https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Active 2016

P

pantero

Vieras
Koeajo 4veto RAV4 Hybridillä järjestyi mukavasti Espoon AS-miittipäivän iltana. Auto oli ihan uusi ja sisäänajossa. Sillä tulikin ajeltua noin 100 km normaalia kruisailuvauhtia. Luonnollisesti joitakin ominaisuuksia tuli hiukan verrattua myös omaan NX 300h:n. Autoissahan on sama 2,5 l hybridikoneisto.

Koeajoautossa oli metalliväri (Pearl White) ja Activ-varustelu, Active Plus-paketti ja Toyotan turvapaketti. AWD-malleista myydään jo 2017 mallistoa, jossa on varustemuutoksia koeajoautoon verrattuna. Kun ylläolevaan varusteluun lisätään moottorilämmitin, vetokoukku, roiskeläpät ja toimituskulut, muodostuu paketin hinnaksi jo hiukan yli 50 k€. Sillä saakin jo pitkän listan varusteita, mm

- mediakeskus(kosketusnäyttö) navilla, peruutuskamera, BiLED-ajovalot, automaattiset kaukovalot, lämmitettävä tuulilasi ja pesusuuttimet sekä lämmitettävä ohjauspyörä

- Adaptiivinen vakionopeussäädin, kaistavahti, liikennemerkin tunnistus, Precollision Plus jalankulkijatunnistuksella, parkkitutkat edessä ja takana

- sähköinen takaluukku, tilapäisvarapyörä

Ajoasento oli autoon istuttaessa heti hyvä, eikä penkin- ja ratinsäätöjä tarvittu. Ohjaus on japsityylisesti kevyehkö, kuitenkin täsmällinen. Keskialue tuntui napakammalta kuin NX:ssä (jossa tosin kitkarenkaat alla). RAVissa oli Michelin Latitude Tour HP  225/65R17 (102H ja vielä M+S merkintäkin). Melutaso on hiljainen, ei tosin yllä NX:n tasolle. Palautuspäivänä oli hiukan tuulista ja tuulen humina kantautui ajoittain vaimeasti kabiiniin. Tuntui myös, että tuulenpuuskat hiukan tarttuivat koriin.

Maantietuntuma oli ok, kun kehällä noin 100 km/h nopeudessa autovirran mukana liikuttiin. Navissa näkyivät muuten kolmosen liikennekamerat. Navi ilmoitti niistä totuttua aikaisemmin. Hybridin voimavarat riittävät hyvin myös hiukan reippaampaan liikkumiseen (jota ei nyt siis testattu) NX:n kokemusten perusteella. Paperilla RAV4 selvittää 0-100 km/h noin sekunnin nopeammin kuin NX. Johtunee pienemmästä kokonaispainosta. 

Keskikonsolissa ei ole (säästösyistä?) käsijarrukahvan ja vaihdevalitsimen lisäksi muita toimintoja. Vaihdekeppi on ohuempi kuin NX:ssä. Ajomoodin valintanäppäimet sijaitsevat hankalasti ilmastointipanelin alapuolella. Niitä on ajonaikana hankala käyttää. Onneksi 300h hybridin Eco-moodissakin saa kaikki tehot käyttöön, kun polkaisee kaasupolkimen pohjaan.

Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 100 km koeajossa oli 6,1 l/100 km. Vertailun vuoksi NX vei menomatkalla Kaivokselaan juuri saman verran. Kun palautuspäivän aamu oli hiukan kylmempi ja sen osuus tuosta keskikulutuksesta oli NX:ää suurempi, voisi karkeasti arvioida, että kulutuksessa ollaan hyvin samalla tasolla ja Ravilla pääsee vieläpä hiukan pienemmällä.

Kaiken kaikkiaan hyväntuntuinen peli, joka sisustukseltaan on asiallinen, ei premiumia, mutta kaikkialla on riittävän siistiä ja koteloitua. Hankintaan käytetylle rahalle saa mielestäni hyvin vastinetta; mm. nykyaikaisen, sähköisen 4veto hybridin, jossa on paljon varusteita sekä ajomukavuutta ja -turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. ;)

===================

Entäpä RAVi vs. NX 300h 4vetohybridinä?

Nämä veljekset eivät ehkä normaalisti ole hankintavertailussa vierekkäin, mutta noin 10k€:n hintaeroa (Active vs. NX Comfort Business) on mukava muuten hiukan spekuloida. Jos katsoo pelkkää hintaa, vaaka kallistuu RAVin puolelle. Jos hakee premiumia ja arvostaa enemmän yksilöllisyyttä, vaaka kallistuu NX:n puolelle. Joku voi olla tästä täysin eri mieltä, mutta itse arvioin eroja NX:n eduksi seuraavasti:

-NX:ssä on selvästi ylellisempi tuntu. Tahara keinonahat, erikoishuomiovalot ulkona ja sisällä, upeasti päällystetty kojelauta sekä koristelistat luovat premiumtunnelmaa. Auto tekee yksilöllisemmän vaikutelman kuin RAV4 Active.

-Melutaso on NX:ssä miellyttävämpi

-Mittaristossa NX:ssä saa pysyvästi muutettua kierroslukumittarin ‘eco’-mittarin tilalle. Ravissa kierroslukunäyttöä ei saa sport-asentoonkaan (joku raja on mielestäni tuossa ekoilussakin…).

-Audio on NX:ssä monta luokkaa parempi. Activessa ääni on hiukan tunkkainen ja tuntuu kuuluvan vain ohjauspyörän takaa.

- NX:n keskikonsoli on toiminnoiltaan parempi ja ajon kannalta kaikki tarpeelliset toiminnot sijaitsevat keskikonsolissa, kuten ajotilojen valinta, sähköinen pysäköintijarru, medianäyttöjen valinta ja ohjaus (voi tehdä ajonkin aikana). Jämäkästä vaihdetangosta pidän myös itse enemmän.
 

Liitteet

  • RAV4 2.5 Hybrid AWD Active.jpg
    RAV4 2.5 Hybrid AWD Active.jpg
    22,6 KB · Katsottu: 324
  • mittaristo.jpg
    mittaristo.jpg
    28,9 KB · Katsottu: 327
  • media-ajovalinnat.jpg
    media-ajovalinnat.jpg
    32,9 KB · Katsottu: 353
  • keskikonsoli.jpg
    keskikonsoli.jpg
    23,7 KB · Katsottu: 339
Täältä etuvetoversion omistajan allekirjoitus noille panteron koeajotuntemuksille. Yhteenveto mielestäni melko lailla kohdallaan. Itse otin juurikin mainitsemasi lisävarusteet ja niillä hinta tinkimisineen ja käteisostoksella jäi noin 44 tuhanteen euroon. Eli mielestäni suhteellisen paljon tuolle nelivedolle tulee hintaa, varsinkin kun itse koin ainakin reilun 100km:n koeajon aikana pärjääväni yllättävän hyvin tosi liukkaillakin keleillä. Nyt luovutettu auto oli jo kesärenkailla, joten ensi talvi kertoo sitten jo paljon enemmän.
Itsekin luonnehtisin asian noin, että paljon saa autoa ja melko uusia kivoja ominaisuuksia tuohon hintaan, mutta silti premiumin tunnetta ei Ravissa ole.
 
Onnittelut, olet tehnyt hyvät kaupat taloudellisesti ja teknisesti. ;) Tuo ei ole paha hinta 2.5 l täyshybridi (197 hv) SUVista, joka on vielä kohtuullisesti varusteltu. Uskon, että etuvedolla, kun se on sähkömoottorilla toteutettu, pärjää kyllä Suomen talvessa ihan mukavasti.

Itse olen nelivetofriikki, joten ilman sitä ei osaa olla. Mielestäni se joissakin liukkaissa ääriolosuhteissa puolustaa kyllä paikkaansa varsinkin, kun se ei lisää kulutusta. Lisäpainoa tulee kyllä noin 65 kg, mutta takamoottorin myötä myös jarrutusenergian talteenotto paranee.

Tämän vuoden RAV4 hinnastossa (VM16) 4vedon lisähinta oli noin 4k€, joka mielestäni on ~ok. Autohan on silloin matalissa nopeuksissa ‘oikea’ 4veto sähköauto, kun tarvittaessa sekä edessä että takana olevat sähkömoottorit vetävät.
 
kiitos vaan pantero! Toivottavasti käy ja kukkuu, on tuokin käyttöautosta meikäläisen kukkarolle sievä summa.
 
MMV sanoi:
Mitä helkkaria tuo tarkoittaa?? Appiukkokin jatkuvasti muistuttaa että tämä Prius on täyshybridi.
"Täyshybridi= Auto toimii pelkällä sähkömoottorilla aina kun mahdollista, kokonaan ilman polttomoottorin tms. voimanlähteen apua. Esimerkiksi kaikki Toyotan, BMW:n, Volvon, Porschen ja Peugeotin hybridit ja muutenkin suurin osa maailman hybrideistä."
(Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridiauto)

Sitten löytyy monia muita hybriditoteutuksia samasta lähteestä luntattuna:

"Sarjahybridi = Polttomoottorilla (tai muulla energianlähteellä kuten polttokennolla) tuotetaan sähköä joko akkuihin tai suoraan sähkömoottorille. Esimerkiksi Fisker Karma ja Opel Ampera/Chevrolet Voltz perustuvat tähän tekniikkaan. Myös dieselsähköiset laivat ja veturit ovat käytännössä kevytsarjahybridejä. Kaikki polttokennoautot eli useimmat vetyautot perustuvat tähän tekniikkaan, mutta niitä kutsutaan yleensä vetyhybrideiksi. Poikkeuksena tähän muutama Nissanin koemalli, joissa perinteinen polttomoottori käyttää polttoaineenaan vetyä. Tämä ei kuitenkaan ole kannattavaa, sillä vaikka päästöt ovatkin yhä vain vettä, polttomoottorin hyötysuhde on energiantuotannossa polttokennoa pienempi. Siksi sarjavetyhybridi kannattaa toteuttaa polttokennolla. Rinnakkaishybridi Sekä poltto- että sähkömoottori pyörittävät pyöriä, ja lisäksi polttomoottori tuottaa sähköä. Esim. kaikki Toyotan hybridit.

Paineilmahybridi = PSA-konsernin koeasteella oleva tekniikka, jossa polttomoottorin mäntiä liikutetaan paineilmalla tehontarpeen ollessa pieni.

Paineilmahybridiä lukuun ottamatta nämä voidaan jakaa vielä kahteen luokkaan:

Kevythybridi = Polttomoottori on koko ajan käynnissä. Esimerkiksi Ferrari LaFerrari ja Fisker Karma.

Lisäksi muuta termistöä hybridin toimintaan liittyen:

Pistokehybridi = Autoa voidaan ladata myös pistokkeen avulla verkkovirrasta sähköauton tapaan. Käytetään myös nimityksiä Plug-In, Plug-In Hybrid, PHV (Plug-In Hybrid Vehicle) ja PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle). Esimerkiksi Toyota Prius PHEV.

Mikrohybridi= Ei yleensä mielletä hybridiksi, sillä tämä on vain toinen nimitys sammutusautomatiikalle."

skt1 sanoi:
Onko nuo uudet Aurikset täyshybridejä?
On, kuten myös kaikki muutkin Toyotan hybridit.
 
Millainen on sitten vajaahybridi?

Rehellisesti sanoen pidän täyshybridi-termiä myyntijargonina ja tietämättömien ostajien jallituksena. Appiukollekin myytiin fl Prius täyshybridihuuhaalla. Ilmeisesti se ei-fl -mallinen ei sitten ollut täyshybridi, niin olihan se sitten pakko vaihtaa...

Edit: Lienee modejen parempi vaihtaa tämä yleinen hybridijorina jonnekin paremmin osuvaan topicciin, niin ei tule pilattua RAV4-ketjua.
 
MMV sanoi:
Millainen on sitten vajaahybridi?

No "mikrohybridi" tai joku kevythybridi. Samaa markkinointijargonia nekin. Virallisesti tämä Rav4 ja muut Tojon hybridit taitavat olla "jaetun tehon hybridejä", mutta ei se kuulosta komealta esitteissä.
 
Kiitos Panterolle asiallisesta koeajoraportista.
Hyvin pitkälle samat havainnot kuin itselläkin oli koeajossa. Audiosta sen verran että se on todella bassovoittoinen ja siinä joutui tiputtamaan bassot jonnekin -2 - -3 tasolle jotta äänestä tuli edes jotenkin tasapainoinen.

Niin ja rahalle tuossa tosiaan saa vastinetta todella paljon. Ei premiumia mutta käytännöllistä ja toimivaa.
 
MMV sanoi:
Mitä helkkaria tuo tarkoittaa?? Appiukkokin jatkuvasti muistuttaa että tämä Prius on täyshybridi.
Ähelsin tämän vastauksen juuri valmiiksi, joten pistetään se vielä tänne, vaikka Foxit jo määritelmän laittoikin..

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridiauto

Rautalankaversio täyshybridin määritelmästä Wikin mukaan on siis: hybridiauto on täyshybridi, kun se pystyy liikkumaan pelkällä sähkömoottorilla ilman polttomoottorin apua.

Mielestäni tämä on aika epämääräistä. Useimmat hybriautot ovat sen mukaan täyshybridejä. Myös Plugin-hybridit ovat; ne ovat vielä lisäksi sähköpistokkeella ladattaviakin.

Toyotan täyshybridit poikkeavat muista täyshybrideistä siinä, että niiden sähkömoottorit ovat kooltaan suurempia. 

Esimerkiksi RAV4 2.5 Hybridissä moottorien koot ovat:

hybridikokonaisteho       197 hv
2,5 l bensamoottori       155 hv
ajosähkömoottori           143 hv
takasähkömoottori (4veto) 68 hv

Jos polttomoottori on pysähdyksissä, akusto (1,6 kWh) pystyy syöttämään virtaa 42 hv:n teholla ajosähkömoottorille. Lisäksi polttomoottorin ollessa käynnissä, erillinen generaattori (jonka tehoa ei ole julkistettu) pystyy syöttämään lisätehoa (oman arvioni mukaan n. 40 kW) ajosähkömoottorille, jos se on tarpeen.

Jälkimmäisessä tapauksessa hybridijärjestelmään ei tuoda lisää tehoa, koska polttomoottori jo käy. Sen vuoksi Toyota ilmoittaa hybridiensä maksimitehot = max polttomoottoriteho + max akuston purkuteho.
 
MMV sanoi:
Millainen on sitten vajaahybridi?
Hyvänä esimerkkinä tästä vajaahybridistä tai kevythybridistä ovat Hondan hybriditoteutukset, esim. CR-Z oli tälläinen. Tyypillistä tässä vajakissa on se että polttomoottori käy aina kun auto on käynnissä. Puhtaasti sähköllä rullailu tälläisella ei siis onnistu. Tätä heidän järjestelmäänsä he kutsuvat kirjan lyhenteellä IMA (= Intergrated Motor Assist). IMA toimii polttomoottorin avustajana, laturina jarrutuksissa ja rullatessa, kun kytkinpoljin on painettuna pohjaan. Tätä hybridiä sai Toyotan vastaavista poiketen myös manuaalivaihteisena.

PS. Moderaattorit voisivat tosiaan siirtää nämä jorinat sopivampaan paikkaan jos sellainen jo löytyy.
 
Toki minä ymmärrän tällä hetkellä olevat hybriditekniikat kohtuullisen hyvin, mutta minusta termi täyshybridi on tietämättömien asiakkaiden harhaanjohtamista.

Kuten sanoin, appiukolla oli aiemmin vanhempi Prius ja käytännössä hänet aivopestiin hankkimaan uusi Prius tällä täyshybriditermillä, joka on puhtaasti Toyotan viljelemää bullshittiä. Nyt appiukko kertoilee, että kannatti vaihtaa kun sai nyt "täyshybridin" alleen.

Sori offari...
 
Toyota on varmaan hyvä, mutta saman tehtaan Lexukseen on ympätty enemmän luxusta.
Kun istuu NX:n kabiiniin, niin saa vastauksen. Muu seikat ulkonäön kera on makuasioita  ;).
 
MMV sanoi:
Toki minä ymmärrän tällä hetkellä olevat hybriditekniikat kohtuullisen hyvin, mutta minusta termi täyshybridi on tietämättömien asiakkaiden harhaanjohtamista.

Kuten sanoin, appiukolla oli aiemmin vanhempi Prius ja käytännössä hänet aivopestiin hankkimaan uusi Prius tällä täyshybriditermillä, joka on puhtaasti Toyotan viljelemää bullshittiä. Nyt appiukko kertoilee, että kannatti vaihtaa kun sai nyt "täyshybridin" alleen.

Prius III on kyllä selvästi kehittyneempi kuin Prius II, sitä kai tässä tarkoitetaan. Eli siinä mielessä ei kyllä ole huijattu.

Toyotan tapa tehdä hybridi on kallis, mutta luotettava. Siinä vaaditaan kaksi tehokasta sähkökonetta polttomoottorin lisäksi. Homman voi tehdä myös halvemmalla, lisäämällä yhden sähkömoottorin auttamaan polttomoottoria ja käyttäen samalla tavanomaista automaattivaihteistoa, yms.

Tämä toyotan tapa on myös polttoainetaloudellinen. Vertailu TM:ssä, missä oli Prius PHEV, Volvon V60 hybridi, Ampera ja Outlander PHEV, kertoi paljon. Vain Prius on taloudellinen, kun lataus loppuu ja mennään sähkökäytöstä hybriditilaan.
 
pantero sanoi:
Ähelsin tämän vastauksen juuri valmiiksi, joten pistetään se vielä tänne, vaikka Foxit jo määritelmän laittoikin..

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridiauto

Esimerkiksi RAV4 2.5 Hybridissä moottorien koot ovat:

hybridikokonaisteho       197 hv
2,5 l bensamoottori       155 hv
ajosähkömoottori           143 hv
takasähkömoottori (4veto) 68 hv

Jos polttomoottori on pysähdyksissä, akusto (1,6 kWh) pystyy syöttämään virtaa 42 hv:n teholla ajosähkömoottorille. Lisäksi polttomoottorin ollessa käynnissä, erillinen generaattori (jonka tehoa ei ole julkistettu) pystyy syöttämään lisätehoa (oman arvioni mukaan n. 40 kW) ajosähkömoottorille, jos se on tarpeen.

Jälkimmäisessä tapauksessa hybridijärjestelmään ei tuoda lisää tehoa, koska polttomoottori jo käy. Sen vuoksi Toyota ilmoittaa hybridiensä maksimitehot = max polttomoottoriteho + max akuston purkuteho.

Mitä hyötyä on mitoittaa ajosähkömoottori 143 hv:ksi, jos akusta (42 hv) ja generattorista (40 kW) saadaan yhteensä vain noin 100 hv:tä?
 
Kyseessä on "jaetun tehon hybridi", eli teho menee etupyörille sekä generaattorin kautta että mekaanisesti planeettapyörästön kautta. Takasähkömoottoria ruokkii tietysti vain joko generaattori ja/tai akku.
 
Iero sanoi:
Mitä hyötyä on mitoittaa ajosähkömoottori 143 hv:ksi, jos akusta (42 hv) ja generattorista (40 kW) saadaan yhteensä vain noin 100 hv:tä?
Hyvä havainto, arvioin generaattorin (MG2) tehon alakanttiin. Tein tällaisen taulukon, jossa nuo tehot (kW) ovat nyt synkroonissa:

          NX300h/RAV4 hyb   RX 450h

hybriditeho           145   230

akuston syöttöteho     31     37

polttomoottorin teho 114 193

-----------------------------------------------------------------------

ajosähkömoottori (MG1) 105 123

generaattori (MG2)     74   86

-----------------------------------------------------------------------

takasähkömoottori (4veto) 50 50


Toyota ilmoittaa maksimi hybriditehon = polttomoottorin teho + akuston syöttöteho

Akustot ovat NiMH-tyyppisiä, joiden syöttöteho on Litiumakkuihin verrattuna niitä pienempi. Tuo ilmoitettu syöttöteho on hyvin linjassa akkujen kapasiteetin (NX/RAV4 1,6 kWh, RX 1,9 kWh) kanssa.     

Ongelma generaattorin (MG2) tehossa on se, ettei T/L sitä virallisesti ilmoita. Mutta kuten kysyt, onhan sen tehon oltava riittävän suuri, jotta se akuston kanssa pystyy syöttämään ajosähkömoottoria. Eli sen teho on noin 70 % ajosähkömoottorista. Tuo suhde näkyy hyvin esimerkiksi tuosta RX 450h:n leikkauskuvasta, jossa MG2:n roottori on tuo pienempi. Lisäksi on huomioitava, että Toyota/Lexuksen hybridissä MG1 ja MG2 pyörivät yleensä eri nopeuksilla, kuten tuolla AS:n ketjussa on kerrottu:

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=1852.0

                                       
 

Liitteet

  • RX450h Hybriddrive.jpg
    RX450h Hybriddrive.jpg
    36,1 KB · Katsottu: 139
Hups, osin muistista kun kirjoittelee noita tietoja, niin menivätpä MG:t väärinpäin. Generaattoria merkitään MG1:ksi ja ajosähkömoottoria MG2:ksi. Tässä uudestaan tuo taulukko korjattuna; siihen on lisätty myös III Priusin (2010) arvot, jotka löytyvät täältä:

http://info.ornl.gov/sites/publications/files/Pub26762.pdf

Raportissa ORNL-laboratorio on purkanut Priusin Hybrid Synergy Driven atomeiksi ja mittaillut siitä kaiken mahdollisen. Tilaajina ovat olleet USAn Energiaministeriö DOE ja USCAR (jäseninä GM, Ford ja Chrysler…). :rolleyes:


      NX300h/RAV4 hyb RX 450h Prius III

hybriditeho           145 230 100

akuston syöttöteho   31   37     27

polttomoottorin teho 114 193   73

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

ajosähkömoottori (MG2) 105 123 60

generaattori (MG1)       74 86     42

----------------------------------------------------------------------------------------------------

takasähkömoottori (4veto) 50 50 -