https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota RAV4 Hybrid

RAV4 sanoi:
Klassikko, talvirenkaiden allelaitoin jälkeen rengaspaineen merkkivalo jää palamaan.

Toyotan omilla ohjeilla ei tehnyt yhtään mitään.

Saako itse nollattua ne rengaspaineet? Autossa alkaa heti käynnistyksessä vilkkumaan rengaspaineen valo 1min ajan ja jää päälle.

Malli on Toyota RAV4 Hybrid Style 2020.

2020:sta se kyllä onnistuu ihan mittariston näytöstä, sieltä auton asetusten syövereistä löytyy TPMS-valikko, josta ensin vaidetaan rengassarja ja sitten asetetaan paine.

(väärä ketju, tämä on vanhemmille malleille)
 
AarneA sanoi:
Kannattaa kokeilla ajaa eri modella! Kiihdytykset Sportilla tai Normi modella ja tasainen ajo Eco modessa. Eco modessa kiihdytyksestä tulee helposti liian pitkä ja epä polttoainetaloudellinen, kun siinäkin yrittää vielä pihistää! Sportilla kiihdyttely tuo nautintoa ajamiseen.


Ensin hyvät vastamelukuulokkeet päähän ja reipasta musiikkia soimaan. Sitten sport-valinta päälle ja ajoon. Aika mukavaa menoa, mutta bensaa ei kannata säästellä.😁


Tavallisessa maantieajossa meikäläisellä kesäkautena kulutus pyörii 6,5 l/100 km huippeilla. Nykyisin korona-aikana nuo lyhyet 2-3 km kauppareissut menevät 7,5 keskikulutuksella, kun välillä tulee kaukokäynnistyksellä pöröytettyä auto käyntiin muutamaksi minuutiksi. CRV:llä vastaavalla ajoprofiililla ja Webastolla keskariksi tuli lähes 13 l/100 km.


Olen hyvin tyytyväinen R4H:n kulutustasoon. Uusimmilla malleilla menisi vissiin vähän toista litraa vähemmän, mutta huomioiden auton vaihdossa maksettavan välirahan/bensan säästö, niin takaisinmaksuajaksi tulee rapiat 50 vuotta. Mittarissa on tällä hetkellä 73 tkm ja ajokelpoista elinaikaa meikäläisellä jäljellä rapiat 15 vuotta sekä vuosittainen ajotarve < 10 tkm, niin tämä auto kestänee kohtuullisin huoltokustannuksin elämäni loppuun saakka. Loppuajan voin turvautua vaimoni kyytiin, kun hän on kymmenkunta vuotta nuorempi. Hän kun joka tapauksessa joutuu päivittämään autoaan.😃
 
Nyt pakkanen teki temppunsa. Lauantaina ei auenneet ovat. Piti fyysisellä avaimella avata kuskin ovi. Auto ei käynnistynyt. Mittarissa alkoi vilkkua kaikki varoitusvalot ja mitenkään eivät suostuneet sammumaan. Kun satuin painaisemaan jarrupoljinta, niin jarrutehostin alkoi nakuttaa, eikä sitä saanut mitenkään lopetettua. Takaluukku ei tietenkään avautunut, ja jouduin kaatamaan penkit, jotta yletyin ottamaan kontin lattialla olevan Exite-boosterin. Siinä oli virtaa yhtä pykälää vaille täysi, mutta jostakin syystä käynnistysjohdon elekroniikka ei suostunut päästämään virtaa läpi, vaikka kaikki ehdot mielestäni täyttyivät. Laite vissiin viallinen. Auto väärinpäin parkissa, joten apuvirran otto toisesta autosta ei olisi onnistunut.
Eikun Motonettiin ostamaan halvinta mahdollista apuakkua. Joku puutarhakoneiden 12V 28 Ah akku mukavalla kantokahvalla lähti 50 eur. Käynnistyskaapelit olivat tietenkin loppu. Ostin 50 A hauenleukia kaksi paria + pun. ja harm. kaapelia 2 m pätkät. Tinasin niistä käynnistysjohdot. Ja sitten kytkin uuden akun em. johdoilla apuvirran antoliittimeen. Niinhän auto hyrähti käyntiin kuin palmun alta. Ajelin tunnin verran, että 12V akku latautuisi. Seuraavana aamuna akun jännite oli 11,6V, mutta auto käynnistyi ongelmitta. Ajelimme ostosreisuilla pari tuntia, mutta pikkuakun jännite jäi 11,6 volttiin. Eli se mennee uusittavaksi. Huolto oli varattu ensi viikolle.
Opetus 1: Parkkeeraa kovilla pakkasilla auto niin, että varavirran antajan saa etupään viereen.
Opetus 2: Jos ovien sähkölukot eivät avaudu, avaa ovi fyysisellä avaimella, jotta voit avata konepellin.
Opetus 3: Sijoita mahdollinen boosteriakku tai -laite kabiinin puolelle, koska takaluukun ovi ei avaudu ilman sähköä.
Opetus 4: Melkein mikä vaan 12V virtalähde riittänee hybriidijärjestelmän käynnistämiseksi, kun kytkee kaikki 12V käyttävät laitteet pois (ilmastointi OFF., penkkien, peilien ja ratin lämmitin OFF, radio OFF, valot OFF).
 
^  Oliko kauankin auto seissyt ilman ajoa?

Tuleva autoni saattaa olla "kovilla pakkasilla" jopa useita päiviä ilman ajoa ja siitä syystä kyselen, pitäisikö tarvittaessa ennakoida ja käydä ajamassa ylimääräinen lenkki, ettei akun varaus laskisi liiaksi.
 
Erkka sanoi:
Tuleva autoni saattaa olla "kovilla pakkasilla" jopa useita päiviä ilman ajoa ja siitä syystä kyselen, pitäisikö tarvittaessa ennakoida ja käydä ajamassa ylimääräinen lenkki, ettei akun varaus laskisi liiaksi.

Hybrideillä ei sinänsä ole mitään tarvetta ajaa 12 voltin akun latauksen vuoksi. Kunhan auto on ready-tilassa, niin 12 voltin akku latautuu ajoakusta, vaikka polttomoottorikin olisi seis koko ajan.

Jos akku on kunnossa, niin mihinkään erillislatauksiin ei pitäisi olla tarvetta alle kuukauden seisonnoilla. Sitten jos akku on risa, niin jatkuva latauskin on vain tekohengitystä ja sitten lopulta auto jää sinne kaupan pihaan 10 minuuttia seisottuaan.
 
Erkka sanoi:
^  Oliko kauankin auto seissyt ilman ajoa?

Tuleva autoni saattaa olla "kovilla pakkasilla" jopa useita päiviä ilman ajoa ja siitä syystä kyselen, pitäisikö tarvittaessa ennakoida ja käydä ajamassa ylimääräinen lenkki, ettei akun varaus laskisi liiaksi.
Oli seissyt pari päivää. Luultavasti suurin vika siinä, että vähän ajoa ja senkin ajan kaikki sähkölaitteet on jauhanut täysillä. Luultavasti lataus ei riitä, jos paljon kulutusta, niin pikku akku hiipuu vähitellen tyhjäksi. Voi olla myös, että 12V akku on tullut tiensä päähän - vajaassa 4 vuodessa.
 
Taky sanoi:
Sehän on nykyajan akuille jo loisto suoritus.

Mun aiemmassa Toyotassa (joka on nykyisin siskollani) akku on alkuperäinen. Auris TS hybrid on vuosimallia 2013. Autolla kyllä ajetaan nykyään maantieajoa 100 kilsaa per päivä.
 
Iero sanoi:
Oli seissyt pari päivää. Luultavasti suurin vika siinä, että vähän ajoa ja senkin ajan kaikki sähkölaitteet on jauhanut täysillä. Luultavasti lataus ei riitä, jos paljon kulutusta, niin pikku akku hiipuu vähitellen tyhjäksi. Voi olla myös, että 12V akku on tullut tiensä päähän - vajaassa 4 vuodessa.
Ongelma selvisi. Olin jauhanut pakkasjakson aikana 12V akun vähitellen tyhjäksi nurkka-ajossa 5-10 minuutin jaksoina pitämällä täysillä kaikkia sähkölaitteita: Lämmitys ohjattuna tuulilasille puhallin täysillä, ratin lämmitin päällä koko ajan, samoin peilien ja takalasin sekä istuin lämmitys molemmissa etuistuimissa. Ja tietenkin myös stereot pauhasivat. Auto käyttää 12V:lla myös jarru- ja ohjaustehostinta ja valoja.
Nyt akun lataus on palautunut ja jännite reilut 12V. Jos pikku akku on täysi, niin pakkanen ei sitä tapa. Huollossa sanoivat, että pikku akkua voi ladata lisävirtaliitännän kautta tarvittaessa, jos pakkasella ajellaan vain muutaman kilometrin matkoja päivässä ja akku sattuu tyhjenemään.
 
ihaa sanoi:
Mun aiemmassa Toyotassa (joka on nykyisin siskollani) akku on alkuperäinen. Auris TS hybrid on vuosimallia 2013. Autolla kyllä ajetaan nykyään maantieajoa 100 kilsaa per päivä.

Edellisen 2014 Corollan alkuperäinen akku kesti koko pitoajan kun auto meni nyt joulun alla vaihtoon. Ei osoittanut vielä merkkejä hiipumisesta.
 
Iero sanoi:
Ongelma selvisi. Olin jauhanut pakkasjakson aikana 12V akun vähitellen tyhjäksi nurkka-ajossa 5-10 minuutin jaksoina pitämällä täysillä kaikkia sähkölaitteita: Lämmitys ohjattuna tuulilasille puhallin täysillä, ratin lämmitin päällä koko ajan, samoin peilien ja takalasin sekä istuin lämmitys molemmissa etuistuimissa. Ja tietenkin myös stereot pauhasivat. Auto käyttää 12V:lla myös jarru- ja ohjaustehostinta ja valoja.
Nyt akun lataus on palautunut ja jännite reilut 12V. Jos pikku akku on täysi, niin pakkanen ei sitä tapa. Huollossa sanoivat, että pikku akkua voi ladata lisävirtaliitännän kautta tarvittaessa, jos pakkasella ajellaan vain muutaman kilometrin matkoja päivässä ja akku sattuu tyhjenemään.

Ei kaikkien laitteiden käytön pitäisi pikkuakkua tyhjentää (kunhan et seisota autoa ACC-tilassa). Konvertterissa on kyllä tarpeeksi kapasiteettia ottaa koko systeemin käyttösähkö ajoakusta ja vielä ladata sitä 12 voltin akkua siinä samalla. Kansainvälisten foorumeiden puolella on ollut paljon juttua viallisista 12 voltin akuista, eivät kestä käyttöä välttämättä edes kovin useaa kuukautta.

Jos et stereoita huudattanut nimenomaan ihan täysillä, niin niiden kulutus on pelkkä hyttysenpieru verrattuna mihin vaan yksittäiseen lämmittimeenkin. Ihan täysilläkin se vasta alkaa olla tyyliin puolet ratinlämmittimestä.
 
Varmaan suurin ongelma on, jos akku on takakontissa (Rav4, Camry ja 2.0 Corollat). Kun pikkuakku on kylmä, niin ei ota kunnolla virtaa vastaan. Noissa moottoritiloissa sijaitsevat akut sentään lämpiävät välillä, jolloin myös varauksenottokyky on parempi.
 
calm sanoi:
Ei kaikkien laitteiden käytön pitäisi pikkuakkua tyhjentää (kunhan et seisota autoa ACC-tilassa). Konvertterissa on kyllä tarpeeksi kapasiteettia ottaa koko systeemin käyttösähkö ajoakusta ja vielä ladata sitä 12 voltin akkua siinä samalla. Kansainvälisten foorumeiden puolella on ollut paljon juttua viallisista 12 voltin akuista, eivät kestä käyttöä välttämättä edes kovin useaa kuukautta.

Jos et stereoita huudattanut nimenomaan ihan täysillä, niin niiden kulutus on pelkkä hyttysenpieru verrattuna mihin vaan yksittäiseen lämmittimeenkin. Ihan täysilläkin se vasta alkaa olla tyyliin puolet ratinlämmittimestä.


Montako wattia konvertterin teho?
 
Iero sanoi:
Montako wattia konvertterin teho?

Tarkan tehon löytäminen ei nyt ihan heti onnistunut, hatara muistikuva 1500 watista olisi. Tuossa videolla on esimerkiksi Prius, josta irtoaa tuossa testissä lähes kaikki sähkölaitteet päällä noin 60 A, ~830 W.

 
Hyvä video.

Erittäin selkeä ja helposti ymmärrettävä esitys professorilta.

Mainitsi tuossa Priuksen konvertterin max. outputiksi 100 A.
 
Varsinainen maanantaikappale oma RAV4 Hybrid 2020 malli.

Ensin oli sama tyyppivika pakkasella kuin 07 Auriksessa. Kuskin takaovi ei lukkoon pakkasella.

No se saatiin laitettua, niin nyt 2kk myöhemmin lukittautuu kaikki muut paitsi kuskin ovi.

Laatua 47000e hinnalla.
 
Onko kukaan asennellut led lisävaloa Ravin hybridiin jossa kaukovaloavustin? Voi varmaan asentaa kaukovalon toimimaan ainoastaan valokytkimen manuaaliasennossa eli seuraavasti; Auto asennossa toimii vain auton omat pitkät kaukovaloavustimen ohjaamana, manuaaliasennossa normaalisti viiksestä päälle pois yhtäaikaa lisäpitkä sekä auton omat pitkät  8)
 
Pek14 sanoi:
Onko kukaan asennellut led lisävaloa Ravin hybridiin jossa kaukovaloavustin? Voi varmaan asentaa kaukovalon toimimaan ainoastaan valokytkimen manuaaliasennossa eli seuraavasti; Auto asennossa toimii vain auton omat pitkät kaukovaloavustimen ohjaamana, manuaaliasennossa normaalisti viiksestä päälle pois yhtäaikaa lisäpitkä sekä auton omat pitkät  8)

Itselläni oli asennettuna moinen mutta siten että toimi aina kun kaukovalot oli kytkettynä.
 
Mietin miten tuo kaukovaloavustin voi toimia oikein jos lisävalo näyttää huomattavasti pitemmälle kuin auton alkuperäiset pitkät.
 
Ei avustin tiedä onko autossa lisävaloa vai ei. Kun vastaantulijan valon kirkkaus tai edellämenijän takavalojen kirkkaus on riittävän voimakas, se sammuttaa pitkät.

Tuo että automatiikka hoitaisi vain auton omia valoja ja manuaalikäyttö sitten myös lisäpitkää vaatisi sormeilua tuohon auton "älyyn". Se onnistuu joillain merkeillä ja joillain malleilla, mutta elän ymmärryksessä että käytännössä mitkään näistä CAN-väylätulkeista ei tuohon kykene.
 
ConD sanoi:
Ei avustin tiedä onko autossa lisävaloa vai ei. Kun vastaantulijan valon kirkkaus tai edellämenijän takavalojen kirkkaus on riittävän voimakas, se sammuttaa pitkät.

Tietää se ympäristön kirkkauden perusteella. Ihan vakiovaloillakaan Koillismaan täyslumisilla teillä automaatti ei vaihda pitkille, kun sen mielestä valoa on tarpeeksi ilmankin.
 
Ei tuo siihen liity että automatiikka tajuaisi autossa olevan lisäpitkää, vaan kamera katsoo maisemaa ja tulkitsee asioita parametriensa mukaan.

Toteutuksia on hieman erilaisia - toiset herkempiä kuin toiset. Mutta sen kertominen niille että ohjaappa lisäpitkää nyt tai ole ohjaamatta nyt on aika marginaalisen autoryhmän heiniä. CanM8 cannecti ei siihen pysty kuin eräissä tapauksissa, kalliit modernumin sarjat toisissa. Muilla koodausviilauksilla kolmansissa.
 
Pek14 sanoi:
Mietin miten tuo kaukovaloavustin voi toimia oikein jos lisävalo näyttää huomattavasti pitemmälle kuin auton alkuperäiset pitkät.

Minulla oli edellisessä 2017 Ravissa lisävalo, kuten nykyisessäkin 2019 Ravissa. Kaukovaloavustin toimii molemmissa hyvin (tai niin hyvin kun tuollainen yleensä toimii, lisävalolla ei siis vaikutusta toimintaan). Molemmissa autoissa pari kertaa käynyt niin, että kaukana edessä oleva isompi hyvin heijastava liikennemerkki on häirinnyt toimintaa, eli automatiikka on luullut heijastavaa liikennemerkkiä vastaantulijaksi. Ja tämä luultavasti on johtunut tehokkaasta lisävalosta.