https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota Camry

rosso sanoi:
Ootteko koskaa miettineet näitä hybridivoimalinjalla olevia autoja että sitten kun auto ikääntyy niin niiden ylläpito saattaa olla kertaluokkaa haastavampaa kuin perinteisen bensa-auton. Itse en siksi innostu näistä hybrideistä, perus bensa-autolla mennään eteenpäin ja joskus tulevaisuudessa sitten sähköautolla.

Toyotan hybridit ovat olleet markkinoilla 25 vuotta ja Suomessakin on iso massa Toyotan hybridejä on jo rippikouluiässä. Hyvin ovat ikääntyneet, eikä mitään kertaluokkaa haastavampaa ole tullut esiin.

En ainakaan tuosta syystä jättäisi uutta Camryä ostamatta.

Hybridin akkutakuukin on 10 v / 350 tkm. Siinä matkassa saa moneen muuhun autoon odottaa jo todella vakavia ongelmia.
 
Urlaub sanoi:
Toyotan hybridit ovat olleet markkinoilla 25 vuotta ja Suomessakin on iso massa Toyotan hybridejä on jo rippikouluiässä. Hyvin ovat ikääntyneet, eikä mitään kertaluokkaa haastavampaa ole tullut esiin.

En ainakaan tuosta syystä jättäisi uutta Camryä ostamatta.

Hybridin akkutakuukin on 10 v / 350 tkm. Siinä matkassa saa moneen muuhun autoon odottaa jo todella vakavia ongelmia.
Ja auton takuu 10 vuotta kun teettää huollot merkkihuollossa. Toyota ilmoittaa "itselataavien" ajoneuvojensa akkujen suunnitelluksi elinkaaareksi 16 vuotta. Itselläni ei näitä hybridi-ajan Camryjä ole ollut mutta näistä on silti kokemuksia. Kulutus jopa pienempi kuin 2.0 Corollassa. Ja kun lisäksi Made in Japan!
 
rosso sanoi:
Ootteko koskaa miettineet näitä hybridivoimalinjalla olevia autoja että sitten kun auto ikääntyy niin niiden ylläpito saattaa olla kertaluokkaa haastavampaa kuin perinteisen bensa-auton.

Asia on päivastoin. Ei ole turboa, ei vaihteistoa, ei kytkintä, ... Tilalla on pari sähkömoottoria ja akku. Sähkötekniikkaa ja ohjauslaitteita on kaikki autot pullollaan. Akku on hybridissä pieni, noin 1-1,5kWh. Vaihto on siedettävän hintaista ja uudelleen kennotus on vaihtoehtona.
 
googleismyfriend sanoi:
Juu, kuten sanoin aiemmin niin varmasti 1.8 on taloudellisempi, mutta jos ajaa paljon lyhyttä matkaa niin äkkiähän sitä heittoa tulee kulutusmittauksiinkin. Tuo Camryn keskikulutus 6.4 viittaa joko siihen, että ajetaan paljon lyhyttä matkaa tai sitten vauhtia on aina niin paljon että tukka hulmuaa...

Meillä ajomatkat vaihtelevat pääasiallisesti 5 ja 15 km välillä. Keskiverto-arkipäivänä mittariin tikataan 50-70 km. Pidempia rykäisyjäkin on, mutta harvakseen.

Mainitsemani kulutuslukemat ovat kaikki ATK:n näytöltä. Muutamien mittausten mukaan ATK:n näyttämä kulutus on täsmännyt desin tarkkuudella matkamittarin kilometreistä ja tankatuista litroista laskettuun kulutukseen. Corollassa heittoa oli enemmän.
 
Mitäs mieltä raati on camryn ohjauksesta?

Huomasin heti ensimmäisellä ajokerralla, että toyota se vaan on, vaikka vähän isompi. Meidän yksilössä ohjaus ei ollut sen parempi kuin vanhassa corollassa. Suoraan sekin kulki, mutta mutkissa oli hankaluuksia. Hiljattain tuli taas heitettyä pidempi siivu ja huomasin että rattia pitää pitää kääntää lievästi vasemmalle, kun haluaa ajaa suoraan. Leveämmillä kesärenkailla pyöränkulmien virhettä ei huomannut, mutta kapeammilla talvirenkailla sen huomaa. Virhe on sen verran pieni että pohdituttaa miten pyöränkulmien säätämisessä käy. Säätäminen onnistuu vain joka toinen, tai joka kolmas kerta. Säätäminen on tarkkuutta vaativa hommaa.

Ex corollassa ohjauskulmat olivat uutena ihan priimaa, mutta pääsivät vääntymään jossain isoimmassa routakuopassa. Säädätin pyöränkulmat merkkiliikkeessä. Olivat ne sieltä jotain virhettä löytäneet, mutta ei siitä enää hyvää tullut. Merkkiliikeen ainoa tulostinkaan ei toiminut, joten ei saanut lippulappua säätämisestä.
 
Rehveli sanoi:
Mitäs mieltä raati on camryn ohjauksesta?


Hiukan liian kevyt. Jos ohjausta sais erikseen säädettyä, niin pitäisin sitä SPORT-asennossa.
Edellisessä vm 2016 Avensiksessa oli hitusen parempi ohjaus.
Kakkos autossa, vm 2011 Auris, ohjaus on vielä huonompi. Siinä olen käyttänyt 0.2bar suurempaa painetta edessä ja takana ohjekirjan mukaista, joka sitten hiukan parantaa tilannetta.
 
juhva sanoi:
Hiukan liian kevyt. Jos ohjausta sais erikseen säädettyä, niin pitäisin sitä SPORT-asennossa.
Edellisessä vm 2016 Avensiksessa oli hitusen parempi ohjaus.
Kakkos autossa, vm 2011 Auris, ohjaus on vielä huonompi. Siinä olen käyttänyt 0.2bar suurempaa painetta edessä ja takana ohjekirjan mukaista, joka sitten hiukan parantaa tilannetta.

Kun itselläni oli Camry, niin Sport-asennolla ajoin. Kulutuksessa en huomannut eroa pidemmällä matkalla.
 
/\
Ei varmaan ollut sport- asenolla eroa kulutuksessa, koska koeajon perusteella se ei tuo mitään etua suorituskykyynkään. Camry on laadukas ja iso, mutta melko laiska auto.
 
Sport asento Toyotassa tuntuu hiukan huvittavalta. No asiaan. Ehkä paras käyttötapa tolla ECO/NORMAL/SPORT vivulla itselleni on ollut seuraava (ja mikään ei liity kulutukseen tai nopeuteen):


ECO: Mielestäni mukava asento talvella. Kaasuvivun alku tuntuu loivemmalta/epäherkemmältä. Renkaat ei niin herkästi ruopase talvella/jäällä, eCVT vielä auttaa.
NORMAL: kesällä kaupungissa. Ohjaus kevyt kaupunkipyörittelyyn
SPORT: Lähes aina matka-ajossa, koska ohjaus on tässä asennossa mielestäni paras (vähiten huono).


OHITUS: Ihan sama mikä moodi, niin lämä lattiaan  ;D


Näissä sähköisesti tehostetuissa ohjauksissa on aika keinotekoinen tuntuma. Täytyis päästä testaan Yaris GR, kun sen ohjausta on kehuttu.
 
Minulla

ECO: Aina päällä moottorin lämmettyä.
NORMAL: Ensimmäiset 5 km, kunnes vaihdan Ecolle.
SPORT: En käytä koskaan. Liian herkkä kaasu minulle.
MANUAL: En käytä, koska kierroslukumittari puuttuu.
OHITUS: Aina Normal-modella. Maantieajossa hevoset saavat kauroja.

Tikettiä odotellessa.
 
NORMAL aina.
Olen kyllä ottanut maistiaiset myös muista asetuksista, mutta se on sitten jäänyt siihen.
 
Mitäköhän temppuja kellonajan automaattisen päivityksen onnistuminen edellyttää?

Viime syksynä kellot tai edes jompi kumpi ei siirtynyt automaattisesti talviaikaan, eikä nyt kesäaikaan. Automaattiasetus päällä. Eräällä tuttavalla on C-HR ja sama tilanne. Automaattiasetus oli päällä, mutta kellonaika ei siirtynyt.

Peltopoliisitietokannan päivittäminen kiinnostaisi myös, miten homma tapahtuu?

Toyotan infotainment on noin 20 vuotta jäljessä esim BMW:n vastaavaa. Sinäputkessa eräs tubettaja kertoi kuinka hänen vanhassa Bemarissa on foininkialaisten aikainen Android ja kuinka kikkailemalla vanhaan Bemariin sai Android auton ja kaikki uusimmat kilkkeet toimimaan. Ehkä Toyotissakin sama onnistuu vuosimallista 2040 lähtien?
 
Rehveli sanoi:
Mitäköhän temppuja kellonajan automaattisen päivityksen onnistuminen edellyttää?

Jos Camryssä on pohjimmiltaan sama infotaiment kuin vaimoni 2020 Corollassa, niin ei mitenkään tai ainakaan minä en ole sitä löytänyt. Ohjeita otetaan vastaan. Ei muuta kuin menet auton infotaiment asetuksiin, valitset kello ja valitset sieltä itse että on kesäaika, syksyllä sama sitten pois päältä.
 
Rehveli sanoi:
Toyotan infotainment on noin 20 vuotta jäljessä esim BMW:n vastaavaa. Sinäputkessa eräs tubettaja kertoi kuinka hänen vanhassa Bemarissa on foininkialaisten aikainen Android ja kuinka kikkailemalla vanhaan Bemariin sai Android auton ja kaikki uusimmat kilkkeet toimimaan. Ehkä Toyotissakin sama onnistuu vuosimallista 2040 lähtien?
Kyllä ainakin tuossa omassa Suprassani infotaiment on jo erittäin lähellä Bmw:tä  :D
 
ReijoM sanoi:
Jos Camryssä on pohjimmiltaan sama infotaiment kuin vaimoni 2020 Corollassa, niin ei mitenkään tai ainakaan minä en ole sitä löytänyt. Ohjeita otetaan vastaan. Ei muuta kuin menet auton infotaiment asetuksiin, valitset kello ja valitset sieltä itse että on kesäaika, syksyllä sama sitten pois päältä.

Vanhemmassa Camryssä 2019 Infotainment on huonompi kuin vastaavan ikäisessä Corollassa. Tuohon vanhempaan ei saa esim Carplay/AA päivitystä, mutta Corollaan saa. Myöskin Corollaan saa navipäivitykset jopa OTAna, Camryyn ei. Tämä kömö infotainmet oli yksi syy, miksi vaihdoin Camryn pois.
 
Hesusnis sanoi:
Vanhemmassa Camryssä 2019 Infotainment on huonompi kuin vastaavan ikäisessä Corollassa. Tuohon vanhempaan ei saa esim Carplay/AA päivitystä, mutta Corollaan saa. Myöskin Corollaan saa navipäivitykset jopa OTAna, Camryyn ei. Tämä kömö infotainmet oli yksi syy, miksi vaihdoin Camryn pois.

Minulle nämä infotainmentin puutteet eivät ole auton vaihtamiseen asti triggeröiviä puutteita, mutta olisin suonut että kun autossa on jotain toimintoja, niin toiminnot saisivat toimia.
 
Rehveli sanoi:
Minulle nämä infotainmentin puutteet eivät ole auton vaihtamiseen asti triggeröiviä puutteita, mutta olisin suonut että kun autossa on jotain toimintoja, niin toiminnot saisivat toimia.

Ei ollut minullekkaan ainut syy, mutta kaistallapitoavustimen puute/huonous, melu, ja halusin että seuraava on sähköauto. Ajo-ominaisuudetkin jätti toivomisenvaraa. Mutta hyvä perus Toyotahan tuo Camry on. 
 
Rehveli sanoi:
Mikäköhän navin asetus lienee pielessä, kun navi ohjaa tekemään järjettömiä mutkia?

Tuli taas harrastettua "autosuunnistusta" navin aloitteesta, mutta tälla kerralla ongelman ydin rupesi selviämään. Ajoin navin suunnistamana suoraa reittiä kahden pisteen välillä, kun yhtäkkiä navi ajatti skutsiin. Pysähdyin selvittelemään miksi asfalttitieltä piti poiketa. Selvisi että aiotulla reitillä navin kartalle oli ilmaantunut tietyön liikennemerkki ja navi lähti kierrättämään tätä kyseistä tien kohtaa. Liikennemerkki ilmaantui navin kartalle vasta siinä vaiheessa kun lähestyin tätä "tietyön" kohtaa. Lähtiessä reitin esikatselussa hullunlenkkiä ei näkynyt, eikä myöskään vielä 20 km ennen tietyön kohtaa pysähdyttyäni. Dynaamisen uudelleenreitityksen asetus ei ollut valittuna.

Navi on saattanut saada tiedon tiellä olevasta ongelmakohdasta kahdella eri tavalla. Joko tieto on tullut intternjetistä joskus 1-2 kk aikaisemmin, kun edellisen kerran olin yhdistänyt navin nettiin. Vaihtoehtoisesti navi oli saanut tiedon tiellä olevasta ongelmasta liikenneviestien (TMC) perusteella. Niin tai näin, toiminto jossa navi lähtee kierrättämään tien ongelmakohtaa (Tässä routavaurioita tiellä) lupaa kysymättä on järjetön. Otin liikenneviestipalvelut pois päältä ja jään odottamaan mitä vaikuttaa.
 
Autosuunnistusta harrastettu taas 1500 km ja nyt olen saanut kitkettyä navin hullunlenkit pois. Jotain pientä feelua on vielä. Jämsän liikenneympyrästä Jyväskylän suuntaan mennessä navi sekosi. Kohdistin lähti liikkumaan eri suuntaan kuin auto ja kohdistin jäi pyörimään Jämsän seudulle tiettömien metsien ja vesistöjen päälle. Tilanne ei korjautunut itsekseen ainakaan vartissa. Auton sammuttaminen ja uudelleen käynnistäminen palautti navin toiminnan. Muurame citystä 9-tielle pyrkiessä navi ajatti kirkon takapihalle ja pyrki ajattamaan pyöräteitä pitkin ihmisten ilmoille. Muutoin toimii hyvin. Peltipoliseja missasi vain yhden ja se olikin tyhjä pönttö.

Keskikulutus vaihtelee 4,5-5,5 litran välillä.

Saksassa nähtävästi ei myydä enää uusia Camryjä.
 
Onko facelift camryyn tullut parannusta äänieristykseen? Itse ajanut pre faceliftin ja silloin rengasmelu häiritsi.
 
Paremman äänieristyksen (ja muita parannuksia) saa maksamalla 10 000 € lisää ja valitsemalla Lexus ES:n.

(Pidän muuten aika ihmeellisenä että ensirekisteröintien jakauma on (en tarkistanut Traficomista tarkkoja lukuja eli tämä on karkea heitto) joku 85% Camry 15 % ES täällä Suomessa. Camryn varsin vaatimaton analooginen mittaristo on jo itsessään syy valita ES. Kyllähän suuren osan siitä kymppitonnista saa seuraavassa autonvaihdossa takaisin.)
 
Lexuksen arvon säilyminen on perinteisesti ollut kyllä jonkin verran heikompi kuin Toyotan. Kumpikin noista on vähän vanhahtava.
 
Mun viestiä ei pidä tulkita niin, että olisin väittänyt Lexuksen jälleenmyyntiarvon olevan parempi, totesin vaan että kyllähän osa siitä kymppitonnista on jäljellä sitten seuraavassa autonvaihdossa.