https://yliteippaus.fi/

Toyota Avensis T27 2009-

Ei paljoa diesel lohduta kun 2.0 bensa menee manuaalina matkassa 5,5L/100km (tosin alle 100km/h). N47 koneella olevaa en uskaltaisi itse ostaa ja eivät nuo toyon omat dieselit ole kyllä sen parempia.

Minulla tökkii koko ajan joku tässä omassa -12 avessa, ei vain kertakaikkiaan meinaa istua käteen. Valkeana, tummilla laseilla ja tummilla aluilla ulkonäkö on ok, mutta sisätilat ovat toyotamaisen karut. Penkit ovat kohtalaiset, mutta eivät missään nimessä hyvät. Pitää yrittää sinnitellä tämän kanssa vielä vajaa pari vuotta, jos sinä aikana vaikka keksisi mitä tilalle (todennäköisesti tämän uusimman mallin rav4 tai sitten v60/v90 t8).
 
Inso sanoi:
Moi

Onko avensikset mistään kotoisin jos etsin työmatka-autoa moottoritielle noin 120km päivässä? Hiljaisuutta, pientä kulutusta arvostan ja ylipäätään mukavuutta ajaessa. Luotettavuus ja turvallisuus toki myös arvossa, en epäile, että näitä pitäisi toyotalla murehtia. Uutta mondeota koeajoin, hyvä ja hiljainen auto, jokin ei vain napannut.

https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/10392946

https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/10004890

nämä nyt nopealla vilkasulla vaikutti mielenkiintoisilta. Ajettavuutta noissa on haukuttu ihan paskaksi mitä nyt nettiä luin.

sitten olisi tietty VW passat myös listalla ja Superb.

Meillä on nyt uutena ostettu 2,5 vuotta vanha ja kohta 100tkm ajettu farkku Avensis 1.8 MultimodeS ja hyvillä varusteilla. Lyhyesti: loistava matka-auto joka on ollut erinomainen auto omistaa.


Pitempää jargonia sitten. Me kävimme tutustumassa/koeajamassa isoimman osan kilpailijoista ja Ave korvasi fl e91 bemarin jossa oli tuo n47 kone. Bemu oli ahtaissa tiloissa parempi ajaa, mutkatiellä fifty-sixty ja Ave on parempi matkassa ja talvella. Eli itseasiassa ajettavuus on yksi auton vahvuuksista. Auto on myöskin aika hiljainen verrattuna nykyautoihin, rengasmelua ei ole ihan hirveästi. Suberp saattaa olla hiljaisempi.

Auto on fiilikseltään hyvin sivistynyt työkalu, sopii kovaan käyttöön. Tcticin Avensikseen verrattuna näissä uudemmissa on paljon parempi alusta, korkeampi sisustan laatutaso ja jäykempi kori. Tahtoo sanoa, että autona on parempi.


Meidän n47 oli kunnossa, mutta autoa vaihtaessa joka paikassa kyseltiin että onko ketju vaihdettu vai ei :D DPF menee jossainvaiheessa kuitenkin, maksaa sen tonnin. Muutoin on varmasti ihan hyvä kone. Semivahva diesel ja manuaaliaski on kiva yhdistelmä ajaa.


Siitäkin huolimatta kannattaa tsekata tuo 1.8 MultimodeS. Se on luotettava, miellyttävä ja taloudellinen. Itse ajan jonkin verran Sport-asetus päällä, kaasunvaste on silloin luonnollisempi. Pitkän päälle edukas laite huoltaa. Nyt kun autolla on se 100tkm ajettu niin moottori+vaihteisto tuntuu olevan parhaimmillaan.


Siinäpä noita. Ei ole vieläkään tullut oikeaa autokuumetta ja se kertoo tietty jotain autosta. Ja niin, ajelemme omalla rahalla. 
 
Inso sanoi:
Moi

Onko avensikset mistään kotoisin jos etsin työmatka-autoa moottoritielle noin 120km päivässä? Hiljaisuutta, pientä kulutusta arvostan ja ylipäätään mukavuutta ajaessa.

Ajettavuutta noissa on haukuttu ihan paskaksi mitä nyt nettiä luin.
Tuommoisella vähän vanhemmalla Avella (-12) kerkesin rapiat 60tkm ajamaan ja minä tuon ajettavuutta matka-ajossa lähtisi haukkumaan. Kohtuu hiljainen ja vakaa ajettava. Ei toki mikään mutkateiden spesialisti, mutta hoitaa hommansa isolla tiellä hyvin.
 
Ajoin 137 000 km uudesta alkaen samanlaisella 1,8 litraisella automaatilla. Ihan ok.

Korjauksia ei tarvittu lukuun ottamatta pesua ja silitystä, joka ei ollut itse aiheutettua, ja tuulilasia. Jarrupalojakaan ei tarvittu, kun en käytä jarruja. Lisäävät polttoaineen kulutusta.

OT: Espoosta Mikkeliin ajaessa satunnaisesti joutuu sellaisen kuskin perään, joka ajaa niin lähellä edelläolevaa, että ylämäessäkin jarruvalot vilkahtelevat. Minä olisin sellaisella ajotavalla aivan finaalissa 250 km matkalla :-[
 
googleismyfriend sanoi:
Meillä on nyt uutena ostettu 2,5 vuotta vanha ja kohta 100tkm ajettu farkku Avensis 1.8 MultimodeS

Tarkoitat varmaankin MultidriveS?  :) Multimode on robottilaatikko joita oli saatavilla ennen MultidriveS:n tuloa.
 
tohis sanoi:
Tarkoitat varmaankin MultidriveS?  :) Multimode on robottilaatikko joita oli saatavilla ennen MultidriveS:n tuloa.

No jopas, just näin. Hyvä että korjasit. :)
 
Inso sanoi:
Moi

Onko avensikset mistään kotoisin jos etsin työmatka-autoa moottoritielle noin 120km päivässä? Hiljaisuutta, pientä kulutusta arvostan ja ylipäätään mukavuutta ajaessa. Luotettavuus ja turvallisuus toki myös arvossa, en epäile, että näitä pitäisi toyotalla murehtia. Uutta mondeota koeajoin, hyvä ja hiljainen auto, jokin ei vain napannut.

https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/10392946

https://www.nettiauto.com/toyota/avensis/10004890

nämä nyt nopealla vilkasulla vaikutti mielenkiintoisilta. Ajettavuutta noissa on haukuttu ihan paskaksi mitä nyt nettiä luin.

sitten olisi tietty VW passat myös listalla ja Superb.

Ave on ihan hyvä peli motariajoon. Suuntavakaa ja kohtuu hiljainen sekä asialliset valot.
 
Minusta hyvä ajaa normaaliajoon ja reilummalla kuormallakin, ainoa miinus tulee puuskittaisen sivutuuleen vaikutuksesta motarivauhdeissa (kaikissa ollut kesärenkaina 17" ja talvi 16").
Itsellä ei kokemusta tuosta viimeisimmästä facelifitistä ja bemarin koneesta.
2.0 D4D Toyon omien koneiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia itsellä, ajettu yhteensä 330tkm 2008 alusta kolmella Avella. Toki tiedän etenkin 2.2n riskit.
Nyt pitää ensimmäisen kerran vaihtaa jarrupalat, kun mittarissa on 135tkm.
Tuulilasivakuutus moottoritietä ajavalle suositeltava.
 
-12 mallisella 1.6 nuhapumppu manuaalilla ajettiin 145 tkm uudesta saakka. Leppoisan pehmeä ja suht hiljainen maantieauto, ei valittamista. Laturi antautui 110 tkm kohdilla ja takalevyt ynnä palat kautta auton uusittiin meidän aikana, lähivalotkin vaihdoin kerran. Siinäpä se. Nuo Valvematic bensakoneet, on sitten kysymys 1.6, 1.8 tai 2-litraisesta, ovat erittäin kestäviä, luotettavia ja huolettomia. Ehkäpä parhaita koneita, mitä Toyotalta on ulos päässyt, jos katsotaan asiaa puhtaasti luotettavuuden ja käytettävyyden näkökulmasta. Kierroskoneita, toki, kyllä se 1.6 lähti kun kepitti. Kulutus pyöri koko ajan kutosen pintaan, ei taidettu saada yli 6.5 tankillisen kulutusta kertaakaan. Ottaen huomioon asialliset tilat, meni kyllä vähällä.
 
Nyt on vähän reilu 16tkm nykyisellä tullut ajeltua ja oikeastaan ainut mikä nyppii, on taustapeilin ympärillä olevan muovireunuksen resonointi. Alussa ongelma esiintyi jo alle 5km ajon jälkeen, kyseessä oli siis uusi auto. Asia korjaantui vasta, kun muovihärpäke vaihdettiin kokonaan uuteen. Nyt ongelma ilmenee vain, kun sisätilat lämpiää auringonpaisteessa kunnolla ja ilmastointi alkaa viilentämään sisätiloja, niin taustapeilin muovi alkaa pitämään sellaista ”radioaktiivisen” rätinän kuuloista ääntä. Snadisti ärsyttävä rätinä, mutta tosiaan ilmenee vain lämpöisillä keleillä :rolleyes: Muita murheita ei ole ollut, joten jatketaan ajamista. 8)
 
Kahdella tuon korimallin autolla ajettu reilu 240tkm ja mitään muuta räminää ei ollut kuin omat tavarat (skrabat ym.) ovien tavarakoteloissa ja satunnaiset tuulilasin listojen narinat, kun sinne pääsi vaihtelevassa kelissä jäätymään vettä väliin. Jos muuta ongelmaa ei ole, niin kannattaa hieman fiksata sitä koteloa jollain.
 
No tämä on vain suuntaa antava verrokki, mutta sama kone. Eli tuo 2,2 L D-CAT oli mulla RAV4:ssa ja mun käsityksen mukaan se poltti varmaan tuota DPF filtteriä varsin agressiivisesti, kun kulutukseen sai lisätä sellaisen 1-2 L normaaliin totuttuun dieselmäärään. Eli siitähän on se 2,0 L versiokin olemassa, joka tosiaan menee 5:lla alkavilla luvuilla helpommin, jota tuo CAT ei kyllä tee.
 
Huikko sanoi:
https://m.nettiauto.com/toyota/avensis/11326641?vifAdCount=10&vifNav=Y

Olen meinaamassa tuommoista työmatka-autoksi. Minulla oli joskus samanlainen 2013 2.2 D-Cat manuaalina. Onko tuosta koneesta mitään käytännön kulutuslukemia kenelläkään. Kiire ei ole, että suorituskykyä ei nyt haeta.

Ei ole tuosta 1.6 litraisesta perskohtaista kokemusta, mutta meillä oli bemari 2.0 dieselillä ja sekin meni keskikulutukseltaan 5.8 litraan. Luulisi tuon pienemmän menevän vielä vähän pienemmällä. Kuinka paljon ajat? 1.8+cvt yhdistelmä menee myös 6 litran pintaan matkaa, ja on kokonaisuutena varsin edullinen voimalinja. Meillä ajettiin reiluun 3v 120tkm ja oli kulutus ja verot hyvin balanssissa.

Muutenhan tuo auto on aikalailla erilainen vs 2013 ave, ja juurikin parempaan suuntaan. Tämä oli se auto joka sai minut uskomaan että uusikin auto voi olla hyvä.
 
Sitä oon välillä vähän mietiskellyt, kun tuota T27 vm. 15-18 näyttää olevan taksi käytössä jonkin verran. Niin mitenkä kannattavaa tuolla 1.8-2.0l bensalla on ajella taksi käytössä? Dieseleitä ne muutamat yksilöt eivät ole olleet, koska automaatteja olivat.
 
Olikos se niin että T27 oli A mallina diesel automaattina mutta ei enää B eikä C faceliftinä?
 
Ajattelin laittaa tähän hieman tietoja elämästä Toyotan kanssa sekä huoltokustannuksista, joita omalle Avensikselle on kertynyt 94tkm aikana. Josko tästä olisi jollekin hyötyä, kun vähän näkee, mitä Toyotan huollot maksaa.

Ostin tätä viimeiseksi jäänyttä korimallia olevan Avensiksen 2015 heinäkuussa, eli aika tarkkaan viisi vuotta sitten. Kyseessä on manuaalilaatikolla oleva farkku 1.8l bensakoneella. Autolla on nyt ajettu noin 94tkm. Huollot Toyotoihin tehdään 15tkm/vuosi välein. Itsellä kilometrejä on kertynyt noin 19tkm vuodessa. Ajo on ollut 90 prosenttisesti pääkaupunkiseudulla tapahtuvaa pyörittämistä.

Tämä on kolmas Toyota (aiemmat Auris ja Avensis T25), mitä minulla on ollut ja ensimmäinen, jossa on ollut jotain vikaa. Parin vuoden ikäisenä autoon vaihdettiin kytkin, koska se alkoi ravistamaan ja luistamaan voimakkaasti. Huomasin tämän kytkimen ravistuksen jo varsin alkuvaiheessa, mutta merkittävästi se alkoi oirehtia vasta parin vuoden kohdalla. Remontti meni takuuseen. Toinen vika, joka autoon tuli, tuli esille 60tkm huollossa. Vesipumppu oli alkanut vuotamaan. En asiaa niellyt ihan sellaisenaan, ja sainkin korjauksen menemään good willinä osien osalta ja minulle jäi maksettavaksi työt (n. 180€). Takuu oli mennyt umpeen noin 2kk ennen tätä. Näiden lisäksi kuluvia osia vaihdettiin; "koiranluu" eteen oikealle 75tkm kohdalla ja taakse jarrupalat 90tkm kohdalla.

Tässä huollot hintoineen listattuna:

15 tkm, 226,85€
30 tkm, 371,49€
45 tkm, 226,65€
60 tkm, 471,90€, sis. vesipumppu 188,10€ (good will hinta)
75 tkm, 355,40€, sis. liukutappien rasvaus 44,55€
90 tkm, 408,10€

Muut:

Takajarrupalat 100€ (tingitty hinta)
Koiranluu etu oikea 99€

Tässä on kaikki huoltokulut yhtä lukuun ottamatta. En löydä kuittia ensimmäisestä vapaaehtoisesta öljynvaihtohuollosta noin 2tkm kohdalla. Tuo lienee maksanut noin 150€. Näin ollen huoltokustannukset ovat olleet yhteensä 2409,39€. Jos tuon jakaa tasan viidelle vuodelle, niin se tekee 481,88€/vuosi. Tai per kilometri se tekee 0,0256€/km. En osaa sanoa onko tuo paljon vai vähän mutta polttoaine- ja vakuutuskustannukset ovat joka tapauksessa vuositasolla enemmän. Olen jokaisen huollon teetättänyt Toyotalla. Jokaisen huollon yhteydessä olen vaihdattanut raitisilmasuodattimen aktiivihiili-mallia, mikä nostaa hieman hintaa. Lisäksi osassa huoltoja on tehty ilmastointihuolto, mutta en muista minkä huoltojen yhteydessä.

Huollot on tehty parissa eri Toyota huollossa ja on sanottava, että palvelu on aina ollut ensiluokkaista. Ja vaikka tämän auton kohdalla on hieman korjattavaakin ollut normaali huoltojen lisäksi, ei se ole vienyt omaa luottamustani merkkiin.

Auto menee vaihtoon syksyn aikana, jossain vaiheessa. Malli tulee vaihtumaan mutta merkki pysyy samana :) Tuosta sitten lisää joskus myöhemmin ja toisessa ketjussa.
 
2017 Ave ja normivakkari... Nopeudenrajoittimella säädetty maksiminopeus näkyy mittaristossa, mutta vakkari päällä säädetty nopeus ei taida tulla näkyviin mihinkään? Nopeusmittarista tietty voi seurata, mutta jotenkin luonnikkaampaa olisi jos se näkyisi jostain suoraan.
 
Ei näy, muuta kuin merkki että se on päällä.
Itse ainakin käytin sitä niin että kaasua painamalla tavoitenopeus ja siitä päälle.
Edelleen sitä mieltä että Aven (normi)vakkarin käytettävyys on parempi kuin nykyravin, pikkuvipu hakkaa 1-0 tuon sormipylpyrän.
 
Minkälaisia kulutuksia/kilometrimääriä on T27 ajettu ajettu tankillisella?

Allekirjoittaneen -09 2.0 bensan täyden tankin range näyttää 580km. Kyseessä kun on 60l tankki, on 10l/100km kulutus aika hurja, jos kutinsa pitää vs. ilmoitettu.

Auto on manuaali.
 
Sen verta heti alkuun, että Toyotasta range näyttää 0litraa kun tankissa vielä 5-10 litraa ainetta. Eli noista on turha laskea kulutusta. Voi olla 10//100km jos ajat kaupunkia. Keskimääräisessä ajossa varmaan 8 l/100km.
 
Osaako kukaan sanoa mitä nämä kuskin penkin alla olevat liittimet/johdot kukin ovat? Ei sähkösäätöä, paitsi selkätuki.
 

Liitteet

  • 20220315_082336.jpg
    20220315_082336.jpg
    58,7 KB · Katsottu: 145