https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

Vilkku alkoi toimimaan normaalisti tänään, mutta kävin näyttämässä sitä silti huollossa. Tilasivat uuden polttimon joka tulee parin päivän päästä. Tekivät samalla sen akkupäivityksen, mutta ei siitä kysyttäessäkään tullut kauheasti lisätietoa. Johonkin toimilaitteeseen se päivitys kuulemma liittyi.
 
Vilkku alkoi toimimaan normaalisti tänään, mutta kävin näyttämässä sitä silti huollossa. Tilasivat uuden polttimon joka tulee parin päivän päästä. Tekivät samalla sen akkupäivityksen, mutta ei siitä kysyttäessäkään tullut kauheasti lisätietoa. Johonkin toimilaitteeseen se päivitys kuulemma liittyi.
Koskiko päivitys 12v akkua vai?
 

Oheisessa linkissä on lisää tietoa kaikista BZ4X takaisinkutsukampanjoista. Ja jokaisesta on erikseet speksit. Esim ECU case:

Ajoneuvoissa on yhdistetty mittaristo, joka sisältää elektronisen ohjausyksikön (ECU), jossa erilaisia tietoja näytetään monitoiminäytössä (varoitus- ja merkkivalot, ajoneuvon mittarit, viestit jne.) ja DCM (Data Communication Module). DCM viestii mittarin ECU:n kanssa tarkistaakseen ajoneuvon tilan tietyn ajan kuluttua kun virta kytketään pois päältä. Jos DCM:n ja mittarin ECU:n välinen viestintä tapahtuu sillä hetkellä, kun mittarin ECU suorittaa tietyn prosessin, mittarin ECU ei ehkä saa prosessia päätökseen. Tällöin mittaristo pimenee auton käynnistyttyä, eikä näytä tiettyjä merkkivaloja ja ilmaisimia. Koska mittariston ECU myös liittyy muihin toimintoihin, kuten häiriö- ja hätävilkkuvaloihin ja TSS-järjestelmään, nämä toiminnot ei toimi. Ilman näitä toimintoja ajaminen voi lisätä törmäysriskiä tietyissä tilanteissa.
 
On näissä muitakin ongelmia. Range pakkasella ja latauksen vastaanotto. Jatkuva huollossa ravaaminen turhaan.

Kenelle nyt nuo on ongelmia ja kenelle ei siis range ja lataus, mutta eikö sinulla nyt ole tähän ketjuun mitään järkevää kirjoitettavaa. Tuota samaa mantraa on saanut lukea jo monta vuotta.
 
On näissä muitakin ongelmia. Range pakkasella ja latauksen vastaanotto. Jatkuva huollossa ravaaminen turhaan.

Pitääkö rangen ja latauksen vastaanoton takia ravata huollossa jatkuvasti? Vai mihin ongelmiin viittaat? Nyt on viestiketjussa 471 sivua. En muista hirveästi suurista ongelmista lukeneeni viime aikoina, ellei sitten muisti ole äkisti huonontunut. Muiden merkkien vastaavia palstoja kun lueskelee, niin tulee paha mieli nopeammin softa/tyyppivikoihin/laatuongelmiin liittyen.
 
Näköjään ovat alkaneet päivittämään noita juttuja, ennen eivät ainakaan ainakaan kertoneet jos huollossa jotain päivitettiin.
 
Kokonaan uuden sähköautomallin lisäksi myös BZ4X:ään uudistuksia:

Isompi akku, uusi sisustus/kojelauta ja 4-vetomallin teho jatkossa 343 hevosvoimaa....

 
Kokonaan uuden sähköautomallin lisäksi myös BZ4X:ään uudistuksia:

Isompi akku, uusi sisustus/kojelauta ja 4-vetomallin teho jatkossa 343 hevosvoimaa....

Nyt taitaa uudessa Toyotassa olla pahimmat puutteet korjattu.
Juttu ei mielestäni maininnut miten paljon todellinen latauksen vastaanotto paranee eri lämpötiloissa, mutta preheat nappi on hyvä parannus.
 
Uudessa mallissa vain pari kWh isompi akku, mutta muuten ihan hyviä uudistuksia ja eiköhän se kantamakin jonkin verran parane moottorien ja aerodynamiikan muutoksilla.
 
Kaikki ominaisuudet korjaantuu, joihin on toivonut muutosta. Olisihan tuo messevä: 4-veto, 343hv, 0-100kmh 5.2s, vetomassa 1500kg. Käytettävissä 5kwh isompi akku ja paranneltu aerodynamiikka tuo rangeen toivottua lisää. Akun esilämmitys poistaa talvilataushaasteet. Sisältäkin siistimpi, isompi näyttö. Paranneltu äänieristys. Autokuume nousee, mutta laskeeko hinnasto kuumeen?
 
Hyviä parannuksia kaikki. Jos itse ostan vielä sähköauton ns ykkösautoksi niin akun nettokoko saisi kuitenkin olla 80kwh tai enemmän. Tuo 5 kwh lisää+muut parannukset ei vielä radiaalia ero tee. Ehkä sitten kokonaan uuten versioon aikanaan tulee tällainenkin versio.
 
Kaikki tuijottaa sitä akkukokoa ihan liha pinkeänä mutta unohtaa sen että se akun koko ei ole mikään autuus jos kottero vie 30-35kWh/100km sähköä. Varsinkin nuo bydit ja äkspengit tms kiinalaiset tuntuu olevan kovin sähkönsyöppöjä. Jos pitkät automatkat on ihan must niin selailisin hyvin tarkkaan vaikka teslabjörnin 1000km testien aikoja. Voi yllättää että pieniakkuinen mutta pienikulutuksinenkin auto saattaa olla nopeampi matkantekijä kuin isoakkuinen mutta myös isompikulutuksinen. Lisäksi isompiakkuisella käy herkästi niin että latauspysähdys on silti sen 30min vaikka maksimilatausnopeus on 1,5-2.0 kertainen pienempiakkuiseen.
 
Kaikki tuijottaa sitä akkukokoa ihan liha pinkeänä mutta unohtaa sen että se akun koko ei ole mikään autuus jos kottero vie 30-35kWh/100km sähköä. Varsinkin nuo bydit ja äkspengit tms kiinalaiset tuntuu olevan kovin sähkönsyöppöjä. Jos pitkät automatkat on ihan must niin selailisin hyvin tarkkaan vaikka teslabjörnin 1000km testien aikoja. Voi yllättää että pieniakkuinen mutta pienikulutuksinenkin auto saattaa olla nopeampi matkantekijä kuin isoakkuinen mutta myös isompikulutuksinen. Lisäksi isompiakkuisella käy herkästi niin että latauspysähdys on silti sen 30min vaikka maksimilatausnopeus on 1,5-2.0 kertainen pienempiakkuiseen.

No tästä sähköautoilusta nyt on omakohtaista kokemusta 1,5 vuotta ja tuon 80 kwh akkukoon peilasin tälle nykyiselle kulutukselle joka ei ole BZ:ssa ollenkaan paha. Sähköautot on vaan sellaisia, että ne reagoivat olosuhteisiin rajusti. Esim vaimo ajoi viime syksynä kaatosateessa +4 astetta ja auto kulutti yli 25 kwh/100km eli käytännön range 20% varaustasolla laturille oli 200 km. Minun ajatus onkin tässä se, että autolla pitäisi päästä kelissä kun kelissä sen 300km täydellä akulla. Täällä pohjoisessa noita toimivia ja tehokkaita latureita ei ole ihan joka kulmalla jos menet pääteiltä sivuun.