https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Työsuhdepolkupyöristä

setämies-73

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.7.2021
Onko foorumilaisilla kokemuksia työsuhdepolkupyöristä? Tai siis lähinnä kiinnostaa, millä tavoin eri työnantajat ovat tuon systeemin toteuttaneet?

Tuleeko fillari ns. palkan päälle vai vähennetäänkö suoraan nykyisestä palkasta. Meillä työnantaja on luvannut selvittää asiaa. Hieman pessimistinen arvaukseni on, että työnantaja hoitaan jonkun diilin ja "edun" käyttäjät maksavat kaikki kustannukset, jolloin kyseessä on "polkupyörähaitta" eikä mikään etu.
 
Onhan näistä nyt paljon puhetta ollut ja osa yrityksistä tarjoaa etuna tätä.

Meilläkin asiaa lähdettiin selvittämään ja tarjolla ollut tapa olisi nimenomaan palkasta vähennettävä vuokra, jolloin käytännössä pyörä tulee verotusedun verran edullisemmaksi valtion tukemaksi tavaksi "rahoittaa" pyörän hankinta.

Laskureita on monensorttisia ja huomioitavaa on se, että jotkut laskevat vakuutukset ja huollot mukaan, joissakin ne voi raakata pois vaikkapa "harrastajan näkökulmasta", jotka tekevät huoltoja itse.

Yritysten näkökulmasta kuitenkin iso juttu on se, että kuinka pitkällä liisarilla pyörät voi ottaa ja tarjotaanko sitten käyttäjille mahdollista maksaa "extraa" jolloin saakin vaikkapa harrastekäyttöön sopivan täysjoustollisen täyssähkön, jotka usein nousevat perinteisen "veroetu x leasing-aika" -rajan yli.
 
Joo, en näe mitään etua siinä, että maksaisin kolmessa vuodessa esim. 2000 € polkupyörästä joka ei koskaan tule olemaan minun omani. Eli vuokrapolkupyörä hintaan 55 €/kk. Ei jatkoon.
 
setämies-73 sanoi:
Joo, en näe mitään etua siinä, että maksaisin kolmessa vuodessa esim. 2000 € polkupyörästä joka ei koskaan tule olemaan minun omani. Eli vuokrapolkupyörä hintaan 55 €/kk. Ei jatkoon.

Näissä on yleensä erittäin edullinen lunastusoptio, eli käytännössä pyörä on kyllä sinun omasi leasingjakson jälkeen.
 
Onko työsuhdepyörissä mitään suhdetta työsuhdeautoon eli et voi ottaa molempia?
 
Pyöräetu (samoin kuin autoetu) voi olla palkan päälle lisättävä tai kokonaispalkkaan sisältyvä. Kuten ConD tuossa toteaa, leasingajalla on tässä oleellinen merkitys, kun verottaja hyväksyy 100 eur kuukaudessa maksimieduksi ja nuo leasingfirmat lisäävät pyörän hintaan omat huolto- ja hallintokulunsa. Esimerkiksi omalla työnantajalla on sopimus Vapauden kanssa, maksimi leasingaika 36 kk ja noista pakollisista kuluista johtuen pyörän ostohinta saa olla max noin 3400 euroa. Sillä joko saa mieleisen pyörän tai ei saa. Itse en saanut, joten jätin edun käyttämättä.
 
Kale sanoi:
Onko työsuhdepyörissä mitään suhdetta työsuhdeautoon eli et voi ottaa molempia?

Ei kai sitä mikään estä, mutta luulisin ettei työnantajat ala tarjoamaan molempia.
 
Kale sanoi:
Onko työsuhdepyörissä mitään suhdetta työsuhdeautoon eli et voi ottaa molempia?
Se on työnantajasta kiinni miten tarjoaa työsuhde-etuuksia. Onhan monella työsuhdepuhelin ja työsuhdeautokin joillakin jopa asuntokin. Ei tuota mikään estä. Meillä voi olla molemmat. Autoa ei kyllä käytännössä ole kellään.
 
setämies-73 sanoi:
Joo, en näe mitään etua siinä, että maksaisin kolmessa vuodessa esim. 2000 € polkupyörästä joka ei koskaan tule olemaan minun omani. Eli vuokrapolkupyörä hintaan 55 €/kk. Ei jatkoon.
Ei ole pakko.

Ihan kuten ei leasingautokaan. Vaan monesti rahallisesti ihan kannattavaa. Varsinkin näissä pyörän tapauksissa olen ymmärtänyt, että jopa todella kannattavaa.

Tähän suuntaan vaan kaikki menee tällä hetkellä. Omistaminen ei ole itseisarvo.
 
oddis sanoi:
Ei ole pakko.

Ihan kuten ei leasingautokaan. Vaan monesti rahallisesti ihan kannattavaa. Varsinkin näissä pyörän tapauksissa olen ymmärtänyt, että jopa todella kannattavaa.

Tähän suuntaan vaan kaikki menee tällä hetkellä. Omistaminen ei ole itseisarvo.

Minulle riittää tavallinen fillari ja esim. tämänhetkisestä maksoin 200 € kun sen työkaverilta käytettynä ja "paremmaksi tuunattuna" ostin.
 
setämies-73 sanoi:
Minulle riittää tavallinen fillari ja esim. tämänhetkisestä maksoin 200 € kun sen työkaverilta käytettynä ja "paremmaksi tuunattuna" ostin.
No sitten ei kannata ottaa työsuhdepyörää kuten ei myöskään kannata ottaa työsuhdeautoa, jos tonnin Corolla riittää.
 
Insomnia sanoi:
Se on työnantajasta kiinni miten tarjoaa työsuhde-etuuksia. Onhan monella työsuhdepuhelin ja työsuhdeautokin joillakin jopa asuntokin. Ei tuota mikään estä. Meillä voi olla molemmat. Autoa ei kyllä käytännössä ole kellään.

Työsuhdepuhelin onkin eri juttu. Maksamalla verotusarvon eli 5,4 €/kk saan työnantajalta n. 400-800 € hintaisen puhelimen ja noin 20 €/kk maksavan liittymän. Fillarin osalta en näe samanlaista ansaintalogiikkaa, koska en missään tapauksessa olisi laittamassa mitään 2-3 k€ kiinni jalkarattaaseen.

Ja meillä siis ei toistaiseksi ole mitään muita etuja ollut edes mahdollista kuin tuo puhelinetu ja 100 €/a sporttipassiin.
 
chr sanoi:
Näissä on yleensä erittäin edullinen lunastusoptio, eli käytännössä pyörä on kyllä sinun omasi leasingjakson jälkeen.

Tässä tapauksessa tuo voisi kannattaa, mikäli edullinen lunastus on optio ja jos pyörällä on vielä kohtuullinen jälleenmyyntiarvo 36 kk jälkeen.
 
Meillä työnantaja maksaa leasingista 50€/kk eli puolet edun arvosta (=lisäpalkka). Maksimihankintahinta 3900 euroa ja lunastushinta nimellinen 1€. Se, kuinka kauan leasingia maksetaan, riippuu pyörän hankintahinnasta (max. 48kk). Operaattorina leasingissa meillä Etufillari.

Lisäys: Pyörä voi siis maksaa myös enemmän kuin 3900€, mutta silloin maksat ylimenevän osuuden itse.
 
Zaphod sanoi:
Meillä työnantaja maksaa leasingista 50€/kk eli puolet edun arvosta (=lisäpalkka). Maksimihankintahinta 3900 euroa ja lunastushinta nimellinen 1€. Se, kuinka kauan leasingia maksetaan, riippuu pyörän hankintahinnasta (max. 48kk). Operaattorina leasingissa meillä Etufillari.

Lisäys: Pyörä voi siis maksaa myös enemmän kuin 3900€, mutta silloin maksat ylimenevän osuuden itse.

Tuo on jo selkeä etu. Mutta meillä on niin nuuka työnantaja että veikkaan että katsovat hankintasopimukseen kuluvan työajan olevan heidän suunnastaan riittävä panostus. Porukka vaan luulee tällä hetkellä  dollarinkuvat silmissä kiiluen että työnantaja maksaa lystin kokonaan. Jos näin on, niin syön hattuni  ;)
 
Ensi viikon perjantaina tulee meilläkin mahdolliseksi työsuhdefillarin hankinta. Maksimiaika 60kk jolloin pyörän hinta voi olla jossain 4800€ tienoilla.
3500€ sähköfillari 48kk sopparilla, palkasta lähtee reilu 30€/kk ja lunastushinta hiukan 500e päällä. Ilman huoltosopimusta.

Lunastuksen jälkeen tulisin maksaneeksi rattaasta 2100€. Onko sitten hyvä vai huono diili, en osaa sanoa.