Tankkauksista laskettuna keskikulutus vuonna-22 oli 7,8.
Suurin kulutus 9,1 kun lokakuussa oli työmatka vain muutamia kilometrejä suuntaansa tässä kaupungin liepeillä, ja pienin 6,6, kun satasta (eli 110 mittarissa) ei juurikaan ajettu, pääosin siis 80 rajoitusaluetta kesälomareissussa.
Nyt talven tullen kulutus on noussut reippaasti: marras-joulukuun keskikulutus 8,3 ja nyt tammikuussa 8,4. Välillä toki oon joutunut olemaan liikenteessä ennen lumiauraa.
Kun pakkasta on noin -10, moottori käynnistyy heti kun kaasua hipaisee valoista lähtiessä. Sähöllä pääsee lyhyitä matkoja tasaisella maks 50 mittarissa, mutta tosi herkästi moottori käynnistyy kun tulee pienikin vastanen. Sään ollessa nollan tuntumassa pysyy vähän enemmän sammuksissa. Ja jopa mehtätietä 30-40 ajaessa tasamaalla, pääsee sähköllä aika pitkästi, vaikka olisi lähes 10 sentin lumikerros tiellä. Välillä energiamittarin mukaan auto etenee bensalla ja takasähköllä lumista mehtätietä, ylämäen tullessa molemman sähköt vetää bensan kaverina.
Auto tuntuu olevan tosi herkkä kasvattamaan kulutusta, jos tie ei ole aivan puhdas ja sula. Muutama sentti lunta tiellä ja 90 mittarissa ajaen, näyttää ettei alle 9 litran kulutukseen pääse millään. Kun puhtaalla asvaltilla pääsee jopa alle 8 litran kulutukseen t
Tuntuu, että Ravissa pitää kaasua polkea syvälle ennenkä se alkaa kiihtyä. Sataseen kiihdytettäessä energiaviisari pitää käytännössä olla vähintään pwr-alueen toiseksi viimeisessä viivassa, että auto kiihtyy. Lisäksi autossa on ärsyttävä viive. Kun kaasun painaa pohjaan, auto ei ala kiihtyä heti vaan vasta hetken päästä. Edes turbodieseleissä ei ole niin pitkää viivettä.
Automaattiset kaukovalot otin pois toiminnasta. Se räpsi pitkiä päälle, vaikka vastaantulija oli just kohalla ja toisinaan automatiikka putosi pois eikä auto vaihtanutkaan takaisin pitkille. Liikennemerkkien tunnistus on aikamoinen turhake. Mistä se lie repii lukemia kun liikennemerkkejä ei näy, toisinaan se näyttää että rajoitus olisi 160 ja työmaalle tullessa ei numeroita näkynyt missään, niin auto ehdotti 90 nopeusrajoitusta. Eli sekin on siis pois päältä. Kuten myös kaistavahti. Sähköinen peräkontti on aika hidas liikkeissään.
Tutkavakkari toimii ihan hyvin. Tänään ajoin rekan nostattamassa todella sankassa lumipöllyssä, välillä en rekkaa ees nähnyt, mutta tutka piti nopeuden ja säilytti etäisyyden rekkaan samana. Kun ajaa jonkun perässä ja tämä aikoo kääntyä, on vakkari otettava pois päältä. Jos ei ota, auto hidastaa aika äkäsesti ja jarruttaa vielä sittenkin, vaikka edellä meniä on jo selvästi sivutiellä menossa.
Kokonaisuutena mukava auto kyllä ajaa, vaikka kulutus onkin iso. Paljon ajavalle Toyotien huoltoväli on vähän turhan lyhyt, pitää huollattaa 2-3 kertaa vuodessa ja välihuoltokin maksaa noin kolmesataa. 210 tuhannen varsinainen huolto ilmastointihuollon kanssa kustansi muistaakseni yli 400.