https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Tuulilasi 7/2014 farmarivertailu

Pekka P

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Avaan tälle oman aiheen, kun vertailuryhmä erilaisine moottoriratkaisuineen on mielenkiintoinen ja varsinkin Leon ST ja Civic -farkku ovat muutenkin herättäneet keskustelua foorumilla.

Siis 1.6 dieselit Golf ja Civic, Hybridi-Auris ja 2.0 TDI FR Leon. Tänään pitäisi lehden ilmestyä.
 
Jo on maailma mallillaan kun volkkari jää kolmanneksi tai toiseksi viimeiseksi ;D En ole lehteä vielä lukenut(pöydällä kyllä lojuu) mutta aavistelinkin Leksan voittoa ja yllätys että civikki pärjäsi noin hyvin, mukavaa! Onneksi ei ollut ylivoimaista voittajaa nyt. Leksamiehille onnea. Saapa Seatin mainososastokin lisätä mainoksiinsa "testivoittaja" kaneetin ;) Hieno kärkikaksikko ja ihan oikein, vaikka vaihtaisin nuo toisinpäin...
 
Noiden autojen ero on pisteissä käytännössä marginaalinen. Volkkari otti turpaan tuon kone/vaihdelaatikkokombinaation suhteen varsin huolellisesti. Minulla ei ole lehteä, vaan selasin sen vain kohtuullisen nopeasti. Huomasin kuitenkin, että 80-120 km/h kiihtyvyydessä oli painotettu "vääntöä" eli suurimman vaihteen kiihtyvyyttä. Muistaakseni VW oli kolmosella kyseisen välin nopeampi kuin Honda tai Toyota optimaalisella suorituksella. Voi olla että olen tässä väärässä, kun en voi asiaa tarkistaa. Toinen missä VW otti tupaan olis turvallisuusominaisuudet. En ehtinyt lukea, mitä nämä ominaisuudet olivat.

Melkein olisin voinut lyödä vetoa, että järjestys tulee olemaan Leon, Golf, Civic, Toyota. Civicin suoritus oli minulle yllätys ja pitää melkein käydä huvikseen testaamassa uutta Civiciä. Myös Toyotan hyvä saalis pisteissä osoittaa, ettei tämän testin huonoinkaan kovin huono ole. Jos noista neljästä autosta olisi pitäny valita, olisin kallistunut jo ennen testiä Leoniin. Golfissa erinomiaseksi havaitsemani MQB-rakenne tehokkaimmalla moottorilla ja hyvillä tiloilla on lyömätön yhdistelma. Toisaalta Seatin statusarvo on noista autoista heikoin ja se todennäköisesti heijastuu jälleenmyyntiarvossa.
 
MMV sanoi:
Golfissa erinomiaseksi havaitsemani MQB-rakenne tehokkaimmalla moottorilla ja hyvillä tiloilla on lyömätön yhdistelma.

MQB-rakenteellisilla autoilla pian 50000 km ajeltuna ja kokemusta siis molemmista. Olen kyllä samaa mieltä Leonin kilpailukyvystä omassa hintaluokassaan. Itse vielä varustelusta tinkimillä sain 184 hp version alle tuon testissä olleen yksilön hinnalla. :)
 
MMV sanoi:
Toisaalta Seatin statusarvo on noista autoista heikoin ja se todennäköisesti heijastuu jälleenmyyntiarvossa.

Mutta samaan hengenvetoon voinee veikata, että Leonista saa paremmat alennukset kuin Golfista.
 
Alennuksista en tiedä, mutta Leoniin ja Golfiin sain samantasoiset parhaat vaihtotarjoukset VII-hb:stä. Ocuun tarjoukset olivat paljon huonompia.  :rolleyes:
 
Civic tosiaan yllätti. Ajo-ominaisuuksiltaan arvioitiin parhaaksi., samoin tavaratiloiltaan. Suurimmat moitteet tulivat ylläpitokustannuksien osalta (huollot ja vakuutus). Tuo on kyllä hieman vaikeasti arviotava asia koska siihen vaikuttaa niin moni asia. Oma volkkarini on tullut huoltokustannuksiltaan ja huonon takuun omaavana autona kalleimmaksi autoksi ylläpitää mitä minulla koskaan on ollut.
Huoltokustannukset testieissä arvioidaan keskimääräisen ajokilometrisuoritteen mukaan ja ne muuttuvat käyttäjien tarpeiden mukaan.
Yllätyksiä oli muitakin. En kyllä artikelia ehtinyt kuin silmäillä ennen töihin lähtöä, mutta ajoneuvoksen haukkuman seatin jaettu kärkipaikka kuului niihin, samoin kuin vw:n jääminen kolmanneksi.
Auris ei mitenkään yllättänyt. Koeajolenkin olen semmoisella ajanut eikä vakuuttanut missään suhteessa.
 
Oho, tässähän ajetaan testivoittajalla!  :D

Piti vielä jatkaa jotta nyt Leonilla ajavana ja Auriksen sekä Golfin koeajaneena tulos ei Civicciä lukuunottamatta yllätä. Leonin hyvät puolet on pikavilkaisulla samat mitkä itsekin olen huomannut. Ja edelleen, Golf olisi noista ominaisuuksiltaan paras samalla voima linjalla kuin Leon, tosin tylsemmän näköinen ulkoisesti.
 
JakeS sanoi:
Civic tosiaan yllätti. Ajo-ominaisuuksiltaan arvioitiin parhaaksi., samoin tavaratiloiltaan. Suurimmat moitteet tulivat ylläpitokustannuksien osalta (huollot ja vakuutus). Tuo on kyllä hieman vaikeasti arviotava asia koska siihen vaikuttaa niin moni asia. Oma volkkarini on tullut huoltokustannuksiltaan ja huonon takuun omaavana autona kalleimmaksi autoksi ylläpitää mitä minulla koskaan on ollut.
Huoltokustannukset testieissä arvioidaan keskimääräisen ajokilometrisuoritteen mukaan ja ne muuttuvat käyttäjien tarpeiden mukaan.
Niinpä. Kun pidetään autoa pidempään kuin 2v sanotaanko nyt vaikka 6v ja 120tkm niin Civicci ja Auris pätkii korjauskustannuksissa mennen tullen nuo vagit.
 
Trollsten sanoi:
Niinpä. Kun pidetään autoa pidempään kuin 2v sanotaanko nyt vaikka 6v ja 120tkm niin Civicci ja Auris pätkii korjauskustannuksissa mennen tullen nuo vagit.

Aika vahva yleistys, jos johonkin vaggilaiseen sattuu vikoja tuolla ajosuoritteella niin ei se tarkoita että kaikissa niitä olisi, tai että japsit olisi täysin viattomia noilla kilsoilla :rolleyes:
 
Joku voittaa lotossa ja joku toinen saa toimivan Volkkarin  :-*
 
MMV sanoi:
Noiden autojen ero on pisteissä käytännössä marginaalinen. Volkkari otti turpaan tuon kone/vaihdelaatikkokombinaation suhteen varsin huolellisesti. Minulla ei ole lehteä, vaan selasin sen vain kohtuullisen nopeasti. Huomasin kuitenkin, että 80-120 km/h kiihtyvyydessä oli painotettu "vääntöä" eli suurimman vaihteen kiihtyvyyttä.

Valitettavasti Golf 1.6TDI:llä oli kaikissa suorituskykymittauksissa huonoin. Kun itsellä on tuo sama kone leonissa, niin kyllähän tehoa alle 1400rpm on kovin vähän. Kun huipputehoakin on kokoluokkansa vähiten, niin kyllä se näkyy. VAGin tulisi uudistaa tuota 1.6:sta samalla viritysastetasolle kuin 2.0TDI on, eli noin 120hv tehoon ja parantaa sitkeyttä aivan alimmilla kierroksilla. Civicin 120hv/300Nm pesi golfilla suorituskykytesteissä lattiaa ja silti hieman parempi kulutusmittauksessa kokonaisuutena. Edellinen ei tarkoita sitä, etteikö tuo 1.6TDI olisi ihan käypä kone, on se. Mutta parempikin se voisi olla, taitaa olla suhteessa kilpalijoiden vastaaviin heikoimmilla kaikista VAG koneista, joita Leoniin on tarjolla.
 
tmr97 sanoi:
Valitettavasti Golf 1.6TDI:llä oli kaikissa suorituskykymittauksissa huonoin. Kun itsellä on tuo sama kone leonissa, niin kyllähän tehoa alle 1400rpm on kovin vähän. Kun huipputehoakin on kokoluokkansa vähiten, niin kyllä se näkyy. VAGin tulisi uudistaa tuota 1.6:sta samalla viritysastetasolle kuin 2.0TDI on, eli noin 120hv tehoon ja parantaa sitkeyttä aivan alimmilla kierroksilla. Civicin 120hv/300Nm pesi golfilla suorituskykytesteissä lattiaa ja silti hieman parempi kulutusmittauksessa kokonaisuutena. Edellinen ei tarkoita sitä, etteikö tuo 1.6TDI olisi ihan käypä kone, on se. Mutta parempikin se voisi olla, taitaa olla suhteessa kilpalijoiden vastaaviin heikoimmilla kaikista VAG koneista, joita Leoniin on tarjolla.
Volkkarilla tulee vastaan rajoitukset voimansiirron puolella tuon 250Nm väännön nostamiseen. Esimerkiksi automaatit menisivät pikkukoneissa uusiksi ja kytkinpuolta joutuisi päivittämään. 2.0TDI:ssä on järeämmät osat käytössä, esimerkiksi vaikka kytkin jolla on kokoa toista senttiä enemmän kuin pienemmässä disukassa.

1.6TDI on tavallaan kyllä hieman "jälkeenjäänyt" eikä oikein kyllä houkuta ainakaan itseäni. 2.0TDI 110kW versiona on ihan ok peruskone, mutta väkevämmissä malleissa saisi olla sitten tehoa paremmin jotta oltaisiin "huipulla".

Vertailussa silmään pisti Hondan ja Toyotan selkeästi eurooppalaisia sisaria paremmaksi arvioitu ääritilannekäytös. Silti kuitenkin etenkin Toyotan ohjattavuutta moitittiin. Molemmissa sekä Seatissa että VW:ssä pitäisi olla jäykempi alusta, joten ihan tuo ei järkeen nyt käy. Onko pehmeämpi alusta silti turvallisempi?

Toinen juttu mikä jäi mieleen oli Hondan monikäyttöisyys. Honda kyllä muutenkin osasi yllättää. Ennenkaikkea positiivisesti.
 
Ihan ok vertailu oli, mutta Tuulilasin vertailuissa harmittaa usein, että vertailut ovat niin pieniä. Mielestäni olisi paljon mielekkäämpää lukea vähintään 6 auton vertailuja. Tuohon joukkoon olisi ehdottomasti kuulunut vielä uusi Ocu ja sitten vielä ainakin joku muu kokoluokan farkku. Harmi, että esim. Peugeot 308 ei olisi ehtinyt varmasti millään mukaan.

Lisäksi toivoisi enemmän vertailuun autojen hintojen, varustepakettien ja varusteiden vertailua. Mielestäni tämän pitäisi olla vähintään yksi osio. Samaan voisi heittää jonkinlaiseen taulukkoon yleisimpien varustepakettien ja varusteiden hintoja. Tämä ja ohjaamon laatuvaikutelma saisivat saada paljon suuremman huomion vertailuissa ja testeissä, mutta minkäs teet, monelle varmaan nuo litratilavuudet ja takapenkit on paljon kiinnostavampaa tietoa.

Hyvä, että Leon voitti. Toivottavasti Seat saisi edes pientä boostia myyntiinsä tämän vuoksi, joskin epäilen kovasti, että näin kävisi.  :-\
 
psxgamer sanoi:
Harmi, että esim. Peugeot 308 ei olisi ehtinyt varmasti millään mukaan.
Pösön puuttumista itsekin harmittelin, on mielenkiintoinen uutuus.
 
ConD sanoi:
Volkkarilla tulee vastaan rajoitukset voimansiirron puolella tuon 250Nm väännön nostamiseen. Esimerkiksi automaatit menisivät pikkukoneissa uusiksi ja kytkinpuolta joutuisi päivittämään. 2.0TDI:ssä on järeämmät osat käytössä, esimerkiksi vaikka kytkin jolla on kokoa toista senttiä enemmän kuin pienemmässä disukassa.

Rajoituksesta, eli kuivakytkin 7v DSG:stä, voisi vaihtaa ainakin dieseleissä takaisin 6-vaihteiseen. Sitten voisi vääntöä ja tehoa kasvattaa kilpailijoiden lukuihin. Tietysti osassa 1.6TDI:tä on 5v manuaalilaatikko, mutta siitäkin olisi syytä luopua, 6v on selvästi parempi. Ainakin 4Driven välityksillä vaihteet sattuvat ihan hyvin rajoituksiin: 60km/h menee viitosella ja 80km/h kuutosella, ihan kuin Exeo 2.0TDI:ssä.
 
308 SW ei mitenkään olisi voinut ehtiä vertailuun, kun siitä on tähän mennessä näkynyt vain esisarjan yksilöitä.