https://tummennuskalvot.fi/

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

En tiedä. Enemmänkin tuntuu, että jutut sen ympärillä on next level. Tuossakin jutussa on pari aukkoa joita tuskin taas korjataan myöhemmin kun jutun alkuperä paljastuu. Mutta klikkejä tulee aina kuten nytkin linkkaus tänne.
 
Tarkoitatko että bufferia vapautetaan akkutakuun aikana jotta käyttäjälle näyttää että akku olisi uudenveroisessa kunnossa?

En, vaan sitä, että ajoakku kestää käyttöä paremmin, kun sitä ei voi mitenkään ajaa läheskään tyhjäksi tai ladata lähellekään täyteen.

Kaikissa sähköautoissa on toki bufferia tämän johdosta, mutta Toyotalla on poikkeuksellisen paljon, jotta voidaan luvata 1 000 000 km akkutakuu.
 
En, vaan sitä, että ajoakku kestää käyttöä paremmin, kun sitä ei voi mitenkään ajaa läheskään tyhjäksi tai ladata lähellekään täyteen.

Kaikissa sähköautoissa on toki bufferia tämän johdosta, mutta Toyotalla on poikkeuksellisen paljon, jotta voidaan luvata 1 000 000 km akkutakuu.
Ok.
En ole akkuihin tai latauksiin perehtynyt mutta tunnostaa aika reilulta bufferilta pelkästään tuota ajatellen.
Ehkä varman päälle laitettu, samoin latauskäyrät rajoitettu.:unsure:

Kai tämän akkuturvan tarpeellisuus nähdään vasta kymmenen vuoden päästä kun vertaillaan eri autojen käytettyjä akkuja. -> jospa TM tekee sitten akkutestejä ;)
 
Miljoona kilsaa vaatii säilyäkseen 66 huoltokertaa, jos aiotaa koko hyöty ulosmitata.
Se tekee noin 200 €/kpl eli 12000 €.
Pajalla pitää käydä useemmin kuin joka toinen kuukausi sekä lisäksi mahdolliset vikakäynnit.
Mahtaisiko joltakin vakuutusyhtiöltä saada vastaavaan summaan vakuutusta akuille, niin ei tarvitsi saada harmaita hiuksia jatkuvasta huollossa ramppaamisesta?
 
Miljoona kilsaa vaatii säilyäkseen 66 huoltokertaa, jos aiotaa koko hyöty ulosmitata.
Se tekee noin 200 €/kpl eli 12000 €.
Pajalla pitää käydä useemmin kuin joka toinen kuukausi sekä lisäksi mahdolliset vikakäynnit.
Mahtaisiko joltakin vakuutusyhtiöltä saada vastaavaan summaan vakuutusta akuille, niin ei tarvitsi saada harmaita hiuksia jatkuvasta huollossa ramppaamisesta?
Eiköhän 100000 km/vuosi ajava katso muitakin asioita kuin akkutakuuta autoa valitessaan. Esimerkiksi juuri huoltoväliä kilometreissä, koska sellaisiakin sähköautoja saa, joissa sitä ei kilometreissä edes mitata. Tuo Toyotan miljoona kilometria taitaa olla lähinnä mainostemppu, koska se kuulostaa hienommalta ja mieleenpainuvammalta kuin tylsä "ilman kilometrirajaa". Valmistajan riskin kannalta yli miljoona kilometria ajetut alle 10 vuotta vanhat yksilöt taitavat olla kuitenkin aika merkityksettömiä määrältään.
 
Sähköautojen huollattamattomuus on typerää. Itse polttomoottoria lukuunottamatta huollettavaa ja korjattavaa on ihan samalla tavalla, sekä jotain pientä uuttakin.
Katsatustilaistoista: "Yleisin hylkäyssyy oli etuakseliston vika ja lähes yhtä paljon ongelmia oli jousituksessa ja iskunvaimennuksessa."
Kun nelivuotiaita katsoo, niin Corolla käy paljon huollossa ja hylättyjä 0,4%, Teslalla ei ole pakollisia huoltoja ja hylätään 11,8%. Lähtökohtaisesti nelivuotiaita ei varmaankaan viedä katsatukseen hylättäväksi, eli kuskit eivät siis itse tiedä autonsa olevan rikki. Tämä on vaarallista, ihan turha kehua huippu törmäystestituloksilla tai ajettavuudella, jos oikeasti liikenteessä autoista iso osa on esim alustaltaan rikki.
 
Tuo on totta, tuntuu että nykyään autoilussa tärkeintä on se ettei mene rahaa sen käyttöön.

Minulle auto on harrastus ja sen vuoksi välillä tulee tehtyä typeriä valintoja. 😅
 
Miljoona kilsaa vaatii säilyäkseen 66 huoltokertaa, jos aiotaa koko hyöty ulosmitata.
Se tekee noin 200 €/kpl eli 12000 €.
Pajalla pitää käydä useemmin kuin joka toinen kuukausi sekä lisäksi mahdolliset vikakäynnit.
Mahtaisiko joltakin vakuutusyhtiöltä saada vastaavaan summaan vakuutusta akuille, niin ei tarvitsi saada harmaita hiuksia jatkuvasta huollossa ramppaamisesta?
15tkm huolto on tiettävästi ~80e. Ja jos haluaa vaihtaa raitisilmasuodattimen tulee päälle ~50e.
 
Sähköautojen huollattamattomuus on typerää. Itse polttomoottoria lukuunottamatta huollettavaa ja korjattavaa on ihan samalla tavalla, sekä jotain pientä uuttakin.
Katsatustilaistoista: "Yleisin hylkäyssyy oli etuakseliston vika ja lähes yhtä paljon ongelmia oli jousituksessa ja iskunvaimennuksessa."
Kun nelivuotiaita katsoo, niin Corolla käy paljon huollossa ja hylättyjä 0,4%, Teslalla ei ole pakollisia huoltoja ja hylätään 11,8%. Lähtökohtaisesti nelivuotiaita ei varmaankaan viedä katsatukseen hylättäväksi, eli kuskit eivät siis itse tiedä autonsa olevan rikki. Tämä on vaarallista, ihan turha kehua huippu törmäystestituloksilla tai ajettavuudella, jos oikeasti liikenteessä autoista iso osa on esim alustaltaan rikki.
Juuri näin.

Teslan osalta huolto-ohjelman tekeminen vapaaehtoiseksi johtuu siitä, että niillä ei ole huoltokapasiteettia. Muut sähköautovalmistajat eivät tietääkseni ole huolto-ohjelmaa poistaneet
 
Huomatkaa, että akuissa on kahdenlaista bufferia. Toinen on se, mitä voi käyttää jatkamalla ajamista, kun akku näyttää 0% (tai 0km) ja toinen on se, mitä ei voi itse käyttää, vaan se on varalla akun huonontumista varten ja estämässä todellisen 100%-0% käytön(akut ei tykkää). Toyota pienentää sitä käytettävää bufferia.
 
Miljoona kilsaa vaatii säilyäkseen 66 huoltokertaa, jos aiotaa koko hyöty ulosmitata.
Se tekee noin 200 €/kpl eli 12000 €.
Pajalla pitää käydä useemmin kuin joka toinen kuukausi sekä lisäksi mahdolliset vikakäynnit.
Mahtaisiko joltakin vakuutusyhtiöltä saada vastaavaan summaan vakuutusta akuille, niin ei tarvitsi saada harmaita hiuksia jatkuvasta huollossa ramppaamisesta?
laskin Tesla Model Y vm 2022. Minun täysillä bonuksilla kasko maksaa 760 eur enenmmän vuodessa kuin BZ4X. Tähän verrattuna en huolestu BZ4X huoltohinnoista. Joku syy tuohon Teslan korkeaan vakuutukseen täytyy olla. Akku ?
 
laskin Tesla Model Y vm 2022. Minun täysillä bonuksilla kasko maksaa 760 eur enenmmän vuodessa kuin BZ4X. Tähän verrattuna en huolestu BZ4X huoltohinnoista. Joku syy tuohon Teslan korkeaan vakuutukseen täytyy olla. Akku ?
Teho, merkin vahinkohistoria, korjauskustannusten hinta jne.
 
laskin Tesla Model Y vm 2022. Minun täysillä bonuksilla kasko maksaa 760 eur enenmmän vuodessa kuin BZ4X. Tähän verrattuna en huolestu BZ4X huoltohinnoista. Joku syy tuohon Teslan korkeaan vakuutukseen täytyy olla. Akku ?

Viimeeksi kun kyselin Model 3LR:n, niin tuo hinta oli 850€, joten BZ vakuutuksen saisin sitten satasella. Onhan se halpa. Pakko myöntää.
(Ehkä Y on aavistuksen kalliimpi vs 3).
 
Viimeeksi kun kyselin Model 3LR:n, niin tuo hinta oli 850€, joten BZ vakuutuksen saisin sitten satasella. Onhan se halpa. Pakko myöntää.
(Ehkä Y on aavistuksen kalliimpi vs 3).
Piti oikein tarkistaa 1678864508648.png ja 80% Bonuksilla, vakuutusyhtiö IF ja ei kolarihistoriaa
 
Itse en näe järkeä käyttää sähköautoa huollossa kerran vuoteen tai varsinkaan 15tkm välein. Korealaiset (30tkm) ja VW (100tkm) on nykyisin 2 vuoden välein.

Ja jos mietitään että huollossa olisi järkevin huoltokohde vaihtaa raikkari niin se ei edes kuulu tojobaru huolto-ohjelmaan?

Eli on paljon järkevämpää käydä hakemassa katsastuskonttorilta vikalista 25 eurolla vartissa kuin varailla aikoja merkkarille valohoitoon, ihmetellä sijaisautokäytäntöjä ja nähdä se vaiva mitä menee auton vientiin&noutoon. Katsastuksessa voi käydä vaikka joka vuosi jos tuntee epävarmuutta oman autonsa kunnosta. Ja kun tietää mitä sankareita markkarillakin saattaa olla töissä niin mielummin olisin viemättä autoani sinne särettäväksi/sotkettavaksi.

Mitä enemmän tätä huoltokuviota miettii, sitä enemmän alkaa taas muut merkit houkutella. Sorry.
 
Jonkun elämä tuntuu pyörivän toyotan ympärillä vaikkei edes omista kyseistä autoa...kannataisko oikeesti hankkia elämään sisältöä
Tätä olen monesti myös ihmetellyt. Mikä saa (todennäköisesti) aikuisen ihmisen viettämään tuntikausia aikaa trollailemassa ja levittämässä fudia ketjussa, jonka autoa ei omista eikä ilmeisesti aiokkaan omistaa.

Noh, kukin tyylillään (tai tässä tapuksessa tyylittömyydellään)
 
^Suoli24 foorumilla on säkillinen näitä tapauksia kaikilla palstoilla. Ite ymmärrän rankankin kritiikin jos kumpuaa omista kokemuksista. kukaanhan ei kai pakota ostamaan jotain tiettyä merkkiä tai mallia ja meillä kaikilla lienee ne omat syyt jonkin merkin/mallin ostamiseen.
Aika harvoin nämä yleisdissaajat kuitenkaan pystyy kertomaan niitä täydellisiä vaihtoehtoja mitkä on täydellisiä kaikille. Sellaisia kun eei yksinkertaisesti ole olemassakaan.
 

Tekniikan maailma: "Kysyimme lukijoiltamme, mitkä ovat talviauton tärkeimmät ominaisuudet – Näin sähköautojen talvivertailun tulokset muuttuvat lukijoidemme painotuksilla."​


BZ4X nousi Kian ohi
1678878231978.png
 
Itse en näe järkeä käyttää sähköautoa huollossa kerran vuoteen tai varsinkaan 15tkm välein. Korealaiset (30tkm) ja VW (100tkm) on nykyisin 2 vuoden välein.

Ja jos mietitään että huollossa olisi järkevin huoltokohde vaihtaa raikkari niin se ei edes kuulu tojobaru huolto-ohjelmaan?

Eli on paljon järkevämpää käydä hakemassa katsastuskonttorilta vikalista 25 eurolla vartissa kuin varailla aikoja merkkarille valohoitoon, ihmetellä sijaisautokäytäntöjä ja nähdä se vaiva mitä menee auton vientiin&noutoon. Katsastuksessa voi käydä vaikka joka vuosi jos tuntee epävarmuutta oman autonsa kunnosta. Ja kun tietää mitä sankareita markkarillakin saattaa olla töissä niin mielummin olisin viemättä autoani sinne särettäväksi/sotkettavaksi.

Mitä enemmän tätä huoltokuviota miettii, sitä enemmän alkaa taas muut merkit houkutella. Sorry.
Jarrujen herkistelyä kaipaa sähkikset enemmän kuin polttikset, ainakin jos osaa ajaa energiaa talteenottavasti.
 
Jonkun elämä tuntuu pyörivän toyotan ympärillä vaikkei edes omista kyseistä autoa...kannataisko oikeesti hankkia elämään sisältöä
Olen saman huomannut, mahtaa olla hällä hauskaa. Itseä kiinnostaa keskustelu uusista menopeleistä merkeistä riippumatta. Ei tuo trollaus mitään lisä arvoa keskusteluun.
Modet näihin voisi puuttua vähän herkemmin. Huomautus ja varoitus -> pihalle. Näistä tulee ihan turhaa vääntöä.