P
pantero
Vieras
Koeajo 4veto RAV4 Hybridillä järjestyi mukavasti Espoon AS-miittipäivän iltana. Auto oli ihan uusi ja sisäänajossa. Sillä tulikin ajeltua noin 100 km normaalia kruisailuvauhtia. Luonnollisesti joitakin ominaisuuksia tuli hiukan verrattua myös omaan NX 300h:n. Autoissahan on sama 2,5 l hybridikoneisto.
Koeajoautossa oli metalliväri (Pearl White) ja Activ-varustelu, Active Plus-paketti ja Toyotan turvapaketti. AWD-malleista myydään jo 2017 mallistoa, jossa on varustemuutoksia koeajoautoon verrattuna. Kun ylläolevaan varusteluun lisätään moottorilämmitin, vetokoukku, roiskeläpät ja toimituskulut, muodostuu paketin hinnaksi jo hiukan yli 50 k€. Sillä saakin jo pitkän listan varusteita, mm
- mediakeskus(kosketusnäyttö) navilla, peruutuskamera, BiLED-ajovalot, automaattiset kaukovalot, lämmitettävä tuulilasi ja pesusuuttimet sekä lämmitettävä ohjauspyörä
- Adaptiivinen vakionopeussäädin, kaistavahti, liikennemerkin tunnistus, Precollision Plus jalankulkijatunnistuksella, parkkitutkat edessä ja takana
- sähköinen takaluukku, tilapäisvarapyörä
Ajoasento oli autoon istuttaessa heti hyvä, eikä penkin- ja ratinsäätöjä tarvittu. Ohjaus on japsityylisesti kevyehkö, kuitenkin täsmällinen. Keskialue tuntui napakammalta kuin NX:ssä (jossa tosin kitkarenkaat alla). RAVissa oli Michelin Latitude Tour HP 225/65R17 (102H ja vielä M+S merkintäkin). Melutaso on hiljainen, ei tosin yllä NX:n tasolle. Palautuspäivänä oli hiukan tuulista ja tuulen humina kantautui ajoittain vaimeasti kabiiniin. Tuntui myös, että tuulenpuuskat hiukan tarttuivat koriin.
Maantietuntuma oli ok, kun kehällä noin 100 km/h nopeudessa autovirran mukana liikuttiin. Navissa näkyivät muuten kolmosen liikennekamerat. Navi ilmoitti niistä totuttua aikaisemmin. Hybridin voimavarat riittävät hyvin myös hiukan reippaampaan liikkumiseen (jota ei nyt siis testattu) NX:n kokemusten perusteella. Paperilla RAV4 selvittää 0-100 km/h noin sekunnin nopeammin kuin NX. Johtunee pienemmästä kokonaispainosta.
Keskikonsolissa ei ole (säästösyistä?) käsijarrukahvan ja vaihdevalitsimen lisäksi muita toimintoja. Vaihdekeppi on ohuempi kuin NX:ssä. Ajomoodin valintanäppäimet sijaitsevat hankalasti ilmastointipanelin alapuolella. Niitä on ajonaikana hankala käyttää. Onneksi 300h hybridin Eco-moodissakin saa kaikki tehot käyttöön, kun polkaisee kaasupolkimen pohjaan.
Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 100 km koeajossa oli 6,1 l/100 km. Vertailun vuoksi NX vei menomatkalla Kaivokselaan juuri saman verran. Kun palautuspäivän aamu oli hiukan kylmempi ja sen osuus tuosta keskikulutuksesta oli NX:ää suurempi, voisi karkeasti arvioida, että kulutuksessa ollaan hyvin samalla tasolla ja Ravilla pääsee vieläpä hiukan pienemmällä.
Kaiken kaikkiaan hyväntuntuinen peli, joka sisustukseltaan on asiallinen, ei premiumia, mutta kaikkialla on riittävän siistiä ja koteloitua. Hankintaan käytetylle rahalle saa mielestäni hyvin vastinetta; mm. nykyaikaisen, sähköisen 4veto hybridin, jossa on paljon varusteita sekä ajomukavuutta ja -turvallisuutta parantavia ominaisuuksia.
===================
Entäpä RAVi vs. NX 300h 4vetohybridinä?
Nämä veljekset eivät ehkä normaalisti ole hankintavertailussa vierekkäin, mutta noin 10k€:n hintaeroa (Active vs. NX Comfort Business) on mukava muuten hiukan spekuloida. Jos katsoo pelkkää hintaa, vaaka kallistuu RAVin puolelle. Jos hakee premiumia ja arvostaa enemmän yksilöllisyyttä, vaaka kallistuu NX:n puolelle. Joku voi olla tästä täysin eri mieltä, mutta itse arvioin eroja NX:n eduksi seuraavasti:
-NX:ssä on selvästi ylellisempi tuntu. Tahara keinonahat, erikoishuomiovalot ulkona ja sisällä, upeasti päällystetty kojelauta sekä koristelistat luovat premiumtunnelmaa. Auto tekee yksilöllisemmän vaikutelman kuin RAV4 Active.
-Melutaso on NX:ssä miellyttävämpi
-Mittaristossa NX:ssä saa pysyvästi muutettua kierroslukumittarin ‘eco’-mittarin tilalle. Ravissa kierroslukunäyttöä ei saa sport-asentoonkaan (joku raja on mielestäni tuossa ekoilussakin…).
-Audio on NX:ssä monta luokkaa parempi. Activessa ääni on hiukan tunkkainen ja tuntuu kuuluvan vain ohjauspyörän takaa.
- NX:n keskikonsoli on toiminnoiltaan parempi ja ajon kannalta kaikki tarpeelliset toiminnot sijaitsevat keskikonsolissa, kuten ajotilojen valinta, sähköinen pysäköintijarru, medianäyttöjen valinta ja ohjaus (voi tehdä ajonkin aikana). Jämäkästä vaihdetangosta pidän myös itse enemmän.
Koeajoautossa oli metalliväri (Pearl White) ja Activ-varustelu, Active Plus-paketti ja Toyotan turvapaketti. AWD-malleista myydään jo 2017 mallistoa, jossa on varustemuutoksia koeajoautoon verrattuna. Kun ylläolevaan varusteluun lisätään moottorilämmitin, vetokoukku, roiskeläpät ja toimituskulut, muodostuu paketin hinnaksi jo hiukan yli 50 k€. Sillä saakin jo pitkän listan varusteita, mm
- mediakeskus(kosketusnäyttö) navilla, peruutuskamera, BiLED-ajovalot, automaattiset kaukovalot, lämmitettävä tuulilasi ja pesusuuttimet sekä lämmitettävä ohjauspyörä
- Adaptiivinen vakionopeussäädin, kaistavahti, liikennemerkin tunnistus, Precollision Plus jalankulkijatunnistuksella, parkkitutkat edessä ja takana
- sähköinen takaluukku, tilapäisvarapyörä
Ajoasento oli autoon istuttaessa heti hyvä, eikä penkin- ja ratinsäätöjä tarvittu. Ohjaus on japsityylisesti kevyehkö, kuitenkin täsmällinen. Keskialue tuntui napakammalta kuin NX:ssä (jossa tosin kitkarenkaat alla). RAVissa oli Michelin Latitude Tour HP 225/65R17 (102H ja vielä M+S merkintäkin). Melutaso on hiljainen, ei tosin yllä NX:n tasolle. Palautuspäivänä oli hiukan tuulista ja tuulen humina kantautui ajoittain vaimeasti kabiiniin. Tuntui myös, että tuulenpuuskat hiukan tarttuivat koriin.
Maantietuntuma oli ok, kun kehällä noin 100 km/h nopeudessa autovirran mukana liikuttiin. Navissa näkyivät muuten kolmosen liikennekamerat. Navi ilmoitti niistä totuttua aikaisemmin. Hybridin voimavarat riittävät hyvin myös hiukan reippaampaan liikkumiseen (jota ei nyt siis testattu) NX:n kokemusten perusteella. Paperilla RAV4 selvittää 0-100 km/h noin sekunnin nopeammin kuin NX. Johtunee pienemmästä kokonaispainosta.
Keskikonsolissa ei ole (säästösyistä?) käsijarrukahvan ja vaihdevalitsimen lisäksi muita toimintoja. Vaihdekeppi on ohuempi kuin NX:ssä. Ajomoodin valintanäppäimet sijaitsevat hankalasti ilmastointipanelin alapuolella. Niitä on ajonaikana hankala käyttää. Onneksi 300h hybridin Eco-moodissakin saa kaikki tehot käyttöön, kun polkaisee kaasupolkimen pohjaan.
Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 100 km koeajossa oli 6,1 l/100 km. Vertailun vuoksi NX vei menomatkalla Kaivokselaan juuri saman verran. Kun palautuspäivän aamu oli hiukan kylmempi ja sen osuus tuosta keskikulutuksesta oli NX:ää suurempi, voisi karkeasti arvioida, että kulutuksessa ollaan hyvin samalla tasolla ja Ravilla pääsee vieläpä hiukan pienemmällä.
Kaiken kaikkiaan hyväntuntuinen peli, joka sisustukseltaan on asiallinen, ei premiumia, mutta kaikkialla on riittävän siistiä ja koteloitua. Hankintaan käytetylle rahalle saa mielestäni hyvin vastinetta; mm. nykyaikaisen, sähköisen 4veto hybridin, jossa on paljon varusteita sekä ajomukavuutta ja -turvallisuutta parantavia ominaisuuksia.
===================
Entäpä RAVi vs. NX 300h 4vetohybridinä?
Nämä veljekset eivät ehkä normaalisti ole hankintavertailussa vierekkäin, mutta noin 10k€:n hintaeroa (Active vs. NX Comfort Business) on mukava muuten hiukan spekuloida. Jos katsoo pelkkää hintaa, vaaka kallistuu RAVin puolelle. Jos hakee premiumia ja arvostaa enemmän yksilöllisyyttä, vaaka kallistuu NX:n puolelle. Joku voi olla tästä täysin eri mieltä, mutta itse arvioin eroja NX:n eduksi seuraavasti:
-NX:ssä on selvästi ylellisempi tuntu. Tahara keinonahat, erikoishuomiovalot ulkona ja sisällä, upeasti päällystetty kojelauta sekä koristelistat luovat premiumtunnelmaa. Auto tekee yksilöllisemmän vaikutelman kuin RAV4 Active.
-Melutaso on NX:ssä miellyttävämpi
-Mittaristossa NX:ssä saa pysyvästi muutettua kierroslukumittarin ‘eco’-mittarin tilalle. Ravissa kierroslukunäyttöä ei saa sport-asentoonkaan (joku raja on mielestäni tuossa ekoilussakin…).
-Audio on NX:ssä monta luokkaa parempi. Activessa ääni on hiukan tunkkainen ja tuntuu kuuluvan vain ohjauspyörän takaa.
- NX:n keskikonsoli on toiminnoiltaan parempi ja ajon kannalta kaikki tarpeelliset toiminnot sijaitsevat keskikonsolissa, kuten ajotilojen valinta, sähköinen pysäköintijarru, medianäyttöjen valinta ja ohjaus (voi tehdä ajonkin aikana). Jämäkästä vaihdetangosta pidän myös itse enemmän.