https://yliteippaus.fi/

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

Tässä kiinnostuneille kohtuuanalyyttinen testi Taiwanista. Auto kulki 480km ilmastointi päällä.

En tiedä oliko siunaus vai harmi, kun nyt Toyotan ensimmäiset toimitukset osuivat tähän talveen. Kesäjutut lehdissä ovat olleet positiivisia. Luulin itse, että pulttigaten yhteydessä mietitään pientä pränttiä, joka oli latauksesta tiedossa etukäteen. Ehkä talvikulutus on nyt Toyotallekin yllätys.

Cold gaten suurin ongelma on yllätyksellisyys. Akun lämpötilaa ei autosta näe ja itselläkin on Teslassa kokemus kylmälatauksesta, kun ajoin Lapissa -25 asteen pakkasessa pari sataa kilometriä. Silloin olin aloittelija enkä tajunnut virittää akun lämmitystä ajoissa ja auto ilmoitti akun jäähtymisestä. Luulin kuitenkin, että alhaisella SOC:lla lataus lähtee hyvin - no eihän se lähtenyt vaan alle 20kW tehoilla mentiin pitkään tauolla. Kylmenemiseen vaikuttaa moni asia ajon aikana ja vain testit kunnon pakkasessa näyttää miten lataus ja kulutus käyttäytyy.

Toisaalta Toyota on kirjoittanut myyntiesitteet pienellä präntillä jo rajoitteet, mutta niitä ei uskota tai lueta, kun ajatellaan, että kilpailijoilla samat. Kilpailijat kuitenkin pystyvät parempaan ja siksi Toyotalla on selittämistä tässä.
 
Jos liike ei peruttanut tilausta tehtaalta vaan peru kaupat sinun kanssasi.
Näin ne saavat auton liikkeeseen ja myyvät sen seuraavalle asiakkaalle.
Siksi sinä näet auton edelleen.
Toki tässä kannattaa muistaa, että autentikointi Toyotan porttaaliin on vieläkin mun luomilla tunnareilla. Mielenkiinnolla seuraan, kuinka kauan mulla on oikeudet hallita tähän autoon liittyviä toimintoja.
 
En tiedä oliko siunaus vai harmi, kun nyt Toyotan ensimmäiset toimitukset osuivat tähän talveen. Kesäjutut lehdissä ovat olleet positiivisia. Luulin itse, että pulttigaten yhteydessä mietitään pientä pränttiä, joka oli latauksesta tiedossa etukäteen. Ehkä talvikulutus on nyt Toyotallekin yllätys.

Cold gaten suurin ongelma on yllätyksellisyys. Akun lämpötilaa ei autosta näe ja itselläkin on Teslassa kokemus kylmälatauksesta, kun ajoin Lapissa -25 asteen pakkasessa pari sataa kilometriä. Silloin olin aloittelija enkä tajunnut virittää akun lämmitystä ajoissa ja auto ilmoitti akun jäähtymisestä. Luulin kuitenkin, että alhaisella SOC:lla lataus lähtee hyvin - no eihän se lähtenyt vaan alle 20kW tehoilla mentiin pitkään tauolla. Kylmenemiseen vaikuttaa moni asia ajon aikana ja vain testit kunnon pakkasessa näyttää miten lataus ja kulutus käyttäytyy.

Toisaalta Toyota on kirjoittanut myyntiesitteet pienellä präntillä jo rajoitteet, mutta niitä ei uskota tai lueta, kun ajatellaan, että kilpailijoilla samat. Kilpailijat kuitenkin pystyvät parempaan ja siksi Toyotalla on selittämistä tässä.

Joissakin testeissä tuo ilmastointi tuhosi rangen kesäajosskin. Tässähän mentiin ihan asiallisille metreille.

Nythän tässä on mielenkiintoista lähinnä se miten Toyota reagoi kun tulee painetta kattilaan. Teknisestihän tuo geittaaminen on ratkaistavissa ainakin pääosin ja vielä ainakin näennäisen helposti.

Mutta voi sieltä tulla myös se tavanomainen liturgia jossa todetaan että Toyota arvostaa luotettavuutta jne. Se on lyhyen aikavälin helppo ratkaisu.
 
Teit todella fiksun teon. Säästyt monelta tuskalta. Ajan nyt Toyotalla itsekin, mutta Toyota-uskovainen en ole. Beezetan omistaminen vaatii lujan uskon, vain se kannattelee tätä floppia. Valitettavasti.

Lopullinen fiksuus toki nähdään sitten kun Toyota on tehnyt korjaavata liikkeet tai sitten ei tehnyt

Mutta ei auton oston takia kannata olla jatkuvassa paineessa, jos joku ei näytä toimivan niin sitten vaan eteenpäin.

Tässä on nyt sinänsä aika pienillä asioilla pilattu auto jonka hinta / ominaisuudet on muuten varsin hyvin kohdillaan. Ehkä jopa paremmin kuin muilla.
 
Toki tässä kannattaa muistaa, että autentikointi Toyotan porttaaliin on vieläkin mun luomilla tunnareilla. Mielenkiinnolla seuraan, kuinka kauan mulla on oikeudet hallita tähän autoon liittyviä toimintoja.
Niin pitkään kun auto on jälleenmyyjällä, kokemusta on.
Tietenkin jos he ovat peruneet tilauksen tehtaalta niin luulisi sen loppuvan nopeastikin.
 
Toki tässä kannattaa muistaa, että autentikointi Toyotan porttaaliin on vieläkin mun luomilla tunnareilla. Mielenkiinnolla seuraan, kuinka kauan mulla on oikeudet hallita tähän autoon liittyviä toimintoja.

Siihen saakka kunnes auton itse poistat tai uusi omistaja osaa vaatia tunnareita itselleen.
 
Laitoin jo toiseen kertaan traficomille sähköpostia että auton toimitus viivästyy valmistajasta johtuvasta syystä, tällä kertaa arvoin toimituspäväksi 31.5.2023. Toivottavasti ei tarvitse enää palata asiaan.
 
Siihen saakka kunnes auton itse poistat tai uusi omistaja osaa vaatia tunnareita itselleen.
Kun auto myydään liikkeessä eteenpäin niin uusi asikas saa automaattisesti tuunarit itselleen. Toki jos auto jää jälleenmyyjälle niin tuunarit häviää myös.
Varmaan maahantuoja tekee sen.
Itse auton poisto ei välttämättä onnistu koska ei omista kyseistä autoa vielä.
 
Laitoin jo toiseen kertaan traficomille sähköpostia että auton toimitus viivästyy valmistajasta johtuvasta syystä, tällä kertaa arvoin toimituspäväksi 31.5.2023. Toivottavasti ei tarvitse enää palata asiaan.
Toivotaan.
Varmaan moni BZ tilaaja joutui ilmoittamaan toimituksen viivästyksestä.
Miten nopeasti ensirekisteröinti päivän jälkeen traficom maksaa hankintatuen asiakkaille.
 
Koeajopäivän 27.11.2022 TOYOTA BZ4X tuloksia:

Lämpötila lähtöpaikalla – 5 C° ja kääntöpaikalla – 3 C°. Ohutta lunta kestopäällystetyllä tiellä. Ajourat lumettomat ja kuivat. Heikkoa tuulta.

Ajomatka 96 km sivu. Lähtö 100 % akulla. Rangearvaus tällöin 273 km. Kääntöpaikassa arvausmittari näytti 182 km eli 91 km vähemmän. Ajettu matkamittarin mukaan 97 km. Kulutus 23,5 kW/100 km.

Paluumatka 96 km ja kokonaismatka 192,8 km. Kulutus koko matkalle 23,1 kWh/100 km. Koko matka muodostui 90 % valtatiestä jossa 80 km/h nopeusrajoitus. Ajoin 86 km/h jolloin todellinen nopeus oli 82 km/h. Loppu 10 % oli siirtymiä taajamasta valtatielle. Rangearvaus tässä vaiheessa 74 km.

ECO moodi ja ratti ja penkit AUTO pyynnillä. Vain yksi ohitus edellä 70 km/h ajavasta ajoneuvosta. Muuten tasainen nopeus. Auto on vakaa ja mielestäni erittäin hyvä ajettava. Hiljaisuus on aivan häkellyttävästi esillä näillä nopeuksilla ja kitkarenkailla. Auto: TOYOTA BZ4X AWD STYLE.

LATAUS:

ABC-lataus, Kempowerin uusi 150 kW laturi. Kentällä 3 kpl tällaista kahden pisteen pönttöä.

Edellä kuvatun reissun + 14 km laturille siirtymän jälkeen akkua tasan 30 % jäljellä. Rangearvaus 61 km.

Latauksen kohokohdat:

Lataus alkoi varovasti 6 kW:n teholla, josta se alkoi kohota vähitellen.

20 minuutin päästä huipputeho oli saavutettu ja se oli huimat 46 kW. Tätä kesti 4 min jonka jälkeen teho alkoi jälleen laskea. Ladattu tällöin 12.85 kWh ja akun varaustila 47 %.

44 minuutin kohdalla. Päätin lopettaa latauksen. Tällöin latausteho oli jo pudonnut 31 kW:iin. Sähköä oli saatu 28,36 kW, ja akun varaustila 71 %. Rangearvaus 186 km. Matkaa oli siis saatu 125 km lisää tällä lähes kolmen vartin istunnolla.

Mitä tapahtui?

Akun varaustilan nosto – 5 C° lämpötilassa 30 %:sta - 71 %:iin eli 41 % verran vaati 28,36 kWh sähköä ja 44 min aikaa. Jos 41 % on 28,36 kWh niin 1 % on 0,69 kWh. 100 % on tällöin 69 kWh. Koska osa sähköstä menee häviöihin – ehkäpä luokkaa 5 % niin akun käytettävissä oleva koko olisi näin olleen 65,7 kWh. Siihen sitten päälle se mitä on nollan alapuolella ”varatankkina ” eli 8 % x 0,69 =5,52 kWh. Nyt kun lasketaan yhteen varatankki ja 0-100 % alueen koko niin saadaan 65,7 + 5,52 = 71,22 kWh eli suuruusluokalleen sama joka on ilmoitettu.

Jokainen voi edellä kuvatusta tehdä omat johtopäätöksensä. Mielestäni kantama ei ole tämän auton suurin ongelma eikä välttämättä mikään ongelma. Suurin ja mieltäni eniten kaivertava asia on tämä jo pikku pakkasella esiin tuleva latauksen hitaus. Auto eroaa oleellisesti kilpailijoistaan tässä suhteessa.

Tämä on asia, joka pilaa muuten lähes loistavan kokonaisuuden. Jos tähän tulee korjaus niin auton menestys on taattu. Se voi olla sitä jo nytkin mutta hidas talvilataus rajaa turhan paljon ostajakuntaa ulos täällä Suomessa ja ylipäätään pohjoisilla markkina-alueilla.
 
Koeajopäivän 27.11.2022 TOYOTA BZ4X tuloksia:

Lämpötila lähtöpaikalla – 5 C° ja kääntöpaikalla – 3 C°. Ohutta lunta kestopäällystetyllä tiellä. Ajourat lumettomat ja kuivat. Heikkoa tuulta.

Ajomatka 96 km sivu. Lähtö 100 % akulla. Rangearvaus tällöin 273 km. Kääntöpaikassa arvausmittari näytti 182 km eli 91 km vähemmän. Ajettu matkamittarin mukaan 97 km. Kulutus 23,5 kW/100 km.

Paluumatka 96 km ja kokonaismatka 192,8 km. Kulutus koko matkalle 23,1 kWh/100 km. Koko matka muodostui 90 % valtatiestä jossa 80 km/h nopeusrajoitus. Ajoin 86 km/h jolloin todellinen nopeus oli 82 km/h. Loppu 10 % oli siirtymiä taajamasta valtatielle. Rangearvaus tässä vaiheessa 74 km.

ECO moodi ja ratti ja penkit AUTO pyynnillä. Vain yksi ohitus edellä 70 km/h ajavasta ajoneuvosta. Muuten tasainen nopeus. Auto on vakaa ja mielestäni erittäin hyvä ajettava. Hiljaisuus on aivan häkellyttävästi esillä näillä nopeuksilla ja kitkarenkailla. Auto: TOYOTA BZ4X AWD STYLE.

LATAUS:

ABC-lataus, Kempowerin uusi 150 kW laturi. Kentällä 3 kpl tällaista kahden pisteen pönttöä.

Edellä kuvatun reissun + 14 km laturille siirtymän jälkeen akkua tasan 30 % jäljellä. Rangearvaus 61 km.

Latauksen kohokohdat:

Lataus alkoi varovasti 6 kW:n teholla, josta se alkoi kohota vähitellen.

20 minuutin päästä huipputeho oli saavutettu ja se oli huimat 46 kW. Tätä kesti 4 min jonka jälkeen teho alkoi jälleen laskea. Ladattu tällöin 12.85 kWh ja akun varaustila 47 %.

44 minuutin kohdalla. Päätin lopettaa latauksen. Tällöin latausteho oli jo pudonnut 31 kW:iin. Sähköä oli saatu 28,36 kW, ja akun varaustila 71 %. Rangearvaus 186 km. Matkaa oli siis saatu 125 km lisää tällä lähes kolmen vartin istunnolla.

Mitä tapahtui?

Akun varaustilan nosto – 5 C° lämpötilassa 30 %:sta - 71 %:iin eli 41 % verran vaati 28,36 kWh sähköä ja 44 min aikaa. Jos 41 % on 28,36 kWh niin 1 % on 0,69 kWh. 100 % on tällöin 69 kWh. Koska osa sähköstä menee häviöihin – ehkäpä luokkaa 5 % niin akun käytettävissä oleva koko olisi näin olleen 65,7 kWh. Siihen sitten päälle se mitä on nollan alapuolella ”varatankkina ” eli 8 % x 0,69 =5,52 kWh. Nyt kun lasketaan yhteen varatankki ja 0-100 % alueen koko niin saadaan 65,7 + 5,52 = 71,22 kWh eli suuruusluokalleen sama joka on ilmoitettu.

Jokainen voi edellä kuvatusta tehdä omat johtopäätöksensä. Mielestäni kantama ei ole tämän auton suurin ongelma eikä välttämättä mikään ongelma. Suurin ja mieltäni eniten kaivertava asia on tämä jo pikku pakkasella esiin tuleva latauksen hitaus. Auto eroaa oleellisesti kilpailijoistaan tässä suhteessa.

Tämä on asia, joka pilaa muuten lähes loistavan kokonaisuuden. Jos tähän tulee korjaus niin auton menestys on taattu. Se voi olla sitä jo nytkin mutta hidas talvilataus rajaa turhan paljon ostajakuntaa ulos täällä Suomessa ja ylipäätään pohjoisilla markkina-alueilla.
Kiitos, tämä on oikein hyvä yhteenveto ja kiteytys.
 
^^
Sitä olen sanonut useasti, että vähintään tunti menee latauksessa jopa pari tuntia. Jos aloittaisi 10% ja lataisi 80% niin tunti ei edes riittäisi.
Tiedän Norjassa on latautunut kyseisen auton akut hyvin.
 
Kutnt, kiitos hyvästä pikatestistä, arvatenkin 18” renkaat, katsoitko merkin&mallin?

Huomionarvoista tässä kuviossa on että niin Tesla, VW kuin korealaiset toivat autot markkinaan ilman akun lämmitystä. Kysymys on tuoko tojo ominaisuuden ja kuinka nopeasti?
 
Eiköhän tuon kylmälatauksen hitauden voisi saada ohjelmistomuutoksilla paremmaksi. Autokanta ei vielä ole kauhean iso. Tukeeko tämä OTA päivityksiä?

Tuossa tunnetusti hitaasti talvella lataavan ID.3 45kWh:n 10 - 90% -6 asteen pakkasessa noin sadan kilsan jälkeen.
 

Liitteet

  • A1BF471B-625D-4392-9C7B-FB59800BF810.jpeg
    A1BF471B-625D-4392-9C7B-FB59800BF810.jpeg
    87,3 KB · Katsottu: 67
^Kun kutnt ja JiiJii71 tuloksia vertaa näkyy:
Kummassakaan ei ole etukäteen lämmitystä latausta varten. bZ4X todella tarvitsisi sitä, ID:n lisäaika 8-25% lataukselle on noin 6min vs kesän optimi.
Latauksen aikana bZ4X ei lämmitä akkua läheskään tarpeeksi, latausteho lienee noin puolet optimikelin tehosta. Akun lämmettyä 12min kohdalla, ID lataa lähes täydellä, noin 85-90% parhaastaan, teholla. ID:n 45min 8-90% latauksen keskiteho on noin 50kW eli noin 1C. bZ4X:n 44min latauksen keskiteho on 38kW eli himpun yli 0,5C.
 
Meille sanottiin että OTA päivitykset vain rammariin ja safety senseen. Ecu hommelit vain piuhan nokassa.
Tuon 10-80 kyllä lataa alle tunnissa pikku pakkasilla jo nyt. Vkl pitäisi heittää 600km lenkki. Yritän ettiä aseman mistä saa käyrän.
Sopivasti 240km eka pätkä
 
Meille sanottiin että OTA päivitykset vain rammariin ja safety senseen. Ecu hommelit vain piuhan nokassa.
Tuon 10-80 kyllä lataa alle tunnissa pikku pakkasilla jo nyt. Vkl pitäisi heittää 600km lenkki. Yritän ettiä aseman mistä saa käyrän.
Sopivasti 240km eka pätkä
Ei varmaan pidä ihan tuollaisenaan paikkaansa. Tai riippuu mistä latausta voidaan ohjata mutta kyllä tosta rammarista on rajapinta aika moneen toimintoon.
 
Meille sanottiin että OTA päivitykset vain rammariin ja safety senseen. Ecu hommelit vain piuhan nokassa.
Kysyin luovutuksen yhteydessä miten navin päivitys tulee niin ei ollut siitä varma, mutta OTA päivityksenä muut pitäisi tulla.
Pitäisi kysyä uudestaan kun ovat käyneet jo koulutuksessa.
 
240km on sopiva pätkä. Täydellä akulla kun lähdet liikenteeseen niin pätkän jälkeen sinulla on se 25% akku jäljellä.
Taidan ajella lähelle 0% ihan vain mielenkiinnosta. Useampi tunti aikaa ajella tyhjää ja latailla.
Näytti olevan vain 150kw rechargen pönttö. Siitä ei maha käyriä saaha
 
Tuon 10-80 kyllä lataa alle tunnissa pikku pakkasilla jo nyt. Vkl pitäisi heittää 600km lenkki. Yritän ettiä aseman mistä saa käyrän.
Sopivasti 240km eka pätkä
Toivottavasti sulle tulee mahdollisuus ladata mahdollisimman tyhjällä akulla eli lähellä 0% tai tässä tapauksessa jopa sen alle. Tuosta saisi mielenkiintoista tietoa. Oma hypoteesi on, että alkuun ajoittuva latauskäyrän huippu lämmittäisi akkua sen verran, että loppulataus olisi hiukan nopeampi, kuin esim. yllä olevassa kutnt:n esimerkissä,ä. Siinä lataus alkoi 30% kohdalla, jossa latauskäyrän huippu on jo ohitettu eikä siitä siten saa hyötyä akun lämmitykseen.
 
Toivottavasti sulle tulee mahdollisuus ladata mahdollisimman tyhjällä akulla eli lähellä 0% tai tässä tapauksessa jopa sen alle. Tuosta saisi mielenkiintoista tietoa. Oma hypoteesi on, että alkuun ajoittuva latauskäyrän huippu lämmittäisi akkua sen verran, että loppulataus olisi hiukan nopeampi, kuin esim. yllä olevassa kutnt:n esimerkissä,ä. Siinä lataus alkoi 30% kohdalla, jossa latauskäyrän huippu on jo ohitettu eikä siitä siten saa hyötyä akun lämmitykseen.
Itse kun olen ladannut ja lähtenyt 20% niin huiput ovat olleet 40% kohdilla.
Eli jos näin laskisi, lähtisi nollista niin huiput pitäisi olla 20%.