vaihtoehto.