https://yliteippaus.fi/

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

Hyvää dataa, kiitos kaikille kokemisten jakamisesta. Jos kännyappi on ”epävarma” niin onko auton lämmitys kaukosäätimestä ”varma”? Saako lämmityksen aktivoinnista kaukosäätimellä mitään kuittausta että se oikeasti onnistui?

Itsellä esilämmitys appista on toiminut 99 kertaa sadasta. Ajastettua lämmitystä en ole käyttänyt juuri sen takia, koska tuo appin kautta toimii niin varmasti.

Jos laitat lämmityksen kakesta päälle, auton vilkut välähtää, mutta muuta palautetta ei siis tule. Palautteen saaminen vaatii siis näköyhteyden
 
^Tojon appi onmyös hidas ja epävarma. Näin ainakin RAV4 plugrissa. Välillä tuntuu että toimii lähinnä satunnaisesti.
Avaimesta lämmityksen toimnta on myös välillä mitä sattuu. Aina auto ei kerro vilkuilla että lähti käyntiin.
Mutta tämä siis koskee vain RAVia mutta uskoisin että appi ja sen takana oleva serveri on samoja.
 
^Tojon appi onmyös hidas ja epävarma. Näin ainakin RAV4 plugrissa. Välillä tuntuu että toimii lähinnä satunnaisesti.
Avaimesta lämmityksen toimnta on myös välillä mitä sattuu. Aina auto ei kerro vilkuilla että lähti käyntiin.
Mutta tämä siis koskee vain RAVia mutta uskoisin että appi ja sen takana oleva serveri on samoja.
Joo appi on hitaanpuoleinen lataamaan tietoja. Mutta kun se tiedot saa auki, ei se sen jälkeen juurikaan mitään virheitä anna.
 
Olen ajanut Tojon tuotteilla pitkään ja BZ:aa loppuvuodesta odotin liikkeeseen jotta näkisi livenä, pakko tämä kortti oli katsoa, no olihan se heti iso pettymys pintapuolisesti, ei tarvinnut enää koeajaa kun kiinnostus lopahti täysin, ranget/lataukset ei olisi mulle mikään iso ongelma ollut, mutta keskimmäisen varustelutason hinta nelivetona mielestäni aivan liikaa autoon nähden. No siitä sitten autokaupoille ostamaan jotain ihan muuta...mutta se mitä ihmettelen kun tätä ketjua olen lueskellut että lukuisia viestejä ilman mitään asiaa, jotkut nimimerkit tykkää harrastaa osittaista trollausta / yksinpuhelua...
 
^itse taas olen pitänyt RAV Plugaria aina tosi kalliina js bZ4X oli edullinen vuosi sitten. Toki moni asia on muuttunut since…
 
Itsellä esilämmitys appista on toiminut 99 kertaa sadasta. Ajastettua lämmitystä en ole käyttänyt juuri sen takia, koska tuo appin kautta toimii niin varmasti.

Jos laitat lämmityksen kakesta päälle, auton vilkut välähtää, mutta muuta palautetta ei siis tule. Palautteen saaminen vaatii siis näköyhteyden
Ja onko kaukosäätimen kantama luokkaa 20 metriä? Kaukosäätimellä penkit jää kylmiksi kun apilla voi nekin lämmittää?
 
Mitä tulee kännyavaimeen, niin siihen varmaan ei kantsi luottaa vaan jokin backup pitää olla mukana, eli avain, joka toimii etänä, joka tekee kännyavaimen tarpeettomaksi?

Teslalla on suositus pitää aina myös avainkorttia mukana.
 
Vaikuttanee tuon apin toimintaan jos alueella on huono verkko, itse asun alueella jossa ainakin elisan ja dna:n kenttä on tosi huono, huomenna saan auton niin sitten pääsen kokeilemaan toimiiko ollenkaan.
 
Joo appi on hitaanpuoleinen lataamaan tietoja. Mutta kun se tiedot saa auki, ei se sen jälkeen juurikaan mitään virheitä anna.
Juu ei todellakaan toimi. Kyllä se appi yleensä aukeaa vaikkakin hitaasti mutta lämmityksen käynnistytyritys yleensä päättyy virheeseen.
Jos kännyllä toimii auton sisällä niin miksi auton katolla olevalla antennilla auto ei saa yhteyttä tukiasemaan? Kertaalleen tietoliikennemoduli jo vaihdettu mutta eipä toimi vieläkään luotettavasti. Näin se taitaa olla monella muullakin merkillä.
Veikkaan syy on serverin kuormassa. Nämä etäkäyttöasiat ei tuota suoraan mitään tehtaalle joten niihin satsataan niin vähän kuin mahdollista.
 
Mitä tulee kännyavaimeen, niin siihen varmaan ei kantsi luottaa vaan jokin backup pitää olla mukana, eli avain, joka toimii etänä, joka tekee kännyavaimen tarpeettomaksi?

Teslalla on suositus pitää aina myös avainkorttia mukana.
Ei ole tässä "kännyavainta". Sillä saa ovet auki ja lämmityksen päälle mutta autoa ei voi käynnistää ja käyttää pelkällä puhelimella. Tämä on rapakon takana olevien autojen ominaisuuksia, kuten säteilylämmittimet ja kosketusvapaa takaluukku.
 
Vielä hieman spekulointia Tekniikanmaailman taannoisesta talvitestistä sähköautojen suhteen.

Alinna lainaus Tekniikanmaailman digilehden tekstistä sähköautojen toimintamatkatesteihin liittyen.
Tekstissä selkeästi sanotaan, että ajettiin niin pitkään, kunnes akkujen prosentit ja toimintamatkanäytöt näyttivät nollaa. Ei kovin luotettavaa testiä siis siltä osin, kun tiedämme, että "nollan" jälkeen ajettavat kilometrimäärät voivat olla hyvinkin erilaiset autosta riippuen.

Paperisen lehden tekstin mukaan autoille tehtiin myös toinen toimintamatkatesti, jonka mittaukset laskettiin alla olevan testin kanssa yhteen, ja näistä saatu keskiarvo toimintamatkasta oli sitten se tulos kilometreistä, joka kunkin auton kohdalle lehteen on painettu.
Lehden tekstissä ei juurikaan avata sitä, että mitä tuo toinen toimintamatkatesti on pitänyt sisällään. Ei siis mitään mainintaa esim. siitä, että olisivat oikeasti ajaneet akut tyhjiksi niin pitkään kun autot kulkevat.
Ko. osiossa mainitaan esimerkiksi, että ID.Buzz näyttää alkuun 30 prosenttia todellista suurempaa kantamaa, ja että liikalupaukset jatkuivat maaliin saakka (mikä ihmeen maali?), ja että Toyotan ilmoittama toimintamatka-arvio on hyvinkin tarkka, mutta jättää noin 30 kilometriä turvamarginaalia.
Kaiken kaikkiaan tuo toimintamatkaosio lehdestä luettuna vaikuttaa hyvin epäselvältä, eikä siitä kyllä saa oikein mitään irti testaustapaan liittyen.

Lainaus Tekniikanmaailman digilehdestä:
"Kaikki vertailun sähköautot pääsivät perille Saariselälle ilman lataustaukoja ja hinaamista, viimeiset autot tosin ”viimeisillä voimillaan”. Saariselällä osa autoista lähti vielä takaisin kohti etelää, ja ne ajoivat lisälenkkejä, kunnes akut saatiin tyhjiksi. Viimeiset kilometrit ajettiin Saariselän lähiympäristössä, kunnes sekä akkujen prosentit että toimintamatkanäytöt näyttivät nollaa.

”Sähköautojen toimintamatka mitataan vielä useaan kertaan, ja lopulliset toimintamatkat sekä kulutukset perustuvat kokeiden keskiarvoihin”, kertoo sähköautojen vertailusta vastaava TM:n tuottaja Lauri Ahtiainen.

”BMW i4 pääsi lähelle (360 km) Mercedes-EQ:ta (390 km), mutta tuloksessa on huomioitava Mercedes-EQ:ta ensimmäisessä toimintamatkatestissä vaivannut lämmityslaitehäiriö. Auton lämmityslaite ei Rovaniemeltä lähtiessä toiminut tehokkaasti ensimmäisillä 130 kilometrillä, eli energiaa säästyi etenemiseen. Kahvitauolla tehty uudelleenkäynnistys korjasi tilanteen, ja loppumatkan Mercedes-EQ lämmitti tasaisesti”, Ahtiainen kertoo.

Heikoimmin pärjänneet autot ylsivät noin 260 kilometrin toimintamatkaan. Tähän lukemaan ylsivät Volkswagen, Toyota, Nissan ja Renault"
 
Kallis auto on jos tuohon 5 % tarvii toisen auton, taksia tai vuokra-autoa.
Yksi esimerkki; jos suomalainen ajaa 16000km vuodessa 5% on 800km eli yksi lomamatka 400km päähän ja menee tullen mennen yhdellä dc latauksella. Talvisaikaan ei monelle tule pitkiä matkoja monta kertaa. Joku tunti vuodessa lisäaikaa laturilla on asennekysymys jos sillä saa muuten hyvän auton. Kesällä enemmän ajoa ja range ja lataus pienempi ongelma.

Olemme sattumoisin lähdössä hiihteleen ja ruksasin lomarenkaan ja nettimökin sivustoilta latausmahdollisuuden ja löytyi jonkinverran ja soitin yhteen kysyen lupaa suko lataukseen kun ei ollut listalla ja heltisi. Etäisyyskin sellainen että jää se ensimäinenkin dc lataus kokematta tälle talvelle :)
 
^tojobaru olisi meillä tulossa Leafin tilalle. Tarve on nelivetoiselle luotettavalle autolle joka ei kärsi rapidgatesta (lämpimän akun tuottamasta lataustehon alenemasta). Tojobarun talvilataus on kuin Leafin lataus helteellä. Leaf taasen lataa talvella paremmin kuin monet modernit autot. Vaikeaa on auton osto 🙂
 
Sittenhän auto on ihan täydellinen.
Jotkut tarvitsee asuntoauton tai matkailuvaununkin, eikä mikään näistä sähköautoista korvaa niitä. joillakin on harrasteautokin ja jopa urheiluauto. Monessa taloudessa on smurffibussi ja sedan/farkku. Eikö olekaan autoa mikä täyttää kaikki tarpeet? No ei ole.

Miksi jokaisen auton pitäisi toimia kaikessa käytössä? Minullakaan ei ole pakettiautoa vaikka pitää joskus kaatopaikalle viedä kurma tai pari tai hakea joku huonekalu. Vuokraan sen pakettiauton tai käytän kärryä.
Aika harvalla on kuorma-autoa sen vuoksi että joskus kuitenkin pitää muuttaa. Juu eikä ole tärylätkääkään vaikka pihakiviä pitää takoa paikalleen. Sen kun voi vuokrata kun sitä tarvii.
 
Juu ei todellakaan toimi. Kyllä se appi yleensä aukeaa vaikkakin hitaasti mutta lämmityksen käynnistytyritys yleensä päättyy virheeseen.
Jos kännyllä toimii auton sisällä niin miksi auton katolla olevalla antennilla auto ei saa yhteyttä tukiasemaan? Kertaalleen tietoliikennemoduli jo vaihdettu mutta eipä toimi vieläkään luotettavasti. Näin se taitaa olla monella muullakin merkillä.
Veikkaan syy on serverin kuormassa. Nämä etäkäyttöasiat ei tuota suoraan mitään tehtaalle joten niihin satsataan niin vähän kuin mahdollista.
Itsellä RAV: ssa ei koskaan ongelmaa lämmityksen käynnistämisessä kännykän kautta ja muutenkin appi esim lataus aloitukset on toiminut hyvin. Joskus avautuu hieman hitaasti että kestää 10s että lataa tiedot, muuten ei mitään ongelmaa. Päivitättehän appin aina uusimpaan versioon ja mikä kännykkä teillä on käytössä? Itsellä käytössä iPhone 12 ja 14 tuossa autossa.
 
^appit päivittyy tarpeen mukaan itsestään. En näe mitään teknistä syytä miksi minun pitäisi käydä kaikki appit läpi poistamalla ne ja asentamalla uudelleen. Vähintää appin pitää kertoa jos jotain päivtystoimia käyttäjältä vaaditaan.
Kyllä se ongelma on serverissä tai sitten autossa. Kännykässä jos olisi vikaa niin ei toimisi muutkaan appit mitkä verkon dataa käyttää ja sen kyllä huomaisi.
 
^appit päivittyy tarpeen mukaan itsestään. En näe mitään teknistä syytä miksi minun pitäisi käydä kaikki appit läpi poistamalla ne ja asentamalla uudelleen. Vähintää appin pitää kertoa jos jotain päivtystoimia käyttäjältä vaaditaan.
Kyllä se ongelma on serverissä tai sitten autossa. Kännykässä jos olisi vikaa niin ei toimisi muutkaan appit mitkä verkon dataa käyttää ja sen kyllä huomaisi.
Kyllä nykyään voi olla isokin väli toimiiko asiat kunnolla riippuen onko ohjelmat ja kännykän käyttis uusin vai vuosia päivittämätön. Sen verta monimutkasia noi ohjelmat nykyään. Ja kännykkäkin kannattaa välillä käynnistää uusiksi jos jokin tökkii. Yleensä korjaantuu moni asia jo silä.
 
Kentän voimakkuudessa voi olla yllättävää vaihtelua sekä paikan että ajan suhteen. Kotona meillä on 5 palkkia muualla paitsi alakerrassa sohvan nurkalla aina heikko, ja joskus ei ollenkaan. En tiedä imeekö Nunna uuni tai mikä signaalin, mutta jos appi tökkii auton vieressä kannatta ongelmatilanteessa joskus testata.
 
Kentän voimakkuudessa voi olla yllättävää vaihtelua sekä paikan että ajan suhteen. Kotona meillä on 5 palkkia muualla paitsi alakerrassa sohvan nurkalla aina heikko, ja joskus ei ollenkaan. En tiedä imeekö Nunna uuni tai mikä signaalin, mutta jos appi tökkii auton vieressä kannatta ongelmatilanteessa joskus testata.
En nyt tiedä ymmärsinkö täysin oikein mutta tarkoitatko tällä sitä että applikaatio toimisi paremmin auton vieressä? Eli verkkoyhteys saisi jotakin boostia kun se on auton lähettyvillä? 😅
 
Kyllä se toki pitää singnaalin voimakkuuskin olla kännykässä ja autossa riittävä. Mutta ei se välimatkasta kiinni pitäisi olla. Itse laitan monesti päälle noin 300m päästä lämmityksen.
Kyllä mä uskon että suurimmat ongelmat seuraa erilaisista kännyköistä ja niiden ohjelmaversioista yms.
Nykyaitoissa kun on ohjelmissa koodia 100 miljoonaa riviä, se on 10 kertaa enempi kuin vaikka matkustaja lentokoneessa. Toki tuommoiseen määrään mahtuu muös ohjelmointi virheitäkin.