P
pantero
Vieras
Tulipa mahdollisuus koeajaa Toyotan hybridiperheen junioria, eli Yaris Hybridiä. Sen voimalinja muodostuu 1,5 litrainen polttomoottorista (74 kW/100 hv, 111 Nm), sähkömoottorista (45 kW/61 hv, 169 Nm) ja 0,94 kWh:n NiMH akustosta. Speksin mukaan 0-100 km/h taittuu 11,8 sekunnissa ja huippuakin löytyy 165 km/h.
Näillä eväillä Yaris liikkuu aika mukavasti. Koeajolenkillä normaalin lähiöajon lisäksi käytiin myös maantiellä. Tuli testattua, että pikkuhybridillä pääsee myös rekan ohitse, jos tarvetta on. Maantiellä Yaris kulkee suoraan ja melu noin satasen todellisessa nopeudessa oli vielä ihan siedettävää (äänilähteet jakaantuivat suunnilleen tasan konehuoneen ja renkaiden kesken).
Yllätys itselle oli ajajan hyvät tilat. Pitkähkölle (188 cm) miehellekin löytyy mukava ajoasento. Talvella päähän mahtuisi tarvittaessa vielä susihattukin. Neliovisuus tuntui myös näppärältä, vaikka Yaris luokitellaan pikkuautoksi. Silti sen pituus 395 cm ja akseliväli 251 cm kertovat, että vuosien mittaan pikkuautotkin ovat kasvaneet jo melkoisiin mittoihin.
Lähiö- ja kaupunkiajossa Yaris on parhaimmillaan. Hybridikoneisto toimii hienosti ja auto liikkuu isompien hybridien malliin vain kaasua ja jarrua käyttämällä. Toki valoista lähdettäessä kiihtyvyys on maltillisempaa, muttei Yariksella silti jalkoihin jää.
Kulutus noin kolmenkymmenen kilometrin koeajolenkillä (jossa puolet maantiellä, puolet lähiössä) oli ajotietokoneen mukaan 4,6 l/100 km, joka ylitti pitkäaikaisemman After Refuel lukeman 4,4 l/100km. Ajo oli normaalia ajotapaani hiukan reippaampaa, mutta silti nuo ovat erittäin maltillisia lukemia noin 1100 kg painavalle autolle.
Yaris puolustaa hyvin paikkaansa Toyotan hybridiperheessä. Kaupungissa se on yliveto ja maantielläkin sillä pärjää kohtuullisesti. Aikoinaan tämmöinen olisi ollut ihan hyvä valinta perheen kakkosautoksi.
==================
Yaris Hybridi on todellinen pihistelijä, jolla neljän litran kulutuslukemat tuntuivat koeajon perusteella ihan mahdollisilta. Googlesta löytyikin mielenkiintoinen kulutusvertailu Eco-autojen välillä (kuva). AutoBildin (aina niin luotettavan ) testin mukaan kaupungissa Yaris Hybridillä pääsee kun pääseekin alle neljän litran. Tässä vertailussa Yaris jätti taakseen niin dieselit kuin bensakoneetkin, lähimmäksi pääsi Hondan kevythybridi.
Näillä eväillä Yaris liikkuu aika mukavasti. Koeajolenkillä normaalin lähiöajon lisäksi käytiin myös maantiellä. Tuli testattua, että pikkuhybridillä pääsee myös rekan ohitse, jos tarvetta on. Maantiellä Yaris kulkee suoraan ja melu noin satasen todellisessa nopeudessa oli vielä ihan siedettävää (äänilähteet jakaantuivat suunnilleen tasan konehuoneen ja renkaiden kesken).
Yllätys itselle oli ajajan hyvät tilat. Pitkähkölle (188 cm) miehellekin löytyy mukava ajoasento. Talvella päähän mahtuisi tarvittaessa vielä susihattukin. Neliovisuus tuntui myös näppärältä, vaikka Yaris luokitellaan pikkuautoksi. Silti sen pituus 395 cm ja akseliväli 251 cm kertovat, että vuosien mittaan pikkuautotkin ovat kasvaneet jo melkoisiin mittoihin.
Lähiö- ja kaupunkiajossa Yaris on parhaimmillaan. Hybridikoneisto toimii hienosti ja auto liikkuu isompien hybridien malliin vain kaasua ja jarrua käyttämällä. Toki valoista lähdettäessä kiihtyvyys on maltillisempaa, muttei Yariksella silti jalkoihin jää.
Kulutus noin kolmenkymmenen kilometrin koeajolenkillä (jossa puolet maantiellä, puolet lähiössä) oli ajotietokoneen mukaan 4,6 l/100 km, joka ylitti pitkäaikaisemman After Refuel lukeman 4,4 l/100km. Ajo oli normaalia ajotapaani hiukan reippaampaa, mutta silti nuo ovat erittäin maltillisia lukemia noin 1100 kg painavalle autolle.
Yaris puolustaa hyvin paikkaansa Toyotan hybridiperheessä. Kaupungissa se on yliveto ja maantielläkin sillä pärjää kohtuullisesti. Aikoinaan tämmöinen olisi ollut ihan hyvä valinta perheen kakkosautoksi.
==================
Yaris Hybridi on todellinen pihistelijä, jolla neljän litran kulutuslukemat tuntuivat koeajon perusteella ihan mahdollisilta. Googlesta löytyikin mielenkiintoinen kulutusvertailu Eco-autojen välillä (kuva). AutoBildin (aina niin luotettavan ) testin mukaan kaupungissa Yaris Hybridillä pääsee kun pääseekin alle neljän litran. Tässä vertailussa Yaris jätti taakseen niin dieselit kuin bensakoneetkin, lähimmäksi pääsi Hondan kevythybridi.