https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyota BZ4X (EV) (2022 ->)

Ei kai missään päin Suomea ollut läheskään tuollaista? Uskon kyllä että Volvo vei silti paljon...
Länsi-Lapissa jokivarressa, sopivassa laaksossa mihin kylmä ilma pakkaantuu. Marraskuun alussa oli Niron hajotessa laina-autona Toyota CH-R, sillon muistan -11 kelit ja ch-r ei oikein jaksanut puskea lämpöä. Melko pian sen jälkeen tuli Volvo alle ja viime vuoden puolella en sillä ajanut lämpimämmässä kuin -10c kelissä, toki joka päivä en ajanut, pääasiassa ajot lähempänä -20c keliä. Tammikuun alussa oli pitkää kylmää. Päiväkirjasta laskin että 1.-15.1. välillä kolmena päivänä ollut lämpimämpää kuin -20. Ja tammikuussa 11 päivänä lämpötila ollut kylmempää kuin -30. Näkee myös kiinteistön sähkönkulutuksessa :D 2023 tammikuu 1020 kWh, 2024 tammikuu 2261 kWh.
Nopeasti kun vilkasin tuon lähimmän FMI aseman lukuja niin joulukuussa ollut parina päivänä nollassa, mutta ne olikin justiinsa ne päivät kun ite olin flunssassa sängyn pohjalla eikä tullut ajeltua.
 
Länsi-Lapissa jokivarressa, sopivassa laaksossa mihin kylmä ilma pakkaantuu. Marraskuun alussa oli Niron hajotessa laina-autona Toyota CH-R, sillon muistan -11 kelit ja ch-r ei oikein jaksanut puskea lämpöä. Melko pian sen jälkeen tuli Volvo alle ja viime vuoden puolella en sillä ajanut lämpimämmässä kuin -10c kelissä, toki joka päivä en ajanut, pääasiassa ajot lähempänä -20c keliä. Tammikuun alussa oli pitkää kylmää. Päiväkirjasta laskin että 1.-15.1. välillä kolmena päivänä ollut lämpimämpää kuin -20. Ja tammikuussa 11 päivänä lämpötila ollut kylmempää kuin -30. Näkee myös kiinteistön sähkönkulutuksessa :D 2023 tammikuu 1020 kWh, 2024 tammikuu 2261 kWh.
Nopeasti kun vilkasin tuon lähimmän FMI aseman lukuja niin joulukuussa ollut parina päivänä nollassa, mutta ne olikin justiinsa ne päivät kun ite olin flunssassa sängyn pohjalla eikä tullut ajeltua.

Samoin itärajalla talvi oli tuota luokkaa....
Seison korjattuna. Katselin Forecasta historiatietoja ja kun klikkasi "näytä koko kuukausi" niin pitikin vielä vähän vieritellä että näki oikeasti koko kuukauden.
 
Paluu sähköautoiluun, täytyy se kuitenkin sanoa että oikeasti kovilla pakkasilla aivan kaikissa muissa autoissa on ollut ongelmia paitsi sähkäreissä. Diesel-audin sähköt meni sekaisin, bensa-opelin puhallin hajosi, myös 1991 vuoden 5,7l bensa-v8 koneellisen laitteen kanssa oli ongelmia jo -18 pakkasilla. Kabiini oli lämmin mutta sähköt ei suostunu toimimaan.
Volvolla ja Nirolla ainoa muutos ns normaaliin käytökseen -30 pakkasilla oli korkeampi kulutus. Toki autot piuhassa aina kun mahdollista, myös kaupassa. Toisaalta täällä perällä joka ikinen polttomoottoriauto on tyhjäkäynnillä marketin pihassa kun lämmöt putoaa alle -25, niin ei mielestäni mitään suurta eroa polttomoottorilaitteella elämiseen?
 
Hiukan on hinnat eläneet. Katselin Toyotakaupoista että oma 3.5v vanha Ravi olisi pyynniltään liikkeessä saman hintainen kuin vuoden vanha nelivetoinen BZ style samassa liikkeessä ja enintään samoilla kilometreillä. En taida kuitenkaan vaihtaa. Kovasti on BZ hinta kuitenkin kohtuullistunut.
 
Nettiautossa ajamaton neliveto 39900,-, vm. 2024. Onko vaan kysyntä niin maissa, että on pakko myydä tuohon hintaan?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli yhden talven auto just tuolla käyttöprofiililla ja laturille oli noin 1,2km matkaa. En kokenut ongelmaksi, parina yönä viikossa pieni aamukävely ja aina sai lähteä lämpimällä autolla. Jos olisi muutaman sadan metrin päässä julkinen asema kotoa niin luopuisin omasta kalliista latauspaikasta.

Active AWD siis mulla ja kesällä menee 400km nurkka-ajoa yhdellä latauksella.
400km yhdellä latauksella ? Mulla Style AWD ja en ikinä ole päässyt missään olosuhteissa edes 300km yhdellä latauksella. Ei vaikka mitä eco yms.tiloja käyttäisi ja varsinkaan nurkka-ajossa. Mitäköhän moinen ero ?
 
400km yhdellä latauksella ? Mulla Style AWD ja en ikinä ole päässyt missään olosuhteissa edes 300km yhdellä latauksella. Ei vaikka mitä eco yms.tiloja käyttäisi ja varsinkaan nurkka-ajossa. Mitäköhän moinen ero ?
Olisin voinut olla tarkempi, siis että parhaillaan menee tuo 400, jos ei satu tosi kylmää keliä tai myrskyä tai kovaa vesisadetta. Mulla on 30km työmatka pääasiallisesti 60km/h aluetta ja siinä pääsee lämpimällä kelillä 14,5kWh/100km kulutukseen, vaikka on all-terrainit alla. Toki tohon 400km pitää ajaa ohi nollarangen, mitä en yleensä tee kun on kotilatauskin.

Se nopeus vaikuttaa tosi paljon. Motarilla ei mene edes 300, mutta motaria ei työmatkalla olekaan.