T
Trollsten
Vieras
No niin tuli käytyä tänään testaamassa Pösön uusi farmari ihmemoottorilla ja manuaalivaihtein. Auto oli siis Active-varusteinen höystettynä lasikatolla ja tuossa varustetasossa on mielestäni ihan riittävästi tavaraa, joskin penkit on vähän vaisut, mutta ne saa parilla satasella upgreidattua asiallisiin Allure-varustetasoon vakiona kuuluviin penkkeihin.
Istuminen autoon ja ajoasennon saa nopeasti viilattua kohdalleen kun muistaa säätää ratin eri tavalla kuin normaalisti. Kolmesylinterinen moottori käynnistyy vähän karheasti, mutta sen jälkeen häipyy taustalle tullakseen esiin uudestaan vasta kovemmassa kiihdytyksessä. Auto on mielestäni tosi hyvä ajaa. Erittäin kovatkaan tuulenpuuskat ei moottoritiellä pahemmin autoa heilutelleet eli vakaasti kulki. Peugeot onnistuu olemaan yhtäaikaa sekä jämäkkä että riittävän kevyt.
Moottorissa on kivasti vetoja heti alakierroksilta lähtien, mutta vähän se tuntuu tukehtuu kierrosten myötä, vaikka tuntuu keräävän varsin nätisti kierroksia. Huipputeho on kuitenkin rajallinen ja se näkyy ison auton keulalla. En alle 500km ajettu essaria raaskinut kovin raa'asti polkea niin se veto siellä lähellä rajoittajaa jäi kokeilematta. Asiallinen moottori joka tapauksessa perheautoon ja sulavasti toimiva manuaalilaatikko perässä, jonka välityssuhteet tuntuivat varsin onnistuneilta.
Tuohon pieneen rattiin tottui hetkessä ja se alkoi tuntua yllättävän kätevältä ja pätevältä ratkaisulta nopeasti. Oman auton ratti tuntui käteen vanhanaikaisen suurelta kun lähti liikkeen pihasta. Itseasiassa pitkästä aikaa auto, jonka jäljiltä oma auto tuntui jotenkin vanhanaikaiselta.
+ Moottori. Kokoisekseen ja hintaluokassaan asiallinen pata perhefarmariin. Todellinen kulutus toki on kysymysmerkki.
+ Ajettavuus
+ Iso kontti. Muihin tiloihin en ota kantaa, koska en osaa sanoa millaiset tilat perhekäyttö vaatii.
+ Sisämelu kokoluokassaan varsin asiallisella tasolla.
+/- Penkit ei Activessa kovin hääppöiset, mutta toisaalta ne saa halvalla upgreidattua.
- Lämmityslaitteen ohjaaminen kosketusnäytöltä ei tunnu kovin käytännönläheiseltä ratkaisulta. Vie liikaa huomiota ajamiselta. Omistajatasolla ehkä tottuisi.
- Vakkarin säätimet jää täysin ohjauspyörän taakse piiloon.
- Kattokiskot lisähintaan. Mielestäni nämä kuuluu farkkuun.
Summa summarum: Asiallinen auto ja tarjoaa kyllä mielestäni paljon vastinetta rahalle. Jossain muualla on vikaa, jos pösön myyntiluvut ei lähde nousuun.
Istuminen autoon ja ajoasennon saa nopeasti viilattua kohdalleen kun muistaa säätää ratin eri tavalla kuin normaalisti. Kolmesylinterinen moottori käynnistyy vähän karheasti, mutta sen jälkeen häipyy taustalle tullakseen esiin uudestaan vasta kovemmassa kiihdytyksessä. Auto on mielestäni tosi hyvä ajaa. Erittäin kovatkaan tuulenpuuskat ei moottoritiellä pahemmin autoa heilutelleet eli vakaasti kulki. Peugeot onnistuu olemaan yhtäaikaa sekä jämäkkä että riittävän kevyt.
Moottorissa on kivasti vetoja heti alakierroksilta lähtien, mutta vähän se tuntuu tukehtuu kierrosten myötä, vaikka tuntuu keräävän varsin nätisti kierroksia. Huipputeho on kuitenkin rajallinen ja se näkyy ison auton keulalla. En alle 500km ajettu essaria raaskinut kovin raa'asti polkea niin se veto siellä lähellä rajoittajaa jäi kokeilematta. Asiallinen moottori joka tapauksessa perheautoon ja sulavasti toimiva manuaalilaatikko perässä, jonka välityssuhteet tuntuivat varsin onnistuneilta.
Tuohon pieneen rattiin tottui hetkessä ja se alkoi tuntua yllättävän kätevältä ja pätevältä ratkaisulta nopeasti. Oman auton ratti tuntui käteen vanhanaikaisen suurelta kun lähti liikkeen pihasta. Itseasiassa pitkästä aikaa auto, jonka jäljiltä oma auto tuntui jotenkin vanhanaikaiselta.
+ Moottori. Kokoisekseen ja hintaluokassaan asiallinen pata perhefarmariin. Todellinen kulutus toki on kysymysmerkki.
+ Ajettavuus
+ Iso kontti. Muihin tiloihin en ota kantaa, koska en osaa sanoa millaiset tilat perhekäyttö vaatii.
+ Sisämelu kokoluokassaan varsin asiallisella tasolla.
+/- Penkit ei Activessa kovin hääppöiset, mutta toisaalta ne saa halvalla upgreidattua.
- Lämmityslaitteen ohjaaminen kosketusnäytöltä ei tunnu kovin käytännönläheiseltä ratkaisulta. Vie liikaa huomiota ajamiselta. Omistajatasolla ehkä tottuisi.
- Vakkarin säätimet jää täysin ohjauspyörän taakse piiloon.
- Kattokiskot lisähintaan. Mielestäni nämä kuuluu farkkuun.
Summa summarum: Asiallinen auto ja tarjoaa kyllä mielestäni paljon vastinetta rahalle. Jossain muualla on vikaa, jos pösön myyntiluvut ei lähde nousuun.