https://tummennuskalvot.fi/

Uuden auton ruostesuojaus

gloter sanoi:
Tästähän on kuluttaja-asiamiehen taikka - viraston kannanotto että ruostesuojaus ei poista takuuta.

Mutta muistaakseni tässäki kannanotossa oltiin sitä mieltä että on käytettävä valmistajan määräämiä liemiä.
 
gloter sanoi:
Tästähän on kuluttaja-asiamiehen taikka - viraston kannanotto että ruostesuojaus ei poista takuuta.

Jotenkin on vaikea uskoa, että kuluttaja-asiamies voisi sanoa autotehtaalle, että kyllä teidän autojen pelleille saa levittää ihan mitä vain myrkkyjä.
 
Tuolla kuluttaja-asiamiehen mielipiteellä saa pyyhkiä pyllyä. Se ei velvoita ketään ja jos maahantuoja on asiaa kysyttäessä kieltänyt ruostesuoja-aineiden käytön, niin miksi siihen ei voi tyytyä. Sitten kun se "suojattu" kotelo on ruostunut puhki, niin kenen kustannuksella selvitetään mitä se peltiä vasten oleva vuosien takaisin töhnä on koostumukseltaan ja mitä se on kauppanimeltään. Entä kuka sen sinne laittoi ja kenen toimeksiannosta. Ymmärrän oikein hyvin, jos tehtaan ja maahantuojan kanta on negatiivinen, kun kyse on uudesta takuun alaisesta autosta.
 
Kaikki aineet eivät sovi keskenään joten tehtaan kannanotolla on merkitystä - edellyttäen että se perustuu faktoihin. Autotehtaitten intresseissä ei ole pitää kalustoa ihmisiän verran liikenteessä, hehän tekevät bisnestä. Mielestäni noin yleensä suojattu auto kestää paremmin kuin pelkkään maaliin tai sinkitykseen luotettaessa. VAG:n käyttämä kuumavaha esim. Voi kyllä reagoida ikävästi joittenkin litkujen kanssa.

Mitä tulee näihin puhkiruostumattomuus"takuisiin", koskevat ne vain sisältä päin alkavaa ruostumista ja kuinka usein tämä takuu on kenenkään kohdalla realisoitunut? Aika vaikea  15-vuotiaan auton kohdalla alkaa taistelemaan valmistajalta uutta peltiä.

Voin kuvitella millaisia ylläreitä tulevissa harraste/käyttöautoissa on kun muodikkaita muovisia pohjalevyjä irrotetaan ja löydetään vuosien saldo hiekkaa ym. Joillakin merkeillä nämä kiinnitykset ovat vähän paremmin tehty mutta aina joku rako jää.

Kuten kaikissa töissä, suojaamisessakin homma pitää tehdä kunnolla. Ainoa vaan että hyöty siitä tulee sille omistajalle kellä auto on vaikkapa kymmenvuotiaana. Monikohan väyryseemeli olisi paremmassa kunnossa jos jo uutena olisi kunnon suojaus tehty?
 
gloter sanoi:
Mitä tulee näihin puhkiruostumattomuus"takuisiin", koskevat ne vain sisältä päin alkavaa ruostumista ja kuinka usein tämä takuu on kenenkään kohdalla realisoitunut? Aika vaikea  15-vuotiaan auton kohdalla alkaa taistelemaan valmistajalta uutta peltiä.

Mitään taistelua ei vaatinut, kun merkkiliikkeen korikorjaamo otti kuvat patongin puhki ruostuneista helmoista ja laittoi takuu kyselyn tehtaalle. Neljän tonnin helmaremontti takuuseen kahden tonnin autoon. Ainakin voi sanoa että takuu toimi.
 
Mitä minulla on kokemusta kaikenlaisista takuukorjauksista, niin yleensä se on se merkkiliike joka pistää hanttiin, eikä edes laita tai halua laittaa takuukyselyä eteenpäin maahantuojalle. Onhan siihen omat syynsä. Tehtaan maksamat takuukorjaukset on aika tiukasti aikataulutettu ja korjaustyöstä maksettava summa perustuu tuohon aikataulutukseen. Siihen ei saa sisällytettyä Vesan Escortin korjausta siinä sivussa, eikä Maken Bemarin öljynvaihtoja, toisin kuin asiakkaan maksaessa voidaan laittaa vähän enemmän tuntia ja tarviketta hintaan, eikä kukaan tiedä pitävätkö ne oikeasti paikkansa. Kusettaja ei aina ole edes se liike, vaan yksittäiset työntekijät. Niillä tehtaan maksamilla korjauksilla ei pysty harrastelemaan siinä sivussa.
 
Tämä on totta. Takuukorjauksilla ei tienaa niin hyvin mutta luulis kelpaavan hommien muuten vähetessä...
 
gloter sanoi:
Ainoa vaan että hyöty siitä tulee sille omistajalle kellä auto on vaikkapa kymmenvuotiaana. Monikohan väyryseemeli olisi paremmassa kunnossa jos jo uutena olisi kunnon suojaus tehty?

Juuri tänään kadulla sattui silmään ruosteeton eemeli ja takapikku-ikkunassa tarra Dinitrol  ;).
 
Mazda joka tuli hommattua on nyt 3v iässä. Se on ruostesuojattu 3vk ikäisenä.
Jatkokäsittely pitäisi kuulemma tehdä 4v kohdalla ja katselin juuri hinnastoa.. 600e.
Vähän kyllä mietityttää lähteekö tuote tekemään enää. Autoa kuitenkin tulee pestyä ja huollettua yleensä normaalia enemmän.
 
10v ikäinen Mazda 6 ruostesuojattu 2v käyttöönoton jälkeen eikä tehty uusintakäsittelyä.

Hyvin on kestänyt  toistaiseksi ruosteettomana.
 
Kennedy sanoi:
Mazda joka tuli hommattua on nyt 3v iässä. Se on ruostesuojattu 3vk ikäisenä.
Jatkokäsittely pitäisi kuulemma tehdä 4v kohdalla ja katselin juuri hinnastoa.. 600e.
Vähän kyllä mietityttää lähteekö tuote tekemään enää. Autoa kuitenkin tulee pestyä ja huollettua yleensä normaalia enemmän.

Viisi vuotta sitten ruostesuojautin seitsämän vuotta vanhan ford:n, joka oli firman mielestä harvinaisen hyväkuntoinen eikä ruostetta vielä missään. Kolmen vuoden välein pitäisi tehdä 500 euron "tarkastuskäynti", jossa tarkistetaan ja ehkä parannetaan suojausta. Tähän repesin nauramaan, että jos auto on seitsämän vuoden jälkeen ruosteeton, niin seuraavan kerran tulen autoa käyttämään 10 vuoden päästä, jos se vielä on minulla.

Joka vuosi tuttu korjaaja on käynyt tuon pohjan läpi ja todennut hyväkuntoiseksi ja että massat on paikoillaan. Eli en kyllä lähtisi maksamaan toista kertaa tuota 600 euroa, jos ei aio autoa pitää yli puolta vuosikymmentä.
 
Vähän kanssa sitä mieltä, että turhaa taitaa olla.

Noita massoja kun saa liikkeistäkin ostettua niin voisi itse lisätä alustaan jos sitä tarttee. Ruiskumassaankin on pistooli olemassa.
Spraypurkkeinakin saa jo nykyään aika hyvän paksua alustamassaa.
Hieman duunia tosin teettää itse purkaa muoveja alustasta ja varsinkin jos peräluukkua haluaa suojata sisäpuolelta kun sielläkin sitä näyttää olevan.
Ainut mitä itse ei taida pystyä tehdä on helmojen sisältä. Ovipahvit kun poistaa niin pystyy ne sisältä suojaamaan.
 
Tuskin kannattaa muuta tehdä, kuin kuluvista kohdista paikkailla. Tosin suojausliikkeen motiivia ei tiedä, kun ovat suojanneet auton. Omaa kävin katsomassa, kun viikon ajan oli pukilla. Jos suolavesi menee saumoihin tai on ruostuva rakenne, niin suojauskaan ei auta (ref C-sarjan MB 2003). Pyöränkaarien reunat ja purkureiden saumat kannatta pitää puhtaana.Omassa Peugeotissani on ruostesuojaus ja äänieristekäsittely vuodelta 2010. Etupyöräpesän sisälokarin kun otin pois huollon yhteydessä, niin hetken kuluttua tahmeassa rasvassa olivat hiha ja kätöset  ;). Harmi, kun jäi ottamatta foto. Summasummarum, ei kannata jälkisuojaukseen uhrata 600 euroa.

 
Itse olisi tarkoitus alusta massata ja kotelosuojat ruiskuttaa kun auto tulee luovutukseen. Ajan auton liikkeestä suoraan firman halliin ja homma tulille. Viikonlopun siinä saa varmaan menemää. Mutta itse kun tekee niin tietää mitä saa. Ja itsehän se täytyy kaikki tehdä minkä vain voi, säästyyhän siinä lähes tonni.
 
Kennedy sanoi:
Vähän kanssa sitä mieltä, että turhaa taitaa olla.
Noita massoja kun saa liikkeistäkin ostettua niin voisi itse lisätä alustaan jos sitä tarttee. Ruiskumassaankin on pistooli olemassa.
Spraypurkkeinakin saa jo nykyään aika hyvän paksua alustamassaa.

Kannattaisi varmaan se auton pohja myös pestä kunnolla ennen kuin sinne niitä ruostesuoja-aineita ruiskuttelee.

Tietysti, jos käytettävissä on tarvittavat välineet, nosturi, painepesuri ja asianmukaiset suojavarusteet tekijälle, sekä tietoa siitä, mitä ainetta mihinkin laitetaan jne. niin mikäs siinä, ehkä puuhassa pääsee ”tuntipalkoille”(?).

Oman Mazda:ni vein ihan alan liikkeeseen ja itse istuskelin mukavassa nojatuolissa hyvää kirjaa lukien sillä aikaa kun ruostesuoja-ammattilainen puuhaili autoni kimpussa. Jokunen satanen ko. palvelusta toki piti maksaa, mutta säästänpähän sitten jossain muussa…
 
Ruostesuojaus tehtiin autoni luovutushuollon yhteydessä. Aikoinaan ajossani ollut Opel Verctra suojattiin myös uutena - oli vuosimallia -95 ja on kuulema ajossa vieläkin. Siskollani oli saman vuoden mallia oleva Vento ilman suojausta, ja se ruostui paalattavaksi jo vuosia sitten.

Teetin vm. -05 Yarikselle ruostesuojauksen vuonna 2011. Homma kesti 3-4 päivää pesuineen ja kuivauksineen. Tekijä vakuutti, että kyllä sen pitäisi seuraavat 15 vuotta kestää ilman ongelmia - sitten olisi hyvä tarkistaa ja tehdä mahdolliset korjaukset. Oli löytänyt muutamia alkavia ruostepaikkoja puhdistuksen ja pesun yhteydessä - ne hän suojamaalasi ennen suojausta. Löytyneistä läikistä oli valokuvat ennen maalausta ja maalauksen jälkeen. Hyvin oli työ muutenkin dokumentoitu. Hintaa oli n. 1000 eur lokarien kanssa. Katsastuksessakin kehuttiin työn laatua. Ruostesuojaus tehtiin muistaakseni Järvenpään Salpatiellä olevan Mäkelän auton lähistöllä. Tekijä oli keski-ikäinen yksityisyrittäjä.
 
Ruostesuojaus tehtiin autoni luovutushuollon yhteydessä. Aikoinaan ajossani ollut Opel Verctra suojattiin myös uutena - oli vuosimallia -95 ja on kuulema ajossa vieläkin. Siskollani oli saman vuoden mallia oleva Vento ilman suojausta, ja se ruostui paalattavaksi jo vuosia sitten.

Teetin vm. -05 Yarikselle ruostesuojauksen vuonna 2011. Homma kesti 3-4 päivää pesuineen ja kuivauksineen. Tekijä vakuutti, että kyllä sen pitäisi seuraavat 15 vuotta kestää ilman ongelmia - sitten olisi hyvä tarkistaa ja tehdä mahdolliset korjaukset. Oli löytänyt muutamia alkavia ruostepaikkoja puhdistuksen ja pesun yhteydessä - ne hän suojamaalasi ennen suojausta. Löytyneistä läikistä oli valokuvat ennen maalausta ja maalauksen jälkeen. Hyvin oli työ muutenkin dokumentoitu. Hintaa oli n. 1000 eur lokarien kanssa. Katsastuksessakin kehuttiin työn laatua. Ruostesuojaus tehtiin muistaakseni Järvenpään Salpatiellä olevan Mäkelän auton lähistöllä. Tekijä oli keski-ikäinen yksityisyrittäjä.
 
Jari_S sanoi:
Kannattaisi varmaan se auton pohja myös pestä kunnolla ennen kuin sinne niitä ruostesuoja-aineita ruiskuttelee.

Tietysti, jos käytettävissä on tarvittavat välineet, nosturi, painepesuri ja asianmukaiset suojavarusteet tekijälle, sekä tietoa siitä, mitä ainetta mihinkin laitetaan jne. niin mikäs siinä, ehkä puuhassa pääsee ”tuntipalkoille”(?).

Oman Mazda:ni vein ihan alan liikkeeseen ja itse istuskelin mukavassa nojatuolissa hyvää kirjaa lukien sillä aikaa kun ruostesuoja-ammattilainen puuhaili autoni kimpussa. Jokunen satanen ko. palvelusta toki piti maksaa, mutta säästänpähän sitten jossain muussa…

Eikös ammattimiehet poraile koteloihin reikiä ja ruiskata aineet myös sinne? Aika paljon nykyautoista myös puretaan erilaisia muoviosia pois tieltä ja lopuksi kasataan paikalleen.
 
Itse suojautin QQ:ni heti kun sen sain n. 1v/20tkm ikäisenä. Pohjassa oli tuolloin jo selkeää alkavaa ruskeaa paikka paikoin, varsinkin alustan komponenttien pinnat, alatukivarret jne. joten eipä tuota suojauttamista tuolle autolle voi kuin suositella jos on aikomusta pitää sitä talossa vähäkään pidempään 8)
 
Sande sanoi:
Eikös ammattimiehet poraile koteloihin reikiä ja ruiskata aineet myös sinne? Aika paljon nykyautoista myös puretaan erilaisia muoviosia pois tieltä ja lopuksi kasataan paikalleen.

Se reikien porailu ei taida olla enää nykyaikaa ja ainakin oman autoni maahantuoja on aivan selkeästi kieltänyt porailut, kun asiaa heiltä kysyin ennen auton ruostesuojaukseen viemistä.

Auton valmistajat antavat yleensä ohjeet miten suojaus tulee tehdä, kuten tässäkin tapauksessa.

Ja kyllä, Mazda kolmosessakin on pohja täynnä muovilevyjä jotka piti poistaa ennen suojaustoimia ja sitten taas kasata.

Taitaa myös useissa kunnissa olla kiellettyä päästää auton pohjan pesussa syntyviä jätevesiä suoraan viemäriverkkoon, joten ihan missä tahansa omatoimi-ruostesuojaukseen ei ehkä kannata ryhtyä…
 
Noihin mitään reikiä porailla. Ammattilaiset tietää kyllä mistä ne röörit löytyy poraamattakkin ja aine saadaan perille.
 
-karppa- sanoi:
Noihin mitään reikiä porailla. Ammattilaiset tietää kyllä mistä ne röörit löytyy poraamattakkin ja aine saadaan perille.

Juu juu... uskotaan. Mutta siinä saattaa olla tekemistä harrastelija ruostesuojaajalle tietää mistä aineet saa koteloihin.
 
Sande sanoi:
Juu juu... uskotaan. Mutta siinä saattaa olla tekemistä harrastelija ruostesuojaajalle tietää mistä aineet saa koteloihin.

Kuka uudempaa autoa rupeaa itse suojailemaan ja porailemaan reikiä? Kyllä silloin asiat kannattaa jättää ammattilaiselle suosiolla.