https://tummennuskalvot.fi/

Toyotan Outdoor konsepti FT-4X

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Joo. Tällä ennakoidaan ilmeisesti jenkeissä kohtuu suositun mutta lopetetun FJ Cruiserin korvaajaa. Kyllä mä näkisin tuollaiselle hyvinkin käyttöä myös euroopan puolella.
 
Urban Cruiserihan oli käsittämätön menestys, joten kannattaahan se tehdä uudelleen! Haista-paska-nelari plus kahdelle kääpiölle suunniteltu minikoppi. Aivan varma hitti, vielä kun hinnoitellaan vähän ravia kalliimmaksi, niin mikään ei estä tätä korvaamasta jopa lc:tä. Paljonkos tuolla maastossa porukka pyöräilee noilla minikokoisilla bmx ja jekkupyörillä? Tietysti maasto-ominaisuuksien puute voidaan korvata vaikka parilla iLaitteen latauspistokkeella ja isommilla vanteilla? Ehkä vielä isolla "offroad 4*4" teksti takaluukkuun niin voi sen 10kw:n sähkömoottorinkin jättää pois taka-akselilta? Millä lääkityksellä näitä oikein suunnitellaan?
 
Joop, tämä on miesmuistiin kiinnostavin konsepti, pl pari urheiluautoa. Piti oikein rekisteröityä tänne :D

Tämähän ei varmasti FJ:tä korvaa, on aivan eri kokoluokan autoja. FJ on LC:n kokoinen "elämäntapa" maasturi. Minä en tasan tarkkaan tiedä mikä sen suosion syy on, mutta siinä taitaa käytettävyys olla huippuluokkaa sekä se on hyvin kyvykäs auto niin maastossa kuin vetohommissakin. Sekä se luotettavuus... Jokatapauksessa noi FJ:t maksaa käytettynä saman mitä ne on uutena maksanut.

Tämä konsepti on nelipyttyinen ja kompaktimman kokoinen, mutta saman henkinen kuin FJ Cruiser. Eli  tähän saattaisi normijampan kynnet riittää. Itse ainakin tarvitsisin tällaisen auton, joka olisi tiloiltaan helposti muunneltavissa, olisi hyvä ajettava huonoilla teillä/kestäisi ylipäätään ajaa huonoilla teillä ja josta löytyisi kunnollinen neliveto sekä järkevät kustannukset. Me asutaan maalla ja meille tulee aika paljon kilometrejä jokaiseen kolmeen autoon (josta yksi kesäauto), joten tällä hetkellä ei ole yhtään hyvää nelikkovaihtoehtoa meille tarjolla. Oikeat maasturit on liian kalliita ylläpidettäviä ja katumaasturit on taas liian paskoja. 

jf veti herneet nenään väärästä syystä. Tämähän nimenomaan eroaa nykyisistä suv-shaissesta koska:
- kiinteä neliveto
- alennusvaihteisto
- maksimoitu tilat kopin kokoon nähden/muutenkin painotettu käytännöllisyyttä
Itse olen ainakin huomannut että tärkeimmät ominaisuudet minulle nelivetoisessa autossa on alennusvaihde ja jatkuva neliveto. Niillä saadaan riittävät ominaisuudet minulle,  mutta ne nyt puuttuu about kaikista nykyvehkeistä...
 
Juu, mutta kun tnga-road mapissa ei ole kuin haista-paska-nelareita ja "annetaan varovasti sähköä taka-akselille toteutuksia". Toivottavasti olisin väärässä ja L&T alkaisi asentaa nelivetoa myös poikittaisten koneiden jatkoksi, mutta kun GX ja sen mukana LC:n Pradokin nykyisellään on liipasimella niin ei jaksa uskoa konsernin osalta parempaan tulevaisuuteen. Mikäli GX tapetaan saattaa Pradokin siirtyä Torsenista kytkettävään nelariin ja se ei kuulosta omaan korvaan mitenkään positiiviselta. No, sitten oltaisiin tilanteessa missä urlaub luulee meidän jo olevan, että hilux=prado...  :'(
 
jf sanoi:
Juu, mutta kun tnga-road mapissa ei ole kuin haista-paska-nelareita ja "annetaan varovasti sähköä taka-akselille toteutuksia". Toivottavasti olisin väärässä ja L&T alkaisi asentaa nelivetoa myös poikittaisten koneiden jatkoksi, mutta kun GX ja sen mukana LC:n Pradokin nykyisellään on liipasimella niin ei jaksa uskoa konsernin osalta parempaan tulevaisuuteen. Mikäli GX tapetaan saattaa Pradokin siirtyä Torsenista kytkettävään nelariin ja se ei kuulosta omaan korvaan mitenkään positiiviselta. No, sitten oltaisiin tilanteessa missä urlaub luulee meidän jo olevan, että hilux=prado...  :'(

Ymmärrän toki pelkosi, mutta nyt on kyse Toyotasta ja sen ostajakunnasta. Toyota pystyy tekemään aika rohkeitakin ratkaisuja ja niiden ostajakunta yleensä vaatii vähän enempi autoilta genreen kuuluvia ominaisuuksia. Eli maasturin pitää olla hyvä maastoauto ja urheiluauton kunnon urheiluauto. UC tämän todisti, ei sillä mitään käyttöä ollut joten ei se mennyt kaupaksikaan. Palataan tähän pikkaisen myöhemmin.

Toitsu ihan selkeästi testailee nyt sellaista ostajasegmenttiä, joka minun mielestä on oikeasti olemassa. Nämä ostajat eivät välttämättä ole kiinnostunut citypaskoista/ne ei ole niihin tyytyväisiä mutta LC:t on vastaavasti liian isoja/kalliita yms. Sen lisäksi RAV/HiV (vai mikä se nyt oli) on todellakin citymaastureita, joten Toyotan mallistossa olisi tilaa tällaiselle käyttöautolle. Hinnastossakin on cruisereiden alla paljon tilaa... Onhan jenkeissäkin suvit ja kunnon 4x4 mallistot erikseen, toimisi täälläkin.

Nyt tuohon urban cruiseriin.. Se oli huono auto. Samanmoisia kötöstyksiä on muiltakin merkeiltä, mm Jeep compass ja nykyinen Vitarakin. Ei niillä oikein mitään tee, tilat on liian pienet ja kyvyt uupuu. Siksi FT4x:n tarvitsee olla oikeasti hyvä auto jotta se menestyy. Pitää olla oikean kokoinen (käytännöllisyys!), tarjota hyvä neliveto sekä monipuolinen moottori+vaihteisto valikoima. Hinta ei varmaan ole kynnyskysymys, toyotat on aika kalliita kuitenkin. Itseä kiinnostaisi joku 1.8-2.0 vapari+tomaatti yhdistelmä, mutta katsotaan nyt...

En osaa sanoa mitä Pradolle käy. Kysyntä sille on kuitenkin pientä, sillä V8/Amazon on se työkalu noista isoista autoista. Saas nähdä. Vituttaa vaan asua täällä autoverolandiassa.

 
Keskustelua herää. Toki neliveto ja toteutustavat on aina varma tapa löytää vahvoja mielipiteitä.

En osaa kyllä arvioida mitä tällä on tarkoitus korvata kun en jenkki markkinoita seuraa. Muutenkaan en itse tässä kovin tarkkaan keskittynyt voimalinjaan yms. Minua tässä konseptissa "puhuttelee" tilankäyttöratkaisut sekä materiaalit ja jokunen idea.

Esimerkiksi näin äkikseltään ajatellen tuollainen takaluukku ois varsin oiva ratkaisu omiin tarpeisiin. Noin kätevästi saa vaihdettua ovista avautuvaan luukkuun. Ja vettä/likaa kestävät materiaalit sekä tuollainen märän roinan kaukalo kontissa on hieno detalji. Samaten tilankäyttö siinämielessä, että muoto on kanttinen ja sisäpuoli seuraa muotoa, ollen mahdollisimman tilava. Tuollainen kontti irroitettavilla takaistuimilla ( joita tässä ei ilmeisesti ole vaikka neljästään olivatkin videolla reissussa.. ) ois melko ideaali. Sisään saa tarvittaessa helposti telineet parille pystyssä kuljetettavalle pyörälle tai vaikka isolle koirahäkille. Tai vaikka mille.

Nämä termospullotelineet ja muut tingelit on kyllä ihan sellaista konseptihuuhaata, mutta aika paljon tässä on toimivaa ideaa mielestäni. Vaikkapa vettä sietävä sisusta on sellainen, jota ei vakiona löydy mistään. Vaikka ois minkälainen "metsämiehenauto" niin kunnon imukykyiset karvalankamatot löytyy lattiasta ympäri autoa, konttia myöten. Ja sellaiselle joka kuitenkin viikottain kulkee metsillä jne ympäri vuoden, on pakko yleensä viritellä kaikenlaisia aftermarket muovimattoja ja muuta, että auto ei homehdu vuodessa kukkamullaksi.

Kiinteä neliveto ja alennusvaihteisto on myös toki sellainen ratkaisu, jota ei kohta pienemmän luokan autoista löydy mistään.

Erikoista, että näitä ulkoilu / koiraharrastaja jne konsepteja esittelee pääasiassa aasialaiset merkit, mitä nyt itse olen sattunut huomaamaan. Ehkä sieltä löytyy intoa katsoa mitä harrastajien blogeissa ja foorumeilla tapahtuu. Mitä tietyt porukat autoiltaan haluaa ja miten he niitä tuunaa & käyttää.

Katsellaan miten Toyotan juttu etenee. Eikä pelkoa, että tuollainen tänne tulisi. Jf:a kompaten, onhan meille loistava Urban Cruiser joita vielä uudehkoina käytettyinä löytyy...
 
Ei tällä vissiin oikein mitään olla korvaamassa, vaan luomassa uutta segmenttiä. Tai palauttamassa vanhaa, miten haluaa asiaa katsella. Aikaisemminhan oli olemassa pienempiä käytännöllisiä nelikkoja, mms Corolla 4x4 jossa alennusvaihteet, lyhyet LC:t yms vastaavat muiltakin merkeiltä. Nyt ei ole mittään... Katselin äsken 4x4 Ravin teknisiä tietoja verrattuna meidän uuteen Aveen: +2cm maavaraa ja -100 kiloa vetokykyä(!) ja huonompi takakontti in real life.

Saman huomion tein kuin turboman. Sisätilojen käytännöllisyyteen oli panostettu ja se minun kiinnostukseni herätti. Harrastan maastopyöräilyä, meillä on 2 harrastekoiraa, kuljemme luonnossa aika paljon yms joten paljon pashaa kulkeutuu auton sisälle. Avessa on nahat joten se suojaa vähän kabiinia, mutta takakontti on semisti hurjan näköinen... Tässä konseptissa oli varsin kiinnostavia sisätilaratkaisuja mm. tuo takaovi, irroitettavat valaisimet sekä tekniset tekstiilit ja kuutiomainen muotoilu.
 
tuRboman sanoi:
Erikoista, että näitä ulkoilu / koiraharrastaja jne konsepteja esittelee pääasiassa aasialaiset merkit, mitä nyt itse olen sattunut huomaamaan. Ehkä sieltä löytyy intoa katsoa mitä harrastajien blogeissa ja foorumeilla tapahtuu. Mitä tietyt porukat autoiltaan haluaa ja miten he niitä tuunaa & käyttää.
Toiset jopa myy:
https://www.isuzu-sales.de/d-max/themenmodelle/forstwaldjagd/
Aika jäätävää täältä "lohkolämppäri is all you need" maasta katsoen...
 
No on!! Tuossa on jo yritystä. Oikeastaan tuosta näppärä väsääjä ottais diy-hommiin vinkkiä. Voi vitsi kun tommonen toisena autona...
 
tuRboman sanoi:
Vaikkapa vettä sietävä sisusta on sellainen, jota ei vakiona löydy mistään. Vaikka ois minkälainen "metsämiehenauto" niin kunnon imukykyiset karvalankamatot löytyy lattiasta ympäri autoa, konttia myöten. Ja sellaiselle joka kuitenkin viikottain kulkee metsillä jne ympäri vuoden, on pakko yleensä viritellä kaikenlaisia aftermarket muovimattoja ja muuta, että auto ei homehdu vuodessa kukkamullaksi.

http://www.jeep.com/wrangler-unlimited.html
http://www.jeep.com/wrangler-unlimited/interior.html

4fab59bc2f61db3092eed15a3dff7dfa.jpg

 
On se harmi, että kaikkia autoja ei suunnitella niille jotka möyrii kaulaa myöten paskassa. Ja kun näin ei ole niin raivarithan siitä pitää vetää.
 
Wranglerin ratkaisu asiaan on aivan loistava! Ja vielä tyhjennysroppu, että saa laskea vedet pois. Hienoja ideoita, eikä maksa paljoa.
Kovinkaan tässä raivareita olla vedetty? Mutta mielipiteet mahtuu mukaan.
 
Jeep Wrangler on kyllä hieno! On vaan liian kallis ylläpidettäväksi kolmantena autona. 12 litran kulutus on liikaa käyttöautolle, kokeiltu on  ;D

Kävin vähän asiasta innostuneena kyyläilemässä noita tarjolla olevia nelikoita. Jeepin Cherokeessa olisi minulle riittävät neliveto-ominaisuudet jotta niistä olisi oikeasti hyötyäkin. On vaan tilankäytöltään aika heppoinen, auto on iso muttei kovin tilava. On muuten kyllä hieno auto! Ei kehtaa kyllä tuohon autoon maastopyörää survoa.. Jeeppi malliston huono puoli on se, että nelikkoja saa vain dieseleihin.

CRV on taas todella näppärä tilankäytöltään. Yhdellä vivulla penkit kaatuu ja tavaratila on hyvän kokoinen ja muotoinen. Turhan reilu omamassa (yli 1700kg) ja liian simppeli neliveto on kaupanteon este. Sportage oli sopivan kokoinen ja sillein. Jos siinä olisi yhtä tehokas ja fiksusti suunniteltu tilankäyttö mitä CRV:ssä niin koko ja tilat olisi minulle sopivat. Muuten iso MEH autona. Atecasta kävelin ohi kun ei mielenkiinto riittänyt. Nuo hyvät ominaisuudet (+järkevä bensakone) kun saisi yhdistettyä yhteen autoon niin siinä olisi minun seuraava käyttöauto.
 
XT Forester? Vuoden SUV Kanadassa. Tilaa kuin CRV:ssä, mutta kevyempi. Kulkee XT mallina kivasti, mutta ei mahdotonta kulutusta, kiitos CVT:n. Ruma mutta käytännällinen. Ja jos ei koristeet kiinnosta niin siitähän on jälleen riisutumpi versio, mutta kone edelleen se 2.0 turbo.