https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Touareg

Pystyykö joku vcds guru kertomaan saako 7p touaregista kytkettyä pois rekkarivalon tsekkauksen? Eli samalla innolla kun vaihdoin xenonit niin pistin ledipolttimot rekkarivaloiksi ja nyt se herjaa palaneista valoista. Yritin eilen etsiä sellaista kohtaa vcds:llä mistä sen saisi pois, mutta en löytänyt.
 
Eikö löydy 46 yksikön koodauksista? Jokin cold lamp diagnostics jossa viitataan licence plate lightseihin..

Omassa on tehtaan ledit, joten hiljaiseksi sen saa kyllä jollain konstilla. Toinen vaihtoehto on toki vastukset sinne johtosarjaan. Kolmas ilmeisesti orkkisledit…

Oma auto horrostaa tuossa pihalla niin ei nyt malttaisi mennä herättämään sitä :D
 
Ihan kivasti nousi nastarenkailla suhteellisen jyrkkää nurmirinnettä syksyn ensimmäisten kuurakelien myötä. Kun sain alennusvaihteen toimimaan niin ensikokeissa oli kymmenkunta senttiä puuterilunta. Pienellä pykälällä samaista nurmirinnettä alaspäin ajettaessa huomasi että renkaat vuorotellen tuntuivat hitusen kerrallaan luiskahtavan narskahdusten kera tuoreessa puuterilumessa. Kokeilin ensin ylösnousua pikkuperällä, sutia meinasi ja lisäksi keula lähti sortumaan, ajoin nimittäin rinnettä viistosti jyrkkyyttä vähentääkseni. Uusi yritys keskilukko päällä ei ollut sen kummoisempi, yritti sutia ennen luovuttamista. Jälleen peruutus alas ja pikkuperä pois päältä ja hieman vauhtia. Ei auttanut ja lopussa edelleen keula sortui alamäkeä kohti. Pari kertaa aina kauempaa vauhtia hakien tultiin sitten ylös. Puuterlumi nurmikolla ja nastarenkaat eivät ole hirmmuisen hyvä yhdistelmä rinteen kipuamiseen. Jotenkin alkoi hiipiä mieleen että torsen olisi saattanut nousta helpommin. Torsen-kulkine ei ollut matkassa joten ei päässyt vertailemaan ja toisaalta renkaiden vaikutus olisi saattanut olla kaikkein merkittävin.
 
Eipäse puuterilumi oikeen paras paikka ole vaikka miten on nastarengasta autonalla..

Jos ajoit rinnettä viistosti, niin se keula ylempänä on kevyempi, joten ei siinä ole sikäli eroa onko autossa torseni vai lukollinen keskilukko, sillä samalla lailla se veto sinne keulaan menee tuossa mielessä. Jos kevyempi keula alkaa sutimaan, niin sitten sitä sivusiirtymääkin tulee - ei se katso sitä mimmoinen voimalinja autossa on.

Kunnon puuterilumi kaipaisit MT-renkaat tai ketjut - niillä olisi riittävästi kuviota sen puuterin sivuuttamiseen. Perusrengas tukkeutuu on se nastaa tai kitkaa.
 
Joo, kuviota pitää olla lumelle. Ketjut kävivät kieltämättä mielessä mutta saavat ainakin toistaiseksi olla. Ketjuista ja niiden kulumisesta on kokemusta traktoreissa, pitoa löytyy sitten vaikka kuinka - etenkin piikkiketjuilla. Enemmällä puuterilumella mennään sitten aikanaan Säästökuopasta hankitulla 60-luvun BV-202:lla. : )
 
Tätä päivää on odotettu! Vihdoin pääsin 128 kW 7L manuaali 2.5 R5:lla Kempeleenlahden jääradalle. Ennakko-odotukset eivät olleet kovin korkealla keskitasauspyörästön suhteen vaikka vertailukohtana on 96 kW riisseli torsen. ESP tietty jarrutteli pyöriä innokkaasti ja kiskoi tehoja alas. Toki mutkasta ulostultaessa eturenkaiden ollessa jälleen suorassa sai otettua irti liki sen mitä koneesta lähtee. Ja se ei tällä koneella noinkin painavalle autolle paljoa ole.

Käsittelyalueella ESP päällä ei pyörittelystä ymmärrettävästi tullut oikein mitään joten sytytin oranssin merkkivalon mittaristoon aika nopeasti. Sitten alkoi tulla torsenia ikävä kun tuntui että mihinhän veto oikein menee. Ulkopuolen tuulenvinkasta johtuen kukaan ei ollut vahvistamassa käyttäytymistä mutta jonnekin liikuttava voima tuntui katoavan. Liekö sutinut yksi etupyörä vai vai mikä. Välillä tuntui ikäänkuin jarrut olisivat yrittäneet toimittaa jonkinlaista tasauspyörästön virkaa. Toki kitkaa oli minimaalisesti tai vielä vähemmän kun jään päällä oli hieman lunta nastojen raapimisjälkien jäädessä aika vaatimattomiksi.

Sitten keskilukko päälle, samalla toki alennusvaihde. Kolmosella ja nelosella pienellä perällä alkoi tapahtua ja ajoalue jäällä kiillottua auton ollessa yltä päätä lumessa.

Pikkuperä pois päältä ja takaisin radalle. Pari takavetoista menivät omaa suvereenia vauhtiaan jääpiikkirenkaiden avulla rataa karhentaen. Katurenkailla ei ollut mitään sanomista. Kierros kierrokselta vauhti tuli lisää ja luistoa siinä samalla. Hallittua nelipyöräluisua en saanut oikein haltuun mutta silti katurenkailla varustetut etu- ja takavetoiset alkoivat lähestyä perä edellä. Siinä ajelin sitten useita kierroksia bemarin perässä, kuitenkin korrektin etäisyyden päässä. Alkoi mennä köröttelyksi kun nelikko selvittää mutkat nopeammin ja suoralla kiihtyy varsin vaatimattomasta tehopainosuhteesta huolimatta verrattuna takavetoiseen. Sitten piti innostua ja spinnata jolloin takavetoinen sai hieman etumatkaa ja pääsi nelikolla jälleen tavoittelemaan.

Bemun perässä ajaessani oli hyvä kertoa kohta ajokorttiharjoitteluun pääsevälle että sutiminen ja kahva edellä ajaminen hidastaa etenemistä vaikka ehkä on näyttävää. Kyse kun on lepo- ja liikekitkasta. Samalla oli oiva tilaisuus kertoa että tällainen ajoharjoittelu ja etenkin ajotyyli kuuluvat ainoastaan ajoharjoitteluradalle. Ja jos kovaa ajamisesta on kyse niin se tehdään sitten moottoriradalla tai mennään vaikka sitten Nürburringille ja autobahnalla.

Spinnaus muistutti hyvin että jäältä noustessa sammutin oranssin merkkivalon mittaristosta (ESP takaisin päälle) ennen tielle siirtymistä. Seuraavalla kerralla jäälle mennään sitten käsijarrulla varustetulla torsenilla! : )
 
Tuota keskilukko - takalukko vs. torsen -pohdintaa mietin tuossa.

Mulle on jotenkin piirtynyt mieleen, että ellei todellakin tiedä Touaregin kans tarvivansa ryömintään tai todella haastavaan maastoon sitä lukollista ja alennuksellista voimalinjaa, niin tämä "karvalakkimalli" sen sitten normaaliajossa toisaalta päihittää mukavuudessa ja helppoudessaan. Ei tartte miettiä missä asennossa vipujen, planeettojen ja alennusten pitää olla. :D

Aika monenmoisessa paikassa olen tuolla omallakin käynyt kesällä ja talvella ja etenemisen loppuminen on jäänyt lähinnä renkaista ja maavaran loppumisesta kiinni - ei siitä etteikö veto olisi mennyt renkaille asti. Toisaalta vuosi takaperin piipahdin itsekin tuossa BF:n jääradalla yksi ilta ja kyllähän tuon malmikasan sai varsin heinosti menemään kahva edellä erittäin liukkaaksi kiillottuneella radalla ja kitkarenkain. Takavetoauto tuli kyllä peräedellä vastaan siinä, mutta se nyt ei ehkä yllätä ketään.

Tuossa riittää umpihankeen se kun sallii sutimisen, eli pudottaa Offroadmoodilla TCS:n pois. Sitten tuolla jääradalla menin ESP offilla itsekin - ei siellä harjoitellessa nuilla hidastimilla oikeen mitään tee.
 
Tunkkiketjusta en ole saanut kovin hyvää kuvaa Motonetin kiina-Bahcoista.
Tuon 26 kiloisen nostokorkeus nähtävästi riittäisi:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807599/Bahco-BH1EU2250-hallitunkki-225-tn
Viisi kioa painavampi vaatii jo 75 cm tilaa:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807563/Bahco-BH1EU3000-hallitunkki-30-tn
mutta onko tuollaisesta muuta kuin ostamisen ilo ellei se kestä.
MTX-halpis:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807656/MTX-Automotive-Hallitunkki-3-tn-matala
Millä tunkkaatte Touareginne ylös renkaanvaihtoa yms. varten?
 
Mulla on ihan "perus" hallitunkki tallissa... sillä on noussut. Taitaa olla nimelliskapasiteetiltaan 2,25t kiinalainen tuokin, mutta ostettu niin kauan aikaa sitten ettei siitä mitään linkkejä ole.

Leveämpi se kuitenkin on kuin ne pienimmät tunkit ja siitä olen tykännyt. Ei se mihinkään lähde notkumaan sivusuunnassa isonkaan auton alla. Tilaahan Touaregin alla on eikä sen tarvi nyt mitenkään taivaisiin autoa nostaa. Nostokorkeus harvoin tulee vastaan jos jotakin puupalaa tms. käyttää jackpadina.
 
Jos vain pystyy niin unohtaa nuo rimpulat. Mulla Bahcon bh13000

https://m.motonet.fi/fi/tuote/807573/Bahco-BH13000-hallitunkki-3-tn-90-550-mm

Tunkit säikeessä enemmän keskustelua.
 
Tuossa eilen kurkin pirruuttani, että mitä maksaisi teettää taas economyhuolto Touaregiin. Economyn kaveriksi oli tullut myös ns. 10+ -huolto joka on hieman rajatumpi kuin tuo evonomyhuolto ja on nimensä mukaisesti yli 10v vanhoille volkkareille tarkoitettu.

Mutta se ei ollut se pointti, nimittäin sekä huollon varaus, oma volkswagen-palvelu että erwin kertoivat hyvin innokkaasti, ett autossa on avoin laadunparannuskamppis käynnissä. Google ei kertonut asiasta mitään joten oli pakko sukeltaa erwinin maailmaan.

Käytännössä nyt V6 TDI koneillekin tarjotaan päästökorjaust ja Touaregin tapauksessa se hoidetaan Suomessa ECU ja TCU päivityksellä. Tästä ”23DK” -päivityksestä ei googlella löytynyt oikeen mitään tietoa ja sitä vertautuuko tuo jenkkien 2013-2016 tregien ”23AK”-päivitykseen jotenkin ei ole mitään varmuutta. Jenkeissähän nämä 2010-2012 tregit niinkuin minullakin on menee kategoriaan ”1st generation” ja niihin on jenkeissä tehty mekaanisiakin muutoksia. Nyt tämä softattaisiin.

Muutoksi tulee moottorinohjaukseen, kaasun herkkyyteen ja laatikon vaihtokohtiin. Toki mitään negatiivista ei pitäisi tapahtua mutta aina nuo ohjeet uhkailee jopa ecun lukittautumisella.

Onkohan siis kellään kokemusta tuosta 23AD korjauksesta? Itse en ole hirveän innokas korjauttamaan toimivaa nykyisillä ajomäärillä.
 
Vaihdoin toisesta manuaali 7L:stä vakionopeussäädintä varten:
Steering Column Control Module (J527) (se pyyhkijä ja vilkkuviiksi asetelmassa kiinni oleva) ja
Multifunction steering wheel with Cruise Control Switch (E45) (airbag jossa vakionopeussäätimen & radion napit.)
VCDS:llä pistin bitit kohdilleen ratin nappuloille jolloin radio ja ajotietokone alkoi tottelemaan ratin nappuloita. Ratin nappuloiden valot saa pimeäksi painamalla vakkarin puolen sivussa olevaa napilla.
Aktivoin vakarin videon
mukaisesti eikä tullut herjaa. Ennen tuon J527 vaihtoa aktivointi herjasi. VCDS:llä katsoin että jarrupolkimen ja kytkinpolkimen (manuaali kyseessä) asentokytkimen tilavaihdot toimivat. Vakionopeussäädin ei vielä näillä toimilla alkanut toimimaan.
Olisiko vinkkiä kuinka edetä?
 
Näetkö moottorinohjaukselta tosiaan nuo kytkin ja jarrupolkimen asennot? Entä näkeekö siitä vastaavasta paikasta jostain kentästä sitten vakkarin nappien toiminnan että komennot menee perille?

Jos olet ratinkin vaihtanut ja kytkennät on ok, niin onko tuossa ratin ja control modulen välissä olevassa kellorenkaassa riittävästi karvoja tuomaan signaalit läpi ratilta ohjainlaitteelle? Oletan siis että aiemmin sinulla on ollut monitoimiratti ja nyt on monitoimiratti cruisella, niin onko nuissa ollut eroja sitten myös kellorenkaassa?
 
Näkyvät ohjaimelle.
01 - engine Measuring blocks/basic settings Group 006 näyttää ajoneuvon nopeuden, Cruise control pedal bitit, kaasupolkimen asennon sekä ratin vakionopeussäätimen nappien painalluksia vastaavat bitit. Kaikki nämä muuttuvat loogisesti pedaaleja ja nappeja painettaessa.

Aiemmin ei ollut monitoimirattia. Otin toisesta samanlaisesta monitoimiratin, airbagin nappeineen (E45), kellojousisysteemin, viikset ja modulin J527. Nämä ovat yhtenä nippuna ratin takana.

Minulla tulee moottorista vikakoodi 16952 Cruise control switch (E45) implausible signal - intermittent

Sitten löysin linkin:
https://mhhauto.com/Thread-Touareg-7l-2-5R-CCS-retrofit-help
"Hi.I try to retrofit CCS(GRA) for VW Touareg 7l 2.5 TDI 2005.
I already changed:
Steering Column Control Module (J527)
Multifunction steering wheel with Cruise Control Switch (E45)
Coded Ecu for GRA,but i have error 17977/P1569/005481 - Cruise Control Switch (E45): Implausible Signal on ECU.
Comunication between Cruise Control Switch (E45) and Steering Column Control Module (J527) are ok,but between Steering Column Control Module (J527) and Engine ECU,not.
Anybody can help me with connection between Steering Column Control Module and Engine ecu from elsawin?"

Nähtävästi minullakin sitten puuttuu karvaa tuon J527 ja moottorin ohjausyksikön välille?
Ne voisi ajatella löytyvän sieltä toisesta autosta. Tuo J527 pää voisi ajatella olevan helpompi kaapeliliittimiä vertailemalla mutta löytääpä moottorin ecu ja oikea(t) pinnit sieltä.

Ross-Tech:lla on nettivivulla pynntö ottaa yhteyttä vakionopeusäädin kysymyksessä.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Retrofitting
Otin yhteyttä ja pyysivät rekisteröimään kaapeli. Kaapelin rekisteröinnin jälkeen eivät kertoneet ohjetta vaan pyysivät rekisteröitymään foorumilleen ja kysymään sieltä. Tässä odottelen rekisteröitymisen hyväksymistä.
 
Nyt sinuna ottaisin Erwiniin flatratea ja lataisin autosi sähkökaaviot (ja muutakin) ja lähtisin sieltä hakemaan eroa.

Tuo piuhoitus ratin ja rattiakselin ohjainlaitteen ja toisaalta rattiakselin ohjainlaitteen ja ecun välillä on siellä todennäköisesti jaettu siten että just cruiselliselle on joku eriävä johdotus merkitty.

Joskus aikanaan tän kans saman ikäluokan ”neloskoppaan” asentelin vakkaria ja pitihän siellä piuhaa kiskoa. :)
 
Ja etkös ConD ollut vetämässä meillekin golffiin (V) vähän piuhaa lisää vuosia sitten?

Taisi olla tulipellin ja rattiakselin välistä pätkä poissa golffissa. Piti ostaa kaksi korjausjohtoa, irroittaa pyyhkimet ja jostain sieltä lasin alta kaukalon kohdalta kopeloida liitin käteen, tökätä lisäpiuha paikalleen ja homma alkoi rokkaamaan.  Toinen pää oli toki siellä jossain rattiakselin alapäässä. Ei tietenkään touareg-ohje mutta muistikuvaa kaivelin.

Ja tosiaan siis golffissa 1.4l vapari oli tulipellistä koneelle asti piuha paikallaan mutta ratin ja tulipellin välistä puuttui. Eli riippuu paljon eri asioista mihin asti pitää karvat vetää.
 
mabe sanoi:
Ja etkös ConD ollut vetämässä meillekin golffiin (V) vähän piuhaa lisää vuosia sitten?

Taisi olla tulipellin ja rattiakselin välistä pätkä poissa golffissa. Piti ostaa kaksi korjausjohtoa, irroittaa pyyhkimet ja jostain sieltä lasin alta kaukalon kohdalta kopeloida liitin käteen, tökätä lisäpiuha paikalleen ja homma alkoi rokkaamaan.  Toinen pää oli toki siellä jossain rattiakselin alapäässä. Ei tietenkään touareg-ohje mutta muistikuvaa kaivelin.

Ja tosiaan siis golffissa 1.4l vapari oli tulipellistä koneelle asti piuha paikallaan mutta ratin ja tulipellin välistä puuttui. Eli riippuu paljon eri asioista mihin asti pitää karvat vetää.
Ei voi kyllä *ihan* kaikkia autoja muistaa mihin on tullut sekaannuttua, mutta jos näin sanot niin tunnustetaan :)

Aikakauden ajatus kuitenkin on ollut tuo, että piuhaa voi olla eri määrä cruisellisessa autossa kuin ilman olevassa. Kun homma tipahti itse ratista rattiakselille 2010 Touaregissa yhdessä merkittävän väylämuutoksen jälkeen niin asia voisi mennä vain viiksipaketin/ohjainlaitteen vaihdolla ja koodauksilla - mutten toki varmaksi mee sanomaan…
 
Kantapään kautta opittuna vinkkinä muille Touareg-kuskeille:

Kannattaa varautua akun pettämiseen jollain tavalla etukäteen:
1) metallisen avaimen teettäminen (muovisen tilalle
2) Ylläpitolaturin pistokkeen asentaminen siten, että siihen pääsee käsiksi vaikka autoon ei pääsisi sisälle (lue: ei saa konepeltiä auki)

Itsellä tällä hetkellä täysin sähkötön auto, ei sisäänpääsyä myöskään kuskin oven sähkömekaanisen lukon kautta, jolloin konepeltiä ei saa normaaliin tapaan auki virransyöttöä varten. :)
Nappasin kahen tallista tämän tänne yleisiin.

Miten tällaiseen tilanteeseen Touaregilla päätyy? Siis ok... akun loppumisen ymmärrän, mutta se muovinen avainko ei toimi kuskin oveen avaustarkoituksessa?
 
Nappasin kahen tallista tämän tänne yleisiin.

Miten tällaiseen tilanteeseen Touaregilla päätyy? Siis ok... akun loppumisen ymmärrän, mutta se muovinen avainko ei toimi kuskin oveen avaustarkoituksessa?
Ei toimi. Jos lukko jumittaa yhtään, lopputuloksena on muovisen avaimen katkeaminen. Lueskelin, että tämä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus näissä touaregeissa.

Ja ainakin mulla vaikuttaisi koko lukkopesä pyörivän tyhjää ilman mitään mekaanista yhteyttä itse lukkoon. Ovet on säpissä ja pysyy. En ole varma mikä tuon lukon toimintalogiikka on, mutta vaikuttaisi siltä että tuo manuaalkäyttöinenkin lukkopesä vain välittäisi viestin sähköiselle lukolle, jolloin virrattomassa tilassa tämäkään ei tunnu auttavan.
 
Piti käydä kokeileen. Tuossa on siis tavallaan "ihan perinteisesti" toimiva tuo lukkopesä suojan alla. Toki jos se on jäässä tai muuten jumissa tai jopa rikkoutunut pyörien tyhkää, niin eihän se sitten toki mitään auta. Avain piti työntää todella syvälle tuonne lukkopesään, että sen sai aukeamaan:


Minun mielestä (näin olen käsittänyt ja ymmärtänyt näistä), niin auton ollessa sähkötön tuo vasemmalle lukon avaaminen avaa vain kuskin oven lukon, jolloin sen saisi kahvasta auki. Mutta... kiitos @Aksim97 hoksautuksesta. Pitää voidella tuo. :p

Saitko omaasi jo virtaa jotenkin vai pitääkö mennä etsimään murtautumiskonsteja? :)
 
Piti käydä kokeileen. Tuossa on siis tavallaan "ihan perinteisesti" toimiva tuo lukkopesä suojan alla. Toki jos se on jäässä tai muuten jumissa tai jopa rikkoutunut pyörien tyhkää, niin eihän se sitten toki mitään auta. Avain piti työntää todella syvälle tuonne lukkopesään, että sen sai aukeamaan:


Minun mielestä (näin olen käsittänyt ja ymmärtänyt näistä), niin auton ollessa sähkötön tuo vasemmalle lukon avaaminen avaa vain kuskin oven lukon, jolloin sen saisi kahvasta auki. Mutta... kiitos @Aksim97 hoksautuksesta. Pitää voidella tuo. :p

Saitko omaasi jo virtaa jotenkin vai pitääkö mennä etsimään murtautumiskonsteja? :)

Joo, tuo kannattaa silloin tällöin herkistellä niin välttänee meikäläisen jumpan. Taitaa mulla olla nyt ainut vaihtoehto syöttää virtaa autoon jotain kautta sen verran, että keskuslukitus pelittää.. Tai sitten etsiä murtomiehiä :D
 
Kerran olen mennyt avaimella sisään ja onneksi lukko avautui. Nimenomaan vain kuljettajan ovi. Sähköt loppu niin komento ei välity eteenpäin.

Perheen toisessa vaggineessa taitaa olla lukko niin jumiutunut ettei pääse sisään.