https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Trollsten koeajaa: Peugeot 308 SW Active Puretech 130

T

Trollsten

Vieras
No niin tuli käytyä tänään testaamassa Pösön uusi farmari ihmemoottorilla ja manuaalivaihtein.  Auto oli siis Active-varusteinen höystettynä lasikatolla ja tuossa varustetasossa on mielestäni ihan riittävästi tavaraa, joskin penkit on vähän vaisut, mutta ne saa parilla satasella upgreidattua asiallisiin Allure-varustetasoon vakiona kuuluviin penkkeihin.

Istuminen autoon ja ajoasennon saa nopeasti viilattua kohdalleen kun muistaa säätää ratin eri tavalla kuin normaalisti. Kolmesylinterinen moottori käynnistyy vähän karheasti, mutta sen jälkeen häipyy taustalle tullakseen esiin uudestaan vasta kovemmassa kiihdytyksessä. Auto on mielestäni tosi hyvä ajaa. Erittäin kovatkaan tuulenpuuskat ei moottoritiellä pahemmin autoa heilutelleet eli vakaasti kulki. Peugeot onnistuu olemaan yhtäaikaa sekä jämäkkä että riittävän kevyt.

Moottorissa on kivasti vetoja heti alakierroksilta lähtien, mutta vähän se tuntuu tukehtuu kierrosten myötä, vaikka tuntuu keräävän varsin nätisti kierroksia. Huipputeho on kuitenkin rajallinen ja se näkyy ison auton keulalla. En alle 500km ajettu essaria raaskinut kovin raa'asti polkea niin se veto siellä lähellä rajoittajaa jäi kokeilematta. Asiallinen moottori joka tapauksessa perheautoon ja sulavasti toimiva manuaalilaatikko perässä, jonka välityssuhteet tuntuivat varsin onnistuneilta.

Tuohon pieneen rattiin tottui hetkessä ja se alkoi tuntua yllättävän kätevältä ja pätevältä ratkaisulta nopeasti. Oman auton ratti tuntui käteen vanhanaikaisen suurelta kun lähti liikkeen pihasta. Itseasiassa pitkästä aikaa auto, jonka jäljiltä oma auto tuntui jotenkin vanhanaikaiselta.

+ Moottori. Kokoisekseen ja hintaluokassaan asiallinen pata perhefarmariin. Todellinen kulutus toki on kysymysmerkki.
+ Ajettavuus
+ Iso kontti. Muihin tiloihin en ota kantaa, koska en osaa sanoa millaiset tilat perhekäyttö vaatii.
+ Sisämelu kokoluokassaan varsin asiallisella tasolla.

+/- Penkit ei Activessa kovin hääppöiset, mutta toisaalta ne saa halvalla upgreidattua.

- Lämmityslaitteen ohjaaminen kosketusnäytöltä ei tunnu kovin käytännönläheiseltä ratkaisulta. Vie liikaa huomiota ajamiselta. Omistajatasolla ehkä tottuisi.
- Vakkarin säätimet jää täysin ohjauspyörän taakse piiloon.
- Kattokiskot lisähintaan. Mielestäni nämä kuuluu farkkuun.

Summa summarum: Asiallinen auto ja tarjoaa kyllä mielestäni paljon vastinetta rahalle. Jossain muualla on vikaa, jos pösön myyntiluvut ei lähde nousuun.
 
Vakkarin oppii todella nopeasti ja säätimen käyttöviiksi on sellainen, että sitä osaa käyttää käsikopelolta pimeässäkin. Toki se aluksi uutena tuntuu hankalalta, kun mitään merkintöjä ei näe lukea, mutta tuohon tosiaan tottuu todella nopeasti. Toisin on omassa autossani ohjauspyörässä olevien vakkarin nappuloiden kanssa, kun ne pitää aina nähdä, eikä niitä pysty tunnistamaan käsikopelolla.

Minusta tuo kattokiskojen pois jättäminen vakiovarustelusta on hyvä ja saisi koskea myös Allure-varustelua. Näin niiden ei tarvitsisi noista kiskoista maksaa, joilla ei ole niille mitään käyttöä. Hinta on 150 € + autovero eli hieman reilu 200 € moottorista ja varustetasosta riippuen. Samaa pakettiin kuuluvat myös takakontin kiskot ja niihin kuuluvat liikuteltavat kuormalenkit.

Toinen mielestäni fiksusti lisävarusteeksi jätetty varuste on lasikatto. Se kuitenkin lisää auton painoa, nostaa painopistettä ja heikentää suorituskykyä ja kaikki eivät siitä tykkää.
 
Minä kun tuollaisen Allure-varusteilla koeajoin, en löytänyt vakkaria lainkaan... myyjälle asiasta kerroin jolloin totesi sen olevan ratin alla. Varmasti omistajana sen löytää. Allure-varusteet ja lasikatto tekivät autosta haluttavan, vaikka ranskalaiseen tyyliin katosta ei mikään osa aukeakaan. Pelkistetyksi saatu keskikonsoli vähine nappeineen oli ilo silmälle, mutta mainittu lämmityslaitteen säätö voi tietysti vaatia kosketusnäytön kanssa huomiota. Toisaalta tarvitseeko sitä kovin montaa kertaa vuodessa säätää. Ratti ja sen yläpuolelta näkyvä mittaristo oli ajossa hyvä, ainoastaan kylmissä tyypeissä ennen ajoa tuntui oudolta. Sport-nappi ei tuon koneen kanssa kovin isoja fiboja tuonut vaikka ääni hieman muuttuikin mittariston ohella :)
 
Sport-nappi on ihan fuulaa. Vähän sama fiilis itsellä, että ei kai niitä lämppärin säätöjä niin usein säätää tarvitse. Siellä on kuitenkin erilliset nappulat huurteenpoistolle ja takalasin+peilien lämmitykselle, niin niitä ei tarvitse kosketusnäytön kautta tapailla. GT:n käyn kokeilemassa molemmilla moottoreilla heti kun tulee maahan, eikä GTI:kään tule väliin jäämään.
 
-V- sanoi:
Pelkistetyksi saatu keskikonsoli vähine nappeineen oli ilo silmälle, mutta mainittu lämmityslaitteen säätö voi tietysti vaatia kosketusnäytön kanssa huomiota. Toisaalta tarvitseeko sitä kovin montaa kertaa vuodessa säätää.

Ainakin minä usein urheilun ja saunan jälkeen autolla lähdettäessä käyn niin kuumana että lämpötilaa on säädettävä kokoajan matka edetessä, ensin kylmää ja sitten pikkuhiljaa lämpenevää. Toisin sanoen lämpötilan säätönamiska on top-3:ssa keskikonsolista omassa käytössäni. Näin varmaan on useilla muillakin.

Tuollainen kosketusnäytössä oleva ratkaisu on ihan kummallinen lapsus, ja voinee odottaa että se muuttuu ensimmäisessä faceliftissa.
 
Arcca sanoi:
Tuollainen kosketusnäytössä oleva ratkaisu on ihan kummallinen lapsus, ja voinee odottaa että se muuttuu ensimmäisessä faceliftissa.

Ei muutu. Facelift esitellään Pariisin autonäyttelyssä ensi viikolla ja speksit on aika tarkkaan tiedossa. Tuohon ei ole tulossa mitään muutosta.
 
Minusta lasikatto on turhake. En nähnyt siitä mitään hyötyä enkä toisaalta kyllä haittaakaan. En itseasiassa kiinnittänyt huomiota koko varusteeseen.

Tuon vakkarin toki omistajatasolla oppii, mutta parempia toteutuksia löytyy on joten siksi miinus. Tuo Opelin keinukytkin ratissa on itseasiassa todella hyvä. Ei tarvitse kiinnittää huomiota kuten nappeihin.
 
Arcca sanoi:
Ainakin minä usein urheilun ja saunan jälkeen autolla lähdettäessä käyn niin kuumana että lämpötilaa on säädettävä kokoajan matka edetessä, ensin kylmää ja sitten pikkuhiljaa lämpenevää. Toisin sanoen lämpötilan säätönamiska on top-3:ssa keskikonsolista omassa käytössäni. Näin varmaan on useilla muillakin.
Näin ne tarpeet eroaa. Minulla on aina 22 lukemana, ympäri vuoden. Ei ainakaan vähempää koskaan.
 
Trollsten sanoi:
Tuon vakkarin toki omistajatasolla oppii, mutta parempia toteutuksia löytyy on joten siksi miinus. Tuo Opelin keinukytkin ratissa on itseasiassa todella hyvä. Ei tarvitse kiinnittää huomiota kuten nappeihin.

Vakkari taitaa jakaa mielipiteitä.

407:lla ajellessani pidin pösön vakkariviikseä todella huonona. En koskaan oppinut käyttämään sitä luontevasti ja käyttö jäikin vähille, tai käyttäessä tuli räpellettyä puolet napeista läpi ennen kuin oikea toiminto löytyi.. Tai siltä käyttö ainakin tuntui. Liekkö 308:ssa vielä samanlainen viiksi, ratin takana piilossa, sellainen paksu töppö?

Passatin (se VAG:n "parempi" vakkariviiksi, on näkynyt muissakin konsernin laitteissa) oli taas minusta todella intuitiivinen ja helppo käyttää. Nopea liikkeet -/+ 10 km/h (vai oliko se 5 km/h, jotain taisi hieman muuttua 2009-2010) ja samalla kaavalla -/+ 1 km/h napsut. Ei muuta kuin nopeusrajoituksen muuttuessa naps-naps ja kohta oltiin uudessa nopeudessa. Koko vakkarin sai myös täysin pois päältä tökkäämällä viiksen eteenpäin, jolloin pelkällä sormituntumalla tiesi aina missä tilassa laite on.

Golfissa (ja Octaviassa(?)) olevaa vakkaria en toisaalta tykännyt käyttää ollenkaan, siitä puuttui vielä joitain vuosia sitten em. nopeat säädöt, ja nopeuttakin piti kelata painamalla ja pitämällä keinuvipua pohjassa niin kauan että auto saavuttaa mittarin mukaan suunnilleen halutun nopeuden.. Tylsää ja ankeaa.

Nykyisen Astran ratissa napeilla ja keinuvivulla toteutettu säädin on jossain tuolla välimaastossa, vielä on tottuminen kesken. Suurin ongelma on että Passatissa oli radion säätimet ratissa samalla puolella kuin Astrassa vakkarin napit, joten väärä käsi haroo vielä välillä volyymia. Astrastakin puuttuu pikasäädöt, mutta jospa se tästä, aika hyvin tuohon on jo tottunut. Minulle uutena featurena dieselissä voi vaihtaa vaihdetta vakkarin tippumatta päältä, kunhan ei aikaile liikaa kytkimen kanssa.

Tulipa asian vierestä asiaa..
 
Trollsten sanoi:
Tuon vakkarin toki omistajatasolla oppii, mutta parempia toteutuksia löytyy on joten siksi miinus. Tuo Opelin keinukytkin ratissa on itseasiassa todella hyvä. Ei tarvitse kiinnittää huomiota kuten nappeihin.

Tottumis kysymys, mutta jokaisella toki oikeus mielipiteeseensä. Opelissa istuin eilen siinä kuskin paikalla ja kirosin tuota toteutusta vähintään yhtä lahopäiseksi kuin omassa autossani. Käyttäminen ei mitenkään onnistu ilman otteen irrottamista ohjauspyörästä. Varmaan siihenkin tottuu, kaikkeen tottuu. Satunnaisen kuskin osalta on aivan yhdentekevää miten vakkarin käyttökytkimet on toteutettu. Ne ovat joko juuri kuten omassa autossa tai ne ovat toisin ja niihin ei satunnaisella käytöllä ehdi tottumaan. Vasta pidempi aikainen käyttö paljastaa onko ratkaisu hyvä vai huono.

Tuossa 308:ssa on eräitä toimintoja jotka mielestäni ovat todella surkeita. 208:sta apinoidut rattiin viedyt radion säädöt ovat todella paljon hankalammat käyttää kuin aiempien mallien ratin takana oleva viiksi, samanlainen kuin vakkarin viiksi, mutta toisella puolella. Verrattuna 508:iin mittariston keskellä olevan näytön selaaminen on todella hankalaa. Selaaminen onnistuu vain lasinpesurin viiksen päästä painamalla ja näyttöjä voi selata vain yhteen suuntaan. Selaaminen vie liikaa huomiota ja on hidasta. 508:ssa toimii myös noin, muta myös ratissa olevasta rullasta pyörittämällä ja näyttöjä voi rullalla kelata nopeasti ja kumpaan suuntaan tahansa. 308:ssa (kuten myös 208:ssa, 2008:ssa ja 408:ssa) tuo rulla säätääkin radion äänenvoimakkuutta. Näyttö on myös todella ärsyttävä, kun se palaa jokaisella käynnistyksellä takaisin samaan tilaan ja jos autossa on adaptiivinen vakkari, niin sen toiminnasta kertova näyttötila möllöttää kokoajan näkyvillä. Pitäisi päivä viettää auton ja huoltotesterin kanssa tutkimassa, miten paljon fiksummaksi nuo toiminnot olisi mahdollista muokata.

Yksi ärsytyksen aihe on penkkien sähkösäätö, jota ei saa ilman liki kolmen tonnin nahkaverhoilua. Tämän kokoluokan autolla on usein kaksi tai useampia kuljettajia ja sähkösäätö muistilla olisi hyvä varuste, kohtuuhintaisena. Toinen tuohon liittyvä ominaisuus on penkin istuinosan kallistuksen säätö, joka on vain sähkösäätöisessä penkissä. Hemmetin kallis on tuokin ominaisuus.

407:n vakkarin viiksi toimii identtisesti tämän uusimman 308:n viiksen kanssa. Jos ei halua vaihdella vakkarin ja nopeudenrajoittimen välillä, vaan käyttää vain vakkaria, niin viiksessä olevasta kolmiasentoisesta rullasta laitetaan vakkari kerran "päälle" ja sen voi jättää siihen. Itse en ole 10 vuodessa keksinyt syytä koskea siihen rullaan uudelleen. Viiksen takana on kaksi näppäintä, joilla asettuu oikein hyvin esim. etusormi ja keskisormi. Nopeus asettuu kumpaa tahansa nappia painamalla eli itseen päin vetämällä. Ylemmällä napilla nopeus asetus kasvaa, alemmalla laskee. Vetämällä nappia kerran itseen päin lukema muuttuu 1 km/h. Pitämällä napin pohjassa nopeusasetus alkaa muuttua 5 km/h portailla. Säätimen saa tauolle painamalla viiksen päässä olevasta napista ja aiemmin asetettu nopeus asetetaan uudelleen painamalla uudelleen tästä viiksen päässä olevasta napista. Asetettu lukema näkyy mittariston keskellä olevassa näytössä, kuten myös vakkarin tila. Automallista ja varustetasosta riippuu millainen mittaristossa oleva näyttö on ja miten nuo tiedot näytetään. HUD-näytöllisessä malleissa, vakkarin asetus ja tila näkyy myös HUD-näytöllä.
 
sotka sanoi:
Minulle uutena featurena dieselissä voi vaihtaa vaihdetta vakkarin tippumatta päältä, kunhan ei aikaile liikaa kytkimen kanssa.

Tulipa asian vierestä asiaa..
Ainakin tuossa bensassa saa pitää kytkintä ihan huolella pohjassa ennen kuin tipauttaa vakkarin pois. Pitää olla todella hidas vaihto.

Penguin sanoi:
Tottumis kysymys, mutta jokaisella toki oikeus mielipiteeseensä. Opelissa istuin eilen siinä kuskin paikalla ja kirosin tuota toteutusta vähintään yhtä lahopäiseksi kuin omassa autossani. Käyttäminen ei mitenkään onnistu ilman otteen irrottamista ohjauspyörästä.
Ei minulla ole ollut tuollaista ongelmaa. Peukalolla tuota on hyvä operoida. Nimimerkki isot kourat  ;D
 
Käytän vakkaria erittäin paljon. Tärkeä varuste siis.
Siitä huolimatta Octavian vakkarin kanssa on edelleen epämukavaa.
Auto on ollut minulla nyt puolitoista vuotta ja 45 tuhatta kilometriä, joten luulisi jo oppineensa?
Kyse ei oppimisesta, vaan hankalasta käytettävyydestä.

Vakkari on vielä sellainen varuste, että sen toiminnan pitää tulla "ytimestä",
muuten saattaa tulla jopa tuhoja.
Kyllä se niin on, että vaikka muuten auto miellyttää, niin joku tuollainen "pikkujuttu" saattaa lopulta jonkun ostalta estää kaupan.
 
Se VAG:n vilkkuviiksen päässä oleva vakkari on mielestäni muuten ok, mutta Cancel päällä olevassa keinukytkimessä on todella hankala. Oliko Octaviassa tuollainen. Olen kyllä ajanut, mutta en muista.

Se VAG:n erillinen viiksi on minustakin hyvä. Toyotoissa on samanlainen, mutta väärällä puolen. En nyt muista onko siinä samoja toimintoja.
 
Trollsten sanoi:
Se VAG:n vilkkuviiksen päässä oleva vakkari on mielestäni muuten ok, mutta Cancel päällä olevassa keinukytkimessä on todella hankala. Oliko Octaviassa tuollainen. Olen kyllä ajanut, mutta en muista.

Se VAG:n erillinen viiksi on minustakin hyvä. Toyotoissa on samanlainen, mutta väärällä puolen. En nyt muista onko siinä samoja toimintoja.

Meillä on ollut nyt kolme vuotta ja n. 95tkm ajan tuo Golf v farkku, itse tykkään siinä olevasta vilkkuviikseen laitetusta vakkarin käytöstä. Tuo cancelhan on varsin helppo, pieni napautus ja se oli siinä.

Nopeuden kasvatus ei noilla napeilla ole kätevä, kiihdytänkin jalalla ja asetan uuden nopeuden uudella set komennolla.

Audissa mulla nyt tuo oma erillinen viiksi, se on kyllä parempi. Mutta välillä käsi hakee silti vielä vilkkuviikseä, toisinaan tulee hassuja vilkutuksia kanssa-autoilijoiden huvittamiseksi. Eiköhän tähän totu ajastaan ja autojen ristiinkäyttökin onnistuu.

Vakkaria meilläkin siis käytetään paljon.

Jottei ihan ot puolelle lipsahda, niin jotenkin tykkään tästä peugeotin muotoilun suunnasta, tuollainen 308 on ihan siistin näköinen peli. Tuo voimalinja pitäisi joku kerta käydä ajamassa.

 
Penguin sanoi:
Ei muutu. Facelift esitellään Pariisin autonäyttelyssä ensi viikolla ja speksit on aika tarkkaan tiedossa. Tuohon ei ole tulossa mitään muutosta.

Minusta 308:aan tulee vain kevyt välipäivitys eikä mikään malli-iän puolivälin uudistukseen verrattava. Sen aika on myöhemmin.

Peugeotilla tuntuu ainakin suomalaisesta ajatusmaailmasta katsottuna olevan vaikeuksia kuunnella asiakkaiden mielipiteitä. Asenteeseen sopisi hyvin ajatus, että kosketusnäyttö pysyy jatkossakin entisellään, kun me kerran se päätettiin siihen laittaa.

Aika uskomaton päätös oli laittaa 308:aankin mittarit pienen ratin yläpuolelle sen jälkeen kun lähes kaikki autolehdet olivat ratkaisun 208:ssa lytänneet maan rakoon. Jos asiakkaita on kuunneltu, niin sitten on tehty asiakastutkimus, että yli 50 % auton ostaneista pitää ratkaisua kelvollisena ja jätetty huomiotta ne menetetyt asiakkaat, jotka jättivät auton ostamatta siksi, etteivät saaneet kelvollista ajoasentoa.

Vakkarin lisäksi valokatkaisin on pääosassa PSA-autoja täysin näkymättömissä ratin takana. Tämä haittaa etenkin perusmalleissa, joissa ei ole Auto-asentoa hämäräkytkimellä. PSA-autoissa ei myöskään voi jättää valokatkaisinta aina päälle-asentoon niin kuin monissa muissa autoissa.

Niin kattokaiteet kuin lasikatto ovat varusteita, joita kaikki eivät farmariinsa halua, ja niiden olisi syytä olla lisävarusteita. Lasikaton suurin ongelma on pääntilojen kutistuminen.
 
nemos sanoi:
Vakkarin lisäksi valokatkaisin on pääosassa PSA-autoja täysin näkymättömissä ratin takana. Tämä haittaa etenkin perusmalleissa, joissa ei ole Auto-asentoa hämäräkytkimellä. PSA-autoissa ei myöskään voi jättää valokatkaisinta aina päälle-asentoon niin kuin monissa muissa autoissa.

Ainakin meidän kolmessa PSA-kulkineessa valokatkaisin on ollut vasemmassa viiksessä, kuten valtavassa määrässä muunkinmerkkisiä autoja. En ainakaan ole kokenut, että vaikka VAG:n tai Mersun kojelaudassa oleva pyöritettävä säädin olisi yhtään sen paremmin näkyvillä tai saavutettavissa. Oikeastaan päinvastoin -- Sitikassa sentään näkee mittaristosta ovatko valot päällä vai, toisin kuin Skodassa.

Myöskin noissa kaikissa kolmessa PSA-vekottimessa valokatkaisimen on kyllä voinut halutessaan jättää pysyvästi päälle-asentoon.
 
Marko_K sanoi:
Ainakin meidän kolmessa PSA-kulkineessa valokatkaisin on ollut vasemmassa viiksessä, kuten valtavassa määrässä muunkinmerkkisiä autoja. En ainakaan ole kokenut, että vaikka VAG:n tai Mersun kojelaudassa oleva pyöritettävä säädin olisi yhtään sen paremmin näkyvillä tai saavutettavissa. Oikeastaan päinvastoin -- Sitikassa sentään näkee mittaristosta ovatko valot päällä vai, toisin kuin Skodassa.

Myöskin noissa kaikissa kolmessa PSA-vekottimessa valokatkaisimen on kyllä voinut halutessaan jättää pysyvästi päälle-asentoon.

Vasemmassa viiksessä se on ja viiksi esim. 308:ssa niin hyvin ratin takana ettei viiksen merkintöjä pysty näkemään ajon aikana. Täytyy muistaa tutkia oven ollessa auki ennen ajoon lähtöä. Picassoista ei muistikuvaa, mutta samaa ongelmaa on ollut Citikankin puolella.

Valokatkaisimen jättäminen päälle-asentoonkin siis onnistuu joissakin malleissa - lienee mallikohtaisia eroja tässäkin.
 
Täh. Eikö näissä syty ajovalot automaagisesti  :eek:
 
Trollsten sanoi:
Täh. Eikö näissä syty ajovalot automaagisesti  :eek:

308:ssa halvinta Accessia lukuun ottamatta on Auto-asento, jolloin valokatkaisijaa tarvitaan lähinnä takavalojen saamiseksi päälle sateella/sumussa/lumipöllyssä, kun auto ei niitä itse osaa laittaa.

Omistajatasolla ei toki viiksen näkymättömyys ole ongelma, mutta satunnainen käyttäjä ei nykypäivänä voi edes tietää, onko auto-asentoa ko. autossa, joten toiminnot täytyy opetella.
 
nemos sanoi:
Minusta 308:aan tulee vain kevyt välipäivitys eikä mikään malli-iän puolivälin uudistukseen verrattava. Sen aika on myöhemmin.

Peugeotin faceliftit on aina vain kevyitä välipäivityksiä, joissa vain vähän etumaskia, -puskuria ja -helmaa muokataan, taakse korkeitaan valoja muokataan ja joku bling-bling-lista lisätään tai poistetaan. Visuaalisia muutoksia siis. Toki nyt kun tämä mallinumerointi on toistaiseksi jäädytetty, niin 308:ssa on tehty reilu vuosi sitten suurempi muutos, itseasiassa kyse on täysin eri autosta. Nyt tulossa oleva muutos muokkaa vähän leijona-logon paikkaa siirtämällä sen konepellistä maskiin, maski muuttuu eri näköiseksi, helmasta poistuu sumuvalot ja etuvilkku muuttuu sekventaalivilkuksi. Myös moottoripuolelle on tulossa lisää Euro6-moottoreita.

Veikkaan että tuosta sumuvalojen poistamisesta tulee myös kauhea poru, jos ei missään muualla niin Suomessa. Suurimman porun pitävät ne jotka eivät sitä autoa ostaisi kuitenkaan, kun 70-luvun ranskalaisissa oli niin paljon sähkövikoja.

nemos sanoi:
Peugeotilla tuntuu ainakin suomalaisesta ajatusmaailmasta katsottuna olevan vaikeuksia kuunnella asiakkaiden mielipiteitä. Asenteeseen sopisi hyvin ajatus, että kosketusnäyttö pysyy jatkossakin entisellään, kun me kerran se päätettiin siihen laittaa.

Aika uskomaton päätös oli laittaa 308:aankin mittarit pienen ratin yläpuolelle sen jälkeen kun lähes kaikki autolehdet olivat ratkaisun 208:ssa lytänneet maan rakoon. Jos asiakkaita on kuunneltu, niin sitten on tehty asiakastutkimus, että yli 50 % auton ostaneista pitää ratkaisua kelvollisena ja jätetty huomiotta ne menetetyt asiakkaat, jotka jättivät auton ostamatta siksi, etteivät saaneet kelvollista ajoasentoa.

Myynti on noussut tammi-kesäkuussa Euroopassa 13,5 % ja Kiinassa 32,4 %, joten oletettavasti asiakasta on kuultu. 308:n tuotantokapasiteetti on kasvatettu kuusinkertaiseksi, vastaamaan kysyntää, joten mittaristo ja ohjauspyörä ovat ilmeisen onnistuneita ratkaisuja. Mitkä ne kaikki autolehdet ovat? TM ja Tuulilasi, joiden kirjoituksilla ei ole autonvalmistajien maailmassa mitään merkitystä. Samanlainen mittaristo on myös 2008:lla, jolla on yli 23 % markkinaosuus luokassaan Euroopassa ja jonka valmistusmäärä tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana oli yli 100 000 autoa. Suurin este suuremmalle markkinaosuudelle on ollut valmistuskapasitetti, joka on nyt nostettu kolminkertaiseksi siitä mitä se oli alkuvuonna.

Voi olla että suomalaista asiakasta ei kuunnella. Olen itseasiassa melko varma ettei kuunnella, sillä Peugeotin vuoden myynti Suomessa on valmistettu yhdessä päivässä. Joidenkin mallien osalta jo ennen aamupäivän ensimmäistä kahvitaukoa. Tässä on siis vähän sellainen muna-kana-ongelma.

Haluaisin nähdä ne tapaukset kun eivät ohjauspyörän säädön vuoksi saa kelvollista ajoasentoa ja kuvata miten he haluaisivat ohjauspyörän säätää 308:ssa, sekä miten he säätävät sen omassa toisen merkkisessä tai mallisessa autossaan. Rohkenen väittää että aika moni näistä saattaisi itsekin yllättyä miten eri tavalla he yrittävät sitä 308:ssa säätää ja kuinka paljon ylemmäs he ovat sitä säätämässä. Voihan tietty olla että siinä nykyisessäkään ei saa ohjauspyörää säädettyä niin kuin haluaisi ilman että mittaristo peittyy. Minulla itselläni ainakin on näin, mutta toisaalta minulle kierrosluku- ja nopeusmittarit ovat aivan yhdentekevät, kun nopeus näkyy myös HUD-näytössä ja kierroksia en tuijottele.

nemos sanoi:
Vakkarin lisäksi valokatkaisin on pääosassa PSA-autoja täysin näkymättömissä ratin takana. Tämä haittaa etenkin perusmalleissa, joissa ei ole Auto-asentoa hämäräkytkimellä. PSA-autoissa ei myöskään voi jättää valokatkaisinta aina päälle-asentoon niin kuin monissa muissa autoissa.

Kulimalleja lukuunottamatta Peugeoteissa on hämärä- ja sadetunnistimella varustettu valoautomatiikka kaikissa uusissa Suomessa myytävissä henkilöautomalleissa, paitsi mahdollisesti 108:ssa, joka on Toyota. Myös kulimalleissa valokytkimen voi kääntää mihin tahansa asentoon ja automatiikka huolehtii valojen sytyttämisen ja sammuttamisen sen mukaan missä asennossa katkaisija on. Voi siis kytkeä ajovalot päälle ja jättää katkaisijan ikuisesti siihen asentoon ja aina on ajaessa valot päällä edessä ja takana.

nemos sanoi:
Niin kattokaiteet kuin lasikatto ovat varusteita, joita kaikki eivät farmariinsa halua, ja niiden olisi syytä olla lisävarusteita. Lasikaton suurin ongelma on pääntilojen kutistuminen.

No nythän ne ovat lisävarusteita, joten eikö ongelma ole poistettu? No okei, Allure-varusteisena kattokaiteet ja tavaratilan kuormankiinnityskiskot ovat vakiona mukana.

Ainakin minun pitää tutustua jokaisen ennestään tuntemattoman auton valokytkimiin, vakkarin kytkimiin, lasinpyyhkijän toimintaan ja radion perussäätöihin ennen niiden käyttöä, kun noihin ei ole mitään standardia toimintatapaa. Vilkku on osapuilleen kaikissa autoissa samalla tavalla toteutettu, joten sen kanssa selviää ilman suurempaa opettelua. Nykyisin pitää opetella myös mistä ja miten tämän saa käyntiin ja miten tässä toimii vaihteisto, ellei sitten ole kyse puhtaasti manuaalista. Ne sentään toimivat samalla tavalla, vain vaihdekaavio voi vähän poiketa. Toisaalta pakin kytkeminen saattaa jo vaatia jotain lisäliikkeitä pelkän kepin hämmentämisen lisäksi.

 
Penguin sanoi:
Veikkaan että tuosta sumuvalojen poistamisesta tulee myös kauhea poru, jos ei missään muualla niin Suomessa. Suurimman porun pitävät ne jotka eivät sitä autoa ostaisi kuitenkaan, kun 70-luvun ranskalaisissa oli niin paljon sähkövikoja.

Volvossa ei sumareita ole eikä niitä siihen saa edes rahalla, en ole jäänyt moisia turhakkeita kaipaamaan :rolleyes:
 
Hienoa! Peugeot ei siis ole yksi astumassa tälle tielle. Tai no, RCZ:sta ne poistuivat jo faceliftissä ja siihenkään ei niitä saa edes rahalla. Nyt ymmärtääkseni ne poistuvat 308:sta ja siihenkään ei niitä sitten saa edes rahalla.
 
Penguin sanoi:
Myynti on noussut tammi-kesäkuussa Euroopassa 13,5 % ja Kiinassa 32,4 %, joten oletettavasti asiakasta on kuultu. 308:n tuotantokapasiteetti on kasvatettu kuusinkertaiseksi, vastaamaan kysyntää, joten mittaristo ja ohjauspyörä ovat ilmeisen onnistuneita ratkaisuja. Mitkä ne kaikki autolehdet ovat? TM ja Tuulilasi, joiden kirjoituksilla ei ole autonvalmistajien maailmassa mitään merkitystä. Samanlainen mittaristo on myös 2008:lla, jolla on yli 23 % markkinaosuus luokassaan Euroopassa ja jonka valmistusmäärä tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana oli yli 100 000 autoa. Suurin este suuremmalle markkinaosuudelle on ollut valmistuskapasitetti, joka on nyt nostettu kolminkertaiseksi siitä mitä se oli alkuvuonna.

ACEA:n tilaston mukaan tammi-elokuussa Peugeotin markkinaosuus Euroopassa oli 6,1 % ja Citroënin 4,8 %. Vuotta aiemmin 6,0 % ja 5,0 %. Peugeotin mallistossa keskeinen malli 308 on uusittu ja markkinoille on onnistuneesti tuotu mallistoa täydentävä 2008, jolle ei toistaiseksi ole kilpailijoita läheskään kaikilla valmistajilla. Näillä eväillä olisi luullut markkinaosuudenkin kasvavan.

Vuonna 2010 Peugeotin markkinaosuus oli 7,5 % ja Citroënin 6,2 %. Sitä aikaisempina vuosina 2000-luvulla vieläkin korkeampi. Minusta tämä osoittaa, ettei asiakkaiden odotuksiin ole onnistuttu vastaamaan yhtä hyvin kuin kilpailijat.

PSA:lla on tunnetusti ollut rajusti ylikapasiteettia tehtaillaan verrattuna nykyisiin myyntimääriin - käyttöaste on Fiatin ohella heikoin. Osasyynä tähän on Ranskan valtion kanssa vuonna 2009 tehty sopimus autoteollisuuden tukemisesta, jos tehtaita Ranskassa ei suljettu. Rennesin tehtaan kapasiteettia on alennettu vuoden 2009 jälkeen 350 000:sta 200 000:een ja käytännössä siellä valmistetaan tällä hetkellä 130 000 autoa vuodessa. Poissyn tehtaalla kapasiteetti on 400 000 ja valmistusmäärä luokkaa 200 000. Aulnayn tehdas suljettiin vuosi sitten. Ranskalaistehtaista paremmin on mennyt Mulhousella ja Socheauxilla. 308:n tuotanto keskitettiin uuden mallin osalta pelkästään Socheauxiin. Aikaisemmin sitä tehtiin molemmissa viimemainituissa. Ehkä tuo kapasiteetin kuusinkertaistaminen viittaa Socheauxin tilanteeseen. 308:n valmistusmäärä joka tapauksessa ei ole tällä hetkellä sen suurempi kuin edeltäjän alkuvaiheessa. 308 on nyt kokoluokassaan Euroopan myyntitilastossa sijalla 7. Se on ohittanut Renault Méganen. Alkuvuoden 91 000 kappaleesta on vielä matkaa Golfin 310 000 kappaleeseen.

Autolehdillä, jotka ovat mittariston sijoitusta arvostelleet viittaan lähinnä saksalaisiin ja brittiläisiin. Ranskalaislehdistön lausunnoista minulla ei ole tietoa. Saksalaisista AutoZeitung on ollut arvioissaan kärkevämpi.
 
Viittaa kyseisen automallin valmistuskapasiteettiin, ei siihen paljonko duunareita seisoo jossain muualla toimettomana. Ei sotketa tähän myöskään edellisen mallin 308:ia, joka on aivan eri auto. Pointti on siinä, että myynti on lähtenyt huomattavasti paremmin käyntiin kuin mitä valmistaja on alunperin odottanut.

Eiköhän se alamäki pidä pysäyttää ensin ennen kuin voi kääntää kurssin nousuun. Toisena jos markkinat nouset, niin oleellista on pystyä nostamaan omaakin myyntiä ja jos vielä markkinaosuus pysyy vähintään samana niin suunta on oikea. Juu Citroenin markkinaosuus on laskenut, vaikka kappalemääräinen myynti onkin noussut, mutta niin on Volkswageninkin ja toisekseen tämän aiheen auto ei ole noista kumpikaan.

Mitä taas tilastoihin tulee, niin PSA on Euroopan toiseksi suurin autonvalmistaja, vaikka sitä voi ollakin vaikea uskoa Suomen markkinaosuuksien valossa tarkasteltuna. Vain VW Group on suurempi. Merkkeinä vain Volkswagen, Renault ja Opel/Vauxhall myyvät Euroopassa enemmän kuin Peugeot. Toki hengissä selviämisen kannalta merkityksellistä on tarkastella tilannetta globaalisti ja kannattavuuden näkökulmasta, eikä kappalemääräisen myynnin tai markkinaosuuden näkökulmasta. Kun Suomessa myyntitilastot ovat aivan toisenlaiset merkkien volyymin mukaisessa järjestyksessä, niin on aivan ymmärrettävää, että suomalaisen kuluttajan mielipiteillä ei paljon ole painoarvoa. Itseasiassa onkohan niillä minkään merkin osalta mitään painoarvoa.
 
On kokemusta Pösön lyhyestä ja paksusta vakkariviiksestä sekä Skodan vasemman viiksen päästä operoitavasta vakkarista. Molemmat ovat hyviä ja helppokäyttöisiä mutta Pösön toteutus on vielä vähän parempi.
Nappulat löytyy hyvin viikseä näkemättä ja toiminta on loogista ja helppoa kun sen oppii.