https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Prius

Mikä mahtaa olla Priuksen(ZVW30) huoltoväli?

Missä hinnoissa näiden huollot mahtaa pyöriä? (merkkiputkassa? Voiko huollattaa turvallisesti nyrkkipajalla? onko järkeä?)
 
Skula sanoi:
Mikä mahtaa olla Priuksen(ZVW30) huoltoväli?

Missä hinnoissa näiden huollot mahtaa pyöriä? (merkkiputkassa? Voiko huollattaa turvallisesti nyrkkipajalla? onko järkeä?)
Öljynvaihto 15tkm, huollot 30tkm. Hinnat eivät ole pahoja, normikorolla hintaisia. Olisikohan pikkuhuolto jotain ~parisataa ja isommat ~kolme-neljäsataa paitsi tulppien vaihto, joka taisi maksaa pari sataa normihuollon päälle (taisi olla 90tkm huolto). Kai sitä nyrkkipajaakin voi käyttää, jos haluaa... Eihän tuolle huolloissa tehdä kuin öljyn ja suodattimien vaihtoa pääasiassa. Ainoastaan jarrujen herkistelyt pitää muistaa säännöllisesti, koska niitä käytetään autossa niin vähän...
 
Skula sanoi:
Missä hinnoissa näiden huollot mahtaa pyöriä? (merkkiputkassa? Voiko huollattaa turvallisesti nyrkkipajalla? onko järkeä?)

Huollatin vanhempaa Priusta Vianorin nyrkkipajalla. Ei siihen mitään estettä ole, koska hybridijärjestelmähän on täysin huoltovapaa. Nelisylinterisen vaparin öljyt ja suodattimet osataan vaihtaa missä tahansa.

Uudempaa eli ZVW30:stä huollatin Tammerautossa, koska kiesissä oli vielä takuu voimassa. Huoltohinnat ehkä hieman halvemmat kuin perinteisissä autoissa, koska tuossahan ei ole esimerkiksi yhtään minkäänlaisia käyttöhihnoja moottorissa.
 
Skula: jos käytettyä olet katsomassa kaksi pikku juttua kannattaa tarkistaa eli kattoluukullisissa ne lasien reunan kuminauhat (vaihto maksaa pari tonnia) ja sitten renkaan korjaustäyttö setti vanhenee neljän-viiden vuoden iässä ja maksaa pari sataa. Ajoakulla on pitkä takuu, mutta huoltokirjan pitää olla merkkarilta.
 
jf sanoi:
sitten renkaan korjaustäyttö setti vanhenee neljän-viiden vuoden iässä ja maksaa pari sataa.

Kai sinne jokin yleismallinenkin purkki kelpaa? Saa jokaiselta huoltikselta, jos rengasrikkoon nyt erityisesti kannattaa edes varautua. Kompura kai sentään toimii ilman parasta ennen päiväystä?

Myönnän, etten ole omissa autoissani uhrannut ajatustakaan tuollaiseen. Ekasta Priuksesta puhkesi gummi jossakin Riihimäen paikkeilla. Vaimo soitti Autoliittoon, josta lähettivät hinurin hakemaan. En tiedä, olisiko saanut paikattua.

jf sanoi:
Ajoakulla on pitkä takuu, mutta huoltokirjan pitää olla merkkarilta.

8 vuotta tai 350 tkm on fantastisen pitkäaika sitoa asiakas merkkihuollon asiakkaaksi. Useimmilla muilla merkeillä ei onnistu.

Tuolla takuullahan ei ilmeisestikään ole todellista tarvetta, mutta tuo se asiakkaat huoltoon ja lippalakkimiehetkin uskaltavat ostaa hybridin. Win-win!
 
Urlaub sanoi:
Kai sinne jokin yleismallinenkin purkki kelpaa? Saa jokaiselta huoltikselta, jos rengasrikkoon nyt erityisesti kannattaa edes varautua. Kompura kai sentään toimii ilman parasta ennen päiväystä?
Se panos kun on siinä kompurassa kiinni. Muissa malleissa on se normaali ratkaisu, priuksessa siinäkin on pitänyt olla erilainen...
 
jf sanoi:
Se panos kun on siinä kompurassa kiinni. Muissa malleissa on se normaali ratkaisu, priuksessa siinäkin on pitänyt olla erilainen...

Ok, enpä ole tuollaista pirunnyrkkiä nähnytkään. En vaikka moisen auton olenkin omistanut..  :-X
 
jf sanoi:
Skula: jos käytettyä olet katsomassa kaksi pikku juttua kannattaa tarkistaa eli kattoluukullisissa ne lasien reunan kuminauhat (vaihto maksaa pari tonnia) ja sitten renkaan korjaustäyttö setti vanhenee neljän-viiden vuoden iässä ja maksaa pari sataa. Ajoakulla on pitkä takuu, mutta huoltokirjan pitää olla merkkarilta.

Ihan tässä katellu avaralla katseella jo pidemmän aikaa näitä Priuksia.. Ihan vain kun järki vissiin nostanu otsatukkaa ylöspäin..

Kiitos vinkeistä..
 
Koeajettu uusi plus malli.

Hieman tuntui keskeneräiseltä vielä autoksi, varsinkin elektroniikan osalta.
B eli moottorijarru, ei palauta vaihdetta automaattisesti kytkennän jälkeen vaan kepulaa pitää käyttää D:llä....melko vaivalloista häröilyä. Cruise ei toimi sähkömoottorilla 40kmh nopeuksissa, häh ?. Rengasääntä on kyllä ihan liikaa, kyllä tuntui Uppi hiljaiselta tämän jälkeen. Koeajon kulutus 4,4 ei aiheuttanut OOOOH huutoa...odotukset oli paljon pienemmät...lukemat. 60kmh nopeudessa cruisella ajettaessa vähänväliä nykimistä kun polttomoottori starttailee ja sammuu, ei hyvääpäivää. Akkuja en saanut ladattua täyteen millään ajolla, 8 palkista 6 sain ja pelkällä sähköllä ei yli kilometriä päässyt kun jo polttomoottori kävi, ei hyvä.

Hyvää:
Penkit, ratti, ohjaamon yleisilme. 7 istuinpaikkaa, varauksin.
Parkkipaikka"cruisailu" äänetöntä sekä nopeuteen 30-40kmh äänetön kiihdytys.

Ei jatkoon.
 
dingdongpingpong sanoi:
Koeajettu uusi plus malli.

Hieman tuntui keskeneräiseltä vielä autoksi, varsinkin elektroniikan osalta.
B eli moottorijarru, ei palauta vaihdetta automaattisesti kytkennän jälkeen vaan kepulaa pitää käyttää D:llä....melko vaivalloista häröilyä.

Miksikös b asennolla huristelit? Sitä ei ole tarkoitettu edes normaaliin käyttöön vaan se on ihan puhtaasti vuoristoiselle seudulle. Meidän lakeuksilla tuosta ei koskaan ole mitään hyötyä. Normaaliajossa se vaan kuluttaa enemmän akkua.

Ja akut eivät koskaan varaudu ihan täyteen, liittyy jotenkin tuohon akun kestoiän pidentämiseen.

Hybridiauto on siitä mielenkiintoinen että ajotavan muutoksen lisäksi se tarttee muutoksen korvien välissä. Jos autolla ajelee kuin millä tahansa normiautolla niin ei varmasti pääse noihin alhaisiin kulutuksiin ja koko hybridin idea vähän hukkuu.
Tuota ajotapaa ei ihan yhdellä tai kahdella koeajolla opi.

Mutta joo, Prius+ on kyllä todella kallis siihen nähden mitä sillä saa. Toyota on tekniikan hinnoitellut tuossa aikamoisella preemiolla.
 
En huristellut vaan myyjän ohjeistuksesta käytin rampeista poistuessa jne. mukava systeemi moottorijarru on mutta tuossa tapauksessa ei. Senhän kuuluisi palautua minusta automaattisesti D:lle jos oletuksena valittu D.

Koeajolenkki oli ~100km maantietä cruisella noin 70km ja loput kaupunkiajoa, molemmat hissunkissun vaapula vissun tyyliin.

Pitää vielä pistokemalli käydä kokeilemassa, kuulosti järkevämmältä...kuulemma 20km pitäisi päästä 80kmh nopeutta pelkällä sähköllä.
 
dingdongpingpong sanoi:
En huristellut vaan myyjän ohjeistuksesta käytin rampeista poistuessa jne. mukava systeemi moottorijarru on mutta tuossa tapauksessa ei. Senhän kuuluisi palautua minusta automaattisesti D:lle jos oletuksena valittu D.

Itse olisin monet kerrat kaivannut rattiin B-nappia. Sillä olisi hyvä tappaa vauhti hidastuskaistoilla, kun vaihdekeppiä ei tule siirreltyä.

Kannattaa tosin huomata, ettei B-toiminto pelkästään generoi liike-energiaa sähköksi, koska B:llä moottorijarrutus toimii samalla tavoin kuin manuaalivaihteisellakin eli moottoria pyöritetään ilman polttoaineensyöttöä.
 
Mitenkäs muuten sen HUDin saa päälle, merkkivalo (vihreä) siinä kytkimessä paloi muttei eturuudussa mitään näkynyt. Tuossa se olisi jopa hyödyllinen kun cruisen toiminta ei ole ihan perinteinen (vaiko lie käytin väärin) ja nopeuden pudotukset oli melko työläitä seurailla digimittarista ikävästi oikealle viistosta. Lisäksi nopeusmittauksessa tuntui olevan viivettä jonkin verran.
 
dingdongpingpong sanoi:
En huristellut vaan myyjän ohjeistuksesta käytin rampeista poistuessa jne. mukava systeemi moottorijarru on mutta tuossa tapauksessa ei. Senhän kuuluisi palautua minusta automaattisesti D:lle jos oletuksena valittu D.

Koeajolenkki oli ~100km maantietä cruisella noin 70km ja loput kaupunkiajoa, molemmat hissunkissun vaapula vissun tyyliin.

Pitää vielä pistokemalli käydä kokeilemassa, kuulosti järkevämmältä...kuulemma 20km pitäisi päästä 80kmh nopeutta pelkällä sähköllä.

Tuo b moodi on kyllä toteutuksensa vuoksi vähän turha. Eiköhän tuo normaali D tila ole 98% tapauksista toimivin tila. En minä ainakaan jaksaisi tuota keppiä vemputtaa ehkä promillen hyödyn takia.

Ja uskon että olet hipsutellut menemään. Sanonpa vain kokemuksesta kun kohta pari vuotta hybridillä ajaneena, että ajotavan muutos mikä vaaditaan on merkittävä. Minulla meni pari kuukautta että aloin päästä sinuiksi tuon systeemin kanssa.

Joten jos koeajolenkillä ei saa parasta mahdollista polttoainetaloutta, ei taloudellisuutta tai sen puutetta, kannata heti tyrmätä. Toki jotain osviittaa saa.

Muutenkin hybridin ominta aluetta on kaupunkiajo missä se pääsee parhaiten käyttämään sähkö&polttomoottori-yhdistelmää. Maantiellä mennään sitten lähes kokonaan polttomoottorilla.

Ja sellainen huomautus myös että normi-hybridillä (lue EI plug-in) ajaessa ei ole tarkoituskaan maksimoida sähköllä ajettua yhtämittaista matkaa, vaan tarkoitus on käyttää sähkömoottorin tuomaa apua mahdollisimman tehokkaasti. Kiihdytyksiä ei yritetä sähköllä vaan ei haittaa vaikka polttomoottori käynnistyy, tärkeintä on saavuttaa tavoitenopeus mahdollisimman ripeästi ja tiputtaa auto "coastaamaan" sähköllä.
Esim. Pakotus EV moodiin tekee kivan kulutuspiikin kun akkujen loppuessa ajellaan sitten puhtaasti polttomoottorilla ja auton liikuttamisen lisäksi polttomoottori lataa myös akkuja.
 
Niin no, jos koeajo on tehty 70% maantiellä ei se olekaan hybridin parasta osaamista. Ajapa jollain muulla 7hlö rekisteröidyllä autolla 100% keskustaa ja sano sitten oliko taloudellinen?

Toisekseen sillä ei kuulu ajaa hissukseen vaan liikkeelle lähdöt esim.lappu lattiassa ja sitten liuutaan sähköllä muutama kilsa 0ltr/100km.

No penkki ja sisustan muovit tossa on melko karseet ulkonäöltään johtuen kierrätysmateriaalien käytöstä.
 
On se priuksen tapauksessa. Prius nimittäin valmistetetaan maailman autoista pienimmillä co2 päästöillä. Siinä ei paljoa muovien sulattelua kestä tehdä ja uutta lisätä joukkoon  ;D
 
downtime sanoi:
Tuo b moodi on kyllä toteutuksensa vuoksi vähän turha. Eiköhän tuo normaali D tila ole 98% tapauksista toimivin tila. En minä ainakaan jaksaisi tuota keppiä vemputtaa ehkä promillen hyödyn takia.


Eikös B-moodi ole tarkoitettu polttomoottorilla jarrutukseen? Ei siis käytetä kuin siinä tapauksessa, että akku on täynnä ja pitää moottorijarruttaa, esim vuoristossa. Generaattori ei jarruta, kun akku on täysi ja B-moodilla saadaan polttomoottorijarrutus. Normaalimoodilla generaattori jarruttaa ensin ja vasta sitten itse jarrut.

Priuksista kiinnostavin on PHEV-malli. Uusi on liian kallis, kun huomioi mitä samaan rahaan (yli 40k€) saa kilpailijoilta (Golf GTE), mutta vähän käytettynä noita on alle 30k€ tarjolla. Akku on isompi ja siten sähköllä saadaan enemmän tehoa, sillä vakiossa akun antokyky rajoittaa, eikä sähkökoneen teho. PHEV kulkee aina 85km/h asti sähköllä. VTT:n testiajo on aika mielenkiintoinen:
 
downtime sanoi:
Ja sellainen huomautus myös että normi-hybridillä (lue EI plug-in) ajaessa ei ole tarkoituskaan maksimoida sähköllä ajettua yhtämittaista matkaa, vaan tarkoitus on käyttää sähkömoottorin tuomaa apua mahdollisimman tehokkaasti. Kiihdytyksiä ei yritetä sähköllä vaan ei haittaa vaikka polttomoottori käynnistyy, tärkeintä on saavuttaa tavoitenopeus mahdollisimman ripeästi ja tiputtaa auto "coastaamaan" sähköllä.

Juuri näin, avaintermi on pulse&glide. Siinähän on aina omat häviönsäkin, kun akkua puretaan tai ladataan.
 
Tässä herää kysymys, kuinka paljon eri tavalla Priusilla/Auriksella pitää ajaa kuin tavallisella autolla? Minulla on kokemusta sekä kakkos- että kolmoskoppiasesta Priusista ja noilla kummallakaan ei normaalilla ajoprofiilillani päässyt mitenkään ihmeellisiin kulutuksiin. Toki kaupungissa hybridi on parhaimmillaan, mutta kun minulle sitä kaupunkiajoa tulee varsin vähän.

Kaiken kaikkaan minun on todella vaikea käsittää miksi joku hybridin ostaja valitsee Priusin, kun muutaman tuhatlappusen lisäinvestoinnilla saa Audi A3 e-Tronin, joka autona on ihan toiselta planeetalta (positiivisessa mielessä).

EDIT: Toki minä allekirjoitan Toyotan ylivoimaisen kokemuksen hybrideistä.
 
Eipä sillä sen erikoisemmin tarvitse ajaa, ei vaan kannata yrittää turhaan hissutella sähköllä vaan ajella normaalisti ja antaa tietokoneen päättää koska polttomoottori käy. Nämä erikoisemmat kikat ovat sitten haamukulutuksen tavoittelua varten.

Luotettavuus ja kestävyys voi olla yksi syy valita Toyotan tuote ;)
 
Jones sanoi:
Niin no, jos koeajo on tehty 70% maantiellä ei se olekaan hybridin parasta osaamista. Ajapa jollain muulla 7hlö rekisteröidyllä autolla 100% keskustaa ja sano sitten oliko taloudellinen?

Toisekseen sillä ei kuulu ajaa hissukseen vaan liikkeelle lähdöt esim.lappu lattiassa ja sitten liuutaan sähköllä muutama kilsa 0ltr/100km.

No penkki ja sisustan muovit tossa on melko karseet ulkonäöltään johtuen kierrätysmateriaalien käytöstä.

Melko inhottavaa ajelua tämmöinen rynkytys, varsinkin kun se polttomoottori tuntui (taisi ollakin) todella puhditon ja huusi hoosiannaa kun kiihdytti kovempaa. Ei kiitos, juurikin sähkömoottorin toivoisi tuovan sitä liikkeellelähdön "herraskaisuutta" ja huomaamattomuutta...
 
dingdongpingpong sanoi:
Ei kiitos, juurikin sähkömoottorin toivoisi tuovan sitä liikkeellelähdön "herraskaisuutta" ja huomaamattomuutta...

Suosittelen siinä tapauksessa Teslaa.