https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

Uusien versioiden (C-HR plus sekä fl. bZ4X) menestys Suomen markkinoilla riippuu paljolti siitä kuinka hinnoittelu onnistuu. Myös malliversioiden osalta on tärkeää että varustevaihtoehdot ovat onnistuneet. Nämä esittelykuvat ovat tappiin varustelluista 20" pyörineen. Odotukset monella varmaankin on bZ4X:n osalta että uudet versiot kustantavat n. saman kuin nyt alennusmyynnissä olleet. Hinnoittelun olisi onnistuttava kerralla kuntoon muutoin autot jäävät myymättä.
 
Miten tuo neliveto on muuttunut?
Uudet moottorit kun tehoa on enemmän, mutta liekkö esim takamoottoria muuttunut nyt kestomagneettimoottorista induktiomoottoriksi joka lepää jos ei ole tarvetta.
 
En tiedä nelivedosta, mutta ehkä samaan tuulii kuin nykyisessä Lexus rz450e mallissa. Siinä on edessä 150kw ja takana 80kW. Eli todennäköisesti etumoottori voi olla etu- ja nelivedossa sama ja takamoottorista sitten loput tehot.
 
Uusien versioiden (C-HR plus sekä fl. bZ4X) menestys Suomen markkinoilla riippuu paljolti siitä kuinka hinnoittelu onnistuu. Myös malliversioiden osalta on tärkeää että varustevaihtoehdot ovat onnistuneet. Nämä esittelykuvat ovat tappiin varustelluista 20" pyörineen. Odotukset monella varmaankin on bZ4X:n osalta että uudet versiot kustantavat n. saman kuin nyt alennusmyynnissä olleet. Hinnoittelun olisi onnistuttava kerralla kuntoon muutoin autot jäävät myymättä.
Ite en ainakaan himoitse 20". Mieluummin 18" Suomen kehnoille/metelöiville teille. Mielestäni olisi kiva, jos premium-varustellun auton saisi myös 18" vanteilla, eikä tulisi pakkopullana 20" vanteita. Veikkaan, että hinnat ei saa nousta yhtään nykyisistä ovh-hinnoista tai muuten näitä ei myydä ainakaan isossa mittakaavassa.
 
Ite en ainakaan himoitse 20". Mieluummin 18" Suomen kehnoille/metelöiville teille. Mielestäni olisi kiva, jos premium-varustellun auton saisi myös 18" vanteilla, eikä tulisi pakkopullana 20" vanteita. Veikkaan, että hinnat ei saa nousta yhtään nykyisistä ovh-hinnoista tai muuten näitä ei myydä ainakaan isossa mittakaavassa.
Luulisi, että liikkeen kannata vaihtaa renkaat jonkun kulimallisen auton kanssa päittäin. Voivat sitten myydä sen kulimallisen hieman "varusteltuna".
 
Ite en ainakaan himoitse 20". Mieluummin 18" Suomen kehnoille/metelöiville teille. Mielestäni olisi kiva, jos premium-varustellun auton saisi myös 18" vanteilla, eikä tulisi pakkopullana 20" vanteita. Veikkaan, että hinnat ei saa nousta yhtään nykyisistä ovh-hinnoista tai muuten näitä ei myydä ainakaan isossa mittakaavassa.
Oletan että nykyisen 2024/2025 malliston ovh:t eivät ylity. Nämä viimeiset Style awd:t myytiin kuitenkin lähes 8000€:n alennuksella (-6000 ovh:sta + talvipyörät 209€). Ylittyvätkö nämä?
 
Vähän menee jo ketjusta ohi, mutta tuo CHR+ oli yllättävän hyvännäköinen omaan silmään ja jos nuo voimalinjan ongelmat on oikeasti ratkaistu niin voi olla muutenkin ihan siedettävä peli.

Mutta Toyotan lausunto luopua bZ-alkuisista "sekavista kirjainyhdistelmämallinimistä" kuullostaa huvittavalta, kun ajattelee tätä nimeäspolitiikkaa. 😅
 
Oliko muuta oireita kuin ääni? Pystyikö ajamaan tuon moottorin toimitus ajan? Huolto on reilun 2 tkm päässä. Mietin ajaisiko sinne saakka, jos ei tuossa 90 mittarivauhdissa ala yhtä pahasti ääntämään kun nyt 70-80 välillä vai veisikö heti tutkittavaksi, että saisi moottorin ehkä nopeammin.
Oli tänään tutkittavana ja ohjelmapäivityksissä. Sain takaisin ajoon. Moottorin vaihto 2 viikon päästä. Takamoottori löytyi maahantuojalta. Oli eri osanumerolla, eli saattaa olla parempi kuin alkuperäinen.

1741797790352.png
 
Hiukan vähemmän oli uudistusta kuin odotin. Esilämmitys ajonaikan on hyvin tehty kun sekä napilla että navilla toimii. Akun koon ja sitäkautta range kasvatus jäi hiukan heikoksi.
Ergonomiaan ei näytä tulevan parannusta. Nähtäväksi jää mitä kulutukselle tapahtuu. Sehän ei talvitestissä ollut mitenkään huono. Ilmanvastusta kehutaan parannetun mikä ainakin moottoritieajossa on plussaa.
Melua on myös vaimennettu mistä plussaa jos vaikuttaa Suomen karkeilla teillä. Myös jousitusta on parannettu.
Nähtäväksi jää on ajohaittaimet kytkettävissä yhdessä oikealla napilla pois tai ehkä pysyvästi.

Tuohan on vain facelift joten uutta mallia odotellessa... No näissä pienissä parannuksissa Toyota on aina ollut hyvä.

Toisaalta 5.2s sataseen on aika muikea arvo :p

 
Viimeksi muokattu:
Jos värikartasta löytyy musta niin valitsee sen. Silloin ei lokasuojat erotu. Etukaaret ovat kieltämättä vahän tökerön näköiset.
 
CHR+ onkin samalla tekniikalla ja samoilla suoritusarvoilla. Saapas nähdä miten hinnat vertaantuu.
CHR+:n sisustakin on samanlainen.

Jos hyvän tarjouksen RAVista saisi niin voisihan jomman kumman ostaakin.
 
bZ4X Smart Connect Plus naviin syksy 2024 karttapäivitys löytyy sovelluskaupasta. Onhan tuo kömpelö prosessi ladata My Toyotan sovelluskaupasta pakattu karttadata PC:lle, josta sitten data puretaan USB-tikulle. Data purettuna 26.1 Gt. Melko hidasta. Päivitys autossa kestänee sitten 35-30 min. Muistikku oltava fat32 alustettu. Tosin mukava näitä harrastella!
 
Ilmanvastusta kehutaan parannetun
Auton otsapinta-ala on entisellään eli muutos tulee ilmanvastuskerroimen pienenemisestä eli onko se vaikka 0,01 pienempi kuin aiemmin? (En ole kyllä mistään lukenut paljonko muutos on)

Rangen kasvu lienee siis isomman akun ansioita. Mutta jos käytössä olisi 5kwh enemmän ja auto kuluttaa 15kwh/100km niin range paranee 33km. Mikäli kulutus 20kwh/100km niin rangea +25km.
No myös moottorit voisi tuoda osansa jos ovat täysin uudet eikä lexus käytössä jo olleet.
Aika näyttää miten wltp arvo tulee olemaan.

Nähtäväksi jää on ajohaittaimet kytkettävissä yhdessä oikealla napilla pois tai ehkä pysyvästi
Pysyvästi ainakaan ylinopeushälytintä ei saa pois jo eu säännöksien vuoksi.
Valikoista varmaankin.
 
bZ4X Smart Connect Plus naviin syksy 2024 karttapäivitys löytyy sovelluskaupasta. Onhan tuo kömpelö prosessi ladata My Toyotan sovelluskaupasta pakattu karttadata PC:lle, josta sitten data puretaan USB-tikulle. Data purettuna 26.1 Gt. Melko hidasta. Päivitys autossa kestänee sitten 35-30 min. Muistikku oltava fat32 alustettu. Tosin mukava näitä harrastella!
Tuo on kyllä kömpelöä nykypäivänä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Uti
Range nykyisellä etuvedolla 512km. Sitten Toyotan newsroom sivuilla todennäköisesti siis etuveto isolla akulla 573km.
" Maximum range according to WLTP drive cycle is expected to be 573 km (tentative value pending homologation), depending on grade and powertrain."
 
bZ4X Smart Connect Plus naviin syksy 2024 karttapäivitys löytyy sovelluskaupasta. Onhan tuo kömpelö prosessi ladata My Toyotan sovelluskaupasta pakattu karttadata PC:lle, josta sitten data puretaan USB-tikulle. Data purettuna 26.1 Gt. Melko hidasta. Päivitys autossa kestänee sitten 35-30 min. Muistikku oltava fat32 alustettu. Tosin mukava näitä harrastella!

Ei ollu kovin mukava kokemus kun koko laite meni solmuun ja piti vaihtaa uusi 🤣 En aio tökätä enää tikkua kiinni autoon.
 
Range nykyisellä etuvedolla 512km. Sitten Toyotan newsroom sivuilla todennäköisesti siis etuveto isolla akulla 573km.
" Maximum range according to WLTP drive cycle is expected to be 573 km (tentative value pending homologation), depending on grade and powertrain."
Itse ajattelen Tuosta rangen lisäystä (noin 60km) puolet on tuosta nettoakun koon kasvusta ja loput ilmanvastuksen pienenemisestä.
Kun nykyisessä on 0,28 kerroin ja uudessa olisi vaikka 0,27 kerroin niin se parantaisi 4% ilmanvastuksesta ja voisi saada aikaiseksi puuttuvat 30km lisärangaistuksia.
 
Toyota Global Newsroomista löytyy eri versioiden tekniset tiedot. Myös uuden pieniakkuisen version josta kukaan palstalla ei vielä ole kirjoittanut olevansa innostunut, mutta joka saattaa kuitenkin myydä ihan hyvin jos hintaetu on selvä.

 
Toyota Global Newsroomista löytyy eri versioiden tekniset tiedot. Myös uuden pieniakkuisen version josta kukaan palstalla ei vielä ole kirjoittanut olevansa innostunut, mutta joka saattaa kuitenkin myydä ihan hyvin jos hintaetu on selvä.

” But I think it's fair to say that we experienced a few bumps in the road during the launch. ”

No, ainakin ovat rehellisiä tuon suhteeen.
 
Onko teillä päivitetty automaattisesti kartat määräaikaishuollossa, vai onko sitä pitänyt pyytää erikseen?