https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Tuulilasin pesunesteet

Jotkut halvat pesunesteet muuttuvat kylmässä paljon ”paksummaksi” ja pissapoika wi jaksa ruikkia nestettä kuin tuulilasin alalaitaan. (Tämä ei tietty ole ongelma autoissa, joissa pissapoika on integroritu pyyhkijöihin).
 
-P- sanoi:
Mikäs tuosta Lasolista tekee niin erinomaisen? Ettei vaan olisi lumevaikutusta? [emoji849]
Itse olen käyttänyt milloin mitäkin marketista tms löytyvää pesunestettä raakana ja hyvin on lasi aina puhdistunut.
Samat mietteet. Aina on lasi puhdistunut, enkä ole huomannut mitään eroa litkujen välillä. Tosin olen yrittänyt valita nesteen sieltä halvimmasta päästä.

Jos jollain on heittää objektiivisia vertailutuloksia, niistä olen kyllä kiinnostunut.
 
-P- sanoi:
Mikäs tuosta Lasolista tekee niin erinomaisen? Ettei vaan olisi lumevaikutusta? [emoji849]
Itse olen käyttänyt milloin mitäkin marketista tms löytyvää pesunestettä raakana ja hyvin on lasi aina puhdistunut. Tällä hetkellä taitaa olla lähi K-kaupasta ostettua Korrekia.
Muistan että joskus ehkä 15-20 vuotta sitten oli joku pesuneste joka jätti ihme kalvon lasiin ja piti ruiskia säiliö tyhjäksi. Se on ollut ainoa kerta kun näiden kanssa on ollut ongelmia.

Tätä olen itsekkin ihmetellyt? Kärkkäiseltä ja vastaavilta saa vitosella kaksi 5 litran pönttöä (Parhaimmillaan kolme varastomyymälästä) ja hyvin ovat toimineet. Toki nyt kun rupeaa pakastumaan pitää vetää tiukemmat tavarat sisään.

Meillä olen todennut, että aina on pissapoika täynnä ja sitä nestettä saa sekä tulee käyttää!
 
-P- sanoi:
Mikäs tuosta Lasolista tekee niin erinomaisen? Ettei vaan olisi lumevaikutusta? [emoji849]
Itse olen käyttänyt milloin mitäkin marketista tms löytyvää pesunestettä raakana ja hyvin on lasi aina puhdistunut. Tällä hetkellä taitaa olla lähi K-kaupasta ostettua Korrekia.
Muistan että joskus ehkä 15-20 vuotta sitten oli joku pesuneste joka jätti ihme kalvon lasiin ja piti ruiskia säiliö tyhjäksi. Se on ollut ainoa kerta kun näiden kanssa on ollut ongelmia.

Lasinpesunesteitä saa monen hintaisena ja Lasol on näistä sieltä korkeammasta päästä. Hinta perustuu muutamaan tekniseen asiaan joka erottaa Lasol:n hinnat alkaen tuotteista.

Lasol:n pakkaskestävyyteen yli -60, käytetyn etanolin laatuun, lisäaineistuksiin.
Raaka Lasol kestää yli 60 astetta pakkasta ja sen voikin huoletta laimentaa esim. 2 osaa vettä 1 osaa Lasol:a jolloin pakkas kesto on vielä reilusti yli 15 astetta ja on pätevää suomen nykyisissä talvissa. :)  Tätä litrahintaa kun vertaa 5L käyttövalmiisiin, kaventuu hintaero merkittävästi. Lasol sisältää ylivoimaisesti eniten pesutensidejä jotka todella puhdistaa lasia eikä vaan siirrä likaa. Pesuteho joka Lasolissa on, vaikuttaa suoraan nesteen menekkiin joka on Lasolissa vähäisempää kuin monessa muussa lasinpesunesteessä jossa ei tehoaineita juuri ole.

Lasol sisältää myös laadukasta kumin- ja muovinhoitoainetta joka säästää sulkia sekä ikkunatiivisteitä. Monella varmaan löytyy kokemus haarmaantuvista ikkunatiivisteistä jotka osin johtuu heikkotasoisesta lasinpesunesteestä.

Tuote valmistetaan Heinävedellä, kuten myös KORREK lasinpesuneste. Valtaosa muista tuotemerkeistä joita valtakunnallisesti on saatavilla, valmistetaan Baltian maissa.

Edellinen lasinpesunesteiden testi tehtiin 2016 Autobild:n toimesta. Lasol voitti sen ylivoimaisesti.

Jottei jää epäselväksi, työskentelen Lasolilla ja tästäkin syystä ymmärrys lasinpesunesteiden sisältöeroista on olemassa. :)


 
Lasol tiivistettä ostan aina koska sitä voi helposti laimentaa lämpötilan mukaan. Joku valmis -18 neste on kesällä turhan vahvaa ja kovemmilla pakkasilla jäätyy. Tuossa on ohjeet joiden avulla voi ennakoida seuraavien kuukausien tarve. Aika riittoisaa kun 2l purkista saa kesäksi 10l nestettä joka kestää -7.

4 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -7 °C
3 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -9 °C
2 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -15°C
1 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -29 °C

Jos nyt pitäisi lisätä, tekisin varmaan -15 sekoitusta koska se ehtii kulua ennen tammikuun kovempia pakkasia. Tammikuulle sitten -29 ettei varmasti jäädy. Ei tuo sekoittaminen mielestäni mitenkään työlästä ole jos löytyy jonkinlainen mitta-astia.
 
LaitilaT sanoi:
Tuote valmistetaan Heinävedellä, kuten myös KORREK lasinpesuneste. Valtaosa muista tuotemerkeistä joita valtakunnallisesti on saatavilla, valmistetaan Baltian maissa.

Kysytään nyt samalla että onko tuo Korrekin lasinpesuneste parempaa kun nämä Baltiassa tehdyt?
 
Korrekin pro mikälie pinnoittavaa lasinpesua käyttänyt nyt pari kuukautta. Jättää suunnilleen samanlaisen likaa hylkivän kalvon kuin reload-autonpesuaineella lotraaminen, putsaa toki myös lasin. Kalvo ei tietenkään haittaa, sen pimeällä juuri ja juuri huomaa kun osaa etsiä. Hyvin samankaltainen kuin siis tuon reload-pesuaineen käytön jälkeen. Ostin noita annospusseja yhden pahvilaatikollisen, joka nyt varmaan riittää täksi talveksi. Diggaan ideasta, että huuhtelunesteestä jää aina lisää suojaa lasiin.

Koitin pari viikkoa sitten Nesteen huoltamolta muistaakseni Nesteen brändillä myytävää vastaavaa tuotetta yhteen lainassa olleeseen autoon. Tuntui toimivan yhtä hyvin kuin Korrekin tavara, mutta sen käyttövalmiin pussin hinta oli muistaakseni aika hurja.
 
Juuha sanoi:
Lasol tiivistettä ostan aina koska sitä voi helposti laimentaa lämpötilan mukaan. Joku valmis -18 neste on kesällä turhan vahvaa ja kovemmilla pakkasilla jäätyy. Tuossa on ohjeet joiden avulla voi ennakoida seuraavien kuukausien tarve. Aika riittoisaa kun 2l purkista saa kesäksi 10l nestettä joka kestää -7.

4 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -7 °C
3 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -9 °C
2 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -15°C
1 osaa vettä, 1 osa Lasol-tiivistettä, pakkaskesto -29 °C

Jos nyt pitäisi lisätä, tekisin varmaan -15 sekoitusta koska se ehtii kulua ennen tammikuun kovempia pakkasia. Tammikuulle sitten -29 ettei varmasti jäädy. Ei tuo sekoittaminen mielestäni mitenkään työlästä ole jos löytyy jonkinlainen mitta-astia.

Tästä saa ~50 litraa -10 kestävää.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/601053/Motox-Lasinpesuneste-10-l--40-C
 
LaitilaT sanoi:
Jottei jää epäselväksi, työskentelen Lasolilla ja tästäkin syystä ymmärrys lasinpesunesteiden sisältöeroista on olemassa. :)

Tämä oli hyvä täsmennys, kiitos siitä.

Palstan sääntöjä lainaten:
Luku 4: Mainostaminen ja kaupallinen toiminta

1. Mainostaminen AutoStadiumilla on tarkoitettu yksityisille käyttäjille ja kaikki kaupallinen mainostaminen ja toiminta on kiellettyä. Kaupalliselle toiminnalle on oma alueensa, johon liittymisestä on sovittava ylläpidon kanssa. Yksityinen mainostaminen on sallittua sille varatulla alueella. Ylläpidolla on oikeus mainontaan keskustelupalstalla.


Myymme mielellämme mainostilaa, sillä rahoitetaan foorumin toiminta. Ota yhteyttä hallitukseen.
 
Mukava, kun saatiin asiantuntija tähänkin keskusteluun. Älkää nyt arvon modet repäiskö liiian herkästi mainostuskorttia. :rolleyes:
 
Ostin ihan kokeeksi valmista ”Vektor” tuulilasinpesunestettä. Ihan varsinaisessa hinnankirossa tuo ei ollut, -10 valmis blandis 4 litran tonkka 2,68€.
 

Liitteet

  • 114563DB-F384-4F25-9732-E1635A580E48.jpeg
    114563DB-F384-4F25-9732-E1635A580E48.jpeg
    38,2 KB · Katsottu: 135
Foorumin parasta antia on juuri tuo, jos saadaan oman alansa asiantuntija jakamaan tietoa. Itse ostan monesti Tokmannin halvinta 5/4litran pöntöissä, varsinkin syksyisin kun ainetta kuluu paljon valopesurien deaktivoinnista huolimatta.
 
icemii sanoi:
Kysytään nyt samalla että onko tuo Korrekin lasinpesuneste parempaa kun nämä Baltiassa tehdyt?

Moikka,

Ei siitä välttämättä ole ollenkaan kyse että Baltiassa valmistetut tuotteet olisivat heikompia kuin Suomessa tehdyt vastaavat. Olen käynyt käytännössä kaikissa Baltian merkittävissä tehtaissa ja ihan hyviä tehtaita siellä on.

Jos yleisesti tuotteita koittaa verrata niin Korrek -20 asteinen on suht. vertailukelpoinen muiden vastaavien kanssa. Ehkä jos jotain eroja pitää löytää, niin joitain eroja löytyy pesutensidien määrässä. Raaka-aine/Etanoli on samoilta Euroopan toimittajilta kuin Baltian tehtailla. Lisäaineistuksissa joitain eroja saattaa löytyä. Korrek toki kotimaisen työn tulos... :) Siitä kai saa olla tyytyväinen.

Tässä kohtaa täytyy kuitenkin tarkentaa että Lasol:n tuotteissa ei käytetä tätä "perus" raaka-ainetta vaan käytettävät Etanolit on parempilaatuisia/puhtaampia. Pääosin etanoli on kotimaista Lasol:n osalta. Tällä kaudella taitaa olla käytännössä 100%. Merkittävä määrä enemmän tehoaineita, pesutensidi ja kumin- ja muovinhoitoaineita kuin näissä perus 5L lasinpesunesteessä, mukaan lukien Korrek -20.


Modet: koitan pitää kommentit faktoina... :)
 
@LaitilaT,

Tuossa käyttiksessä on tuulilasissa ja etusivusissa Korrek Glass Coat. Tullee siis samasta tehtaadta kuin Lasol.

Olen uusinut tuon käsittelyn noin parinkymmenen tonnin välein. Mikä tai minkälainen pesuaine olisi sopiva tai jopa optimoitu lasinpinnoituksille. Olisiko jotain pesuainetta, missä olisi ”buustaavia” ominaisuuksia vai löräytänkö tipan Reloadia pissapoikaan? ;D
 
Mielenkiintoista, kiitos tiedoista käyttäjälle LaitilaT! Mulla tosiaan aiemmin oli käytössä lasolin tuotteet ja nyt vaihtui tuohon korrekin pro valmissotkuun. Mitenhän jos niitä sekoittaisi?!
 
@lnaukkar

Seikottamalla Lasolia, tai muita lasinpesunesteitä KORREK Pro TFC lasinpesunesteeseen tapahtuu käytännössä ainoastaan se että TFC:n pinnoitusominaisuus heikkenee.

Esim. 1:1 sekoitettuna ei kuitenkaan kokonaan poistu, jolloin jos tilanne tuulilasissa on se että hylkii mainiosti, eli pinnoitetta on hyvin siinä, voi mielestäni käyttää 1:1 sekoitusta esim joka toinen kerta.
 
JiiJii71 sanoi:
@LaitilaT,

Tuossa käyttiksessä on tuulilasissa ja etusivusissa Korrek Glass Coat. Tullee siis samasta tehtaadta kuin Lasol.

Olen uusinut tuon käsittelyn noin parinkymmenen tonnin välein. Mikä tai minkälainen pesuaine olisi sopiva tai jopa optimoitu lasinpinnoituksille. Olisiko jotain pesuainetta, missä olisi ”buustaavia” ominaisuuksia vai löräytänkö tipan Reloadia pissapoikaan? ;D

Korrek Glass Coat:iin on nimenomaan ylläpitoon erinomainen oma lasinpesuneste. KORREK Pro TFC lasinpesunesteen saatavuus on haastavaa mutta todennäköisesti mm. Hong Kong tavarataloista löytynee.

Ei kannata laittaa Reloadia pissapojannestesäiliöön. Shampoo sisältää todella paljon eri kuiva-aineita jotka kertyy varmasti kanaviin jonkin ajan sisällä. Ei myöskään sekoitu todennäköisesti säiliössä siten että oikeasti tulisi efekti tuulilasille.  Reloadin pesuaineen teknologia on täysin eri kuin lasipinnoitteessa.
Glass Coat ja tuo TFC lasinpesuneste on taas tehty samasta pinnoiteteknologiasta. Glass Coat jäykkää ja TFC lasinpesunesteessä ainoastaan additiivina.
 

Liitteet

  • KORREK PRO TFC LASINPESUNESTE.PNG
    KORREK PRO TFC LASINPESUNESTE.PNG
    90,3 KB · Katsottu: 106
-P- sanoi:
Mikäs tuosta Lasolista tekee niin erinomaisen? Ettei vaan olisi lumevaikutusta? [emoji849]
LaitilaT sanoi:
Lasinpesunesteitä saa monen hintaisena ja Lasol on näistä sieltä korkeammasta päästä. Hinta perustuu muutamaan tekniseen asiaan joka erottaa Lasol:n hinnat alkaen tuotteista.

Lasol:n pakkaskestävyyteen yli -60, käytetyn etanolin laatuun, lisäaineistuksiin.
Raaka Lasol kestää yli 60 astetta pakkasta ja sen voikin huoletta laimentaa esim. 2 osaa vettä 1 osaa Lasol:a jolloin pakkas kesto on vielä reilusti yli 15 astetta ja on pätevää suomen nykyisissä talvissa. :)  Tätä litrahintaa kun vertaa 5L käyttövalmiisiin, kaventuu hintaero merkittävästi. Lasol sisältää ylivoimaisesti eniten pesutensidejä jotka todella puhdistaa lasia eikä vaan siirrä likaa. Pesuteho joka Lasolissa on, vaikuttaa suoraan nesteen menekkiin joka on Lasolissa vähäisempää kuin monessa muussa lasinpesunesteessä jossa ei tehoaineita juuri ole.

Lasol sisältää myös laadukasta kumin- ja muovinhoitoainetta joka säästää sulkia sekä ikkunatiivisteitä. Monella varmaan löytyy kokemus haarmaantuvista ikkunatiivisteistä jotka osin johtuu heikkotasoisesta lasinpesunesteestä.

Tuote valmistetaan Heinävedellä, kuten myös KORREK lasinpesuneste. Valtaosa muista tuotemerkeistä joita valtakunnallisesti on saatavilla, valmistetaan Baltian maissa.

Edellinen lasinpesunesteiden testi tehtiin 2016 Autobild:n toimesta. Lasol voitti sen ylivoimaisesti.
amatyyr sanoi:
Sen vähän mitä olen ehtinyt muiden merkkien kanssa läträämään, on aina tullut palattua Lasoliin. Se ei jätä minkäänlaista kalvoa lasiin kuin korkeintaan vaihtokunnossa olevien pyyhkijöiden kanssa, puhdistaa jo pienehköllä määrällä eikä haise niin kuin joku halpa sokeriruokoviina. Parhaimmillaan olen kiroillen laponnut huollon täyttämää säiliötä tyhjäksi jostain mistä lie nesteistä, ja sittemmin oppinutkin huoltoon viedessä sanomaan, että älkää täyttäkö pissapoikaa.

Vaivahan siitä on lantrata pönttöön ja siitä kaadella säiliöön tai lantrata suoraan säiliöön, mutta saa näitä valmiinakin -22'C seoksena. Itse sotken noita aina tilanteen mukaan, kesällä laihaa ja talvella tujumpaa. Litrahintaa tälle tulee ehkä hiukan enemmän, mutta kulutus on paljon vähäisempää, kun lasi tulee kerralla puhtaaksi, eikä tarvitse pesunesteen aiheuttaman kalvon vuoksi jatkuvasti olla suihkimassa. Eikä tarvitse murehtia jäätymisistä.
Aivan kuin näillä olisi joku korrelaatio?

Markku sanoi:
Tämä oli hyvä täsmennys, kiitos siitä.

Palstan sääntöjä lainaten:
Luku 4: Mainostaminen ja kaupallinen toiminta

1. Mainostaminen AutoStadiumilla on tarkoitettu yksityisille käyttäjille ja kaikki kaupallinen mainostaminen ja toiminta on kiellettyä. Kaupalliselle toiminnalle on oma alueensa, johon liittymisestä on sovittava ylläpidon kanssa. Yksityinen mainostaminen on sallittua sille varatulla alueella. Ylläpidolla on oikeus mainontaan keskustelupalstalla.


Myymme mielellämme mainostilaa, sillä rahoitetaan foorumin toiminta. Ota yhteyttä hallitukseen.
JiiJii71 sanoi:
Mukava, kun saatiin asiantuntija tähänkin keskusteluun. Älkää nyt arvon modet repäiskö liiian herkästi mainostuskorttia. :rolleyes:
LaitilaT sanoi:
Modet: koitan pitää kommentit faktoina... :)
Mainostaminen on oma lukunsa, mutta olisihan se aika outoa, jos oman alansa asiantuntijat eivät saisi puhua omien tietotaitojensa aihepiireistä. No, ehkä tuossa yo. kommentissa oli muutama 'mainostava' adjektiivi mukana, mutta jos en tietäisi LaitilaT:n työskentelevän Lasolilla, tuo teksti olisi voinut olla kenen tahansa sormista, enkä itse edes kiinnittänyt asiaan huomiota.


- amatyyr -
 
Lasol
https://www.lasol.fi/tuote/lasol-100/
Ja vaikka jonkin sortin kilpailija

En oikein saa lasolista irti mitään parempaa kuin motonetin, bilteman, tokmannin jne aineista. Paitsi sen että lasol on kallista pesuainetta.

Olen kesällä ajellut usein jopa pelkällä vedellä, siis pissapojassa ja lasi lähtee aina puhtaaksi. Tulee ostettua yleensä halvinta ~-40 ainetta jota lotraan mielialan mukaan milloin millaiseksikin. Kesällä 1:10 ja talvella 1:2 jne. En oikein ymmärrä mitä väliä sillä on että neste on -20 kelillä jäätyneenä auton säiliössä...vai pitääkö noilla keleillä pestä ikkunaa kuran lennellessä ??? Enpä ole törmännyt.
Ja kyllä se sulaa tallissa...
 
dingdongpingpong sanoi:
Ja kyllä se sulaa tallissa...

Voi tulla järkytyksenä, mutta kaikilla ei ole lämmintä tallia. Kyllä se vähän vetää ikenistä, kun nesteet kerran kunnolla jäätyy ja sitten kelin lauhduttua se pönttö on edelleen jäässä... Se sulaminen ei ole kovin nopea prosessi, jos edelleen ollaan vaikka 5 astetta pakkasen puolella.
 
Mainostaminen ja asiantuntijatiedon jakaminen on kaksi eri asiaa. Kirjoittaja täsmensi vielä olevansa ao. yrityksessä töissä, niin viimeistään siitä valveutunut lukija osaa kyllä lukea tekstiä riittävän kriittisesti erottaakseen mainospuheen ja asiantuntijapuheen.

Mutta itse asiaan. Yleensä tulee Motonetista tai vastaavasta ostettua näitä viiden litran kanistereita niitä ~-20-nesteitä. Kesäkaudella noita tulee yleensä lantrattua puolella, talvella kippaan säiliöön sellaisenaan. Lasolia tulee harvemmin ostettua.
 
Mika_M sanoi:
Voi tulla järkytyksenä, mutta kaikilla ei ole lämmintä tallia. Kyllä se vähän vetää ikenistä, kun nesteet kerran kunnolla jäätyy ja sitten kelin lauhduttua se pönttö on edelleen jäässä... Se sulaminen ei ole kovin nopea prosessi, jos edelleen ollaan vaikka 5 astetta pakkasen puolella.

Foorumin autokannasta päätellen luulisi tallin (lämmin) olevan jo vanha keksintö ja kaikille sellaisen olevan, useimmilla kaksi tai kolme...tai sitten rahat menee kyllä väärään kohteeseen jos ei tallia ole ja kallista autoa säilötään taivasalla.

Pöntön jäätymiseen.
Kyllä mersulla oli/on fiksuin järjestelmä, moottorin jäähdytysjärjestelmällä pidetään myös lasinpesunestesäiliö sulana. Lisäksi kaikki letkut ja suuttimet sähkökaapelein lämmitettyjä. Aivan mainio systeemi jollainen pitäisi olla jokaisella pohjoismaihin autoaan kauppaavilla merkeillä pakollinen.
 
dingdongpingpong sanoi:
Foorumin autokannasta päätellen luulisi tallin (lämmin) olevan jo vanha keksintö ja kaikille sellaisen olevan, useimmilla kaksi tai kolme...tai sitten rahat menee kyllä väärään kohteeseen jos ei tallia ole ja kallista autoa säilötään taivasalla.

Asia selvä.  :rolleyes:

Mersun järjestelmä oli kyllä fiksu, jäähdytysnestekierukka pesurin säiliön sisällä saisi olla joka autossa, siitä olen samaa mieltä. Ei taida vaan mersullakaan enää tuota olla... 124-kopassa ainakin sellainen oli, en tiedä milloin on kustannusäästöjen paine jättänyt sen pois.