https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

Ja sananen vielä matka-ajon latausnopeudesta. Ero tulee siinä että 700km päivämatka päättyy hyvin lataavalla autolla kotiin klo 22 ja huonosti lataavalla klo 24. Voin kertoa että pimeänä iltana sateisella ABC:lla klo 23 auton latautumisen odottelu ei esim. vaimon mielestä ollut jeejee🙈
 
Täydellä akulla talvikelissä ensimmäinen stintti 350km.
1.dc lataus 80% ja rangea saadaan 280km
2.dc lataus 80% ja rangea saadaan 280km

350+280*280=910km/vrk

Kesällä vastaavat 400km+320+320=1040km/vrk

Enemmän päivässä ajavat voivat ostaa diisselin
Mista autosta kirjoitit?
 
Noi lukemat ei kyllä ole realistisia. Eka 250km. Tunti latausta. 200km. Tunti latausta ja taas 200km. Eli ollaan 650km päässä ja syöty buffassa 2 tuntia.
 
Sillä lienee kuitenkin eroa onko auto ollut yleisesti latauksessa/piuhan päässä, jolloin myös akkua lämmitetään vai onko ollut pihalla ilman johtoa. Jälkimmäisessä akku menee yhtä kylmäksi kuin ilma ja ensin mainitussa se pidetään jossain x lämpötilassa.

Kun sitten autolla lähtee ajamaan, on akku joko on valmiiksi ajolämpötilassa tai sitten se on kylmä ja sitä pitää lämmittää ajon aikana enemmän. Lämmitys tietysti nostaa kulutusta ja pienentää rangea. Ja jos ajomatka on lyhyt ennen latausta, ei akku ole välttämättä vielä lämmennyt edes tuohon ajolämpötilaan ja jää siksi hitaammaksi.

Tuo akun ajolämpötilassa pitäminenkään ei ole pikalatauksille riittävä lämpötila, toivotaan että siihen tulisi päivitys.

Jos haluaa talvella mahdollisimman nopeaa latausta, kannattaa lähteä liikkeelle suoraan ac latauksesta (akkua ylläpitolämmitetty jo valmiiksi) ja aloittaa dc lataus mahdollisimman tyhjällä akulla. Näin ollen dc latauksen aikainen akun lämmitys + latauksen huipputeho lämmittävät akkua mahdollisimman tehokkaasti ja siitä hyötyy koko loppulatauksen ajan.

Jos dc latauksen aloittaa vainka 20% kohdalla, ei latauskäyrän mukaisesti olla enää huipputehoissa ja akku jää koko loppulatauksen ajan viileämmäksi.

Näissä kirjoituksissa olisi hyvä mainita onko kyse tiedosta aiheen mukaisen auton eli Toyota BZ4X:n ominaisuuksista, vai yrittääkö kirjoittaja yleistää jotain asiaa kaikista sähköautoista. Jälkimmäinen on aika mahdotonta, koska jo erilaiset akkukemiat tuovat merkittäviä eroja sekä akun lämpenemiseen että niiden kykyyn toimia kylmällä. Lisäksi lämmmitysstrategioita on yhtä monta erilaista kuin on sähköautoja. Alkaen ihan sellaisista, joiden akkua ei lämmitä mikään muu kuin käytön ja latauksen aikainen sisäinen resistanssi.

Mitään "ajolämpötilaa" akut eivät pääsääntöisesti tarvitse, eikä suurin osa sähköautoista tuhlaa energiaa turhaan akun lämmittämiseen. Merkittävä poikkeus tästä on VW:n MEB-alustaiset sähköautot, tosin ymmärtääkseni niissäkin on sitä toimintaa järkeistetty. Todella kylmissä oloissa saatetaan muissakin nostaa lämpötilaa sen verran ettei ulos saatavia tehoja tarvitse rajoittaa liikaa. Tosin ymmärtääkseni kylmän akun suuremmat sisäiset resistanssit aiheuttavat senkin, että ihan jäässä oleva akku lämpenee jonkun verran ajossakin mutta mihinkään pikalatauslämpöihin tai edes lähelle sillä ei päästä vaan ilmiö näkyy parhaiten kaksinumeroisissa pakkasasteissa ja silloinkin saattaa osin kyse olla siitä että lämmitetty kabiini osaltaan lämmittää akkuakin.

Aikkukemioista en paljoa tiedä, mutta ilmeisesti ainakin sellaiset NMC-kemiat, joissa on suuri koboltin osuus, pärjäisivät kylmänä paremmin. Tällainen olisi ainakin Audin alkuperäinen e-tron 55. Sattuneesta syystä koboltin käyttöä vaan yritetään minimoida. Saattaa noilla kemioilla olla merkitystä siihenkin, että on syntynyt myyttejä akun lämmittämisestä ajamalla tai ehkä jopa muutamalla regen-kiihdytys syklillä.

Mutta kaikkien näiden erojen takia, ei kaikkia muiden autojen kokemusten kautta saatuja oppeja voi soveltaa suoraan toisiin autoihin. Toki perusasiat että lämmin ja tyhjä akku lataa nopeammin pätee, mutta muuten kannattaa kyllä odotella tietoa samasta autosta.
 
Täydellä akulla talvikelissä ensimmäinen stintti 350km.
1.dc lataus 80% ja rangea saadaan 280km
2.dc lataus 80% ja rangea saadaan 280km

350+280*280=910km/vrk
Tarjoan erittäin ison tuopin olutta sille joka tuon Bz4x:llä suorittaa. Reunaehdoissakin olen lievä: keskinopeudeksi ajoajalle riittää 75 km/h, pakkaseksi riittää -5°, mutta autossa pitää olla lämmitys päällä säädettynä nyt edes +18° lämpötilaan.

Kaksi välilatausta saa puolestani yhyttää ihan mihin kohtiin vain, kunhan 910 tulee täyteen.
 
Minulle talvi on -15°C aina sinne -30°C.

65kwh nettokapa pääsee 200km ja 80% nettokapa 48kwh pääsee 150km arvaukseni mukaan siten että auton bZ4X/Solterra GOM ei näytä nollaa. Tuo on hyväksyttävää jos latausnopeus olisi 10-80% puolisen tuntia. Tunti on liian pitkä aika.
 
Noi lukemat ei kyllä ole realistisia. Eka 250km. Tunti latausta. 200km. Tunti latausta ja taas 200km. Eli ollaan 650km päässä ja syöty buffassa 2 tuntia.

Tuollaisen itsekin arvioisin uutisoinnin ja täällä kirjoitetun perusteella realistiseksi käytännön matkaksi. Tarkkaan optimoimalla ja vähän säästeliäästi ajamalla voi saada vähän lisää, mutta sitten siinä saa jo stressailla jonkun verran ja jälleen kerran ne buffatkin pitäisi löytyä juuri oikeista paikoista matkan varrella. En tiedä olisiko se stressiä vähentävä vai lisäävä asia, jos mittaristossa ei ole kunnollista prosenttinäyttöä. Itse ainakin seuraan sellaista aika jatkuvasti ja laskeskelen päässäni miten hyvin akku riittää ja kuinka uskottava GOM:n arvio on.
 
Mista autosta kirjoitit?
Bz4x awd 18”

https://nybiltester.no/biltest/test-av-toyota-bz4x-active-tech-med-trippeltest/

Keli tossa oli kyllä enemmän syksyinen, mutta oma kokemus (ei tieteellinen), että kulutus ei juurikaan nouse vaikka pakkasta onkin jonkun verran.

Oma auto toki fwd missä parempi range muutenkin. Täällä on paljon virheellisiä käsityksiä rangesta mikä johtuu ensimmäisitä testeistä joissa rangea laskettiin auton arvausmittarin perusteella. Tai sitten täällä on vedetty johtopäätöksiä jostain esilämmittämöttömän auton kulutuksista mitkä on voinut olla jotain +25kwh/100km. Tuohan ei ole todellisuutta pidemmillä maantiematkoilla.

Edit: Olen siitä samaa mieltä että olisi parempi jos autossa olisi % mittari ja ettei olisi tuota käyttökelpoista +40km bufferia nollan alapuolella. Tuo lisää sekaannusta ja tekee vaikeaksi arvioida todellista rangea.

Narratiivi tämän auton ympärillä on joidenkin keskuudessa ollut hyvin negatiivista. Liekö toyota vihaa vai mitä? Vai pitääkö meemi paikkaansa, että ”vielä 10 vuotta sitten luultiin että vain vegaanit ovat klitorista herkempiä, mutta sitten tulivat sähköautoilijat”?
 
Saak BZ4X:stä tavallinen tallaaja ulos akun lämpötilatietoja? Olisi ihan kiva saada oikeaa tietoa sen käyttäytymisestä kylmällä erilaisissa lähtötilanteissa.
 
Haluaisiko joku kysyä Toyota Infosta että pitääkö huhu paikkaansa että vain 2 DC latausta per päivä on mahdollista:


Keskustelu näyttää pyörivän sen väitteen ympärillä, joten olisi hyvä saada selvyys asiaan. Ja jos vastaus olisi kyllä, niin voisi heti perään kysyä että mitä 3:lla kerralla sitten tapahtuu.

Minun on hyvin vaikea uskoa että lataus olisi estetty 2 kerran jälkeen, se täytyisi minusta asiakkaille kertoa.
 
Oma auto toki fwd missä parempi range muutenkin. Täällä on paljon virheellisiä käsityksiä rangesta mikä johtuu ensimmäisitä testeistä joissa rangea laskettiin auton arvausmittarin perusteella. Tai sitten täällä on vedetty johtopäätöksiä jostain esilämmittämöttömän auton kulutuksista mitkä on voinut olla jotain +25kwh/100km. Tuohan ei ole todellisuutta pidemmillä maantiematkoilla.

Otatko tuon mun haasteen vastaan? Voin lähteä ajokaveriksi, olisi kiinnostava päästä kokeilemaan Bz4x:ää muutenkin. 910 kilsaa Bz4x:llä kahdella välilatauksella max 80 prossaan, keskinopeudeksi ajoajalle riittää 75 km/h, pakkaseksi riittää -5°, mutta autossa pitää olla lämmitys päällä säädettynä nyt edes +18° lämpötilaan. Jos onnistuu, maksan lataussähköt, taukojen ruokailut ja tarjoan sen oluen päätteeksi. Jos ei onnistu, sä maksat ne mun taukoruokailut.

Liveseuranta Autostadiumille :D
 
Negatiivisis
Narratiivi tämän auton ympärillä on joidenkin keskuudessa ollut hyvin negatiivista. Liekö toyota vihaa vai mitä? Vai pitääkö meemi paikkaansa, että ”vielä 10 vuotta sitten luultiin että vain vegaanit ovat klitorista herkempiä, mutta sitten tulivat sähköautoilijat”?

Itse ainakin olen laittanut Toyotalla riman hieman korkeammalle kuin useimmilla muilla valmistajilla, koska resursseja pitäisi olla ja aikaa tuon kehittämiseen on käytetty ja muiden valmistajien kokemuksiakin olisi jo pitänyt ehtiä hyödyntämään. Kyllähän ensimmäiset sähköautomallit ovat lähes järjestään olleet jollain tasolla harjoittelukappaleita ja jotain puutteita on ollut tai ne on tuotu esimerkiksi ihan keskeneräisellä softalla. Näköjään Toyotakaan ei vaan ollut poikkeus. Ja puutteista huolimatta suurin osa on ollut hyviä ja käyttökelpoisia autoja, ja toivottavasti Toyotassakaan nyt ei oikeasti mitään ihan perustavaa laatua olevaa ongelmaa ilmene. Mutta jos puutteet ovat ilmiselvästi huonoa suunnittelua, turha niitä on selittelemällä puolustaa sen enempää Toyotan kuin muidenkaan kohdalla.

Taitaa vain yleisesti olla niin, että negatiivisista asioista löytyy enemmän keskusteltavaa kun samojen hyvien asioiden kehuminen muuttuu äkkiä itseään toistavaksi ja ärsyttäväksi selkääntaputteluksi. Harmittavasti vain jotkut tulkitsevat keskustelun määrästä negatiivisten ja positiivisten asioiden suhteen ja pistävät sitten vielä niissä kuvainnollisissa esson baarien pöydissä vähän vielä bensaa liekkeihin. Herkkähipiäisiä löytyy varmasti kaikista porukoista.
 
Taitaa vain yleisesti olla niin, että negatiivisista asioista löytyy enemmän keskusteltavaa kun samojen hyvien asioiden kehuminen muuttuu äkkiä itseään toistavaksi ja ärsyttäväksi selkääntaputteluksi. Harmittavasti vain jotkut tulkitsevat keskustelun määrästä negatiivisten ja positiivisten asioiden suhteen ja pistävät sitten vielä niissä kuvainnollisissa esson baarien pöydissä vähän vielä bensaa liekkeihin. Herkkähipiäisiä löytyy varmasti kaikista porukoista.
se on totta, että negatiivisista asioista löytyy enemmän tarinaa. Ja niin kuuluukin. Kun ongelmat nostetaan esille (mieluiten valmistajalle/maahantuojalle), voi valmistaja tehdä parannuksia. Tässä ketjussa ei ole kuitenkaan aina tarinat vastannut todellisuutta ja syntyy valheellinen illuusio, että auto olisi huono.

Onko mb eqa 300 huono auto? Ei varmasti, mutta ainakin nybiltester (linkkaamassani jutussa) valitsisi mielummin bz4x:n. Onko bz4x sitten hyvä auto? On monelle, mutta joillekin käyttäjäprofiileille on varmasti parempiakin autoja.
 
Otatko tuon mun haasteen vastaan? Voin lähteä ajokaveriksi, olisi kiinnostava päästä kokeilemaan Bz4x:ää muutenkin. 910 kilsaa Bz4x:llä kahdella välilatauksella max 80 prossaan, keskinopeudeksi ajoajalle riittää 75 km/h, pakkaseksi riittää -5°, mutta autossa pitää olla lämmitys päällä säädettynä nyt edes +18° lämpötilaan. Jos onnistuu, maksan lataussähköt, taukojen ruokailut ja tarjoan sen oluen päätteeksi. Jos ei onnistu, sä maksat ne mun taukoruokailut.

Liveseuranta Autostadiumille :D
Hyvä tarjous, mutta ei oma aika/viitseliäisyys taida riittää. Jos kuitenkin teen jotain vastaavaa reissua myöhemmin, lupaan laittaa rehellistä dataa miten sujui.
 
Tuo akun ajolämpötilassa pitäminenkään ei ole pikalatauksille riittävä lämpötila, toivotaan että siihen tulisi päivitys.

Jos haluaa talvella mahdollisimman nopeaa latausta, kannattaa lähteä liikkeelle suoraan ac latauksesta (akkua ylläpitolämmitetty jo valmiiksi) ja aloittaa dc lataus mahdollisimman tyhjällä akulla. Näin ollen dc latauksen aikainen akun lämmitys + latauksen huipputeho lämmittävät akkua mahdollisimman tehokkaasti ja siitä hyötyy koko loppulatauksen ajan.

Jos dc latauksen aloittaa vainka 20% kohdalla, ei latauskäyrän mukaisesti olla enää huipputehoissa ja akku jää koko loppulatauksen ajan viileämmäksi.
Toivotaan tosiaan, että siihen tulisi päivitys.

AC latauksella ennen ajoon lahtöä ei ole merkitystä akun latauksen kannalta. Akku kerkeää viilentyä ajoviiman johdosta jo ennen kuin DC lataukselle mennään.
DC latauksen aloitus mahdollisen tyhjällä akulla olisi yksi vaihtoehto, mutta auton rangen ollessa 20-40km. Moni suuntaa jo laturille ja akun % on silloin 20%.
Moni ei uskolla ajaa rangea alle 20km ja onko siihen edes olemassa mahdollisuutta aina.
 
Täydellä akulla talvikelissä ensimmäinen stintti 350km.
1.dc lataus 80% ja rangea saadaan 280km
2.dc lataus 80% ja rangea saadaan 280km

350+280*280=910km/vrk

Kesällä vastaavat 400km+320+320=1040km/vrk

Enemmän päivässä ajavat voivat ostaa diisselin
Ajettu on 1 asteen pakkasella 80% akun kapasiteetistä 248,6km. ja range on jäljellä 38km. Eli kyllä se 280km Ajo onnistuu jos ajaa akun tyhjäksi 80%. Eli kannattaa olla vakuutuksessa hinauspalvelu.
Se ensimmäinen stintti 350km on vain kaukaista unelmaa.
 

Liitteet

  • IMG_20221126_135559.jpg
    IMG_20221126_135559.jpg
    125,7 KB · Katsottu: 47
Enpä usko, että vakuutusyhtiö on halukas maksamaan hinausta, mutta tiepalvelu voi lainata 2 kW generaattoria;)
 
Enpä usko, että vakuutusyhtiö on halukas maksamaan hinausta, mutta tiepalvelu voi lainata 2 kW generaattoria;)
Itse otin sellaisen kasko joka vastaa hinauksesta jos akku loppuu kesken ajon.
Ei se 2 kW generaattorikaan huono idea ole jos ei ole kiire minnekkään. 😀
 
Enpä usko, että vakuutusyhtiö on halukas maksamaan hinausta, mutta tiepalvelu voi lainata 2 kW generaattoria;)
Jotkut vakuutusyhtiöt mainostavat hinauspalvelua lähimmälle latausasemalle akun loppuessa. Saattaa kyllä tuntua vakuutuksen hinnassa ja tuskin takaavat että se hinuri olisi vartissa tai tunnissakaan paikalla ja jos auto ei liiku, ei sitä myöskään lämmitetä. Eli vaikka rahaa ei menisi, akun loppuminen talvipakkasilla jonnekin korpeen olisi vähintään epämiellyttävä kokemus jota kyllä kannattaa vakuutuksenkin kanssa vältellä viimeiseen asti.
 
Nyt kun tässä on kertynyt omia kokemuksia, voisin avata tähän plussia ja miinuksia

+mukava alusta ja hyvä ohjaus
+hiljainen
+tilava
+hyvin toimivat valot (matrix)
+jbl äänenlaatu hyvä (ei täydellinen eikä pärjää geneleceille kotona, mutta en nyt ihan samaa odottanutkaan)
+mukavat penkit (lyhyt istuinosa mutta erillinen etureunan korkeussäätö korjaa tilanteen ja reidet saa hyvin tukea)
+ripeämmän tuntuinen mitä teho/vääntö paperilla, reagoi herkästi
+luistoneston pehmeä toiminta liukkaalla kiihdyttäessä
+erittäin hyvät ajoavustimet ja monipuoliset valinnat
+kulutus omassa pätkäajossa ehkä noin 20kwh/100km. Pidemmillä matkoilla alle 20 helposti
+ helppo käyttis
+ lisäys: ohjaamon ergonomia
+ lisäys: langattoman kännykän latauksen sijainti
+ lisäys: ohjaamossa hyvin säilytystilaa (enemmän kuin omissa edellisissä hanskalokerollisissa autoissa)
+ lisäys: hyvin toimiva langaton carplay
+ ulkonäkö
+ hyvä lämmitys ja eri lämmittimien automatiikka
+ mittariston sijainti
+ takalasi pysyy puhtaana vaikka ei ole pyyhkijää (onnistunut ilmavirtojen ohjaus)
+ lupauksiin menevä dc latausnopeus lämpimässä ja viileässä (norjalaisten testit, ei omakohtaista kokemusta)
+app toimii ja saa esilämmitettyä erikseen etu/takalasin, penkit ja ratin. Toki app voisi toimia nopeammin.
- mittaristossa ei ole akun % näyttöä
- ylisuuri käyttökelpoinen bufferi, jolloin joutuu ajamaan sokkona ja toisaalta laturille osuminen optimaalisen lataustehon kannalta hankalaa (ei omakohtaista kokemusta)
- kartan reittisuunnittelu ei laske dc latauksia mukaan (ei omakohtaista kokemusta, voi korvata abrp:llä).
- dc lataus kylmällä akulla ilman esilämmitystä (ei omakohtaista kokemusta)
- 80% jälkeinen latausnopeus (ei omakohtaista kokemusta)
- 360 kameran matalahko resoluutio (saa kuitenkin selvää ja ajaa asiansa)
- lisäys: pianomusta muovi herkkä naarmuuntumaan (ei vielä naarmuuntunut)

Kaikkineensa olen erittäin tyytyväinen hankintaan. Toistaiseksi olen liruttanut 8A laturilla kaikki 650km mitä autolla on ajettu. Samalla 8A:lla olisi saanut virrat helposti tuplamäärään ajoja ja joka aamu olisi ollut tankki täynnä (säädetty max 80%).

Ennen ostopäätöstä koeajoin id4, enyaq, ioniq 5, model 3 ja xc40. Mikään ei herättänyt riittävästi omistamisen halua kuin tuolloin (alkuvuosi 2022) vasta paperilla ollut bz4x. Ei ole tarvinnut katua. Ja ei, en ole ollut aiemmin ”toyota mies”. Jotkin lataukseen liittyvät asiat voisi olla paremmin, mutta uskon (ja toivon) että niihin tulee päivityksiä. Toki odotan että markkinoiden pisimmän ”takuun” (relax,10v) seurauksena latausominaisuudet tulevat pysymään konservatiivisempina kuin muilla. Itselle tuolla ei ole merkitystä.

Autot ovat kompromisseja ja jos on jotain enemmän, on toista vähemmän. Kukin painottaa näitä oman käyttötarpeen mukaisesti.

Lisäys: ei muut koeajamani autot olleet suinkaan huonoja. Omassa arvioinnissa tämän kohdalla vain oli paras hinta/laatu suhde.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten Auto ilmaisi auto hyvä ja erittäin mukava ajaa ja nyt tarkoitin autolla bz4x ettei tule mitään väärin käsityksiä.

Oikeastaan bz huonot puolet on latausnopeus talvella, mutta siihenkin varmaan saadaan päivitys aikanaan.
Uskon niin
 
Lisäisin Toyotan hyviin puoliin sijaisauton saamisen jos tulee ongelmia. Näin olen kuullut Toyotasta, omakohtaista kokemusta Toyotan suhteen ei sellaisesta ole vaikka takana onkin 100000 km Toyotalla.
 
Lisäisin Toyotan hyviin puoliin sijaisauton saamisen jos tulee ongelmia. Näin olen kuullut Toyotasta, omakohtaista kokemusta Toyotan suhteen ei sellaisesta ole vaikka takana onkin 100000 km Toyotalla.
Se taitaa olla liikekohtainen asia, ei varmaan joka liike sitä anna.
 
Autot ovat kompromisseja ja jos on jotain enemmän, on toista vähemmän. Kukin painottaa näitä oman käyttötarpeen mukaisesti.
Aika moni plussistasi liittyy pitkän matkan ajoon, joten on harmillista, että lataus ja kulutus pilaavat muut hyvät asiat pidemmällä reissulla.

Lyhyellä matkalla ja nurkka-ajossa monet sähköautot ovat hyviä, kun esilämmitys, appit, avustimet, popit ja voimalinja ovat kunnossa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Epo