https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota RAV4 Hybrid

Kraftwerk sanoi:
Kiitos vastauksista!

Tuntuisi toki, että henkilöautoa korkeampi ilmanvastus ei tule tyhjästä. Eikä tuo mikään kevyt auto ole 1800 kiloisena.

Pitäisi kuitenkin käytännössä siis maantieajossa mennä alle 7:lla, jos pitää marssivauhtina 80-100 kmh?

Kesällä alle seiskaa, kuitenkin jo hieman pitemmällä yli 50 km matkalla, talvella reilu kasi
 
Nuo lukemat kuulostaisi jo järkeviltä. Lähden viikonloppuna auttamaan samalla kyydillä taimikonraivaukseen, joten saa nähdä mihin kulutus tuolla n. 300 km pyörähdyksellä asettuu. Isän ajotyyli on ehkä hiukan kulmikas, joten uskoisin, että itse saisin kaupunkiajossa ainakin desejä viilattua ennakoivammalla ajotyylillä.

 
Itsellä myös kiikarissa RAV4 nelivetoisena mm. asuntovaunun vetomahdollisuus on plussaa. Dieseliä ei enää oikein kannata hankkia, koska etätöiden myötä kilometrit alkaa olla vähäisiä.

Kun vm. 2019 - 2021 katselee vähän käytettyä niin mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Mitä mieltä olette liikkeiden tuonti-RAVeista; onko hyviä / huonoja kokemuksia? Täällä on moitittu mm. meluisuutta; onko esim. Premium tai Style-malleissa jotain parempaa tältä osalta vs. Active-malli ja onko uudemmissa vuosimalleissa tullut parannusta?

Kävin koeajolla, taisi olla Active-malli 17" renkailla ja jotenkin tuntui istuminen yllättävän matalalta ja mittaristo suht' sekavalta... eipä näkymiä osannut koeajolla vaihdella. Pitää käydä kokeilemassa esim. Premium-mallia.

Muita vinkkejä uuden karhean hakuun? Mistä liikkeistä voisi saada asiallisia vaihtotarjouksia vanhasta autosta (Volvo S60 D4 vm. 16)?

Vaihto taitaa olla ajankohtaista ensi vuoden alkupuolella; viim. keväällä.
 
mursu sanoi:
... Kävin koeajolla, taisi olla Active-malli 17" renkailla ja jotenkin tuntui istuminen yllättävän matalalta ja mittaristo suht' sekavalta... eipä näkymiä osannut koeajolla vaihdella. Pitää käydä kokeilemassa esim. Premium-mallia.

Juu, se RAVin mittaristo on sekava eikä siellä silti ole edes kaikkia niitä tietoja mitä Volvosi näyttää.
Monasti olen miettinyt kenelle se mittaristo oikein on tehty. Paljon näykymiä mutta silti trippimittarit on sillä perinteisellä pienen pienellä nökönapilla missä samaan on pistetty myös mittariston kirkkauden säätö.  Vähän tullut mieleen että on varastosta otettu summassa erilaisia juttuja ja häkätty niistä ... jotain.  Tässä asiassa eurooppalaiset on reilusti edellä.
 
Viime talven lumilla auto tuntui pulkalta (Blizzak 235/55/18), Tulevaksi talveksi vanteet vaihtuu 17 tuumaisiksi, joten hieman houkuttelisi kokeilla Nokian R3 suv 215/65/17 kitkoja. Olisiko kellään kokemusta tällaisesta koosta?
 
vison sanoi:
Viime talven lumilla auto tuntui pulkalta (Blizzak 235/55/18), Tulevaksi talveksi vanteet vaihtuu 17 tuumaisiksi, joten hieman houkuttelisi kokeilla Nokian R3 suv 215/65/17 kitkoja. Olisiko kellään kokemusta tällaisesta koosta?
Minulla on ollut 225/65/17 CVC5 Continental käytössä 4 vuotta. Oman kokemukseni mukaan annan renkaille täyden kympin. Olen ajellut niillä myös kaksi viimeistä kesää, kun korona-aikana ei ole ollut paljon käyttöä - lähinnä kaupassa käyntiä ja muutama reissu maalle. Nyt menevät vaihtoon ja kävin eräässä rengasliikkeessä tutustumassa tarjontaan. Eivät suositelleet 215 leveää, vaan kehottivat pysymään 225 leveässä.
 
Multimediakeskuksen äänen voimakkuuden nupista säätämisessä on aikamoinen viive. Kiireessä ei oikein löydä sopivaa voluumia, kun taso muuttuu vielä säädön jälkeen. Lienee kummallinen tyyppivika. Onko vian korjaamiseksi olemassa jonkinlaista päivitystä tms. ratkaisua?
 
Millaisia irroitettavia vetokoukkuja on RAV4 AWD hybridiin asenneltu? vm 2017, peruutustutka ja kontin avaus jalkaliikkellä löytyy. Mieluusti malleja, jotka eivät vaadi puskurin leikkelyä, löytyyköhän kokemuksia?
 
Hommasin 2016 vuotisen RAV4 hybrid awd:n toukokuussa, jolloin mittarissa oli 201 tuhatta. Tässä vähän kokemuksia autosta tähän mennessä.
Ajoni painottuu maanteille ja moottoritielle ja työn takia myös mehtäteille.

Tankkauksista laskettuna keskikulutus vuonna-22 oli 7,8.
Suurin kulutus 9,1 kun lokakuussa oli työmatka vain muutamia kilometrejä suuntaansa tässä kaupungin liepeillä, ja pienin 6,6, kun satasta (eli 110 mittarissa) ei juurikaan ajettu, pääosin siis 80 rajoitusaluetta kesälomareissussa.

Nyt talven tullen kulutus on noussut reippaasti: marras-joulukuun keskikulutus 8,3 ja nyt tammikuussa 8,4. Välillä toki oon joutunut olemaan liikenteessä ennen lumiauraa. Oikea viimasuoja on keulassa, mutta eipä sillä kulutukseen tunnu olevan mitään merkitystä eikä havaintojeni mukaan oikeastaan edes moottorin lämpeämisnopeuteen. Tää kyllä lämpee tosi nopeasti ilman viimasuojaakin verrattuna perus autoon. Oon välillä esilämmittäny pari tuntia jo -10 asteessa, mutta eipä sekään tunnu kulutukseen juuri vaikuttavan.

Kun pakkasta on noin -10, moottori käynnistyy heti kun kaasua hipaisee valoista lähtiessä. Sähöllä pääsee lyhyitä matkoja tasaisella maks 50 mittarissa, mutta tosi herkästi moottori käynnistyy kun tulee pienikin vastanen. Sään ollessa nollan tuntumassa pysyy vähän enemmän sammuksissa. Ja jopa mehtätietä 30-40 ajaessa tasamaalla, pääsee sähköllä aika pitkästi, vaikka olisi lähes 10 sentin lumikerros tiellä. Välillä energiamittarin mukaan auto etenee bensalla ja takasähköllä lumista mehtätietä, ylämäen tullessa molemman sähköt vetää bensan kaverina.

Auto tuntuu olevan tosi herkkä kasvattamaan kulutusta, jos tie ei ole aivan puhdas ja sula. Muutama sentti lunta tiellä ja 90 mittarissa ajaen, näyttää ettei alle 9 litran kulutukseen pääse millään. Kun puhtaalla asvaltilla pääsee jopa alle 8 litran kulutukseen talvellakin. Edellyttäen ettei ohita kertaakaan. Ohitukset kun joutuu tekemään lähes täydellä kaasulla, keskikulutus nousee heti selvästi. Ajotietokoneen mukaan siis, after start näyttöä seuraamalla.
Nyt on resetin jälkeen auto liikkunut jotain parikymmentä tuntia, niin keskikulutus on 8,5. Lieneekö tämä atkinson-sykli-moottori jotenkin herkempi ajo-olosuhteille kulutuksen suhteen, kuin tavallinen bensamoottori. En muista että perusautolla, bensa tai diesel, olis ollu sen kummempaa eroa talvella kulutuksessa ajoi sitten puhasta paljasta asvalttia tai parin sentin lumessa, 90 mittarissa.

Tuntuu, että Ravissa pitää kaasua polkea syvälle ennenkä se alkaa kiihtyä. Sataseen kiihdytettäessä energiaviisari pitää käytännössä olla vähintään pwr-alueen toiseksi viimeisessä viivassa, että auto kiihtyy. Lisäksi autossa on ärsyttävä viive. Kun kaasun painaa pohjaan, auto ei ala kiihtyä heti vaan vasta hetken päästä. Edes turbodieseleissä ei ole niin pitkää viivettä.

Joku täällä kirjoitti, että vastaavalla autolla ei juurikaan sutimista talvella tapahdu. Minkälaiset lie renkaat hänellä olleet, mutta mun autossa kun on nyt jo vanhahkot (2018 paistetut) Michelinin nastat, niin kyllä sutii tosi helposti vaikka nastoja ja pintaa on vielä hyvin, jos vähänkään reippaammin painaa kaasua paikaltaan lähtiessä. Vähitellen kaasua annostellessa takamoottorikin hoksaa tulla mukaan ja sutimisen esto hillitsee eturenkaita. Mutta aika herkkä on siis sutimaan.

Automaattiset kaukovalot otin pois toiminnasta. Se räpsi pitkiä päälle, vaikka vastaantulija oli just kohalla ja toisinaan automatiikka putosi pois eikä auto vaihtanutkaan takaisin pitkille. Liikennemerkkien tunnistus on aikamoinen turhake. Mistä se lie repii lukemia kun liikennemerkkejä ei näy, toisinaan se näyttää että rajoitus olisi 160 ja työmaalle tullessa ei numeroita näkynyt missään, niin auto ehdotti 90 nopeusrajoitusta. Eli sekin on siis pois päältä. Kuten myös kaistavahti. Sähköinen peräkontti on aika hidas liikkeissään.
Tutkavakkari toimii ihan hyvin. Tänään ajoin rekan nostattamassa todella sankassa lumipöllyssä, välillä en rekkaa ees nähnyt, mutta tutka piti nopeuden ja säilytti etäisyyden rekkaan samana. Kun ajaa jonkun perässä ja tämä aikoo kääntyä, on vakkari otettava pois päältä. Jos ei ota, auto hidastaa aika äkäsesti ja jarruttaa vielä sittenkin, vaikka edellä meniä on jo selvästi sivutiellä menossa.

Kokonaisuutena mukava auto kyllä ajaa, vaikka kulutus onkin iso. Paljon ajavalle Toyotien huoltoväli on vähän turhan lyhyt, pitää huollattaa 2-3 kertaa vuodessa ja välihuoltokin maksaa noin kolmesataa. 210 tuhannen varsinainen huolto ilmastointihuollon kanssa kustansi muistaakseni yli 400.
Vikoja ei ole ollut, paitsi yhden etuparkkitutka-anturin pimentyminen. Noh, purkuosa paikalleen ja taas piippaa.
Kyllähän nää toyotan hybridit on todella luotettavia autoja.
 
Tankkauksista laskettuna keskikulutus vuonna-22 oli 7,8.
Suurin kulutus 9,1 kun lokakuussa oli työmatka vain muutamia kilometrejä suuntaansa tässä kaupungin liepeillä, ja pienin 6,6, kun satasta (eli 110 mittarissa) ei juurikaan ajettu, pääosin siis 80 rajoitusaluetta kesälomareissussa.

Nyt talven tullen kulutus on noussut reippaasti: marras-joulukuun keskikulutus 8,3 ja nyt tammikuussa 8,4. Välillä toki oon joutunut olemaan liikenteessä ennen lumiauraa.

Kun pakkasta on noin -10, moottori käynnistyy heti kun kaasua hipaisee valoista lähtiessä. Sähöllä pääsee lyhyitä matkoja tasaisella maks 50 mittarissa, mutta tosi herkästi moottori käynnistyy kun tulee pienikin vastanen. Sään ollessa nollan tuntumassa pysyy vähän enemmän sammuksissa. Ja jopa mehtätietä 30-40 ajaessa tasamaalla, pääsee sähköllä aika pitkästi, vaikka olisi lähes 10 sentin lumikerros tiellä. Välillä energiamittarin mukaan auto etenee bensalla ja takasähköllä lumista mehtätietä, ylämäen tullessa molemman sähköt vetää bensan kaverina.

Auto tuntuu olevan tosi herkkä kasvattamaan kulutusta, jos tie ei ole aivan puhdas ja sula. Muutama sentti lunta tiellä ja 90 mittarissa ajaen, näyttää ettei alle 9 litran kulutukseen pääse millään. Kun puhtaalla asvaltilla pääsee jopa alle 8 litran kulutukseen t

Tuntuu, että Ravissa pitää kaasua polkea syvälle ennenkä se alkaa kiihtyä. Sataseen kiihdytettäessä energiaviisari pitää käytännössä olla vähintään pwr-alueen toiseksi viimeisessä viivassa, että auto kiihtyy. Lisäksi autossa on ärsyttävä viive. Kun kaasun painaa pohjaan, auto ei ala kiihtyä heti vaan vasta hetken päästä. Edes turbodieseleissä ei ole niin pitkää viivettä.

Automaattiset kaukovalot otin pois toiminnasta. Se räpsi pitkiä päälle, vaikka vastaantulija oli just kohalla ja toisinaan automatiikka putosi pois eikä auto vaihtanutkaan takaisin pitkille. Liikennemerkkien tunnistus on aikamoinen turhake. Mistä se lie repii lukemia kun liikennemerkkejä ei näy, toisinaan se näyttää että rajoitus olisi 160 ja työmaalle tullessa ei numeroita näkynyt missään, niin auto ehdotti 90 nopeusrajoitusta. Eli sekin on siis pois päältä. Kuten myös kaistavahti. Sähköinen peräkontti on aika hidas liikkeissään.
Tutkavakkari toimii ihan hyvin. Tänään ajoin rekan nostattamassa todella sankassa lumipöllyssä, välillä en rekkaa ees nähnyt, mutta tutka piti nopeuden ja säilytti etäisyyden rekkaan samana. Kun ajaa jonkun perässä ja tämä aikoo kääntyä, on vakkari otettava pois päältä. Jos ei ota, auto hidastaa aika äkäsesti ja jarruttaa vielä sittenkin, vaikka edellä meniä on jo selvästi sivutiellä menossa.

Kokonaisuutena mukava auto kyllä ajaa, vaikka kulutus onkin iso. Paljon ajavalle Toyotien huoltoväli on vähän turhan lyhyt, pitää huollattaa 2-3 kertaa vuodessa ja välihuoltokin maksaa noin kolmesataa. 210 tuhannen varsinainen huolto ilmastointihuollon kanssa kustansi muistaakseni yli 400.

Aika lailla samat aatokset k.o. autosta. Lisänä vielä huollon alentuva suhtautuminen "et osaa vaan sitä automaattista kaukovaloa käyttää..." eli ei ollut kiinnostusta ruveta sitä edes korjaamaan. Itselläni hyvin kevyessä maantieajossa, vähäisessä kaupunki/motariajossa Oulun alueella koko auton omistusajan mittainen (80000 km) kulutus oli 7,05 l/100 km. Se oli pettymys siihen nähden millä sitä mainostettiin. Ylimääräisiä vikoja autossa ei ollut, mutta 40000 km vuodessa ajavana huoltoväli oli liian tiuha ja tankkikin turhan pieni (pari kertaa viikossa letkun jatkeena)
 
Mulla etuvetoisen hybridin keskikulutus maaliskuusta 2021 maaliskuuhun 2022 oli 25000km:n matkalla 5,7 litraa/100km. Ajo pääasiassa 60:n, 80:n ja 100:n teillä. Nyt plugarin keskikulutus 20000 kilometrin matkalla 2,4 litraa/100km.
Molemmissa automaattivalot ja kaistavahti pois käytöstä. Liikennemerkkien tunnistus toimii miten sattuu, ei voi luottaa.
 
Laitanpa minäkin kulutustiedot Rav4 FWD Hybridistä 2016 keskikulutus 39000 km matkalla 7,6/100km Ajo pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa 5-10min., jossa talvella pelkkää EV-ajoa ei tule käytännössä ollenkaan.
Kesäisin pääsee 6 :lla alkaviin kulutus lukemiin ja talvisin ja kylmemmillä keleillä 8-10 litraa /satasella. Ravin kulutus on paljolti kiinni siitä että millaista ajoa on ja että onko auto lämmityksessä vai ei. Itselläni ei.
Make50:llä lienee uudempi malli, koska tuollaisiin lukemiin en minä pääsisi mitenkään ja ajoprofiilikin varmaan tuota taajaman ulkopuolella ajoa pääsääntöisesti.
Minä sain omassani nuo automaattikaukovalot pelittämään ihan hyvin. Niiden herkkyyttä voi säätää itse asetuksista. Ainoastaan sumussa tai jos on kellertävät katuvalot niin niitä ei autpmatiikka tunnista. Silloin siis vaihdetaan pitkät pois päältä itse....ei ongelma.
 
Minä sain omassani nuo automaattikaukovalot pelittämään ihan hyvin. Niiden herkkyyttä voi säätää itse asetuksista. Ainoastaan sumussa tai jos on kellertävät katuvalot niin niitä ei autpmatiikka tunnista. Silloin siis vaihdetaan pitkät pois päältä itse....ei ongelma.
Onko kaukovalojen herkkyyden säätö samassa kuin hämärätunnistimen herkkyyden säätö? Säätelin sitä nollan ja -2 välillä, mutta empä huomannut oikeastaan eroa.
 
Onko kaukovalojen herkkyyden säätö samassa kuin hämärätunnistimen herkkyyden säätö? Säätelin sitä nollan ja -2 välillä, mutta empä huomannut oikeastaan eroa.
Siitä juurikin..minä ainakin olin huomaavani eroa...no ainakin olen ihan tyytyväinen, jos ei noita poikkeus olosuhteita huomioi. Auto ollut minulla uudesta asti ja tyytyväinen olen ollut. Ei mitää vikaa ollut koko aikana. Keväällä lähtee auto vaihtoon.... Ehkä siis kuitenkin olin vain melko tyytyväinen ;-)
 
Onko täällä vielä jollakin neljännen sukupolven RAV4 hybridi ajossa?

Olisi mielenkiintoista kuulla vielä käyttökokemuksia, nyt kun autoilla alkaa olla ikää ja kilometrejäkin enemmän alla.
Miten autot ovat toimineet ja onko ollut vikoja autojen vanhetessa?

Itsellä on auton hankinta ajankohtainen juuri nyt.
 
Onko täällä vielä jollakin neljännen sukupolven RAV4 hybridi ajossa?

Olisi mielenkiintoista kuulla vielä käyttökokemuksia, nyt kun autoilla alkaa olla ikää ja kilometrejäkin enemmän alla.
Miten autot ovat toimineet ja onko ollut vikoja autojen vanhetessa?

Itsellä on auton hankinta ajankohtainen juuri nyt.
Minä hommasin 2016 rav4 hybridin toukokuussa-22, sillon mittarissa oli 201 tuhatta. Nyt maaliskuussa on yli 230 tuhatta mittarissa ja ei mitään mitä voisi varsinaiseksi viaksi sanoa. Yks parkkitutka-anturi on pitäny vaihtaa. Ed.omistajan aikana on vaihdettu moottorin vespumppu. Siinäpä ne.
 
Onko täällä kokemuksia led barin asennuksesta 2016 Ravin keulalle? Lähinnä kiinnostaisi että sotkeeko se lisävalo auton omaa valoautomatiikkaa?
 
Ei sotke ja se tosiaan toimii muutenkin välillä täsmälleen miten sattuu. Ehkä sitte jos on tarpeeksi tehokas ledi, automatiikka voi vaihtaa lyhyille joidenkin liikennemerkkien heijastuksen takia.
Ihan kun olisin saanut automaagipitkät hieman paremmin toimimaan, kun nollasin niiden vikamuistin.
 
Tuo lienee Ruotsista tuotu ja varusteet sen mukaiset.
2020 ei ole facelift tai pre ja 2019- keskustelulle on oma topic.
Uusi malli tuli 2019 ja facelift siihen 2023, lähinnä uudella keskinäytöllä se näkyvä ero.
 
Onkohan tämä vaan RAV4:n automaagikaukovalojen ominaisuus toimia välillä miten sattuu, vai tarkotettu toimimaan näin että automaatti vilauttaa pitkiä jos vastaantulija ei vaihda lyhyille? :D