https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Trailer Module

T

TeBsu

Vieras
Rupesin tuossa hämmästelemään, kun puhelin ocf:än ryhmässä vetokoukun laitosta. Eikö enää sähkösarja riitä? Vaan tarvitaan joku trailer module? Muilla tietämystä asiasta? Tarvitsen pikasia vastauksia, kun pe on asennus, että perutaanko se vai ei....
 
Kyllä nykysarjoissa tahtoo nuo moduulit tulla mukana jos sellainen tarvitaan. Uudemmat autot kun alkaa olla enempivähempi väyläsähköisiä, niin valoja koukulle ei voi rosvota kuten ennenvanhaan. Tarvitaan erillistä virtaa akulta hakeva ohjainlaite, joka sitten haistelee väylältä miten kärryn valoja pitää käyttää.

Sähkösarjat voivat olla halpojakin tuon "trailer modulen" kanssa. Saksasta sähkösarja tuommoisen moduulin kera C-vekkuun 60-70e.
 
Jep ja nyt löytyy jo tässä vaiheessa tuolla osanumerolla googlesta vaikka mitä. Huomenna täytyy soittaa omalle korjaamolle tuosta modulista, et tarviiko semmosen ja jos tarvii. Niin sillon perutaan asennus aika.
 
Kyllähän tuollaisen tarve on väyläsähköisissä autoissa ollut arkipäivää jo 10 vuotta. Toki jotkut edelleen ryöstelevät sähköjä takavaloilta ja jotkut tarvikeboksit eivät kytkeydy väylään vaan valojen ohjaus ryöstetään takavaloilta ja virta vedetään akulta. Kumpikin sekoittaa auton omia sähköjä, jälkimmäinen ehkä lähinnä auton kykyä tunnistaa virheelliset polttimot. Vanhempana tällaiset kytkennät voivat olla todella ongelmallisia.

Viimeisin villitys noissa ohjausbokseissa on että yrittävät jollain logiikalla tunnistaa, että perässä todellakin on kytkettynä perävaunun sähköt ja vasta sitten alkavat antaa virtaa ulos. Itselläni oli yhden sähkövikaisen kärryn kanssa isoja ongelmia, kun auto ei tunnistanut koko kärryn sähköjä, eikä sitten suostunut laittamaan yhteenkään perävaunupistorasian napaan virtaa päälle. Joskus tuntuu, että näistä tehdään tarpeettoman älykkäitä.
 
Täytyy sitten oma koukun asennus perua lahteen perjantaiksi.. Pitää saada kerralla kuntoon kun jotain aletaan tekemään.. Tuntuu maalaisjärjellä tämä nykytekniikka menevän älyttömyyksiin. Ennen oli vain sähkösarja ja koukku..
 
Kyllä minä ainakin tykkään kun rasialle tulee 4 mm2 johtimella jatkuvavirta ja latausvirta erikseen ja noille on tuota kokoa olevat maadoituksetkin ja lisäksi muille kärryn sähköille maadoitukset 2,5 mm2 johtimella. Saa perävaunussa olla vähän reippaammat työvalotkin ja silti riittää millä ruokkia niitä, eikä heti kaapeleista sula eristeet autossa. Takavaloilta ryöstettyjen sähköjen kanssa kun meinaa joissakin kytkennöissä tulla johtojen lämpenemisen kanssa ongelmia ihan normaaleillakin perävaunun valoilla. Takavalojen johdot kun ei välttämättä ole mitoitettu yhtään suuremmin virroille, kuin mitä valot itse kuluttavat.
 
Ihmettelin tuossa toisessa topicissa kertomaasi hintaa. Mulla Thulen paketti maksoi Saabiin tosiaan muistinvaraisesti yli 200€. Trailer moduuli tuli mukana.

14092011380.jpg
 
Juu niin ihmetteli muutkin, pari oopeli klubilaista oli valppaana, kun kyseli hintaa, niin sit ne sano, että johan tuo moduli maksaa enemmän... Täytyy peruuttaa huomenna asennus...  ???