https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota C-HR 1,8 Hybrid Style 2016

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Pääsin vihdoin eilen koeajamaan otsikon mukaista C-HR :ää. Auton alla oli Nokian R2 SUVit koossa 215/60/17. Helposti vertailua tulee allekirjoituksen hybridi -Aurikseen (vm. 2011). Napsin samalla joitakin kuvia, joita voin tarvittaessa liittää.

Ajoin auton oman autoni viereen ja yllätyin miten identtisiä 2011 Auris (hatchback) ja C-HR olivat ulkomitoiltaan, pituus, leveys ja korkeus. Pyörät olivatkin sitten huomattavasti suuremmat ja lähempänä auton etu ja takapäätä. Keula ja perä ja pohjalevy olivat hieman korkeammalla kuin Auriksessa. Näistä sitten syntyy illuusio isommasta ja näyttävämmästä autosta. Niin ja toki onhan tuo huomattavasti näyttävämmin muotoiltu. Vaikutelma on jykevä ja näyttävä - miellyttää ainakin minun silmää.

Sisätilat ovat mielestäni selkeät ja hienosti muotoillut. Olisin silti toivonut sisätiloihin valinnaisena vaaleampia verhoilusävyjä. Varsinkin takana leveät pilarit vievät valoa pois.  Vaihdekeppi olisi mielestäni voinut olla ihan hyvin perinteinen Joystick – näppärämpi ja nopeampi käsitellä ja antaisi keskikonsolissa enempi tilaa kyynärnojille ja muille lokeroille. Takapenkkiläisille oli hyvin tilaa ja tavaratila oli keskinkertaisesta litratilavuudestaan (370 l) koostaan huolimatta selkeän ja käytännöllisen mallinen. Ajoasentoa hakiessa huomasin penkkien halaavan mukavasti selkää  / kylkiä ja istuvan paremmin selälle kuin Auriksessa.

Ensimmäistä kertaa näin myös autohallin sisäpuolella Active-mallin penkkien kangasverhoilut jotka vaikuttivat laadukkailta, valitettavasti hyvin musta/harmaa  -sävyiset nämäkin. Ovien sisäpinnoissa ei ollut sinisävyistä tai rusehtavaa Bling-blingiä kuin Style/Premium varustelluissa vaan nämä taisivat olla ihan mustaa muovia. Kojelaudassa näkyi sentään muutamissa kohdin vielä kromikehyksiä.

Koejolla eniten miellytti mukavan pintapehmeä, mutta samalla aikaa perusolemukseltaan jämäkkä alusta. Auto vaikutti suhteellisen hyvin vaimennetulta, kiitos myös 17” kitkarenkaiden. Moottoriäänet kuuluivat toki kiihdyttäessä ripeämmin mutta tämäkin oli mielestäni matalempaa ja tuhdimman kuuloista pörinää kuin Auriksessa.  Ohjaus oli tunnokkaan ja näppärän tuntuinen. Voimalinja toimi ponnekkaammin ja jouhevammin kuin vanhempi hybridivoimalinja – saman huomasin myös uuden Priuksen koeajossa. Huomiota kiinnitti myös puhtaan sähköajon mahdollisuus maantienopeuksissa (80 - 100 km/h).

Tässä tulee vielä muutamia ihmettelyn ja motkotuksen aiheita. Reippaammin kiihdyttäessä kiinnitin huomiota ikävään vetelytaipumukseen eli hieman enempi kiemurteli kuin Auris. Ihmetystä tuotti myös ”kierroslukumittarin” / Energy monitorin viiveellinen reagointi kaasupolkimen asentoihin.

Osallistuin samalla Toyotan hybridikoeajoon, joka kirjasi hieman tarkemmin ajon tietoja ja antoi raportin lenkin jälkeen. Ajolenkki kesti 43:25 min, ajomatka oli 36,9 km , keskinopeus 51 km/h, keskikulutus 4,7 l/100km ja päästöt 110 g/km. Sähköajon osuus oli tuolla hyvin maantiepainotteisella runsasvauhtisella lenkillä yllättävänkin suuri 57 %.

 
Muotoilumaailma on kyllä jännää, aikanaan ei olisi osannut kuvitella, että ajovalo"umpio" ulottuisi keulasta lähes tuulilasiin asti.
 
völvöxc60 sanoi:
Onko tietoa, että saako tätä pistokemallina myös :rolleyes:
Ei saa, valitettavasti. Olisin myös toivonut että RAV4 :stä tuttu hybridineliveto ilman kardaania olisi tuotu myös tähän. Ehkäpä sitten myöhemmin. Veikkailempa että tämä uusi Tojon malli tulee ihan tälläisenaankin myymään yllättävän hyvin Suomessa lähitulevaisuudessa...
 
Foxit sanoi:
Ei saa, valitettavasti. Olisin myös toivonut että RAV4 :stä tuttu hybridineliveto ilman kardaania olisi tuotu myös tähän. Ehkäpä sitten myöhemmin. Luulen että tämä uusi Tojon malli tulee vielä myymään yllättävän hyvin Suomessa...
Myyjä laittoi Tammer-autossa nimeni kanssa lisatlle, kun tuollainen saapuu heille ajettavaksi :p
Tosin hinta on liian kova meille 2-autolle, mutta miksei sitä saa haaveilla...
 
Kävin viime viikonloppuna ajamassa vielä toistamiseen tällä autolla 1,5 tunnin lenkin. Tarkoituksena oli testata kuinka penkit sopii omalla selälle pitemmässä ajossa sekä mittailla kulututuslukemia moottoritieajossa.

Penkit ovat kyllä muuten mukavat (kohtuulliset sivutuet), mutta sama ongelma vaivaa kuin muissakin ajamissani Toyotoissa eli ristiselkä kipeytyy/väsyy aika nopeasti. Tilannetta ei auta edes ristiselän tuen säätö. Mielestäni aikasemmissa autoissani en ole kokenut tälläisia ongelmia. Pitää testailla tätä lisää muilla penkeillä. En tiedä voisiko tuohon vaikuttaa penkin säädöillä vaikuttaa. Olen itse 180 cm ja säädän yleensä penkin alimpaan asentoonsa ja penkin etäisyyden polkimiin siten etäisyyden siten että jarrua saa painettua voimalla pohjaan saakka eli jalat jäävät aavistuksen koukkuun. Yleensä ratin vedän mahdollisimman lähelle rintakehää ja lähelle reisiä, mutta niin että näen mittariston. Toisin sanoen kädet suorina ranteet ylettävät ratin yläosaan saakka kurottelematta yläselän ja niskan pysyessä penkissä.

Moottoritiellä nollakelissä märällä asvaltilla ja tuulisella säällä tuo näytti vievän ajotietokoneen mukaan noin 6,5-7,5 l/100km kun mittarinopeutta oli 128 km/h. Ei mielestäni paha ollenkaan tälläiselle korkeampi koriselle ei niin aerodynaamiselle autolle. Kesällä menee todennäköisesti pienemmällä.

Yksi merkittävä piirre oli myös se että vakionopeuden säätimen ollessa päällä auto ei osannut heittää puhtaalle sähkötilalle alamäissä. Kun vakionopeuden säätimen otti pois päältä niin nopeuden ollessa alle 110 km/h pystyi kaasua hölläämällä mittariston mukaan alle ECO teksin ja pysymällä sen alapuolella ajamaan pelkästään sähköllä polttomoottorin ollessa sammuksissa. Eli tämä uusi hybridivoimalinja toimii ihan selkeästi suuremmissa nopeuksissa pelkällä sähköllä kuin vanhempi voimalinja. Esimerkiksi Auriksessani (HSD 2011) polttomoottori joutuu käynnistymään jo yli 70 km/h nopeuden jälkeen ja käymään vähintään tyhjäkäyntiä suojellakseen sähkömoottoreita ylikuumenemiselta. Pitkät "sähköliut" matka-ajossa ovat siis hyvinkin mahdollisia kovemmissa nopeuksissa C-HR:llä, jos ei käytä vakionopeudensäädintä, aerodynaamisemmalla Priukselle vielä paljon pienemmällä vastuksella.
 
Millä nopeudella C-HR kykeni menemään maantiellä puhtaalla sähköllä, siis tasaisella ?
Ja EV - tilassa, onko edelleen se n. 40 km/h ?

Esim. Auris hybridihän kykenee menemään reilut kaksi kilsaa n. 60 km/h keskinopeudella jos sattuu olemaan tasainen maantie..onko C-HR:llä matka ja nopeus mikä ? Vai meneekö se tosiaan satasta, ehkä puoli kilsaa vai kilsan ?
 
ihaa sanoi:
Millä nopeudella C-HR kykeni menemään maantiellä puhtaalla sähköllä, siis tasaisella ?
Ja EV - tilassa, onko edelleen se n. 40 km/h ?
Kun nopeutta on alle 110 km/h (n. 70 mph), eli kaasupoljinta hölläämällä ja painammalla syttyy mittaristoon EV -valo (C-HR:ssä palaa keskinäytössä ODO -tekstin alapuolella, jos päällä). Täällä on myös aiheesta keskustelua: https://priuschat.com/threads/what-is-the-max-ev-speed-no-ice.161545/
Tässä vähän demostraatiota Priuksella:

Tuota EV-tilaa (=EV-MODE) painikkeesta painalla en C-HR :ssä kokeillut, mutta olettaisin että siinä on vieläkin tuo 40 km/h (=25 mph) nopeusrajoitus sama kuin uusimmassa Priuksessa. Painikkeesta painamalla tuo sallii vain ripeämmän kiihdytyksen pelkällä sähköllä 40 km/h nopeuteen saakka kuten seuraavasta videossa demotaan: