Koeajopäivän 27.11.2022 TOYOTA BZ4X tuloksia:
Lämpötila lähtöpaikalla – 5 C° ja kääntöpaikalla – 3 C°. Ohutta lunta kestopäällystetyllä tiellä. Ajourat lumettomat ja kuivat. Heikkoa tuulta.
Ajomatka 96 km sivu. Lähtö 100 % akulla. Rangearvaus tällöin 273 km. Kääntöpaikassa arvausmittari näytti 182 km eli 91 km vähemmän. Ajettu matkamittarin mukaan 97 km. Kulutus 23,5 kW/100 km.
Paluumatka 96 km ja kokonaismatka 192,8 km. Kulutus koko matkalle 23,1 kWh/100 km. Koko matka muodostui 90 % valtatiestä jossa 80 km/h nopeusrajoitus. Ajoin 86 km/h jolloin todellinen nopeus oli 82 km/h. Loppu 10 % oli siirtymiä taajamasta valtatielle. Rangearvaus tässä vaiheessa 74 km.
ECO moodi ja ratti ja penkit AUTO pyynnillä. Vain yksi ohitus edellä 70 km/h ajavasta ajoneuvosta. Muuten tasainen nopeus. Auto on vakaa ja mielestäni erittäin hyvä ajettava. Hiljaisuus on aivan häkellyttävästi esillä näillä nopeuksilla ja kitkarenkailla. Auto: TOYOTA BZ4X AWD STYLE.
LATAUS:
ABC-lataus, Kempowerin uusi 150 kW laturi. Kentällä 3 kpl tällaista kahden pisteen pönttöä.
Edellä kuvatun reissun + 14 km laturille siirtymän jälkeen akkua tasan 30 % jäljellä. Rangearvaus 61 km.
Latauksen kohokohdat:
Lataus alkoi varovasti 6 kW:n teholla, josta se alkoi kohota vähitellen.
20 minuutin päästä huipputeho oli saavutettu ja se oli huimat 46 kW. Tätä kesti 4 min jonka jälkeen teho alkoi jälleen laskea. Ladattu tällöin 12.85 kWh ja akun varaustila 47 %.
44 minuutin kohdalla. Päätin lopettaa latauksen. Tällöin latausteho oli jo pudonnut 31 kW:iin. Sähköä oli saatu 28,36 kW, ja akun varaustila 71 %. Rangearvaus 186 km. Matkaa oli siis saatu 125 km lisää tällä lähes kolmen vartin istunnolla.
Mitä tapahtui?
Akun varaustilan nosto – 5 C° lämpötilassa 30 %:sta - 71 %:iin eli 41 % verran vaati 28,36 kWh sähköä ja 44 min aikaa. Jos 41 % on 28,36 kWh niin 1 % on 0,69 kWh. 100 % on tällöin 69 kWh. Koska osa sähköstä menee häviöihin – ehkäpä luokkaa 5 % niin akun käytettävissä oleva koko olisi näin olleen 65,7 kWh. Siihen sitten päälle se mitä on nollan alapuolella ”varatankkina ” eli 8 % x 0,69 =5,52 kWh. Nyt kun lasketaan yhteen varatankki ja 0-100 % alueen koko niin saadaan 65,7 + 5,52 = 71,22 kWh eli suuruusluokalleen sama joka on ilmoitettu.
Jokainen voi edellä kuvatusta tehdä omat johtopäätöksensä. Mielestäni kantama ei ole tämän auton suurin ongelma eikä välttämättä mikään ongelma. Suurin ja mieltäni eniten kaivertava asia on tämä jo pikku pakkasella esiin tuleva latauksen hitaus. Auto eroaa oleellisesti kilpailijoistaan tässä suhteessa.
Tämä on asia, joka pilaa muuten lähes loistavan kokonaisuuden. Jos tähän tulee korjaus niin auton menestys on taattu. Se voi olla sitä jo nytkin mutta hidas talvilataus rajaa turhan paljon ostajakuntaa ulos täällä Suomessa ja ylipäätään pohjoisilla markkina-alueilla.