https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Prius

Käytetty Prius koeajettu, oli PHEV-malli, mutta ei oltu ladattu. Mukavuudessa, kun iisisti ajaa, voimalinja on todella hyvä. Taajamassa kun pyörii, niin ei noita täyskaasun huudatustilanteita oikein tullut eteen. Tykkään voimalinjasta, pesee manuaali VAG 1.6TDI:n mennen tullen. Äänimaailma on erilainen kuin Leonissa. Maantienopeudella iPhone näyttää dB-ohjelmalla 1-2dB alempia arvoja kuin Leon, korvakuulolta voisi arvata toisinkin päin.

Latausta ehdin tunnin koeajolla tehdä vain 10min, joten EV-ajon kokemus jäi liian vajaaksi. Tuolla latauksella EV-range meni melkein kokonaan yhteen ylämäkeen. Näyttöjen perusteella kulutusluvut olivat alhaisia. Minuutin jaksoissa olevista tolpista vain yksi oli korkea 10l/100km ja muut 0-5l/100km. En keksinyt mistä olisin koeajon keskikulutuksen nähnyt.

Ergonomia ei ole Leonin tasolla, mutta menettelee. Ratin säätövaraa saisi olla enemmän, mutta hieman erilaiseen ajoasentoon ainakin koeajon ajan tottui hyvin. Keskellä oleva näyttö ei haittaa niin paljoa kuin oletin. Ja HUD näyttö parantaa tilannetta lisää. Sisustassa jossain takana rämisi, kun oli karkeaa asfalttia. Jopa enemmän kuin oman Leonin ovet. Yllätys sinänsä, molemmat autot saman verran ajettuja.

Ajettavuuteen en kiinnittänyt huomiota, mikä on oikein hyvä merkki. Maantienopeudessa kulki hyvin suoraan ja leppoisasti.

Saatu tarjous välirahasta oli senverran kehno, ettei kauppaa tarvinnut jäädä tekemään. Parempi tarjous, niin ehkä....
 
Joo samaan rahaan todellakin saa Audi A3 e-tronin, joka on paljon paremman näköinen ulkoa ja sisältä ja kulkupuoli jotain muuta kuin priuksessa. Toisaalta samalla saa erittäin nykivän voimalinjan ja ko.konsernin osaamisen tuntien todella vakavia ongelmia muutaman vuoden sisään.

Kumpiko sitten on ensimmäiselle omistajalle tärkeämpää? Varmaankin tuo alku?
 
Uusi prius on sitten esitelty. Katsoin livenä tänään klo 7 aamulla tilaisuuden Las Vegasista. En ole koskaan nähnyt yhtä huonoa tilaisuutta. Ajan tuhlausta. Mitään, ei siis yhtään mitään, tietoa autosta annettu. Ei edes sisäkuvaa autosta. Ulkonäön näki , ei mitään muuta.

Ihan ihme touhua. Tulin vihaiseksi, ehkei tälläisen firman tuotteita edes kannata ostaa.
 
Katsoin tuon itsekin. Tommosia nuo 'julkistukset' aina ovat. Tylsääkin tylsempiä ja Las Vegasissa vielä tylsempiä, kuin muualla. Nytkin savut, laserit, Sibeliuksen Finlandia sekä pamaukset puuttuivat. ;) Tämä olikin tavallista vaatimattomampi kun japsit eivät todennäköisesti perusta näistä paljoakaan.

Tämä on kuitenkin virallinen uuden mallin julkistuspäivä. Jatkossa odotellaan, mikä taho saa auton ensimmäisenä  koeajettavaksi.

Toyotan sivuilla on virallinen lehdistötiedote. Siinä on kaikki fakta mitä uudesta Priuksesta tällä hetkellä tiedetään; päämitat ja muutama kuva. Olihan siellä sisäkuvakin.

http://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/9273390
 

Liitteet

  • Prius 2016.jpg
    Prius 2016.jpg
    108,1 KB · Katsottu: 278
Hieno sisus. On palattu lähemmäs onnistuneen persoonallista mutta selkeää 2 geniä. Kolmonen oli sinänsä ok mutta liian tavallinen ja samalla kuitenkin sekava.
 
pantero sanoi:
Toyotan sivuilla on virallinen lehdistötiedote. Siinä on kaikki fakta mitä uudesta Priuksesta tällä hetkellä tiedetään; päämitat ja muutama kuva. Olihan siellä sisäkuvakin.

http://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/9273390

Minulla on auris hybridi farkusta kohtalainen tarjous ja auriksen plus-paketti tarjous päättyy tänään. Romutusrahakokeilu todennäköisesti päättyy vuoden loppuun. Halusin katsoa, onko uusi prius odottamisen väärti vai kokeilisiko aurista. Nyt ei voi päättää, koska ei tiedä tuosta priuksesta oikein mitään. Nimenomaan hybriditekniikan kehitys kiinnostaa, onko tuo melkein sama kuin ennen vai oleellisesti parempi. En ota riskiä siitä, että kohta auriksen tilaus harmittaisi, jos uuden priuksen tekniiikka osoittautuu paljon entistä paremmaksi. Jää siis auris kauppaan. Inhoan tälläista tipoittain markkinointia. Kerrotaan yksi pieni yksityiskohta kerrallaan tuotteesta, jotta "pidetään mielenkiintoa yllä". Jos prius ei ole oleellisesti kehittyneempi kuin ennen, niin sitten se taas saa varmasti jäädä. Nykytilannehan on sellainen, ettei minusta ole mitään perustetta maksaa priuksesta yli 6000€ enemmän kuin auris ts:stä.

Keskeisin kiinnostuksen kohde on sähkökäytön osuus. Nykyinen prius ja auris pystyvät pelkällä akkuvirralla käyttämään sähkökoneen 60kW tehosta vain pienen murto-osan, koska akun virrananto rajoittaa. Jos uutuudessa on esim 2x akkukapasiteetti ja akun 2x virranantokyky, niin pitäisi tulla oleellinen parannus suorituskykyyn ja samalla kulutus ei ainakaan kasva.
 
^ Tuosta kaikesta olen täysin samaa mieltä.

Toisaalta Auriksesta tuskin loppuu tänään maailmanhistorian viimeinen kampanja. Viimeistään kuukauden päästä on taas uutta kamppista päällä, kun halutaan loppuvuodeksi hiljentyvä autokauppa pitää vauhdissa.

Sitäpaitsi autoverokin putoaa hybrideiltä 1.1.2016, ja vaikka Toyota kertoo jo nyt siirtäneensä sen hintoihinsa niin sopii epäillä.
 
Muistelen, että Priuksen akusta irtoaa noin 25 kW maksimissaan. Kun Priusin nykyakusto on 1,3 kWh suuruinen ja sen työalue noin puolet siitä, ei se tietenkään pelkästään sähköajoon kovin pitkälle riitä. Mutta nämä komponentit ovat tärkeä osa hybridikoneistoa, kuten tuolla AS:n hybriditekniikka-sivulla on esitetty niiden toimintaa pohdittaessa.

Oma NX kulkee tasaisella 80 km/h nopeudella vielä pelkällä sähkömoottorilla, suuremmissa nopeudessa polttomoottori tulee apuun. Maantiellä olen huomannut, että aina välillä sähkömoottori(t) boostaavat polttomoottorin tueksi nopeudesta riippumatta. Tämän vaikuttaa edullisesti kulutukseen.

==================

Tämä menee täysin spekulaatioksi, mutta voisi kuvitella, ettei nykypäivänä julkisteta uutta automallia, jos sen kulutus ei olisi pienempi kuin edeltäjänsä. Uusi RX450h kuluttaa huomattavasti vähemmän, kuin edeltäjänsä (122 vs. 145 g/km CO2:ta).

Polttoaineen säästö saavutetaan ilmanvastusta optimoimalla, polttomoottorin suoritus- ja kulutusarvoja parantamalla ja hybridikoneiston sähköisiä komponentteja kehittämällä. Priuksen uusista mitoista selviää, että tuulipinta on hiukan pienentynyt, kun autoa on madallettu. Tässä on ilmeisesti haettu juuri optimaalista ilmanvastusarvoa.
 
tmr97 sanoi:
Keskeisin kiinnostuksen kohde on sähkökäytön osuus. Nykyinen prius ja auris pystyvät pelkällä akkuvirralla käyttämään sähkökoneen 60kW tehosta vain pienen murto-osan, koska akun virrananto rajoittaa. Jos uutuudessa on esim 2x akkukapasiteetti ja akun 2x virranantokyky, niin pitäisi tulla oleellinen parannus suorituskykyyn ja samalla kulutus ei ainakaan kasva.

Joidenkin vuotojen mukaan kokonaisteho taisi olla kasvamassa n. 10 kW, ei siis mitään dramaattista. Ei-ladattavassa hybridissä lisäakkukapasiteetista ei ole välttämättä mitään hyötyä, ehkä jopa haittaa lisäpainon takia. Kulutus vaan nousee, jos sitä pyrkii tahallaan ajamaan tyhjäksi ja polttomoottori joutuu lataushommiin.
 
nackerton sanoi:
Joidenkin vuotojen mukaan kokonaisteho taisi olla kasvamassa n. 10 kW, ei siis mitään dramaattista. Ei-ladattavassa hybridissä lisäakkukapasiteetista ei ole välttämättä mitään hyötyä, ehkä jopa haittaa lisäpainon takia. Kulutus vaan nousee, jos sitä pyrkii tahallaan ajamaan tyhjäksi ja polttomoottori joutuu lataushommiin.

Nykymallin prius phev kuluttaa pikkuisen vähemmän kuin tavallinen ilman latausta. En odota, että akku kasvaisi edes lähelle nykyistä phev-mallia, mutta saisi se kasvaa.
 
pantero sanoi:
Tämä menee täysin spekulaatioksi, mutta voisi kuvitella, ettei nykypäivänä julkisteta uutta automallia, jos sen kulutus ei olisi pienempi kuin edeltäjänsä. Uusi RX450h kuluttaa huomattavasti vähemmän, kuin edeltäjänsä (122 vs. 145 g/km CO2:ta).

Tässä jää vähän ihmettelemään, ettei RX:ään taida tulla latausta. Pienelläkin ladattavalla akulla (esim 7-8kWh) saisi päästöluvun reilusti alle 100:aan. Jos 25km pääsee akulla, niin 300 ajopäivällä sähköllä menee 7500km. Jos vuotuinen ajomäärä on esim 25000km, niin kulutuksesta putoaa ihan oikeasti 30% pois.
 
^Eipä taida RX450h:hon tulla latausta. PHEV-akusto nostaisi auton painoa parisataa kg. Ennakkoesite ei kerro uuden RX450h:n painoa, mutta siitä saa sen kuvan, että RX olisi ollut laihdutuskuurilla ja painaisi itseasiassa vähemmän kuin nykymalli. Siinä on nyt mm. konepeitto ja takaluukku alumiinista painon säästämiseksi.

Onkin mielenkiintoista nähdä, millä kaikilla konsteilla tuo CO2-päästö on saatu noinkin paljon pienemmäksi.
 
Täällä on Lexus IS300H:lla päästelty menemään kohta 13tkm. Aikasemmin oli Audeja alla, nyt ei ole DSG,TSI jne maailmaan paluuta, ei edes vaikka niiden apuna olisi vesivoimalla toimiva sähkömoottori..
 
Katteja sanoi:
Täällä on Lexus IS300H:lla päästelty menemään kohta 13tkm. Aikasemmin oli Audeja alla, nyt ei ole DSG,TSI jne maailmaan paluuta, ei edes vaikka niiden apuna olisi vesivoimalla toimiva sähkömoottori..
Olepas varovainen sanoissasi! Ensinnäkin täällä meidän japsikuskien täytyy ymmärtää paikkansa. Ja toiseksi, yleensä jos sanoo jostain 'ettei enää ikinä' niin... ;)
Ja tämä kaikella huumorilla!!!!
 
Penguin sanoi:
Onko Toyotan "higher model" nimeltään Lexus ja se neliveto on sitten siellä?

Varmasti sielläkin, mutta eikö uusi näillä hetkillä myyntiin tuleva Rav4 hybridi ole jo tuollainen? Siis taka-akselilla vain sähkömoottori.
 
tmr97 sanoi:
Tuon mukaan kokonaisteho laskisi 100kW:stä 90kW:iin, kun huhuissa on ollut tehon lisääntyminen noin 10%:lla. Bensakoneesta ei niin väliä, mutta että sähkökoneenkin teho laskisi vie mielenkiinnon ko autosta.

No ei kai tuota kukaan hanki sen sporttisen ajettavuuden takia... ;D
 
Hawtin sanoi:
No ei kai tuota kukaan hanki sen sporttisen ajettavuuden takia... ;D

Toyota mainostaa uutuutta nimeomaan paremmasta ajettavuudesta. Prius kaipaisi hieman parempaa suorituskykyä, tai ainakin mallia, jossa olisi parempi suorituskyky. Neliveto-vaihtoehto lienee tulossa, eli toivoa on.
 
tmr97 sanoi:
Toyota mainostaa uutuutta nimeomaan paremmasta ajettavuudesta. Prius kaipaisi hieman parempaa suorituskykyä, tai ainakin mallia, jossa olisi parempi suorituskyky. Neliveto-vaihtoehto lienee tulossa, eli toivoa on.

Saatan toki olla väärässä, mutta en kyllä mitenkään näe silmissäni priuksen "sporttiversiota". Tojolla on ylipäätään sporttisiksi katsottavat mallit tai versiot ainakin Euroopassa aika ohkasessa eikä prius varmasti ole ihan ensimmäisten joukossa sporttituunattavia malleja. Japanissahan monesta mallista on nelivetoversiot, mutta hiukan epäilyttää toisivatko priuksesta tänne moista. Tarkoitan että keskiverto prius-ostaja ei välttämättä osaa arvostaa sitä...