https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota RAV4 Plug in

No toi kylmä akku selittänee tilanteen koska vielä +10C ulkolämpötiloissa toimi toisin. Koitetaanpa huomenna ajella ilman vakkaria ja katsotaan mitä tekee.
 
Eipä auttanut softapäivitykset näytön jäätymiseen. Päivityksen jälkeen fyysiset napit toimi ihan normaalisti, mutta itse kosketusnäyttö vasta 10-15 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Eli pitääpä ottaa huoltoon uudelleen yhteyttä.
 
mara sanoi:
Osaisko joku kertoa miksi tää käynnistelee polttomoottoria aamulla muutaman kilometrin ajon jälkeen vaikka akku on lähtiessä täys, nopeus alta 90 km/h, ulkolämpötila 6C ja ilmastoinnin pyyntö 20C. Lisäksi auto lämmitti aamukahvien ajan itseään lämpöpumpulla. Mielestäni ei ollu mitään perustelua polttaa bensaa?

Ylivoimaisesti yleisin syy lämpimillä säillä on vakkari. Jos nopeutta on yli 80 km/h ja vakkari tekee ihan minimaalista hidastusta enemmän jarrutusta, niin se käynnistää polttiksen. Alle 80 km/h sen voi antaa jarruttaa seinään (tai esimerkiksi edellä olevan liikennevaloihin pysähtyneen auton perään) ja polttista ei käynnistetä. Mitään järjellistä selitystä tälle käytökselle ei ole mistään nähty eikä kuultu, mutta noin se vaan toimii ja on luokkaa typerin suunnittelumoka koko autossa.

Jotkut sähköautot eivät suostu tekemään regen-jarrutusta, kun akku on täynnä. Mutta kun tämä ei lataa kuin maksimissaan 89% SoC, niin hyvin siellä on tilaa jarrutukselle. Ja se osaisi sinne kyllä jarruttaa isollakin teholla sinne 'täyteen' akkuun. Kerran kesällä tästä kotoa piuhan päästä lähtiessä tuli alle kilometrin taajama-ajon jälkeen tiukka jarrutus 50:n alueella edeltävällä autolla ja -150 A jäi OBD2-näytölle akkuvirraksi auton itse tekemästä jarrutuksesta.

Sitten kun on pakkasta ja auton akku on kylmä, niin se kyllä käynnistelee moottoria ihan satunnaisen oloisissa tilanteissakin. Eikä välttämättä pysäytä ennenkuin sammuksiin käsketään, lämpeni mihin asti vaan.
 
calm sanoi:
Jotkut sähköautot eivät suostu tekemään regen-jarrutusta, kun akku on täynnä. Mutta kun tämä ei lataa kuin maksimissaan 89% SoC, niin hyvin siellä on tilaa jarrutukselle.

Fordin maksimi on vain vähän korkeampi, olikohan tasan 90% vai 91%. Silti sekään ei täyteen akkuun regeneroi. Sen mitä "akkutohtori" Juho Heiskan jutuista ymmärsin, niin tuonne yläpäähän ei vain missään nimessä haluta latausta työntää, koska se on akun eliniälle niin tuhoisaa. Ja yli 80% varaustasolla litiumakkua ladataan vakiojännitteellä, jolloin virta pienenee loppua kohti aivan nolliin. Fordissakin viimeinen prosentti menee alle kilowatin teholla, eli sukolaturin 8A on aivan liikaa siinä kohtaa. Regenerointijarrutus tuottaa kymmeniä kilowatteja, ei sellaista määrää voi "täyteen" akkuun työntää, ellei halua sitä tuhota.
 
KaMon71 sanoi:
Eipä auttanut softapäivitykset näytön jäätymiseen. Päivityksen jälkeen fyysiset napit toimi ihan normaalisti, mutta itse kosketusnäyttö vasta 10-15 minuuttia käynnistyksen jälkeen. Eli pitääpä ottaa huoltoon uudelleen yhteyttä.

Rikkihän tuo on. Omassani ei ole kertaakaan temppuillut, ei mitään. Ei kyllä mitään muitakaan teknisiä vikoja tai ongelmia, vaikuttaa olevan sitä hehkutettua Tojotalaatua -ainakin tänne asti.
 
Huomasin kelloa säätäessäni talviaikaan, että valikossa on ajoneuvon asetuksissa kohta "Akun jäähdytys" ja "Akun lämmitys". Molemmat on päällä-asennossa autossani. Miten teillä muilla, onko teillä nuo päällä vai pois? Koetin lukaista manuaalista ja sain käsityksen että nuo toiminnat syövät akun kapasiteettia.
 
Bobo sanoi:
Huomasin kelloa säätäessäni talviaikaan, että valikossa on ajoneuvon asetuksissa kohta "Akun jäähdytys" ja "Akun lämmitys". Molemmat on päällä-asennossa autossani. Miten teillä muilla, onko teillä nuo päällä vai pois? Koetin lukaista manuaalista ja sain käsityksen että nuo toiminnat syövät akun kapasiteettia.

Suomessa ei paria kesäviikkoa enempää ole semmoista säätä, että jäähdytys (paikallaan) aktivoituisi. Lämmitys toimii vain kun auto on latauksessa ja sehän kyllä sähköä syö jonkun verran. Etuna on se, että auto suostuu sitten ylipäätään kulkemaan sähkötilassa pakkasilla...

Pari viikkoa kun nyt on ajot jääneet vain kaupassakäynteihin, niin tämän näköistä kulutuskäyrää sieltä latauksessa olevalta autolta tulee. ~2 kWh/päivä, kun lämpötila on pyörinyt +-5°C.

akunlammitys
 
Hienoa Calm. Tämmöiset datat ovat arvokasta tietoa. (Itse en saa näitä talteen). Peukku pystyyn.
 
calm sanoi:
Suomessa ei paria kesäviikkoa enempää ole semmoista säätä, että jäähdytys (paikallaan) aktivoituisi. Lämmitys toimii vain kun auto on latauksessa ja sehän kyllä sähköä syö jonkun verran. Etuna on se, että auto suostuu sitten ylipäätään kulkemaan sähkötilassa pakkasilla...

Pari viikkoa kun nyt on ajot jääneet vain kaupassakäynteihin, niin tämän näköistä kulutuskäyrää sieltä latauksessa olevalta autolta tulee. ~2 kWh/päivä, kun lämpötila on pyörinyt +-5°C.

akunlammitys

Eikö plugari-Ravissa akusto lämpene pakkaskelissä ajon aikana lainkaan? Eli jos pääsääntöisesti lataa autonsa lämpimässä parkkihallissa, niin voiko talvellakin pitää akun lämmityksen valikosta pois olevana? Entä kesällä tuo jäähdytys; aiheuttaako vahinkoa helteessä jos jäähdytysvalikon asento on pois päältä? Manuaalissa noista en kyllä saanut kunnolla tolkkua.
 
Bobo sanoi:
Eikö plugari-Ravissa akusto lämpene pakkaskelissä ajon aikana lainkaan? Eli jos pääsääntöisesti lataa autonsa lämpimässä parkkihallissa, niin voiko talvellakin pitää akun lämmityksen valikosta pois olevana? Entä kesällä tuo jäähdytys; aiheuttaako vahinkoa helteessä jos jäähdytysvalikon asento on pois päältä? Manuaalissa noista en kyllä saanut kunnolla tolkkua.

Se suora lämmitysteho on niin merkityksettömän pieni, että ei se ajossa näy mitenkään muun kohinan alta. Jos nyt ikinä silloin meneekään päälle - en tiedä. Manuaalissa on kuva latauksenaikaisesta toiminnasta. Kunnon pakkasilla sen sijaan saattaa mennä 200 km maantieajoa ennenkuin auto suostuu menemään sähköajotilaan lainkaan yön seisonnan jälkeen. Akunlämmitys on pieni hinta siitä että se edes vähän enemmän yrittäisi käyttää sähköä. Jos auto seisoo yli +5°C hallissa, niin ei sillä asetuksella mahda olla mitään väliä. Mutta ei siitä haittaakaan ole, joten antaisin olla päällä vaan.

Omastani en ole ikinä huomannut, että jäähdytys jäisi päälle ajon jälkeen. Ei taida Pohjois-Suomen helteet riittää siihen, että se aktivoituisi. Tuolta ison meren takaa on kyllä raportteja siitä, että auto jää pöhisemään sammutuksen jälkeen, mutta varmaan se vaatii pitkiä yli +30°C lämpötiloja ja reilusti yli 100 km/h ajoa. Täällä kuitenkin laskee hellesäilläkin ulkolämpötila yöllä alle 20 asteen, niin eipä se akku ylikuumene. En ole kokenut siis tarvetta koskea siihenkään asetukseen.
 
^

Ok, ne olikin oletuksena jo autossa päällä-tilassa joten annan siis niiden olla siten. Kiitos Calm vastauksesta!
 
calm sanoi:
...
Omastani en ole ikinä huomannut, että jäähdytys jäisi päälle ajon jälkeen. Ei taida Pohjois-Suomen helteet riittää siihen, että se aktivoituisi. Tuolta ison meren takaa on kyllä raportteja siitä, että auto jää pöhisemään sammutuksen jälkeen, mutta varmaan se vaatii pitkiä yli +30°C lämpötiloja ja reilusti yli 100 km/h ajoa. Täällä kuitenkin laskee hellesäilläkin ulkolämpötila yöllä alle 20 asteen, niin eipä se akku ylikuumene. En ole kokenut siis tarvetta koskea siihenkään asetukseen.
Viime kesänä jäi puhisemaam useammankin kerran eikä juuri ottanut virtaa ennen kuin noin puolen tunnin käähdyttelyn jälkeen.
 
Vaikka tämän moottorinohjaus ei ehkä järkevimmästä päästä olekaan niin viikon ajot sekalaista pientä maks. 30km ajoja ja välillä poikettu moottoritielläkin, yhteensä 621 km ja tankkiin meni 4,5 litraa. Että ihan tyytyväinen olen. Sähköö menee mitä menee, se on vielä itelle halpaa  ;D
 
RAVi kävi tänään multimedialaitteen vaihdossa. Aiemmat softapäivitykset ei auttaneet. Esim. tänä aamuna näyttö vaihtoi itsekseen energiamonitorin päälle, ja sen jälkeen ei reagoinut enää yhtään mihinkään noin kymmeneen minuuttiin. Toivotaan, että tuo multimedialaitteen vaihto auttoi. Mahdollista kuulemma vielä se, että vika olisi navigointiyksikössä, joka siis erillistä rautaa. Eli jos oikuttelee edelleen, niin seuraavaksi vaihtunee sitten se.
 
^

Nyt tuntui multimedialaite toimivan kuten ennenvanhaan. Eli rautavika oli sitten tainnut iskeä tuohon alkuperäiseen laitteeseen. Kannattaa olla huoltoon yhteydessä heti, jos alkaa ruveta jumittamaan tuon näytön/fyysisten näppäinten reagoinnin kanssa. Kaksi huoltoreissua kuitenkin tiedossa, koska ensin yrittävät saada kuntoon softapäivityksellä, ja jos se ei auta, niin sitten vaihtuu koko laite.
 
Minkäslaisia lisävaloja porukka on asentanut RAV4 plugariin? Vakiona olevat ajovaloledit on lähinnä reppanat tuikut, joten lisävaloratkaisut kiinnostaisivat. Lumisella on ainakin asiallisen näköisiä valoja tarjolla? Aikaisempien autojen kanssa ei ole ollut lisävaloille tarvetta, siksi aihe on itselleni täysin uusi.
 
Lähivaloja ei voi kahdentaa, joten lisää valotehoa saa lähinnä sumuvaloja tuunaamalla Youtubesta löytyy videoita, joissa on asennettu led- polttimoita. Valotehon lisäys ei ole kovin iso ja tietysti sumuvaloja ei saa käyttää kuin tarvittaesa. Itse asennutin lisäkaukovaloksi LED-lisävaloksi Lazer Linear 18 Eliten, josta voi lyhyesti todeta, että ainakin minulle se on riittävä. Valo asennettiin grilliin ja on kohtuu pieni ja huomaamaton. Halpoja lisävaloja löytyy ja niissä valmistajan ilmoittama valoteho voi olla aika kaukana todellisesta.
 
Talvi se on taas tullut. Viikonloppuna pakkasta siinä -5 - -10°C, lähtö +0°C tallista latauksesta esilämmitettynä ja kolme lyhyehköä ajoa 10-30 min tauoin, matkan varrella vähän seisontalämmitystä, range 37 km, GoM ennusti 68 km. Sentään vielä vähän yli puolet ennusteesta pääsee sähköllä! -10°C kohta ei käynnistänyt moottoria, mutta juuri ennen kotiinpaluuta, kun mittari näytti enää -5°C ja range vielä 3 km, niin 45->55 km/h kiihdytys vakkarilla käynnisti moottorin viimeiselle minuutille.

No, nyt sitten ei tarvi ajatellakaan ajavansa sähköllä, kun pakkanen kiristyi jo parinkympin kieppeille asti.
 
Onko muilla ollut plugariravissa ongelmia piuhalatauksen aloittamisessa? Itselläni lataustolppa herjaa että ajoneuvo tulee  kytkeä lataukseen ensin tjsp. Sama ilmiö kaikilla operaattoreilla. Kyseessä auton originaali pitkä ac-piuha. Joutuu moneen kertaan laittamaan pistokkeet pois ja päälle ja rfid-lätkää heilauttamaan.
 
Bobo sanoi:
Onko muilla ollut plugariravissa ongelmia piuhalatauksen aloittamisessa? Itselläni lataustolppa herjaa että ajoneuvo tulee  kytkeä lataukseen ensin tjsp. Sama ilmiö kaikilla operaattoreilla. Kyseessä auton originaali pitkä ac-piuha. Joutuu moneen kertaan laittamaan pistokkeet pois ja päälle ja rfid-lätkää heilauttamaan.

Vain wanha enston luukullinen lataustolppa on vaatinut jonkun tarkan järjestyksen suorittamiseen. Kaikki muut on kyllä mennyt siten, että piuha kiinni molemmista päistä ja vilauttaa tägiä/aloittaa sovelluksella.
 
Bobo sanoi:
Onko muilla ollut plugariravissa ongelmia piuhalatauksen aloittamisessa? Itselläni lataustolppa herjaa että ajoneuvo tulee  kytkeä lataukseen ensin tjsp. Sama ilmiö kaikilla operaattoreilla. Kyseessä auton originaali pitkä ac-piuha. Joutuu moneen kertaan laittamaan pistokkeet pois ja päälle ja rfid-lätkää heilauttamaan.

Oman kokemuksen perusteella Tojon latausportti on tosi tarkka sen latauksen sallivan pinnin kanssa. Vähän kun kampesi käsin piuhaa muistaakseni oikealle, homma toimi. Tämä on samalla syy siihen, että lataus ei käynnisty uudelleen, jos availee ovia latauksen ollessa kesken.

Bemarissa en vastaa ole vielä havainnut.
 
PH+EV sanoi:
Oman kokemuksen perusteella Tojon latausportti on tosi tarkka sen latauksen sallivan pinnin kanssa. Vähän kun kampesi käsin piuhaa muistaakseni oikealle, homma toimi. Tämä on samalla syy siihen, että lataus ei käynnisty uudelleen, jos availee ovia latauksen ollessa kesken.

Bemarissa en vastaa ole vielä havainnut.

Ok, eli Toyota on vasta-alkaja näissä töpseliautoissa. Työpaikalla saksalaisilla tai ruotsalaisella plugarilla tai täyssähkiksellä ajavat sen kun vaan kytkevät auton kerralla liekaan ja lataus päälle. Meikäläinen taas yrittää uudelleen ja uudelleen. Tämä oikuttelu siis alkoi tässä muutama viikko sitten. Luulin ensin että lataussovelluksessa on vika, mutta tekee siis sen jokaisen operaattorin kanssa. Kiitos vinkistä, täytyy kammeta piuhaa oikeistolle.
 
Enpä sanoisi noin. Joskus aiemmin palstalla joku kertoi RAVista minkä latausportti oli turhan tarkka mutta lopputulema kai oli että kyse oli viasta.

itellä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia missään paikassa ja kotona ABB Terra ei ole vikaa indikoinut eikä autokaan lataukseen liittyen.

Jos latausportti on epävakaa ja nikottelee niin pajalle vaan.
Jos autossa olisi tuollainen systemaattinen ongelma niin kyllä tällä palstalla asiaa olisi puitu enemmänkin.
 
^

Tehty nyt huoltoon ilmoitus temppuilevasta latauksen kytkeytymisestä ja varattu takuutarkistukselle aika. Pitkälle menee eli liki kk:n päähän. Sijaisauto kysymättä tilalle siksi aikaa. Väittivät että kukaan muu plugariravisti ei ole moisesta koskaan heille valittanut.
 
^ei niitä varmaankaan montaa tapausta Suomessa ole ollut joten ehkä kaikissa huolloissa ei ole ollut ainuttakaan.
Nuo liittimet on kuitenkin aika tukevaa tekoa eikä niitä liitinvalmistajia nyt niin montaa ole. Samaa liitintä on varmasti monella muullakin autotehtaalla käytössä.