https://tummennuskalvot.fi/

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

Jostain syystä CHR+:ssa on isompi akku. 73 vs. 77kWh mutta nelarin range ero silti marginaalinen.

Jos vertaa nykyisen nelarin ja uuden range eroa (53km) niin se on luokkaa 10% parannus optimaalisessa kesäkelissä. Onhan se jotain mutta tarve olisi kyllä ollut paljon isompi.
Osa parannuksesta voi myös tulla liukkaammista renkaista mikä taas tarkoittaisi että talvi-range ei parantuisi juurikaan.

Nähtäväksi jää myös se millaisia ajonaikaisen esilämmityksen rajoituksia on. Nytkin monissa autoissa esilämmitys ei toimi jos akun varaustaso on alle 10%.
 
bZ4X Smart Connect Plus naviin syksy 2024 karttapäivitys löytyy sovelluskaupasta. Onhan tuo kömpelö prosessi ladata My Toyotan sovelluskaupasta pakattu karttadata PC:lle, josta sitten data puretaan USB-tikulle. Data purettuna 26.1 Gt. Melko hidasta. Päivitys autossa kestänee sitten 35-30 min. Muistikku oltava fat32 alustettu. Tosin mukava näitä harrastella!
Waze ollut Carplayn kautta käytössä jo jonkin aikaa. Kartat uusiutuu kerran päivässä, eikä tarvitse tikkujen kanssa pelata. (y)
 
Täytyy sanoa että näiden parannusten myötä malli pääsi sille tasolle, että voisin sitä harkita. Jos juuri nyt pitäisi uudestaan valita bz4x:n ja rav4 plugarin välillä niin valinta saattaisi tällä kertaa kallistua täyssähköön. Oikeastaan kaikki tärkeimmät ongelmat korjattu? Ainahan akku voisi olla isompi.
 
Jostakin tullut uusia ominaisuuksia, joita en tiennyt olevan. Kuvissa bZ:n omalla navilla reitti Kuopio-Vaasa. Akku 56% lähdössä, lataus asetus max. 80%. Toisessa kuvassa kysyy haluanko navigoida 1. latauspisteelle reitillä.
 

Liitteet

  • IMG_0818.jpeg
    IMG_0818.jpeg
    133,2 KB · Katsottu: 57
  • IMG_0819.jpeg
    IMG_0819.jpeg
    122,9 KB · Katsottu: 56
Itse ajattelen Tuosta rangen lisäystä (noin 60km) puolet on tuosta nettoakun koon kasvusta ja loput ilmanvastuksen pienenemisestä.
Kun nykyisessä on 0,28 kerroin ja uudessa olisi vaikka 0,27 kerroin niin se parantaisi 4% ilmanvastuksesta ja voisi saada aikaiseksi puuttuvat 30km lisärangaistuksia.
Uusi eAxle piikarbidi tehoelektroniikalla vähentää myös kulutusta. Ja AWD versiossa vielä enemmän, kun moottoreita on kaksi.