https://tummennuskalvot.fi/

Toyota Corolla 12th gen. ( E210, 2018 -> )

Sain Lexus-huollon sijaisautoksi Corolla Sports Tourerin (kävin Toyota-huollossa).

Plussat:
Messevä jalkotila kuskilla, vakkari päälle niin saa jalat suoraksi kun Lexussa ei saa
Pehmeä ja suht mukava penkki, Lexussa kova joskin tukeva
Kulutus naurettavan pieni, köröttelyllä näytti reilu 4L/100km ja motari mukaan niin 5l/100km, Lexus vie sen litran enemmän (konekin tietty isompi)
Pelkällä sähköllä voi ajaa yli 80km/h aika helposti kun Lexussa ei vaan veto riitä samaan kuin alamäessä

Miinukset:
Jäätävä sisämelu, pää räjähtää motarilla
Sisustan materiaalien laatu, tuntuma ja rämisee joka puolelta
Ohjauksen keskialueen tuntuma Lexustakin huonompi
Vaihdekepin D valo loistaa oikean silmän alakulmaan niin että haittaa näkemistä, saisi teipin päällensä aika nopeasti
Huono radio, Hyvinkäältä Hämeenlinnaan kuuluu Helsingin YLE Suomi -lähetys Lexussa ongelmitta kun Corollassa rätisi ja paukku lähes koko matkan

Muut huomiot:
Eikö näissä ole vieläkään parkkitutkia vakiona, niitä ei tässä ainakaan ollut
Itsellä ollut nyt vähän reilu pari vuotta 2.0 Corolla TS.

Ensimmäisenä kiinnitin huomioita ajomeluun, mutta korvat tottu tai menetin kuulon. Penkit on omalle ahterille kapean oloiset ja lyhyet.
Viimeisen vuoden saldo on 33tkm , keskinopeus 57km/h ja polttoaineenkulutus 5,9l/100km, tiedot MyT apista. Ajelen aika paljon motaria ja "isompia" teitä.

Toi D valo ei enää häiritse niin paljon, mutta alkuun oli kyllä rasittava. Radioita ei ole tullut kuunneltua kovin paljoa, kun lähes aina spotifyä kuuntelen.

Sivutuuliherkkyys on mielestäni myös pieni miinus, joutuu kovalla tuulella olemaan vähän tarkempana, jos on liukasta.

Parkkitutkat eteen ja taakse, sekä peruutuskamera taitaa olla vasta Style varustelutasossa.
 
Viimeisen vuoden saldo on 33tkm , keskinopeus 57km/h ja polttoaineenkulutus 5,9l/100km, tiedot MyT apista. Ajelen aika paljon motaria ja "isompia" teitä.
Mielenkiinnosta vilkaisin oman viimeisen vuoden saldoni. 15tkm, keskinopeus 47km/h ja kulutus 4,7 l/100km. Pk-seudulla pyörimistä ja harvemmin motaria, kuten keskinopeudestakin arvaa. Kaksilitrainen TS käytössä.
 
Sivutuuliherkkyys on mielestäni myös pieni miinus, joutuu kovalla tuulella olemaan vähän tarkempana, jos on liukasta.

Parkkitutkat eteen ja taakse, sekä peruutuskamera taitaa olla vasta Style varustelutasossa.

Kovalla tuulella tulee käytettyä sport -ajotilaa, jotta ohjaus jäykistyy. Se vähentää mutkittelua sivutuulessa.

Stylen tutkathan ovat enemmän kuin parkkitutkat, koska ne sisältävät myös risteävän liikenteen havainnoinnin ja siihen liittyvän automaattijarrutuksen.

Näin jälkikäteen on hankala nähdä missä varustelutasossa peruutuskamera oli. Muistelisin, että se puuttui Lifestä, mutta oli vakiona jo Activesta. Mutta toisaalta nämähän näyttävät muuttuvat myös mallivuoden sisällä.
 
2019 Mallivuotena peruutuskamera oli kaikissa paitsi Life-varustetasossa.
Poikittaisen liikenteen RCTA toiminne vakiona vain Premiumissa. Sedanissa Stylen pluspaketissa.
Etu ja taka pysäköintitutkat Premiumissa vakiona kaikissa. Stylessä Plus paketissa HB/TS, Sedanissa vakiona Stylessä.
Voisin laittaa tänne alkuperäisen pdf-varustelistan, mutta tuo Liitä tiedostoja ei sitä tue. 7 sivua niin ei saa selvää kuvaakaan.
 
Hankalaa. Farkku Rolla on hakusessa, mutta en osaa päättää -19 2.0 hybridin ja -21 1.8 hybridin välillä. Hinta on käytännössä sama ja varusteissa ei ole isoa eroa. 95% ajamisesta on yksin ja suurin osa kilometreistä tulee pitkästä matkasta. Sen olen ymmärtänyt, että suorituskykyero noiden kahden moottorin välillä on kohtalaisen suuri, mutta todennäköisesti se näkyisi omalla kohdallani vain rekkojen ohituksissa. 2.0 syö 0,5L enemmän, se on pieni miinus.

-18 1.8 C-HR:n saisi vähän halvemmalla kuin Rollan, mutta siinä ei ole Android autoa ja takapenkki on todella pimeä lapsille. Tosin ajan usein vastamelut päässä ja kuuntelen podcasteja sitä kautta.

Autoa on tarkoitus pitää 3v ja noin 70tkm, joten ~100tkm ajettu on etsinnässä.
 
Hankalaa. Farkku Rolla on hakusessa, mutta en osaa päättää -19 2.0 hybridin ja -21 1.8 hybridin välillä. Hinta on käytännössä sama ja varusteissa ei ole isoa eroa. 95% ajamisesta on yksin ja suurin osa kilometreistä tulee pitkästä matkasta. Sen olen ymmärtänyt, että suorituskykyero noiden kahden moottorin välillä on kohtalaisen suuri, mutta todennäköisesti se näkyisi omalla kohdallani vain rekkojen ohituksissa. 2.0 syö 0,5L enemmän, se on pieni miinus.
Välttämättä samalla rengastuksella (Active 16-tuumaisilla järkevin) ero ei ole ihan noinkaan paljoa. Itse olen päässyt parhaimmillaan pidempää siivua 80-rajoituksella n. 4,2l/100km 2-litraisella farkulla ja joku täällä on tainnut päästä 1.8 sedanilla hieman alle neljän. TM:n vertailujenkin perusteella moottoreiden ero kulutuksessa on vain 2-3dl. Jos ja kun 2-litrainen tuntuu paremmalta niin ottaisin kyllä sen.
 
Hankalaa. Farkku Rolla on hakusessa, mutta en osaa päättää -19 2.0 hybridin ja -21 1.8 hybridin välillä. Hinta on käytännössä sama ja varusteissa ei ole isoa eroa. 95% ajamisesta on yksin ja suurin osa kilometreistä tulee pitkästä matkasta. Sen olen ymmärtänyt, että suorituskykyero noiden kahden moottorin välillä on kohtalaisen suuri, mutta todennäköisesti se näkyisi omalla kohdallani vain rekkojen ohituksissa. 2.0 syö 0,5L enemmän, se on pieni miinus.

-18 1.8 C-HR:n saisi vähän halvemmalla kuin Rollan, mutta siinä ei ole Android autoa ja takapenkki on todella pimeä lapsille. Tosin ajan usein vastamelut päässä ja kuuntelen podcasteja sitä kautta.

Autoa on tarkoitus pitää 3v ja noin 70tkm, joten ~100tkm ajettu on etsinnässä.
Itse vaihdoin tuossa pari päivää sitten 1.8 farkku-Auriksen 2.0 farmari-Corollaan. Olen tooodella tyytyväinen että valitsin kaksilitraisen. On se ihan eri luonteinen auto tuolla tehokkaammalla koneella, mitä nyt 1.8 Corolloja on muutamaan otteeseen ollut sijaisautona. Kulku on pirteää, eikä moottoria huudateta kovin isoilla kierroksilla kuten 1.8:a.
 
Heipä hei!

Viestiketju tuli jo aiemmin luettua, mutta nyt päätin rekisteröityä kun tuli laitettua facelift Corolla tilaukseen.

Huomasin muuten, että uuden Corollan hinnastossa on päivittyneet (laskeneet) CO2-päästöarvot ja samalla tietysti myös autoveron määrä on laskenut.

Lukemat ovat pudonneet huomattavasti aiemmista ja lisäksi 1.8 näyttää olevan hieman isommat päästöt kuin 2.0 koneella! Onko tässä nähtävä asia niin, että viidennen sukupolven hybridissä isompi ja tehokkaampi paketti on myös taloudellisempi?
 
Japanissa on uuteen Priukseen saatavilla sekä 1,8 että 2,0 hybrid.
1,8 hybrid kuluttaa Japanin kulutusnormin mukaan 2,0:aa vähemmän.
Se että WLTP menee toisinpäin, kertoo siitä että nopeudella on merkitystä. WLTP testissä ajetaan suuremmilla nopeuksilla kuin Japanin normin testissä.
 
Nyt olisi pieni kysymys heittää asiantuntijoille.
Eli käytin tänään -20 corolla ts määräaikaishuollossa ja hhc testiä eivät toistaiseksi tuntemattomasta syystä saaneet tehtyä. Viime kesänä testi kuitenkin ajettiin onnistuneesti läpi.
Onko aihetta huolestua? Tehdastakuukin loppui sopivasti viime viikolla
 
Nyt olisi pieni kysymys heittää asiantuntijoille.
Eli käytin tänään -20 corolla ts määräaikaishuollossa ja hhc testiä eivät toistaiseksi tuntemattomasta syystä saaneet tehtyä. Viime kesänä testi kuitenkin ajettiin onnistuneesti läpi.
Onko aihetta huolestua? Tehdastakuukin loppui sopivasti viime viikolla
Kaverilla viime viikolla sama homma 2 litraisen hybridi Corollan kanssa, etteivät saaneet huollossa ajettua päivityksiä, kun jokin boksi jumissa:rolleyes:
Corolla 2021 mallin, joten siinä ainakin meni takuuseen. Tosin tilasivat boksin ja joskus sitten uutta aikaa huoltoon.
 
Nyt olisi pieni kysymys heittää asiantuntijoille.
Eli käytin tänään -20 corolla ts määräaikaishuollossa ja hhc testiä eivät toistaiseksi tuntemattomasta syystä saaneet tehtyä. Viime kesänä testi kuitenkin ajettiin onnistuneesti läpi.
Onko aihetta huolestua? Tehdastakuukin loppui sopivasti viime viikolla
Kyllähän tuon kuntoon laitto menee ihan Toyotan piikkiin vaikka se 3v takuu loppu.
 
Nyt olisi pieni kysymys heittää asiantuntijoille.
Eli käytin tänään -20 corolla ts määräaikaishuollossa ja hhc testiä eivät toistaiseksi tuntemattomasta syystä saaneet tehtyä. Viime kesänä testi kuitenkin ajettiin onnistuneesti läpi.
Onko aihetta huolestua? Tehdastakuukin loppui sopivasti viime viikolla
Takuuseen tai relax turvaan,en olisi huolissaan.
 
Nyt on vajaa viikko ajettu Corolla farkulla 1,8 hybrid versiolla. Kyseessä on uusi auto vuodeksi kulkineesta.
Auto on yllättänyt positiivisesti. Voimalinja ja vaihteisto toimii todella mukavasti rauhallisessa ajossa. Enemmän kaasua painaessa ei muuta tapahdu kuin kierrokset nousee ja moottori huutaa viimeistä päivää. Kai siihenkin tottuu 🤔
Varusteita on yllättävän mukavasti. Oli todella positiivinen yllätys. Tutkien puuttuminen ihmetyttää. Mieluummin ottaisin ne kuin takakameran. Ratin lämmitys on myös jännä. Ratti lämpenee hyvin kapealta alueelta. Autokouluopetuksen varttia vaille kolme kohdista. Aikaisemmassa rellussa ratti lämpeni kaikkialta muualta paitsi alhaalta.
Katkaisimia on räiskitty hieman sinne sun tänne sen enempää ajattelematta. Niihin onneksi tottuu nopeasti ja muuten kabiini on ihan viihtyisä ja jakkara tukeva vaikka saisikin olla hieman pidempi. Istuttavuus testataan sitten ensi viikolla kun istun 20-24h putkeen ratin takana.
Ohjauksenkin kanssa pärjää vaikka ei varmasti parhaasta päästä olekaan mutta kaistojen välissä pysyy suuremmin paimentamatta.
Tilat riittää minulle ja tavaratila on suorastaan reilu. Ainoa mikä ihmetyttää, niin kuin sen takaluukun saa säädettyä siten, että aukeaa ylös saakka ? Nyt jää aina niin, että otsan lyö luukun reunaan kassia kyytiin nostaessa. On kädellä aina nostettava loppuun asti.
 
Ainoa mikä ihmetyttää, niin kuin sen takaluukun saa säädettyä siten, että aukeaa ylös saakka ? Nyt jää aina niin, että otsan lyö luukun reunaan kassia kyytiin nostaessa. On kädellä aina nostettava loppuun asti.

Kun luukku on auki, niin piiiiiitkä painallus sulkemisnapista poistaa asetetun aukenemisrajoituksen. Ja ruttaa pellit sieltä luukun yläkulmasta, jos sinne on jäätä kertyneenä.
 
^^ Japanilaisessa autokoulussa lienee eri kello kuin suomalaisessa, jossa opetetaan että käsiä pidetään asennossa kymmentä vaille kaksi.
 
Tuohon omaan tapaukseen;
Auto siis toimii aivan normaalisti, huolto valmistui aivan siinä neljän hujakoilla ja vasta viidenkorvilla pääsin hakemaan. Itselle heräsi epäilys että testi jätettiin kiireessä tekemättä tjsp. Ajoa tulee toisaalta senverta paljon että seuraava huolto on tuossa kesällä. Ehkä odottelen sinne ja katsotaan jos silloinkaan eivät saa sitä tehtyä että mikä siellä oikeen on
 
Nyt on vajaa viikko ajettu Corolla farkulla 1,8 hybrid versiolla. Kyseessä on uusi auto vuodeksi kulkineesta.
Auto on yllättänyt positiivisesti. Voimalinja ja vaihteisto toimii todella mukavasti rauhallisessa ajossa. Enemmän kaasua painaessa ei muuta tapahdu kuin kierrokset nousee ja moottori huutaa viimeistä päivää. Kai siihenkin tottuu 🤔
Varusteita on yllättävän mukavasti. Oli todella positiivinen yllätys. Tutkien puuttuminen ihmetyttää. Mieluummin ottaisin ne kuin takakameran. Ratin lämmitys on myös jännä. Ratti lämpenee hyvin kapealta alueelta. Autokouluopetuksen varttia vaille kolme kohdista. Aikaisemmassa rellussa ratti lämpeni kaikkialta muualta paitsi alhaalta.
Katkaisimia on räiskitty hieman sinne sun tänne sen enempää ajattelematta. Niihin onneksi tottuu nopeasti ja muuten kabiini on ihan viihtyisä ja jakkara tukeva vaikka saisikin olla hieman pidempi. Istuttavuus testataan sitten ensi viikolla kun istun 20-24h putkeen ratin takana.
Ohjauksenkin kanssa pärjää vaikka ei varmasti parhaasta päästä olekaan mutta kaistojen välissä pysyy suuremmin paimentamatta.
Tilat riittää minulle ja tavaratila on suorastaan reilu. Ainoa mikä ihmetyttää, niin kuin sen takaluukun saa säädettyä siten, että aukeaa ylös saakka ? Nyt jää aina niin, että otsan lyö luukun reunaan kassia kyytiin nostaessa. On kädellä aina nostettava loppuun asti.
Onkos tämä kuin uusi? Vanhemmalla vai uudella 1.8 Hybrid tekniikalla?
 
Kun luukku on auki, niin piiiiiitkä painallus sulkemisnapista poistaa asetetun aukenemisrajoituksen. Ja ruttaa pellit sieltä luukun yläkulmasta, jos sinne on jäätä kertyneenä.
Ahaa. Tämä on siis syynä sille, että päätä saa hakata luukkuun m....
 
^^ Japanilaisessa autokoulussa lienee eri kello kuin suomalaisessa, jossa opetetaan että käsiä pidetään asennossa kymmentä vaille kaksi.
Itseasiassa myös Suomessa nykyään. Kädet pitää olla ratissa niin, että kummankin puolen viiksiä voi käyttää muuttamatta otetta ratissa.
 
Valitettavasti vanhemmalla. Uudessahan on 140 hv ja mun mielestä tuossa vain 125.
Ok. Näin arvelinkin, uudemmassa tehokkaampi sähkömoottori tekee autosta huomattavasti vähemmän "huutavan" ja suorituskyky on parempi. Normaalissa liikenteessä tuo vanhempi 1.8 riittää oikein hyvin ja huudattaa ei tarvitse kuin liittymissä. Tuo Toyotan hybridivoimalinja on kyllä muutoin loistava, ei juuri viiveitä, nykimisiä tms.
 
Ei taida olla, mutta tuskin tarvitsee kovin pitkään odotella.

Tuosta omasta kotterosta pari havaintoa lisää.... Onko se todellakin niin, että mittarivalojen kirkkaudelle ei ole säätönamiskaa ? Sinertävät kuin Naantalin aurinko hämärällä.
Toinen mistä olin aluksi iloinen, niin kameran mukaan tunnistaa nopeusrajoitukset mutta tunnistaa vain jos tähdet on oikeassa asennossa. Aika harvoin on....