Nyt pakkanen teki temppunsa. Lauantaina ei auenneet ovat. Piti fyysisellä avaimella avata kuskin ovi. Auto ei käynnistynyt. Mittarissa alkoi vilkkua kaikki varoitusvalot ja mitenkään eivät suostuneet sammumaan. Kun satuin painaisemaan jarrupoljinta, niin jarrutehostin alkoi nakuttaa, eikä sitä saanut mitenkään lopetettua. Takaluukku ei tietenkään avautunut, ja jouduin kaatamaan penkit, jotta yletyin ottamaan kontin lattialla olevan Exite-boosterin. Siinä oli virtaa yhtä pykälää vaille täysi, mutta jostakin syystä käynnistysjohdon elekroniikka ei suostunut päästämään virtaa läpi, vaikka kaikki ehdot mielestäni täyttyivät. Laite vissiin viallinen. Auto väärinpäin parkissa, joten apuvirran otto toisesta autosta ei olisi onnistunut.
Eikun Motonettiin ostamaan halvinta mahdollista apuakkua. Joku puutarhakoneiden 12V 28 Ah akku mukavalla kantokahvalla lähti 50 eur. Käynnistyskaapelit olivat tietenkin loppu. Ostin 50 A hauenleukia kaksi paria + pun. ja harm. kaapelia 2 m pätkät. Tinasin niistä käynnistysjohdot. Ja sitten kytkin uuden akun em. johdoilla apuvirran antoliittimeen. Niinhän auto hyrähti käyntiin kuin palmun alta. Ajelin tunnin verran, että 12V akku latautuisi. Seuraavana aamuna akun jännite oli 11,6V, mutta auto käynnistyi ongelmitta. Ajelimme ostosreisuilla pari tuntia, mutta pikkuakun jännite jäi 11,6 volttiin. Eli se mennee uusittavaksi. Huolto oli varattu ensi viikolle.
Opetus 1: Parkkeeraa kovilla pakkasilla auto niin, että varavirran antajan saa etupään viereen.
Opetus 2: Jos ovien sähkölukot eivät avaudu, avaa ovi fyysisellä avaimella, jotta voit avata konepellin.
Opetus 3: Sijoita mahdollinen boosteriakku tai -laite kabiinin puolelle, koska takaluukun ovi ei avaudu ilman sähköä.
Opetus 4: Melkein mikä vaan 12V virtalähde riittänee hybriidijärjestelmän käynnistämiseksi, kun kytkee kaikki 12V käyttävät laitteet pois (ilmastointi OFF., penkkien, peilien ja ratin lämmitin OFF, radio OFF, valot OFF).