https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Urearuiskutus ja pakkanen

esako62

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.6.2015
Suomessa on jossain päin vielä ihan oikeaa talveakin. Olen jotenkin saanut sellaisen käsityksen, että pakkasella dieselit joilla päästöt hoidetaan kuntoon urearuiskutuksella, eivät välttämättä toimi pakkasella. Toivottavasti olen väärässä tässä asiassa mutta jos en ole, pari kysymystä:

Mitkä tällä hetkellä myynnissä olevat dieselmoottorit ovat vielä urearuiskuttomia?

Vaihtoehtoisesti mitkä dieselmoottorit kestävät oikeita pakkasia (Olen ihan oikeasti nähnyt pakkasmittarissa -45 asteen "lämpö"tiloja siellä missä joudun liikkumaan) urearuiskutuksista huolimatta? 

*muokattu otsikkoa*
 
Ei tässä kokemusta ole kuin yhden talven verran ja pakkastakaan ei tainnut olla kuin se -27 luokkaa, mutta ei tuo Skeidan 2.0tdi Superbissa moksiskaan ollut kertaakaan.

Muutenkin tuo adblue on melko pieni haitta, nyt on reilut 27tkm mittarissa ja kaksi kertaa olen täyttänyt tankin. Hoituu muutamassa minuutissa Motonetin pihalla ja kustantaa sen vajaa pari kymppiä.
 
Toivotaan että Skoda on osannut tehdä tuon adblue järjestelmän paremmin kun volkkari, viime talven kovilla pakkasilla täällä Itä-Suomen volkkarin piirimyyjän pihassa seisoi useita uusia autoja joista oli haljennut jotkut putket tuosta adblue järjestelmästä. Järjestelmän pitäisi tyhjentyä aina käytön jälkeen jotta putket ei jäädy mutta noissa putket oli vedetty niin ettei ne tyhjentyneet. Ongelmia oli ainakin Passatin huippumallin kanssa ja uusissa Transporttereissa (yhden meidän alihankkijan uusi n. 3000 km ajettua Transportteri oli noiden joukossa, korjaus kesti useita viikkoja kun ei ollut tehtaalla ratkaisua / muutettuja osia valmiina). Mersun Sprintterien järjestelmät on myös jäätyneet mutta niistä ei ymmärtääkseni ole mitään särkynyt vaan pelkkä sulatus on riittänyt. Minuakin kiinostaisi lista autoista jotka on euro 6 koneella ja niissä ei ole tuota adblue järjestelmää. Korjatkaa jos olen väärässä mutta minun tiedon mukaan Volvon uusissa 2 litraisissa diiseleissä tuota ei ole.
 
Mistään en mitään tiedä ja listaa ei ole tarjolla, mutta Mondeo lienee Euro6 täyttävä ilman ureaa.
No, millähän kikkalulla nuo arvot on täytetty.
 
Eemelissä on tuo ureasysteemi ja olen jäänyt siihen käsitykseen, että alle +11c tuo ei ole käytössä ensinkään, jolloin auton NOx-päästöt jopa valmistajan ilmoituksen mukaan voivat olla sen 40x suuremmat kuin järjestelmän ollessa käytössä. Joissakin autoissa tuo raja taisi olla jopa +17c. Olen myös jostain lueskellut, että autosta riippumatta tuo neste jäätyy n. -11c, joten lienee Suomen olosuhteissa aika harvakseltaan käytössä koko systeemi. Jos tuo koko 26ltr tankki mersussa pamahtaa jäihin, niin tuskin se ihan lyhyellä pätkällä siitä lämppärien avullakaan sulaa. Säiliö kun makaa kontin pohjalla, niin varsin hyvät mahdollisuudet jäätymiselle on luotu. Tuleva talvi näyttänee, mitä hauskuutta tämä kaikki tuo tullessaan, mutta jos sieltä jotain esim. jäätymisen seurauksena hajoaa, niin eiköhän nuo takuulla pajoita ne kuntoon.
 
Volvon osalta en ole tätä osannut miettiä ollenkaan. Missään en ole nähnyt tietoa, onko S90:ssä adblue -systeemi. Onko foorumilla tämän tietäjiä ?

Tyttäreni 308:ssa (vm 2015) tämä systeemi on, ja ainakin viime talvi (auton eka) meni ongelmitta. Adblue -nesteelle siinä on jokin sähkölämmitetty pieni kammio, mutta mitä tapahtuu, jos tuo iso tankki on pitkään kauttaaltaan jäässä, eikä sieltä saada tuohon esilämmitettyyn pikkutankkiin imettyä mitään ?
 
Ironic32 sanoi:
Eemelissä on tuo ureasysteemi ja olen jäänyt siihen käsitykseen, että alle +11c tuo ei ole käytössä ensinkään, jolloin auton NOx-päästöt jopa valmistajan ilmoituksen mukaan voivat olla sen 40x suuremmat kuin järjestelmän ollessa käytössä. Joissakin autoissa tuo raja taisi olla jopa +17c. Olen myös jostain lueskellut, että autosta riippumatta tuo neste jäätyy n. -11c, joten lienee Suomen olosuhteissa aika harvakseltaan käytössä koko systeemi. Jos tuo koko 26ltr tankki mersussa pamahtaa jäihin, niin tuskin se ihan lyhyellä pätkällä siitä lämppärien avullakaan sulaa. Säiliö kun makaa kontin pohjalla, niin varsin hyvät mahdollisuudet jäätymiselle on luotu. Tuleva talvi näyttänee, mitä hauskuutta tämä kaikki tuo tullessaan, mutta jos sieltä jotain esim. jäätymisen seurauksena hajoaa, niin eiköhän nuo takuulla pajoita ne kuntoon.

Tämäpä juuri itseänikin huolestuttaa. Sehän on hyvä jos auto kuitenkin toimii vaikka tuo ureasysteemi ei pelaisikaan pakkasen vuoksi.

Edellinen auto oli VW Passat, jossa itsessään ei ollut järjestelmää, mutta jonka käyttöohjekirjassa annettiin ymmärtää että jos systeemi ei pelaa, ei auto käynnisty... Tarvitsen itse autoa päivittäin...
 
Ohjekirjasta luettuna auton käynnistyminen estyy vain silloin, jos adblue säiliö on tyhjä. Toivottavasti tuossa on joku vallitsevaan lämpötilaan perustuva tulkinta, joka ei jäätymisestä hermostu. En ainakaan ole törmännyt tarinoihin, joissa ko. autossa jäätyminen olisi ollut ongelma, mutta kuten todettua, niin omat kokemukset saadaan vasta tulevana talvena.
 
Allekirjoituksen Kia Sorento 2.2 CRDi on Euro6 vaatimukset täyttävä ja ilman ureasysteemiä. En sitten tiedä minkälaisella kusetuksella tuo Euro6 vaatimus on täytetty.
 
Mazdankin dieselit ovat ureattomia. Salaisuus on ymmärtääkseni matala puristussuhde (ja kova ahtopaine).
 
Markku J sanoi:
Volvon osalta en ole tätä osannut miettiä ollenkaan. Missään en ole nähnyt tietoa, onko S90:ssä adblue -systeemi. Onko foorumilla tämän tietäjiä ?

Sama tekniikka kuin muissakin Volvon 4-sylinterisissä nykydieseleissä, eli cusisysteemiä ei tarvita. Onneksi.

Tähän nykyiseen sitten aikanaan päättyy dieselistin tie osaltani. Ad Blue-systeemistä disukkaa en hanki, en todellakaan, olkoot mitä lupauksia tehtailta tahansa. Dpf:n metkuineen vielä siedän, mutta en pakkaskausina temppuilua ureaputkien tms kanssa, tai sitten saada kesken pitkää lomareissua varoitusvalo nesteen vähyydestä ja auton starttaamattomuudesta jos ajoa jatkaa. Ilmeisesti tuo litku vaurioittaa herkästi myös maalipintaa?

Joo bensaan, bensahybridiin tai täyssähköautoon sitten aikanaan...

 
VolvoV90AWD sanoi:
Toivotaan että Skoda on osannut tehdä tuon adblue järjestelmän paremmin kun volkkari, viime talven kovilla pakkasilla täällä Itä-Suomen volkkarin piirimyyjän pihassa seisoi useita uusia autoja joista oli haljennut jotkut putket tuosta adblue järjestelmästä. Järjestelmän pitäisi tyhjentyä aina käytön jälkeen jotta putket ei jäädy mutta noissa putket oli vedetty niin ettei ne tyhjentyneet. Ongelmia oli ainakin Passatin huippumallin kanssa ja uusissa Transporttereissa (yhden meidän alihankkijan uusi n. 3000 km ajettua Transportteri oli noiden joukossa, korjaus kesti useita viikkoja kun ei ollut tehtaalla ratkaisua / muutettuja osia valmiina). Mersun Sprintterien järjestelmät on myös jäätyneet mutta niistä ei ymmärtääkseni ole mitään särkynyt vaan pelkkä sulatus on riittänyt. Minuakin kiinostaisi lista autoista jotka on euro 6 koneella ja niissä ei ole tuota adblue järjestelmää. Korjatkaa jos olen väärässä mutta minun tiedon mukaan Volvon uusissa 2 litraisissa diiseleissä tuota ei ole.


Ainakin tuo RS Octavian diesel on Euro6 ilman kusiruiskutusta.
 
JiiJii71 sanoi:
Ainakin tuo RS Octavian diesel on Euro6 ilman kusiruiskutusta.

Olikos nuo 184hv koneet ilman ja 190hv versioissa tuo AdBlue on sitten mukana? Eli näin ollen Superbissa on AdBlue.
 
Kolmas talvi lähtee itselläni kusikoneella. Ei toistaiseksi mitään huomautettavaa, ei kesällä eikä talvella, ei etelässä eikä pohjoisessa, järjestelmän olemassaolon huomaa vain ja ainostaan kehotuksista tankata säiliö noin 20000 kilsan välein.
 
Minulla on nyt jo toinen kusiruutta-auto ja ainakaan toistaiseksi noissa ei ole ollut ongelmia pakkasista huolimatta. Ainoa ärsyttävä asia on tuon liemen lisäys. Tokmannilla AdBlue maksaa 5€ kympin tonkka, joten kustannuksena melko vähäinen.
 
Markku J sanoi:
Missään en ole nähnyt tietoa, onko S90:ssä adblue -systeemi. Onko foorumilla tämän tietäjiä ?

Ainakaan ohjekirjasta en ole siitä mitään mainintaa nähnyt AB:stä.

Toisaalta MB C:ssä oli eikä sen kanssa ollut mitään ongelmaa viimetalven pakkasissa - ainostaan kovilla pakkasilla AdBluen kulutus oli liki nolla....
 
Ironic32 sanoi:
Ohjekirjasta luettuna auton käynnistyminen estyy vain silloin, jos adblue säiliö on tyhjä. Toivottavasti tuossa on joku vallitsevaan lämpötilaan perustuva tulkinta, joka ei jäätymisestä hermostu. En ainakaan ole törmännyt tarinoihin, joissa ko. autossa jäätyminen olisi ollut ongelma, mutta kuten todettua, niin omat kokemukset saadaan vasta tulevana talvena.

Minulla ei viime talven yli -30 asteen pakkasissakaan ureajärjestelmä temppuillut mitenkään. Eli täysin huoleton tuo on.
 
Kaverin 508:ssa oli ongelmia kesähelteillä. Oli useampaankin otteeseen pajalla ennen kuin saatiin korjattua. Talvella ei ole ollut mitään ongelmia.