https://tummennuskalvot.fi/

Turhimmat/ärsyttävimmät varusteet autossa

Turhimpia varusteita on mun mielestä kaikki mitkä piipittää, ulisee, kaitsee (häiritsee) ajamista ja vaatii turhaa näppäilyä / säätämistä.
- Parkkitutka, joka on puolet vuodesta jäässä ja huutaa kuin tapettava sika
- Kaistavahti joka ei talvella tajua missä menee tie
- Start/Stop
- Uudessa Golfissa ollut nopeusrajoituksia lukeva cruise, kiihdytti ominpäin kun luki merkin, vaarallinen tottumattomalle
- Kosketusnäyttö joka loistaa pimeässä ja häikii
- Muuta ei nyt tule mieleen, mutta onhan noita vaikka millä mitalla
 
AR sanoi:
- Parkkitutka, joka on puolet vuodesta jäässä ja huutaa kuin tapettava sika

VW-konsernin ongelmia, tämän huomasin vaihdettuani kolmen VAG-auton jälkeen Fordiin. Mitä ilmeisimmin eri valmistajan tutkat tässä nykyisessä, kun ovat kahden talven aikana huutaneet yhteensä sen 2-3 kertaa.
 
Oma kokemus Volvon tutkista, en ole ajanut talvella tutkallisella VAGilla.
 
Allekirjoitan VAG-tutkat talvella ja pakokaasusta. Samoin sekä Polossa, että Ibizassa auto hätäjarrutti ilman syytä muutaman kerran. Toisella kerralla takanatuleva meinasi ajaa päälle. Onneksi nopeutta oli vain max 20-30 km/h.
 
Wasted sanoi:
Allekirjoitan VAG-tutkat talvella ja pakokaasusta. Samoin sekä Polossa, että Ibizassa auto hätäjarrutti ilman syytä muutaman kerran. Toisella kerralla takanatuleva meinasi ajaa päälle. Onneksi nopeutta oli vain max 20-30 km/h.

Nyt kun mainitsit, niin myös tuo vagin "Front Assist" oli ainakin Seatissa melko rimpula. Jatkuvasti sateella meni pois pelistä, samalla adaptiivinen vakkari myös. Nykykulkineessa nuokaan ominaisuudet eivät kiukuttele huonossa kelissä.
 
Joo tuo front assist on kans innokas väläyttelemään kolmiota mittaristossa jos yhtään enemmän tulee vettä taivaalta, talvesta ja lumestä/jäästä nyt ei tarvi edes puhua...
Onneksi on perinteinen vakkari niin tuo ei vaikuta siihen.
 
tet sanoi:
Nyt kun mainitsit, niin myös tuo vagin "Front Assist" oli ainakin Seatissa melko rimpula. Jatkuvasti sateella meni pois pelistä, samalla adaptiivinen vakkari myös. Nykykulkineessa nuokaan ominaisuudet eivät kiukuttele huonossa kelissä.

Tämä. Oli GTI Polon pahin haitta. Muuten hauska auto.
 
Jossain Fordeissa on mittaristossa semmonen lumihiutale joka kertoo että on kylmä, taisi vielä vaihtaa väriäkin. Äärimmäisen ärsyttävä, tuotahan ei saanut millään pois. Mahtaako nykymalleissa vielä olla?
 
Mr.T sanoi:
Jossain Fordeissa on mittaristossa semmonen lumihiutale joka kertoo että on kylmä, taisi vielä vaihtaa väriäkin. Äärimmäisen ärsyttävä, tuotahan ei saanut millään pois. Mahtaako nykymalleissa vielä olla?
Onhan tuollainen varoitus aika monellakin merkillä. Niin kauan se ei jaksa häiritä kun ei ala pimputtamaan niin kuin Kiassa taisi tehdä.
 
Napista kytkettävä "auto hold", eli mäkilähtöavustin, niinkuin edellisessä Camryssa oli? Ihan hirveän vaikea keksiä tilannetta, miksi se ei aina voisi olla oletuksenä päällä? Olisi ennemmin vaikka toisinpäin, eli aina päällä ja napista saisi pois?
 
Mr.T sanoi:
Jossain Fordeissa on mittaristossa semmonen lumihiutale joka kertoo että on kylmä, taisi vielä vaihtaa väriäkin. Äärimmäisen ärsyttävä, tuotahan ei saanut millään pois. Mahtaako nykymalleissa vielä olla?

Hondassa piippailee myös +3 ja 0. Näytössä vain lumihiutale ennenkuin kuittaa pois. Autohold myös aina pitää napsauttaa päälle. Golfissa vm. -13 aikanaan pysyi päällä.
 
Adaptiivinen vakkari. Taidan olla sillä harvalla puolella, jonka mielestä tuo on yksi *tanan keksintö. Autoa lähestyessä aloittaa nopeuden alentamisen aivan liian aikaisin, vaikka asetus on lyhimmällä etäisyydellä. Aiheuttaa aivan järkyttävää pumppausliikettä varsinkin suuremmilla liikennemäärillä. Esimerkiksi moottoritiellä huomaa, kun moni aloittaa ohittamisen noin "kilometrin" liian aikaisin, jolloin itse ohitukseen kuluukin helposti huomattavasti enemmän aikaa. Näitä näkee valitettavasti nykyisin enenevissä määrin, joka empiirisen tutkimuksen perusteella johtunee juurikin adaptiivisen vakkarin hidastamisesta, jolloin siirrytään jo hyvissä ajoin vasemmalle kaistalle. Pahintahan tässä on, että varsinkin omassa autossa tuota ei saa vaihdettua normaaliksi vakkariksi. Vähänkin kehnompi talvisää, niin tuohan ei tietenkään toimi, vaan sitten ajellaan ilman vakkaria. Toivon toden teolla, että tulevassa Enyaqissa tuon saa nappia painamalla normaaliksi vakkariksi...

Autohold. Tälle en ole kyllä keksinyt mitään järkevää perustetta käyttää, koska lähtö on (taas kerran vertaan vain omistamiani VAG -konsernin tuotteita) huomattavasti sulavampi, kun automaattivaihteisella nostaa vain jalan jarrulta. Manuaalivaihteisessa A4:ssa tuo varsinkin oli yksi syöpäläinen ja ei saanut ilman ohjelmointia olemaan automaattisesti pois päältä. Tuo toimii sentään onneks volkkarissa, että ei tarvitse joka kerta ottaa pois päältä lähtiessä.

Olipahan negatiivinen viesti, mutta nuo varusteet haluaisin ehdottomasti olemaan automaattisesti pois päältä, koska taitaa olla aika vakiotavaraa nykyisin... ;D
 
Adaptiivinen vakkari alkaa olemaan monessa autossa ainoa vaihtoehto. Tämä arsyttää. Hondaakaan ei saa ilman.
Samoin monet avustimet pitää aina ottaa pois ajon alkaessa. Hondassa näin
- autohold päälle
- kaistavahti pois

Samoin kamerajärjestelmä vaatii välillä ekstrapuhallusta. Mutten putoavat kaikki avustimet ja adaptiivinen pois. Talvella suihkaus jäänpoistoa auttaa.

Kaistallapitoavustin on itse asiassa toimiva. En vain ole tottunut käyttämään.
 
Samaa mieltä adaptiivisesta vakkarista kuin rajamies. Perustelut about samat. Ei tuota tule juuri käytettyä muuten kuin enemmän tai vähemmän tyhjällä tiellä.

Autoholdista taas eri mieltä. Kahdessa manuaalivaihteisessa VAG-konsernilaisessa ollut tuo ja toimii mielestäni niin hyvin kuin se vaan voi toimia.

Hesusnis sanoi:
Napista kytkettävä "auto hold", eli mäkilähtöavustin, niinkuin edellisessä Camryssa oli? Ihan hirveän vaikea keksiä tilannetta, miksi se ei aina voisi olla oletuksenä päällä? Olisi ennemmin vaikka toisinpäin, eli aina päällä ja napista saisi pois?
Ai jaa, missä autossa se noin on että ei ole päällä oletuksena? Ainakin VAG-konsernilaisissa se on oletuksena päällä kerran kun sen laittaa päälle. Kun pysäytetään, menee sähköinen käsijarru päälle.
 
-P- sanoi:
Samaa mieltä adaptiivisesta vakkarista kuin rajamies. Perustelut about samat. Ei tuota tule juuri käytettyä muuten kuin enemmän tai vähemmän tyhjällä tiellä.

Autoholdista taas eri mieltä. Kahdessa manuaalivaihteisessa VAG-konsernilaisessa ollut tuo ja toimii mielestäni niin hyvin kuin se vaan voi toimia.
Ai jaa, missä autossa se noin on että ei ole päällä oletuksena? Ainakin VAG-konsernilaisissa se on oletuksena päällä kerran kun sen laittaa päälle. Kun pysäytetään, menee sähköinen käsijarru päälle.

Monessa autossa sähköinen vakkari menee automaattisesti päälle tai siis pysyy oletuksena. Autohold taas ei. En tiedä saisiko jotenkin jollain ohjelmisto-osaajan avulla.
 
Hesusnis sanoi:
Napista kytkettävä "auto hold", eli mäkilähtöavustin

Nämä taitaa kyllä olla eri asioita? Auto-hold pitää auton paikallaan tasamaalla tai alamäessäkin vaikka jalan nostaa jarrulta ja sen saa päälle tai pois. Mäkilähtöavustin estää autoa valumasta ylämäessä taaksepäin kun jalan nostaa jarrulta ja se on aina päällä (jos autossa sellainen varuste on).


-P- sanoi:
Ai jaa, missä autossa se noin on että ei ole päällä oletuksena? Ainakin VAG-konsernilaisissa se on oletuksena päällä kerran kun sen laittaa päälle. Kun pysäytetään, menee sähköinen käsijarru päälle.

Esimerkiksi e-Nirossa. Joka kerta pitää erikseen napsauttaa auto-hold päälle jos sitä haluaa käyttää. Toki siinähän se samalla menee kun naksuttelee peruutusvaroittimen pois päältä, kaistavahdin pois päältä ja vakionopeussäätimen päälle, mutta typerää suunnittelua silti.
 
Kaikki naksuttelua vaativat varusteet pitäisi olla semmosia että kerran valittu asetus pysyy oletuksena myös seuraavalla käynnistyksellä.
 
AR sanoi:
Kaikki naksuttelua vaativat varusteet pitäisi olla semmosia että kerran valittu asetus pysyy oletuksena myös seuraavalla käynnistyksellä.

No tämä. Asetuksia pitäisi ensiksikin saada säädettyä haluamakseen ja asetuksen pitäisi pysyä valittuna kunnes toisin muutetaan.
 
Hesusnis sanoi:
Napista kytkettävä "auto hold", eli mäkilähtöavustin, niinkuin edellisessä Camryssa oli? Ihan hirveän vaikea keksiä tilannetta, miksi se ei aina voisi olla oletuksenä päällä?

Oletan nyt, että viittaat tässä oikeaan "autoholdiin", eli toimintoon missä auto pysyy jarrua painamatta paikallaan esimerkiksi liikennevaloissa. Tai missä tahansa tilanteessa, kun olet auton jarrulla pysäyttänyt.

Meillä on autossa sellainen ja se ei ole käytännössä ikinä päällä. Onneksi vaggineessa napin asetus pysyy muistissa, eli kerran kun sen sammuttaa, niin se myös pysyy pois päältä. Tai toistepäin. Mäkilähtoavustin on toki aina taustalla päällä.

Syy siihen miksi en sitä käytä on erittäin ahdas autotalli. Auto Holdia käyttämällä on todella hankalaa peruutella erittäin ahtaisiin paikkoihin, koska lähdössä on aina pienenpieni nykäys. Normiajossa se ei haittaa, ei sitä moni varmaan edes huomaa, mutta tarkoissa paikoituksissa se aiheuttaa sydänkohtauksia.

Joskus kun vaikka motari menee tukkoon ja jatkuvasti pysähtelevän ruuhkan pituus mitataan kilometreissä, laitan Auto Holdin päälle, koska siinä tilanteessa se on oivallinen ominaisuus.
 
Vempula sanoi:
Oletan nyt, että viittaat tässä oikeaan "autoholdiin", eli toimintoon missä auto pysyy jarrua painamatta paikallaan esimerkiksi liikennevaloissa. Tai missä tahansa tilanteessa, kun olet auton jarrulla pysäyttänyt.

Meillä on autossa sellainen ja se ei ole käytännössä ikinä päällä. Onneksi vaggineessa napin asetus pysyy muistissa, eli kerran kun sen sammuttaa, niin se myös pysyy pois päältä. Tai toistepäin. Mäkilähtoavustin on toki aina taustalla päällä.

Syy siihen miksi en sitä käytä on erittäin ahdas autotalli. Auto Holdia käyttämällä on todella hankalaa peruutella erittäin ahtaisiin paikkoihin, koska lähdössä on aina pienenpieni nykäys. Normiajossa se ei haittaa, ei sitä moni varmaan edes huomaa, mutta tarkoissa paikoituksissa se aiheuttaa sydänkohtauksia.

Joskus kun vaikka motari menee tukkoon ja jatkuvasti pysähtelevän ruuhkan pituus mitataan kilometreissä, laitan Auto Holdin päälle, koska siinä tilanteessa se on oivallinen ominaisuus.

Juu, ymmärrän tuon, mutta toyotat on nykyään monasti hybridejä ja niitä ei saa nykäisemään, vaikka yrittäisi?? isäksi en huomannut ryömiessä tai hankalissa paikoissa edes ko toimintaa, vaikka oli päällä. Luultavasti eri automerkeillä on erilaisia toteutuksia voimalinjoissa ja erot kasvavat niiden välillä. Tosiaan muistilla oleva nappi korjaisi tilanteen.
 
Mersussa tuo on minusta hyvin toteutettu.  Jos haluaa holdin päälle, painaa hiukan reilummin jarrua niin se menee päälle. Ei nappeja tms. 
Käytän sitä jos joutuu valoissa seisomaan pidempään..
 
Auto Hold on hyvä, ainoa kun toisessa autossa on ja toisessa ei niin liikennevaloissa huomaa toisella ryömivänsä sillä toisella autolla kohti edelläolevan puskuria…

Yksi varuste mistä Volkkarissa en kauheasti välitä on tuo pre collision parkkeeratessa. Hyvä ettei mene aina paskat housuun kun tarkasti on peruuttelevinaan parkkiin niin auto tempaisee yhtäkkiseltään jarrut pohjaan.
 
Sande sanoi:
Onhan tuollainen varoitus aika monellakin merkillä. Niin kauan se ei jaksa häiritä kun ei ala pimputtamaan niin kuin Kiassa taisi tehdä.

Ainakin nykyinen auto pimputtaa, samoin tekivät kolme edellistä autoa. Tosin vain yhden "pling"-äänen nuo ovat päästäneet, ei tuo nyt otsasuonta ole saanut pullistumaan. Pösöstä en ole varma, jos sekin pimputti niin sitten on yli 20 vuotta jo tuota pimputusta tullut kuunneltua.

Wasted sanoi:
Adaptiivinen vakkari alkaa olemaan monessa autossa ainoa vaihtoehto. Tämä arsyttää.

Minuakin ärsytti VAGissa, kun siinä ei ollut muunlaista, ja adaptiivinen aina sateella putoili pois päältä. Fordissa on kolme erilaista (+ kaksi nopeudenrajoitinta), mutta ei noita ole tarvinnut juuri vaihdella, kun adaptiivinen toimii kelissä kuin kelissä. Toimiessaanhan tuo on mitä mainioin keksintö, en keksi oikein mitään syytä miksi en käyttäisi adaptiivista.