https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Turhimmat/ärsyttävimmät varusteet autossa

Lampunpesijät voi toteuttaa monella tavalla. Ennen vanhaan löytyi oikein pyyhkimet, eikä tuhlaantunut vettä. Pahinta tuhlaus oli Alfa 159 kun kaikille kuudelle umpiolle tuli paineella vettä. Ei haitannut, että kahdessa niistä oli pelkkä vilkku. Nykyisessä Audissani on jo aavistuksen parempi järjestelmä, kun joka kerran tuulilasia pestessä ei vettä tule umpioille.
 
Start/stop on saanut paljon kritiikkiä. Minua se ei häiritse yhtään. Vaimoa taas häiritsee ja kun ei jaksa (osaa) napista kytkeä pois, torottaa kytkin pohjassa aina liikennevaloissa.

Minusta ainakin räsässä toteutus on ihan mallikelpoinen. Ei ole liian herkkä sammuttelemaan kuten esimerkiksi kolleegan ML:ssä missä kone sammuilee koko ajan.
 
Sähköinen käsijarru. Ei mitään etua perinteiseen verrattuna ja yksi potentiaalinen vikapaikka lisää.
 
Trollsten sanoi:
Sähköinen käsijarru. Ei mitään etua perinteiseen verrattuna ja yksi potentiaalinen vikapaikka lisää.
Mulla taas on tuota ikävä. Exässä tuo oli ja auto 6-vuotiaana ja about 145tkm ajettuna meni vaihtoon. Ei ensimmäistäkään ongelmaa ollut tuon kanssa. Enemmän mulla on ollut ongelmia perinteisen mekaanisen käsijarrun kanssa autoissa.
Nykyisessä on normaali mekaaninen käsijarru ja vähänhän tuo tuntuu antiikkiselta mutta eiköhän siihenkin taas totu. Vieläkään en muista aina vapauttaa käsijarrua kun lähden liikkeelle, tuo sähköinen kun vapautui automaattisesti liikkeellelähdettäessä.
 
Äkkiseltään kun mietin niinturhin ja ärsyttävin varuste on start/stop. Onneksi sen saa pois päältä mutta mielestäni toiminnan pitäisi olla juuri toisin päin että olisi nappi mistä se aktivoidaan kun/jos sitä haluaa käyttää/ tietää saapuvansa ruuhka-alueelle jossa siitä voisi olla hyötyä.. Toinen mieleen tuleva ärsyke on automaattinen takalasin pyyhin peruutettaessa.
Nämä nyt tähän hätään, kirjoitellaan lisää jos jotain muita ärsykkeitä juolahtaa mieleen..
 
jni sanoi:
Ei kai se ollut pakollinen sitkään ennen? Lämmitintä kai ajattelit.

Takalasinlämmitin auttaa minulla nimenomaan huurteenpoistossa, kun metsäreissun jälkeen hikinen isäntä ja märkä koira huurrutavat auton ikkunat.

Juu piti kirjoittaa takalasinlämmitin. Muistelisin että myös pyyhin oli Kekkoslandiassa pakollinen pystyperäisissä autoissa, mutta tuossa kohtaa on kyllä vähän hämärät muistikuvat.

Tuo sähköinen käsijarru on myös oikein helvetinkone. Vielä älyttömämpi on jatkuvasti mittaristossa palava keltainen valo, joka kertoo automaattisen käsijarrun olevan kytkettynä pois käytöstä.
 
Omissa autoissa selkein turhake on olleet ne rattiläpyskät vaihteille. En ole koskaan käyttänyt noita mihinkään ja kerran tunnustan rastineeni ne varustelistalta... Hyvin vähän on myös ollut käyttöä taittuville sivupeileille. Edellisessä autossa oli myös hienosti takakontista vivulla käännettävät takapenkit - ominaisuutta ei tullut koskaan käytettyä kun takapenkillä on lastenistuimia. Nykyisessä autossa olen kääntänyt kaistavahdin pois päältä, sillä jostain syystä Audiin on asennettu Toyotan ajotyyliin sopiva vahti, plinkuttaa innokkaasti normaalilla audihenkisellä kaistanvaihdolla.

Start-Stop on kokonaan omassa luokassaan, sillä sitä en ole itse valinnut ja sitä joutuu käyttämään jatkuvasti. Todella rasittava vempain.

Kateuskategorian (muiden autoissa on liikaa tehoa tms) juttuja en ala tässä listaamaan.
 
Peili ja valo aurinkoläpässä :)

Ite kyllä tykkään automaattisista lasinpyyhkijöistä. Itelle turha on tummeneva taustapeili.

Tuhkakuppiki taitaa olla aika turha nykyään? Ainaki takapenkillä.
 
Piti oikein miettiä mikä on Datsunin turhin varuste minulle.... se on takimmainen penkkirivi, siis ne 2 lisäjakkaraa jotka on lapsille tai kääpiöille  ;D Koskaan en ole tarvinnut, enkä varmaan tarviikkaan.
 
Start & Stop ja DPF. Jälkimmäinen aloittaa aina polttonsa väärään aikaan. S&S taas on aika ärsyttävä muuten. Sen kanssa oppii elämään, mutta ei se koskaan voi optimaalisesti toimia.
 
On teillä murheet... ???  -Mielestäni yhtään turhaa varustetta en ole autoistani löytänyt.  8)
1-Jos nyt joku pitäisi keksiä niin sähköinen käsijarru. Pitäisi opetella kässäri käännös uudelleen... ;D
2-Ajonvakautus, sutimisenesto ja muu tuollainen holhous pitäisi olla pois kytkettävissä.  ;)  Pääsisi kunnolla ajamaan sitä autoa, eikä olla kuljetettavana...  :p
3-
 
Lasi/panoraamakatto. Tuo tuli raksittua nykyiseen Tiguun ja ajattelin sen olevan hieno ja erityisesti kesällä mukava. Käytännössä vain takapenkillä voi nauttia katon tuomasta avaruudesta ja kesällä tuota kattoa ei viitsi edes avata kun aurinko porottaa päähän. Melkein koko ajan katossa on suojaverho edessä. Nyt talvella katto on alkanut vielä naksahdella, niin mitään halua ei tuleviin kulkineisiin ole tuollaista enää hankkia.
 
MMV sanoi:
Lasi/panoraamakatto. Tuo tuli raksittua nykyiseen Tiguun ja ajattelin sen olevan hieno ja erityisesti kesällä mukava. Käytännössä vain takapenkillä voi nauttia katon tuomasta avaruudesta ja kesällä tuota kattoa ei viitsi edes avata kun aurinko porottaa päähän. Melkein koko ajan katossa on suojaverho edessä. Nyt talvella katto on alkanut vielä naksahdella, niin mitään halua ei tuleviin kulkineisiin ole tuollaista enää hankkia.

Lasikatto on sellainen, jota en mistään hinnasta autooni kelpuuttaisi. Matalammissa malleissa sillä saadaan muun lisäksi tuhottua muutama ratkaiseva sentti pääntilaa niin edestä kuin takaa.
 
MMV sanoi:
Lasi/panoraamakatto. Tuo tuli raksittua nykyiseen Tiguun ja ajattelin sen olevan hieno ja erityisesti kesällä mukava. Käytännössä vain takapenkillä voi nauttia katon tuomasta avaruudesta ja kesällä tuota kattoa ei viitsi edes avata kun aurinko porottaa päähän. Melkein koko ajan katossa on suojaverho edessä. Nyt talvella katto on alkanut vielä naksahdella, niin mitään halua ei tuleviin kulkineisiin ole tuollaista enää hankkia.

Samaa mieltä, tuosta ei kyllä kannata maksaa ylimääräistä. Datsuniin se tuli vakiona eikä edes olisi ollut mahdollista tilata autoa ilman sitä. Mutta todella vähällä käytöllä ollut, lähes aina suojaverho edessä.
 
Mikä siinä start/stopissa noin kovasti pännii?

Minä ainakin pidän siitä, kun ei jaksaisi liikennevaloissa kuunnella neloskoneen sulosointuja ja värinöitä. Ehkä viisi vuotta hybrideillä on ollut liikaa ja on tottunut hiljaisuuteen?

Jos jokin pännii, niin merkkiäänellä varustettu ESP, kuten ainakin Tojota Priuksissa oli. Heti kun ESP puuttui peliin alkoi kabiinissa piipittämään.
 
Tuolla edellä Quality listasi Start stopin ärsyttävyydet. Pahimpana mun päässä on se hyödyttömyys. Vuoden testi Oulussa kaupunkiajossa oli säästänyt n. litran polttoainetta. Tähän kun huomioi mitä SS vaatii, niin hyöty on olematon. Saa kymmenkertaisen säästön jos käy pari kertaa maitokaupassa pyörällä tjms. Höpö höpö hommia. Ja edut senkun laskee kun uusi mittanormi otetaan käyttöön.
 
Kyllä S/S nousee listalla korkealle turhimpana varusteena.

Teoriassa ihan kiva joo, laskee kulutusta ja maailma pelastuu, mutta kun 3,5v vanhaan autoon saa uusia liki 200e akun sen vuoksi niin kiitos ei kiitos...
 
ConD sanoi:
Kyllä S/S nousee listalla korkealle turhimpana varusteena.

Teoriassa ihan kiva joo, laskee kulutusta ja maailma pelastuu, mutta kun 3,5v vanhaan autoon saa uusia liki 200e akun sen vuoksi niin kiitos ei kiitos...

Turha varuste kyllä, mutta johtuiko se akun uusiminen S/S:sta? Minäkin jouduin vaihtamaan taannoin 4v vanhaan Ocuun akun eikä siinä mitään S/S hömpötyksiä ollut, nyky akut vaan on huonompia kuin ennen.
 
Karvis sanoi:
Turha varuste kyllä, mutta johtuiko se akun uusiminen S/S:sta? Minäkin jouduin vaihtamaan taannoin 4v vanhaan Ocuun akun eikä siinä mitään S/S hömpötyksiä ollut, nyky akut vaan on huonompia kuin ennen.
Pari samanikäistä ja samanverran ajettua autoa ollu Vartan akuin peräjälkeen.. Jettassa ei ollut mitään ongelmaa S/S:stä kun sitä pystyi säätelemään kytkinpolkimella. Golfi taas käyttää tomaattiloorasta johtuen tosi herkästi sammuttamista, jos sitä ei napista deaktivoi.

VCDS:llä kurkkiessa akku ei ottanut varausta vastaan enää ~50% enempää vaikka miten ajoi. Pari kertaa jätti S/S jopa starttaamatta.. Ctekkikään ei akkua herättänyt enempää ja kuormasyklejä oli akunhallinnan mulaan aika hyvä pino..
 
Tuskin ne akut huonontuneet on. Kulutus vain kasvaa eikä akku kestä tyhjäämistä/täyttämistä loputtomiin.
 
Just näin... Webasto/Eberi, S/S härpäkkeet jne lisää kuormitusta akuille.

Touraniin jouduin 8v vanhan Vartan uusimaan kun webaston laitoin esilämmittäväksi. Vanha ei ois jaksanu...
 
-aktiivinen rengaspainevalvonta
-päiväajovalot (siten, että takavalot eivät pala aina automaattisesti)
-sähköinen käsijarru
-sadetunnistin (semmoinen versio, joka ei sateita tunnista, eikä ole poiskytkettävissä)
-renkaan paikkaussarja vararenkaan sijaan
-turhat piippaukset ja merkkivalot (turvavyö, liukkaus, lasinpesunesteen loppuminen jne.)
 
S/S ei ole turha. Sanoisin sen olevan loistava väline. Sen saa niin helposti pois päältä,
että ihmettelen tuota tohinaa.
Se alentaa auton hintaa päästöjen pienentymisen vuoksi.
Jos siitä täytyy erkikseen maksaa, menee sitten jo laskemiseksi.
Samoin, se pienentää merkin myytyjen autojen päästökuormaa,
joten merkin sanktiot ovat pienemmät.
Ja kyllähän me tiedetään, kuka ne sanktiot maksaa.
 
Kettu sanoi:
S/S ei ole turha. Sanoisin sen olevan loistava väline. Sen saa niin helposti pois päältä,
että ihmettelen tuota tohinaa.
Se alentaa auton hintaa päästöjen pienentymisen vuoksi.
Jos siitä täytyy erkikseen maksaa, menee sitten jo laskemiseksi.
Samoin, se pienentää merkin myytyjen autojen päästökuormaa,
joten merkin sanktiot ovat pienemmät.
Ja kyllähän me tiedetään, kuka ne sanktiot maksaa.
Niinkuin kirjoitin... Teoriassa kiva, käytäntö potkii nilkoille ettei sit ihan kuitenkaan.

Kunhan uusi päästömittausnormi tulee niin sen "hyvyys" alkaa paljastua kun se ei laskekaan päästöjä.

Väitän lonkalta, että enemmän täällä pohjolassa autonvalmistajat alentaisivat päästöjä olemalla mukana rakentamassa TOIMIVAN esilämmityshärjestelmän autoihinsa. Toimiva ei ole öljypohjan säteilytin tai lisähintainen weba...