https://tummennuskalvot.fi/

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

Suoraan sanottuna Toyota on hyvä auto, monia jäi varmaan kaivelemaan se ettei Toyotan mainostamat kaikki ominaisuudet pitänyt paikkaansa.

Monelle se toimintamatka ja pikalataus on myrkkyä ja erittäin tärkeitä ominaisuuksia, mutta pikalatauksen nopeuteen voi myös itse vähän vaikuttaa.

Aikaa voi myös varata vähän enemmän pitemmille matkoille, maltti on valttia.
Kesällä toki toimintamatka ja pikalataus nopeudet kasvavat ja varmaan myös tulee lähitulevaisuudessa uusia päivityksiä autoon jotka korvaavat osittaisia puutteita.

Tää kannattaa jättää kesän harrasteautoksi ja ajaa talven ajot diisselillä.
 
Pieni yllätys olisi jos lataus ei seuraisi ihan korealaisten käyriä viime vuonna jos reipasvauhtinen moottoritieajo lämmittäisi akkua. Mutta odotusarvo on että noilla kahdella mittarilla (range ja latausnopeus) bzx4 jää jumboksi varsinkin kun verrataan Toyotan ennakkoon ilmoittamia arvoja jotka näyttävästi tulee naf:in sivulla esille.

Rangen painoarvo kasvaa turhan suureksi muiden ominaisuuksien kustannuksella tällaisessa testissä. Jos ajatellaan että alunperin sähköautoja on puoliväkisin tuotu markkinoille ilmastonmuutoksen takia. Paljon on puhuttu paljonko akulla pitää ajaa että sen omat päästöt on säästetty ja miten suuri osa ajosta on raskaan akun tehosta on turhaa. Ei olisi mikään kumma jos isot akut menevät joskus verolle kun akkumateriaaleista tulee pulaa ja nostaahan pula jo nyt hintaa joka tapauksessa ja voi sitä kautta pakottaa suosimaan pienempää kokoa ja sen myötä lyhyempää rangea. Itse otin tietoisen ratkaisun pudottamalla 50km rangea nelivedolla ja suurinpiirtein saman verran tai enemmän korkean profiilin maastoon sopivan auton takia. Ja on monessa suhteessa parempi kuin audi ja volvo joilla aiemmin olen ajanut. Jos asuisin kehä kolmosen sisällä ja moottoritierange tai lapin hiihtoloman lataukset ahdistaisi niin jotain muuta katselisin.
Kulttuurin muutoskin muuten voi olla tulossa latausasemille ja (latausasenteisiin) kun kansa alkaa ostaa sähköautoja; tarvitaan ei vain ruokaa vaan muuta lyhyttä viihdettä latausta odottaessa.

Ei noista pikkuakkuisista mikään mene kovin pitkälle. Nelivetoisista Bemari on muita edellä, Muuten ollaan siellä samoilla kantturoilla. Toyotan myyntipuheisiin nähden tämä on tietysti aikalailla neuvostoliittolainen suoritus.
 
Ei noista pikkuakkuisista mikään mene kovin pitkälle. Nelivetoisista Bemari on muita edellä, Muuten ollaan siellä samoilla kantturoilla. Toyotan myyntipuheisiin nähden tämä on tietysti aikalailla neuvostoliittolainen suoritus.
Miten ylläpito ei voi olla reagoimatta näihin jatkuviin trollauksiin Toyotasta? Harmittaa suuresti, että täällä on yksilöitä, jotka jatkuvasti haukkuvat autoja. Foorumin laatu kärsii mielestäni siitä, että tällaisia viestejä saa postata koko ajan.
 
Foorumin laatu kärsii mielestäni siitä, että tällaisia viestejä saa postata koko ajan.

Viitannet omaan viestiisi 😏. Ja oikein, niinhän se on.

Omassa viestissäni totesin että

i) mikään pikkuakkuinen ei mene kovin pitkälle. Osoittanet trollauksen tästä
ii) BMW on hiukan muita edellä. Osoittanet trollauksen tästä
iii) Toyotan myyntipuheet eivät vastaa totuutta. Osoittanet trollauksen tästä

Odotellaan...
 
^
Rengasmelu ja sisämelu ihan siedettävä ei pahaa sanomista.
Ajovalot ihan hyvät odotin jopa huonompia.
Osaa ohjata kaistojen välissä itsekseen sulavasti pitkiäkin matkoja ennen kuin käy "herättelemään" kuljettajaa.

Mitä siihen Teslaan jää jos listan plussakin muutetaan miinukseksi. Sehän on yhtä miinusta silloin koko auto
Siis tojobarun lista käy teslaan lähes 1:1 kun vaihtaa plussat miinukseksi.
 
Viitannet omaan viestiisi 😏. Ja oikein, niinhän se on.

Omassa viestissäni totesin että

i) mikään pikkuakkuinen ei mene kovin pitkälle. Osoittanet trollauksen tästä
ii) BMW on hiukan muita edellä. Osoittanet trollauksen tästä
iii) Toyotan myyntipuheet eivät vastaa totuutta. Osoittanet trollauksen tästä

Odotellaan...
En taida alentua kommenttointiin. Oma toiveeni olisi se, että ketjussa keskitytään BZ4x ominaisuuksiin, joissa paljon hyvää. Auto on hieno, upeat ajo-ominaisuudet, laadukas, kehitettävää latauksessa ja käyttispuolella. Tästä tulee seuraavassa iteraatiossa huipputuote!
 
En taida alentua kommenttointiin. Oma toiveeni olisi se, että ketjussa keskitytään BZ4x ominaisuuksiin, joissa paljon hyvää. Auto on hieno, upeat ajo-ominaisuudet, laadukas, kehitettävää latauksessa ja käyttispuolella. Tästä tulee seuraavassa iteraatiossa huipputuote!

No harmi. Toki ymmärrän kun ei ole oikein mitään kommentoitavaa,.

Mutta olet aivan oikeassa tästä tulee hyvä ajan kanssa.
 
Ei kai tämä nyt ole ollut yllätys, jos haluat ajo-ominaisuuksia - et aja Tojolla - jos haluat sähkärin - et aja …
 
Vähän on huonosti infottu se Norjan testi. Pitävät varmaan BZ4X tulokset vakan alla viimeiseen asti, jotta testin huomioarvo on maksimaalinen. Tämän hetken tuloksien perää pitää Maxus, jonka latauskäyrä on tasainen 60 kW, mutta kilometrejä suurikokoinen luxus vaunu meni lähes saman kuin BZ4X. On todella mielenkiintoista katsoa, miten BZ4X pärjää latauskäyrän suhteen.

Sitten pieni vertailu ominaisuuksista pääkilpailijoiden suhteen:
AjoneuvoBZ4X Active 2WDMaxusTesla Y 2WD
Maavara17,71917,2
Hinta505505290048990
Tavaratila452754854 + 117 (etu)
Pituus469047354751
Teho150 kW130 kW258 kW
Leveys186018601921
Korkeus165017361624
0-100 km/h kiihtyvyys7,5 s9,5 s6,9
VarusteetAskeettinenLuxus (nahka, lasikatto yms)Askeettinen + loistava multimedia
Akkutakuu ja huolto8 vuotta tai 160000km + jos huoltaa 15 tmk välein Toyota 10 v tai 1000000 km8 vuotta tai 200000 km, huoltoväli ?8 vuotta tai 192000 km. Ei kilometrirajaa huollossa, kahden vuoden välein jarrunesteet ja sisätilan suodatin
Muu takuu3 vuotta tai 100000 km + jos huoltaa 15000 km välein Toyota 10 vuotta tai 185000 km5 vuotta tai 100000 km4 vuotta tai 80000 km + ostettavissa jatkotakuu 4 vuotta + 80000 km
Ykkössijoja037
Jumbosijoja352

Tässä Teslan Y on ylivoimainen.
Toyotalle ei pisteitä edes huoto/takuusta, koska takuun ylläpito vaatii jatkuvaa huollossa käyntiä. Jos ajaa esim täällä palstoilla esiin tullutta 35 tkm/suoritetta, niin melko varmasti joutuu huoltamaan 4 kuukauden välein, koska matka ei saa mennä koskaan 15000 km yli takuusyistä. Huolloissa pääkaupunkiseudulla 2-4 viikon jonot. Kuka pystyy arvioimaan ajojaan 4 viikon aikana 1000 km tarkkuudella. On otettava varaa ja käytännössä todelliseksi huoltoväliksi tulee helposti esim 13500 km. Kuka sellasta jaksaa.
 
matka ei saa mennä koskaan 15000 km yli takuusyistä. Huolloissa pääkaupunkiseudulla 2-4 viikon jonot. Kuka pystyy arvioimaan ajojaan 4 viikon aikana 1000 km tarkkuudella. On otettava varaa ja käytännössä todelliseksi huoltoväliksi tulee helposti esim 13500 km. Kuka sellasta jaksaa.
Tuollaisen lyhyen, 15000 km:n huoltovälin takia pitäisi maahantuojalta olla ymmärrystä paljon ajaville. Ärsyttäväähän tuollainen on että pitää alkaa ajojaan rajoittamaan huollon takia.
 
Vähän on huonosti infottu se Norjan testi. Pitävät varmaan BZ4X tulokset vakan alla viimeiseen asti, jotta testin huomioarvo on maksimaalinen. Tämän hetken tuloksien perää pitää Maxus, jonka latauskäyrä on tasainen 60 kW, mutta kilometrejä suurikokoinen luxus vaunu meni lähes saman kuin BZ4X. On todella mielenkiintoista katsoa, miten BZ4X pärjää latauskäyrän suhteen.

Sitten pieni vertailu ominaisuuksista pääkilpailijoiden suhteen:
AjoneuvoBZ4X Active 2WDMaxusTesla Y 2WD
Maavara17,71917,2
Hinta505505290048990
Tavaratila452754854 + 117 (etu)
Pituus469047354751
Teho150 kW130 kW258 kW
Leveys186018601921
Korkeus165017361624
0-100 km/h kiihtyvyys7,5 s9,5 s6,9
VarusteetAskeettinenLuxus (nahka, lasikatto yms)Askeettinen + loistava multimedia
Akkutakuu ja huolto8 vuotta tai 160000km + jos huoltaa 15 tmk välein Toyota 10 v tai 1000000 km8 vuotta tai 200000 km, huoltoväli ?8 vuotta tai 192000 km. Ei kilometrirajaa huollossa, kahden vuoden välein jarrunesteet ja sisätilan suodatin
Muu takuu3 vuotta tai 100000 km + jos huoltaa 15000 km välein Toyota 10 vuotta tai 185000 km5 vuotta tai 100000 km4 vuotta tai 80000 km + ostettavissa jatkotakuu 4 vuotta + 80000 km
Ykkössijoja037
Jumbosijoja352

Tässä Teslan Y on ylivoimainen.
Toyotalle ei pisteitä edes huoto/takuusta, koska takuun ylläpito vaatii jatkuvaa huollossa käyntiä. Jos ajaa esim täällä palstoilla esiin tullutta 35 tkm/suoritetta, niin melko varmasti joutuu huoltamaan 4 kuukauden välein, koska matka ei saa mennä koskaan 15000 km yli takuusyistä. Huolloissa pääkaupunkiseudulla 2-4 viikon jonot. Kuka pystyy arvioimaan ajojaan 4 viikon aikana 1000 km tarkkuudella. On otettava varaa ja käytännössä todelliseksi huoltoväliksi tulee helposti esim 13500 km. Kuka sellasta jaksaa.
Teslassa ei ole älyluuri-integraatiota.
Kontin 852l taitaa olla kattoon asti, ei näkösuojaan asti. Banaanilaatikoita taakse menee 9, eli yksi vähemmän kuin Enyaqiin.
Tesla ei osaa regeneroida jarrupolkimella, jonka vuoksi kahden polkimen ajo, eli normaali tapa ajaa ei onnistu.
Teslan fyysisen käyttöliittymän puutteet, esim pyyhkijät laitetaan päälle keskinäytöstä.
Teslan varustepuutteet, jos jotain ei ole vakiona, niin sitten sitä ei saa. Esim parkkitutkat.
Teslan kääntöympyrä on suuri, eli 12,7m! Mitä lienee tojossa, mutta oletettavasti jopa metrin pienempi. Kun noita molempi vertaa perhelle riittävän isoon ID3:een ja se 10.2 m kääntöympyrään, niin molemmat jäisi minulla pihaan normaalissa asiointiajossa.

Molemmat ovat perusversioissa pöläriautoja, mikä on noissa hinnoissa melkoista halpuutusta.
Molemmissa viisto perä, ei jatkoon pakettiauton korvikkeena.

Tojon activeen ei saa plus-pakettia, tms, joka toisi sen järkevimmän varustetason, eli launch edition tason takaisin.
 
Vähän on huonosti infottu se Norjan testi. Pitävät varmaan BZ4X tulokset vakan alla viimeiseen asti, jotta testin huomioarvo on maksimaalinen. Tämän hetken tuloksien perää pitää Maxus, jonka latauskäyrä on tasainen 60 kW, mutta kilometrejä suurikokoinen luxus vaunu meni lähes saman kuin BZ4X. On todella mielenkiintoista katsoa, miten BZ4X pärjää latauskäyrän suhteen.

Sitten pieni vertailu ominaisuuksista pääkilpailijoiden suhteen:
AjoneuvoBZ4X Active 2WDMaxusTesla Y 2WD
Maavara17,71917,2
Hinta505505290048990
Tavaratila452754854 + 117 (etu)
Pituus469047354751
Teho150 kW130 kW258 kW
Leveys186018601921
Korkeus165017361624
0-100 km/h kiihtyvyys7,5 s9,5 s6,9
VarusteetAskeettinenLuxus (nahka, lasikatto yms)Askeettinen + loistava multimedia
Akkutakuu ja huolto8 vuotta tai 160000km + jos huoltaa 15 tmk välein Toyota 10 v tai 1000000 km8 vuotta tai 200000 km, huoltoväli ?8 vuotta tai 192000 km. Ei kilometrirajaa huollossa, kahden vuoden välein jarrunesteet ja sisätilan suodatin
Muu takuu3 vuotta tai 100000 km + jos huoltaa 15000 km välein Toyota 10 vuotta tai 185000 km5 vuotta tai 100000 km4 vuotta tai 80000 km + ostettavissa jatkotakuu 4 vuotta + 80000 km
Ykkössijoja037
Jumbosijoja352

Tässä Teslan Y on ylivoimainen.
Toyotalle ei pisteitä edes huoto/takuusta, koska takuun ylläpito vaatii jatkuvaa huollossa käyntiä. Jos ajaa esim täällä palstoilla esiin tullutta 35 tkm/suoritetta, niin melko varmasti joutuu huoltamaan 4 kuukauden välein, koska matka ei saa mennä koskaan 15000 km yli takuusyistä. Huolloissa pääkaupunkiseudulla 2-4 viikon jonot. Kuka pystyy arvioimaan ajojaan 4 viikon aikana 1000 km tarkkuudella. On otettava varaa ja käytännössä todelliseksi huoltoväliksi tulee helposti esim 13500 km. Kuka sellasta jaksaa.

Hienoa uutteruutta heti aaumutuimaan!

Mutta muutama virhe lipsahtanut taulukkoon ja tärkein puuttuu eli ajo-ominaisuudet jossa järjestys 1. Toyota 2. Maxus 3. Tesla

Tesla suurin kysmysmerkki omana autona on tällä hetkellä jälleenmyyntiarvo. Voi olla mitä tahansa kolmen vuoden jälkeen.
 
Tesla suurin kysmysmerkki omana autona on tällä hetkellä jälleenmyyntiarvo. Voi olla mitä tahansa kolmen vuoden jälkeen.
Sitä se on muidenkin merkkien kohdalla. Sen verran epävarmaa on sähköautojen jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä.

Mutta se on sen ajan murhe. Auto ostetaan tunteella, ei järjellä. Näin ainakin itse teen. 😀
 
Sitä se on muidenkin merkkien kohdalla. Sen verran epävarmaa on sähköautojen jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä.

Mutta se on sen ajan murhe. Auto ostetaan tunteella, ei järjellä. Näin ainakin itse teen. 😀

No sittenhän tää on oikea ketju koska tämä auto jos mikä herättää tunteita ;)
 
No sittenhän tää on oikea ketju koska tämä auto jos mikä herättää tunteita ;)
Auto sinänsä ei herätä kaikissa tunteita... vaan se että monet on markkinamiesten rapalan nielaisseet kitusiinsa oikeen syvälle ja sen pohjalta sitä koukkua omassa suussa koitetaan puhua kaikin puolin kaikkien suuhun sopivaksi. Tämä jos mikä on omiaan aiheuttamaan tunteita - ei auton vaan tuon tuputuksen vuoksi. Ihan samaa on toisellakin T:llä alkavalla merkillä, ihan samaa oli rav4 pluginin kanssa, ihan samaa on ollut kautta aikain tiettyjen uutuusmallien kanssa.

Sitten kun käyttäjät saa autonsa alle, tulee sitten valaistumisia tai semmoista tiettyä innon laantumaa. Tämä on nähty jo tosiaan aika monta kertaa, ja ensimmäisten käyttäjien osalta myös BZ4x osaltakin. Mutta aina jaksaa ne vahvat lasit yllättää. Niin tässäkin tapauksessa.

Minulla ottaa oikeasti pannuun muutaman asian läpikäynti tämän auton osalta, mitkä nostaa päätään jatkuvasti:
-Nelivedon jatkuvuus - joka siis perustuu mihin? Siis teknisesti mihinkä muuhun kuin markkinamiesten höpinään?
-Lataus - on jo useita kertoja käyty asiana läpi - ei tämä lataa parhaimpien tasolla, eikä edes tehtaan lupailemasti. Sitten tuli selvennyksiä ja selityksiä ja lupailuja. Silti koitetaan puhua asiaa mustasta valkoiseksi tai päinvastoin kun asiaa ei ole täysin korjattu.
-Ajo-ominaisuudet - miten ne erityisesti loistaa? Makuasioita erityisen paljon - toki verrattuna aiempiin Toyotiin tietyt asiat ON paremmin, mutta yleisesti kaikkien maailman autojen suhteen tämä EI loista ajo-ominaisuuksillaan minun mielestä. Kyllä - koikkasin.
 
Moni asia vaikuttaa.
Sähkön oletan olevan edukkaampaa -24 keväästä alkaen myös talvella, mutta pörssihintaa on seurattava tiukemmin tulevaisuudessa, koska hinnan vaihtelu kasvaa voimakkaasti.
Maksullisessa latauksessa taas mikä on hinta, osa rahastaa nyt enemmän kuin bensa maksaa samalla ajolla/kulutuksella.
Suurin kysymys on valtiovallan toimet, tuleeko polttiksille ja polttoaineille kohta keppiä ja raippaa. Se on varmaa että sähkiksien verotus "normalisoituu", kunhan polttikset on saatua ensin "kuusakoskelle".
Sitten on vielä ne e-polttoaineet, mikä mahtaa olla hinta, todennäköisesti kalliita ellei ensin tule porkkanana pienempää veroa alkuun.
Japseissa kannattaa muistaa 2026/2 poistuva tuontitulli.
 
Aletaan uskoa että Toyota ei ole niin hyvä talviauto kuin mitä valmistaja on antanut olettaa.

Toyota on hyvä talviauto, esim. lämmin auto, tuulilasin lämmitin koko ikkunan alueella, iso maavara, rengas profiili hyvä antaa myös joustoa sitä kautta.
Toimintamatka talvella, pääsee samoja kilometri lukemia kuin vastaava kokoisessa akulla varustetulla autolla.
 
Auto sinänsä ei herätä kaikissa tunteita... vaan se että monet on markkinamiesten rapalan nielaisseet kitusiinsa oikeen syvälle ja sen pohjalta sitä koukkua omassa suussa koitetaan puhua kaikin puolin kaikkien suuhun sopivaksi. Tämä jos mikä on omiaan aiheuttamaan tunteita - ei auton vaan tuon tuputuksen vuoksi. Ihan samaa on toisellakin T:llä alkavalla merkillä, ihan samaa oli rav4 pluginin kanssa, ihan samaa on ollut kautta aikain tiettyjen uutuusmallien kanssa.

Sitten kun käyttäjät saa autonsa alle, tulee sitten valaistumisia tai semmoista tiettyä innon laantumaa. Tämä on nähty jo tosiaan aika monta kertaa, ja ensimmäisten käyttäjien osalta myös BZ4x osaltakin. Mutta aina jaksaa ne vahvat lasit yllättää. Niin tässäkin tapauksessa.

Minulla ottaa oikeasti pannuun muutaman asian läpikäynti tämän auton osalta, mitkä nostaa päätään jatkuvasti:
-Nelivedon jatkuvuus - joka siis perustuu mihin? Siis teknisesti mihinkä muuhun kuin markkinamiesten höpinään?
-Lataus - on jo useita kertoja käyty asiana läpi - ei tämä lataa parhaimpien tasolla, eikä edes tehtaan lupailemasti. Sitten tuli selvennyksiä ja selityksiä ja lupailuja. Silti koitetaan puhua asiaa mustasta valkoiseksi tai päinvastoin kun asiaa ei ole täysin korjattu.
-Ajo-ominaisuudet - miten ne erityisesti loistaa? Makuasioita erityisen paljon - toki verrattuna aiempiin Toyotiin tietyt asiat ON paremmin, mutta yleisesti kaikkien maailman autojen suhteen tämä EI loista ajo-ominaisuuksillaan minun mielestä. Kyllä - koikkasin.

No harvoin se pelkkä pelti herättääkään tunteita vaan muut asiat sen ympärillä.

Nelivedon jatkuvuus perustuu sihen että kestomagneettimoottori vetää koko ajan koska sitä ei voi lepuuttaa. Mutta ei tuosta kannata negatiivisia tunteita ottaa, aja auto korpeen ja kokeille.
Lataushan on jo monesti todettu tunteitaherättävän huonoksi talvella.
Ajo-ominaisuuksia on kehuttu laajasta kun taas verrokki Tesla on todistetustti talviautona nelosen arvoinen. Varmasti herättää tunteita.
 
Toyota on hyvä talviauto, esim. lämmin auto,
Eikös hyvä ja lämmin talviauto saisi tunnin aikana puhallettua takaikkunat huurteettomiksi? BZ4x ei koikalla tähän kyennyt. C40 Volvo kylläkin. Miksi näin?

Olen omien kokemusten mukaan jokseenkin aina saanut pettyä Toyotan ilmanohjaukseen ja puhallukseen - niin tässäkin tapauksessa:
nk9mNcV.jpg
 
Nelivedon jatkuvuus perustuu sihen että kestomagneettimoottori vetää koko ajan koska sitä ei voi lepuuttaa.
Tämä on myytti - samalla tavalla se induktiomoottori vetää kun sille syötetään sähköä. Ja täydellisen yhtä viiveettä. Ei näissä ole mitään tekniikasta johtuvaa eroa jatkuvuudessa.

Tämä on siis täydellinen esimerkki tuosta miten se rapala on siellä Toyotainsinöörin puheiden mukana mennyt omiin kitusiin.
 
Tämä on myytti - samalla tavalla se induktiomoottori vetää kun sille syötetään sähköä. Ja täydellisen yhtä viiveettä. Ei näissä ole mitään tekniikasta johtuvaa eroa jatkuvuudessa.

Tämä on siis täydellinen esimerkki tuosta miten se rapala on siellä Toyotainsinöörin puheiden mukana mennyt omiin kitusiin.

Tottakai se induktomoottori vetää kun sille syötetään sähköä. Ihan oiva ominaisuus moottorille.

Mutta useimmissa sähkäreissä ei vedä normiajossa koska säästellään maileja. Tässä taas kestomagneettimoottori vetää

Eroa siis on. Kannattaako siitä ottaa tunteita: ei varmasti.
 
Eikös hyvä ja lämmin talviauto saisi tunnin aikana puhallettua takaikkunat huurteettomiksi? BZ4x ei koikalla tähän kyennyt. C40 Volvo kylläkin. Miksi näin?

Olen omien kokemusten mukaan jokseenkin aina saanut pettyä Toyotan ilmanohjaukseen ja puhallukseen - niin tässäkin tapauksessa:
nk9mNcV.jpg

Harri Salon videolla oli Pollessa myös taka sivulasit ihan huurussa ja osittain myös etuovien lasit.

Kyllä ne saa puhallettua huurteettomaksi jos osaa käyttää lämmitys laitetta, siis Toyotassa. Pollen tapaukseen en osaa sanoa.
 
Tottakai se induktomoottori vetää kun sille syötetään sähköä. Ihan oiva ominaisuus moottorille.

Mutta useimmissa sähkäreissä ei vedä normiajossa koska säästellään maileja. Tässä taas kestomagneettimoottori vetää

Eroa siis on. Kannattaako siitä ottaa tunteita: ei varmasti.
Niin, eli oikeasti BZ4x:ssä joudutaan syöttämään moottoria jotta se ei jarruta. Se ei ole jatkuvuuden merkki. Induktiomoottoria voidaan ohjata syöttämään tarpeen tullen vetoa autolle tai pyörittää sitä jatkuvasti, mutta se ei tarkoita etteikö se voisi tarvittaessa olla jatkuva - noinniinkun elektronin nopetta vastaavalla viiveellä. Käytännön ero siis aivan täysin +/- 0.

Mutta täällä asiasta tunnutaan nostavan päätään aina, että jatkuva siellä, jatkuva täällä ja oikeen kehutaan tuota voimanjakoa. :)
 
Kyllä ne saa puhallettua huurteettomaksi jos osaa käyttää lämmitys laitetta, siis Toyotassa. Pollen tapaukseen en osaa sanoa.
Minä laitoin molemmissa huurteenpoiston käyntiin ajon aluksi (ainakin mielestäni) koska lähdin liikkeelle kylmillä autoilla. C40 puhalteli lasit puhtaaksi 15-20minuutissa takasivuruutuja myöten. Toyota ei tähän kyennyt vajaassa tunnissa. Mitä tuossa olisi pitänyt osata tehdä toisin?