https://tummennuskalvot.fi/

Touareg

On sulla räväkänpunainen vararenkaanvanne  ;) Peukku koukun asennuksesta. Joskus käy tuuri käytettyä hakiessa (kuin pakasta vedetty).
 
tcar sanoi:
Joku fiksumpi olis ehkä pessyt auton ennen asennusta...

Tuo on mitä ihmettelen noissa TV:kin autoremonttiohjelmissa WD jne, kun en muista että juurikaan pesisivät autoja ennen remonttia.

Itse ainakin teen sen, on monta kertaa kivempi duunata kun ei kokoajan ole skeidat niskassa. Nytkin Nissan projekti odottaa juurikin keliä pestä auto - sisällä ei mahdu - kunnolla yltä ja päältä ennen nostuille vientiä.
 
Päivitystä, sain sähköt asennettua vetokoukkuun. Olipahan projekti. Aiheutti vähän harmaita hiuksia kun tässä on ne Ameriikan takavalot eli yksi polttimo mikä toimii takavalona, jarruvalona ja vilkkuna. Mutta parin päivän ähellyksen jälkeen kaikki toimii.

Kysymys, laitoin eilen autoon käytettynä ostamani vanteet, joissa oli tpms anturit. Vanteet vuoden vanhat ja olleet cayennessa ennen. Auto ei tunnista niitä. Onkohan ne oikeanlaiset ja onko jotain kikkaa millä ne saisi toimimaan? Saako rengasliike koodattua ne. Nettiä kun tutkii niin niiden pitäisi itsestään herätä henkiin. No jos ei onnistu niin ilmeisesti koko systeemin saa kyllä koodattua pois päältä?
 
Mulla lähti ilman mitään kikkailuja tarvikeanturit toimimaan. Renkaat alle ja ajoa.

Onko sulla toisissa renkaissa toiminut anturit?
 
Vuosimallia 2004, 2.5 r5 ja manuaalilaatikko ei 'pikkuperä' kytkeydy eikä tietty keskilukko. Kun valintanupin vääntää 'low' asentoon alkavat 'LOW' ja 'HIGH' symbolit vilkkua. Ajotietokoneen näyttöössä näkyy  paikallaan oltaessa: 'Shift to idling' ja liikkeellä oltaessa 'Please Apply brake'/'Drive more slowly or reselect'. Ei kytkeydy vaikka painaa kytkimen pohjaan, painaa jarrua tai laittaa vapaalle miltä tahansa vaihteelta.
Kun jakolaatikon kyljessä olevasta toimilaitteesta (askelmoottori vai mikä onkaan) irroittaa molemmat liittimet niin lisäksi alkaa vilkkua keskilukon symboli ja ajotietokoneen näyttöön ilmaantuu keltainen 'neliveto'-symboli.
Onko manuaalilaatikossa anturi joka ilmoittaa vapaalla olon josta kielisi 'Shift to idling'?
Vai mahtaako toimilaite olla viallinen?
Valtaosalla teistä mahtaa olla automattilaatikot mutta jos vaikka jotain vinkkiä löytyisi mistä lähteä etenemään.
 
^ mielenkiinnosta kysäisen, onko auto metallinmusta, navilla ja kangaspenkeillä? Melko harvinaisia vaan nuo manuskat, äitimuorilla oli monta vuotta tuollainen.
 
Tuo jakolaatikko kannattaa diagnosoida ihan VCDS:llä - sille on ohjainlaitteensa ja se kertoo kyllä jos hätää on ja minkälaista. Mutta ei nuo jakolaatikon viat ihan ennenkuulumattomia ole ollut...

Kyllähän tuo sinänsä voisi viitata vapaan asentoanturin vikaan, mutta muuten ei oikeen kristallipallosta pysty katsomaan. Sinänsä tuossa 1-generaatiossa jakolaatikon ja jakolaatikon välillä ei pitäisi isoa eroa olla sen suhteen onko sitä ennen automaatti vai manuaalihämmennin.

Tässä minulla olevassa 2. sukupolven Touaregissa taas on kaksi ihan erityyppistä jakolaatikkoa tarjolla - minulta tuo lukitus ja kytkettävä hidaspuoli puuttuu, kun jakolaatikko on itselukittuva torsen-tyylinen ja toisaalta laatikossa on lähtökohtaisesti todella lyhyt ykkönen.
 
Ei ole musta, eikä navia ja kangaspenkit. On näitä manuaaleja silloin tällöin nettiautossa.

VCDS:llä ei tule 22- AWD ei vikakoodeja, measuring blocks Group 005 näyttää L tai H riippuen valintakytkimen asennosta.
Tulee mieleen että jostakin ei tule sitä 'vapaalla' -signaalia kun 'LOW' asennossa näyttöön tulee 'SHIFT TO IDLING'
Mistähän ohjainlaitteelta se tieto voisi tulla?

Sitten aivan toisaalta, kun käyttää pakkia päällä niin syttyy keltainan polttimon kuva ja Central Conv ohjainlaitteelle ilmestyy vikakoodi '00901 - Back-Up Lamps' jonka nollaaminen poistaa keltaisen lamppysymbolin. Symboli  palaa sitten pakkia päällä käyttäessäni. Liekö vääränlainen polttimo peruutusvaloissa?
Molemmat peruutusvalot kyllä palavat.
 
jarmo sanoi:
Ei ole musta, eikä navia ja kangaspenkit. On näitä manuaaleja silloin tällöin nettiautossa.

VCDS:llä ei tule 22- AWD ei vikakoodeja, measuring blocks Group 005 näyttää L tai H riippuen valintakytkimen asennosta.
Tulee mieleen että jostakin ei tule sitä 'vapaalla' -signaalia kun 'LOW' asennossa näyttöön tulee 'SHIFT TO IDLING'
Mistähän ohjainlaitteelta se tieto voisi tulla?

Sitten aivan toisaalta, kun käyttää pakkia päällä niin syttyy keltainan polttimon kuva ja Central Conv ohjainlaitteelle ilmestyy vikakoodi '00901 - Back-Up Lamps' jonka nollaaminen poistaa keltaisen lamppysymbolin. Symboli  palaa sitten pakkia päällä käyttäessäni. Liekö vääränlainen polttimo peruutusvaloissa?
Molemmat peruutusvalot kyllä palavat.
Minkälainen polttimo pakkivalolla on?

Ellei laatikko ole VCDS:llä valittavissa niin sitten vapaan signaalin luulisi löytyvän moottorilta. Ja joku anturi siellä laatikosa / kytkimellä pitää silti olla kyllä. Sieltä katsoisin vielä...
 
Keltainen polttimosymboli häipyi kun laitoin peruutusvaloihin polttimoksi H21W.
Nämä nykyiset näemmä mittaa virrankulutusta tarkkaan myös alaspäin.
Tavaratilaan sai hieman lisää valoa kun vaihdoin 10 W hehkulangalliset polttimot Biltema 5 W ledeihin, ne sentään eivät ole virrankulutusvalvonnan piirissä. : )

Vapaa-anturia pitää alkaa etsiä kun pääsee montulle.

Ja montulla on myös vasemman sisälokarin irroitus jotta pääsee näkemään minkä tyyppinen Webasto sinne on piilotettu. Autossa ei ole Webaston käyttöliittymää eikä taustapeilin yhteydessä kelloa. VCDS:llä tutkiessani löysin jotain lisälämmittimeen liittyvää. Liekö kyseessä sitten rampautettu versio joka voisi auttaa lämmityksessä moottorin käydessä. Vai onko näitä myös sellaisia että jokin Telestart-versio tarvitaan käynnistykseen ja sammutukseen?
 
Vaimo sai houkuteltua katsomaan telsusta Solsidania. Aiemmin siinä ollut Volvoja, ainakin XC90. Nyt piti hetken katsella että missä on noin makeat penkit ja kojelauta.

Sehän olikin Touareg! Siitä piti heti mennä katsomaan millaisia löytyy Nettiautosta ja olihan niitä joitain todella hienoja, mutta lähes 100k € tuntuu hieman kalliilta käytetystä Volsusta.

Ovat kyllä hienoja, sisustus, penkit, kojelauta yms! Ei varmasti huono valinta.
 
Webaston tyypistä ei ole minulla Touaregin tapauksessa tarkkaa faktaa, mutta tuota "vain käytönaikaista" on viljelty tuossa 2003 alkaen muihinkin merkin ja konsernini laitteisiin - eli mitään uutta se ei ole, että siellä on vain käytönaikainen setti olemassa.

Tässä minulla olevassa uudemmassa painoksessa lämmittimenä toimii Eberin valmistama kapine, jota ohjataan joko CAN-väylällä ei omalla e-bussillaan siinä missä webastoissa on se CAN tai w-bus. Tuo väyläohjaus mahdollistaa kaukosäädön jälkiasennuksen suht simppelisti monessa tapauksessa. Toisaalta Eberin sai minun tapauksessa ohjelmoitua ajastettavaksi mankan kautta sekä napattua tuon automaattikäytön pois. Sitten tilasin omaani "ryssä-remucin" eli Altoxin GSM-ohjaimen:

https://www.ikatech.fi/tuotteet.html?id=40641/587678

Polttimoista vastaavia kokemuksia.. perus hehkulankaa on hankala millään halppis-ledeillä korvata, vaan tehoa pitää olla "tarpeeksi". Sisällä tuollaista seurantaa joka herjailisi mittaristoon ei ole.

jols sanoi:
Vaimo sai houkuteltua katsomaan telsusta Solsidania. Aiemmin siinä ollut Volvoja, ainakin XC90. Nyt piti hetken katsella että missä on noin makeat penkit ja kojelauta.

Sehän olikin Touareg! Siitä piti heti mennä katsomaan millaisia löytyy Nettiautosta ja olihan niitä joitain todella hienoja, mutta lähes 100k € tuntuu hieman kalliilta käytetystä Volsusta.

Ovat kyllä hienoja, sisustus, penkit, kojelauta yms! Ei varmasti huono valinta.
Tuo uuskoppainen 2017 tullut Touaregi on kyllä makea auto mutta jotain "liian samaa" siinä tuohon omaani nähden on, että vähän jäi aikanaan kylmätyypeillä valju olo.

Johan nuita kuitenkin käytettynä saa saksasta etenkin hybridinä ihan "järkirahaan" maahan. Suosittelen tutustumaan jos iso ja hyväkulkuinen auto kiinnostaa. 2017 "vanhat mallit" on selkeästi halvempia kuin 2018 tulleet "uudet".

 
ConD sanoi:
Johan nuita kuitenkin käytettynä saa saksasta etenkin hybridinä ihan "järkirahaan" maahan. Suosittelen tutustumaan jos iso ja hyväkulkuinen auto kiinnostaa. 2017 "vanhat mallit" on selkeästi halvempia kuin 2018 tulleet "uudet".

Varmasti hyviä, ja ovat todella hienoja varusteltuna. Itseä kiinnostaisi kuitenkin laadukas ja hyväkulkuinen auto, kuitenkin poislukien turhan iso koko. Kun ei ole tarvetta isolle koolle ympärillä. Toki sitä rautaa ja peltiä pitää olla sen verran että on turvallien olo, mutta ei ulkomitoissa liikaa...

Nämä on hankalia fiilisjuttuja. Jatketaan nykyisillä. Aina kun lähden, liian harvoin, ajelemaan tuolla GLK:lla niin tulee hyvä fiilis kompaktista koosta. Ja nyt ei vertailuna ole edes mikään iso auto vaan esim. käyttis XC60.
 
jols sanoi:
Varmasti hyviä, ja ovat todella hienoja varusteltuna. Itseä kiinnostaisi kuitenkin laadukas ja hyväkulkuinen auto, kuitenkin poislukien turhan iso koko. Kun ei ole tarvetta isolle koolle ympärillä. Toki sitä rautaa ja peltiä pitää olla sen verran että on turvallien olo, mutta ei ulkomitoissa liikaa...

Nämä on hankalia fiilisjuttuja. Jatketaan nykyisillä. Aina kun lähden, liian harvoin, ajelemaan tuolla GLK:lla niin tulee hyvä fiilis kompaktista koosta. Ja nyt ei vertailuna ole edes mikään iso auto vaan esim. käyttis XC60.
Ymmärrän, ymmärrän...

Pikkuveli-Tiguan ei yllä likimainkaan Touaregin laatuvaikutelmaa ja ajettavuutta. Ovat kuitenkin senverran eri puuta autoina. Volkkarilla alaspäin kun tullaan niin samaa mukavuutta alkaa löytymään Passatista - eli korkeudesta pitää kärsiä.

Sitä että miksi näin on ja miksi esim Tiguaniin ei ole tuollaista "laatufiilistä" rakennettu on jännä homma.

Volkkarilla on pari näitä "over-engineered"-malleja ollut, Phaeton ja Touareg. Touaregissa on tuolta ykköskopasta vaan tietyssä mielessä tultu paljon alas tuossa mielessä, mutta paljon on myös perinteistä "volkkarifiilistä" enemmän tarjolla edelleen.
 
Eilen ihmeteltiin kaverin gen 1 jenkkituonti Touaregin ilma-alustaa. Auton peräpää on yläasennossaan, eikä tottele mitään komentoja korkeudensäätönapista. Vikakoodeja oli alustan ylärajan ylityksestä. Nollasin koodit ja basic settingsin kautta tyhjensin ilmasäiliön ja etu- ja taka-akselin piirit. Ilmasäiliö ja etuakseli tyhjenivät nätisti ja etupää laski ala-asentoonsa. Vaan takapääpä pönöttää edelleen korkeuksissaan. VCDS:n mukaan takapään paine kyllä laskee kun tyhjennystoiminnon aktivoi, jopa alemmas kuin etupään paine. Mutta itse auton takapää vaan pysyy ylhäällä. Tämän operaation jälkeen seuraava vikakoodi ilmestyi:

02250 - Function Deactivation; Valve Duty Cycle
            001 - Upper Limit Exceeded

Ross-techin foorumilta löytyi tieto, että kyseessä olisi taka-akselin ilmapussi(en) juuressa(?) sijaitseva venttiili. Kaveri sanoi vievänsä auton pajalle, jotta venttiili(t) tarkistetaan ja kokeillaan sitten alustan kalibrointia uudestaan. Luulisi tuon perän ainakin sillä laskevan, kun tuon venttiilin/venttiilit kiertää irti linjasta.

Mulla kokemus noista ilma-alustoista on pyöreä nolla, niin onko heittää vinkkejä muista mahdollisista syistä, miksi tuo takapää pönöttää itsepäisesti ylhäällä? Renkaiden vaihdon aikaan alustan "piti olla" nostoasennossa, mutta vähän jäi nyt epävarmaksi että oliko oikeasti ollut vai ei.
 
Ilmajousitus on mukava ja hyvä ensimmäiselle omistajalle mutta ilmeisesti aikamoinen taakka käytetyn ostajalle, merkkin katsomatta.
 
Bobo sanoi:
Ilmajousitus on mukava ja hyvä ensimmäiselle omistajalle mutta ilmeisesti aikamoinen taakka käytetyn ostajalle, merkkin katsomatta.
Turhaa yleistystä.

Kaikkiin autoihin mahtuu ongelmia. Alustasta riippumatta.
 
Käytiin pojan kanssa ajamassa hieman hiekkalaa.. siis hiekkakuopalla vaikka pikkuperää ei saatu päälle. Ihan mukavastihan tuo kulkee maantievälityksillä mutta hiekan ollessa sulaa kaivaumautuu aika helposti. Siis saatiin lentämään hiekkaa konepellille ja tuulilasille. Talvirenkaiden sijaan jonkinlaiset nappularenkaat voisivat olla ihan paikallaan. Nähtävästi Hankook Dynapro AT2 (RF11) kannattaisi harkita jos kerran toimivat kohtuullisesti maastossa eivätkä tiellä pidä kauheaa mekkalaa.

Ei ollut vika alennuslaatikon (transfer case) toimilaitteessa. Tietty avasin toimilaitteen moottorin jonka sisältä löytyi neliportainen planeettapyörillä toteutettu alennusvaihde, siis neljä planeettaa peräkkäin. Eikä ollut vaihteiston vapaa-asennon anturissa.
Dokumentoidaan tähän että vapaa-asennon tunnistava anturi löytyy manuaalisen vaihdelaatikon oikealla puolella etummaisena. On sitten viheliäisessä paikassa saada liitin irti. Vaihdelaatikon taaempi oikealla oikealla puolen on nähtävästi pakkivalon kytkin.

Alennuslaatikon toimilaitteen moottorin kyljessä on kolme liitintä. Yksi näistä liittimistä kytkee peruutusvalon ja vapaa-anturin karvat auton johtosarjaan. Kaksi näistä vapaa-anturin johtimista oli poikki auton johtosarjan liittimen vierestä. 350 000 km on riittänyt hieromaan johtimen poikki suojaputken päätä vasten. Wagon-liittimillä kokelin yhdistää piuhat ja 'pikku perä' alkoi toimimaan. Kysymys kuuluu, kuinka liittää näitä ohuita johtimia siten että kestävät jatkossa tärinää ja kosteutta ja mitä kaikkea kuomitusta siellä alla onkaan? Juottamalla pätkä taipuisaa johdinta väliin ja suojaamalla kutistesukalla vai millaisen liitäntätavan olette hyväksi kokeneet?

Webaston tarrassa lukee 7L6 815 071A. Toisessa vastaavanlaisessa kulkineessa näkyi olevan mukana Webasto T100 kauko-ohjain. En vielä saanut omaan kärryyn yhteyttä ko. ohjaimella. Pitää harjoitella yhteydenottoa kun jälleen pääsen askartelupaikalle. VCDS ei anna vikakoodeja. Pitääpä monitoroida Flukella akkujännitettä kun kytkee hehkutulpan päälle, VCDS:llä kun saa käynnistettyä komponentin kerrallaan. En löytänyt asetusta jolla Webastoa voisi ohjata käynnistymään yhdessä auton kanssa josta päättelen että toimii ainoastaan kauko-ohjaimen komentamana. Semmoisen löysin jossa saa valittua lämmitetäänkö pelkkää kabiinia vai myös moottoria.
 
Biltemasta ostin liimakutistestesukkaa halkaisijaltaan 3.2 mm ja juottamaan. Ensimmäiset olivat helppoja kun sai tehdä työtason päällä liittimen nysäjohtoihin 20 sentin jatkopiuhat. Jatkopiuhojen juottaminen auton johtosarjaan auton alla montusta kurottaen oli sitten sellainen että apukädet olivat enemmän kuin tarpeeseen. Apukäsillä tarkoitan pienessä jalassa olevia kahta nivelien päässä olevaa haeunleukaa.

WebastoaVCDS:llä ja vähän muutoinkin tutkien tulin siihen tulokseen että hommasin purkuosana toisen vastaavanlaisen Webaston. Lopulta purkuosana hankittu pääsi semmoisenaan paikalleen. Tietty ohjainkortteja ennätettiin vaihtaa ristiin vikapaikkaa etsittäessä. 'Toimivaksi' luultu vesipumppu kesti muutaman käynnistyksen kunnes jumi lopullisesti. Kolmas, käyttämätön pumppu alkoi toimimaan ja Webasto starttaamaan VCDS:llä komennettuna. Siinähän kävi sitten niin että Webasto kävi sen reilun tunnin mitä paluumatka kesti nostaen nesteen lämpötilaa muutamalla asteella.

Siispä miettimän kuinka saada käynninaikainen lämmitys pois päältä. En löytänyt VCDS:llä moista asetusta joten kojelaudan vasemman pään sulakkeiden kimppuun. Sulakkeen 2 (5 amppeerinen) poistaminen ei katkaissut yhteyttä lämmittimelle. Keltaisen sulakkeen 4 irroitus mykisti yhteyden lämmittimelle ja lämmitin pysyi sammuksissa. Lämmöt nousevat kuitenkin ihan mukavasti kun laitoin telttapatjaa vai mitä Lidliläistä jumppamattoa onkaan viimasuojaksi. Kone lämpenee ajon aikana suht hitaasti oli Webasto päällä tai ei, onhan öljyä ja nestettä melkoinen määrä pienempään koneeseen verrattuna. Seuraava vaihe on hommata kauko-ohjain ja todeta saako sillä yhteyttä Webastoon ja etenkin esilämmitys toimimaan. Toki 'silitysrauta' eli kontaktilämmitin auttaa ihan vähäsen 5-6 tunnin hehkutuksen myötä konepelti ja maski lumella peitettynä 15 asteen pakkasessa.
 
Pikku askareita, mut hyvä että sait toimimaan…

Tuo volkkarin dieselwebasto on kyllä ihme homma. Tuntuu että niissä oli yhteen aikaan kaikissa tuon ikäluokan vehkeissä vikaa. Sitten Audilla ja tässä 7P:ssä käyttivät eberiä ja kas kummaa, ne tykkää toimia paljon paremmin. Toki tukkoon eberinkin saa…

Säteilylämmitin on sinänsä ihan hyvä lisä, mutta aiboaksi lämmittäjäksi siitä ei ole. Senhän ei ole tarkoitus sulattaa lumia konepelliltä tai kiehuttaa nesteitä vaan saada öljyt lämpöisiksi starttia varten. Siihen se riittää. Öljyäkin on kolmelitraisessa disussa tuplamäärä pikkuautoon verrattuna.