Vielä hieman spekulointia Tekniikanmaailman taannoisesta talvitestistä sähköautojen suhteen.
Alinna lainaus Tekniikanmaailman digilehden tekstistä sähköautojen toimintamatkatesteihin liittyen.
Tekstissä selkeästi sanotaan, että ajettiin niin pitkään, kunnes akkujen prosentit ja toimintamatkanäytöt näyttivät nollaa. Ei kovin luotettavaa testiä siis siltä osin, kun tiedämme, että "nollan" jälkeen ajettavat kilometrimäärät voivat olla hyvinkin erilaiset autosta riippuen.
Paperisen lehden tekstin mukaan autoille tehtiin myös toinen toimintamatkatesti, jonka mittaukset laskettiin alla olevan testin kanssa yhteen, ja näistä saatu keskiarvo toimintamatkasta oli sitten se tulos kilometreistä, joka kunkin auton kohdalle lehteen on painettu.
Lehden tekstissä ei juurikaan avata sitä, että mitä tuo toinen toimintamatkatesti on pitänyt sisällään. Ei siis mitään mainintaa esim. siitä, että olisivat oikeasti ajaneet akut tyhjiksi niin pitkään kun autot kulkevat.
Ko. osiossa mainitaan esimerkiksi, että ID.Buzz näyttää alkuun 30 prosenttia todellista suurempaa kantamaa, ja että liikalupaukset jatkuivat maaliin saakka (mikä ihmeen maali?), ja että Toyotan ilmoittama toimintamatka-arvio on hyvinkin tarkka, mutta jättää noin 30 kilometriä turvamarginaalia.
Kaiken kaikkiaan tuo toimintamatkaosio lehdestä luettuna vaikuttaa hyvin epäselvältä, eikä siitä kyllä saa oikein mitään irti testaustapaan liittyen.
Lainaus Tekniikanmaailman digilehdestä:
"Kaikki vertailun sähköautot pääsivät perille Saariselälle ilman lataustaukoja ja hinaamista, viimeiset autot tosin ”viimeisillä voimillaan”. Saariselällä osa autoista lähti vielä takaisin kohti etelää, ja ne ajoivat lisälenkkejä, kunnes akut saatiin tyhjiksi. Viimeiset kilometrit ajettiin Saariselän lähiympäristössä, kunnes sekä akkujen prosentit että toimintamatkanäytöt näyttivät nollaa.
”Sähköautojen toimintamatka mitataan vielä useaan kertaan, ja lopulliset toimintamatkat sekä kulutukset perustuvat kokeiden keskiarvoihin”, kertoo sähköautojen vertailusta vastaava TM:n tuottaja Lauri Ahtiainen.
”BMW i4 pääsi lähelle (360 km) Mercedes-EQ:ta (390 km), mutta tuloksessa on huomioitava Mercedes-EQ:ta ensimmäisessä toimintamatkatestissä vaivannut lämmityslaitehäiriö. Auton lämmityslaite ei Rovaniemeltä lähtiessä toiminut tehokkaasti ensimmäisillä 130 kilometrillä, eli energiaa säästyi etenemiseen. Kahvitauolla tehty uudelleenkäynnistys korjasi tilanteen, ja loppumatkan Mercedes-EQ lämmitti tasaisesti”, Ahtiainen kertoo.
Heikoimmin pärjänneet autot ylsivät noin 260 kilometrin toimintamatkaan. Tähän lukemaan ylsivät Volkswagen, Toyota, Nissan ja Renault"