- Liittynyt
- 16.9.2014
Toroidion 1MW on herättänyt kiinnostusta automaailmassa ja vaikka konsepti on esitelty niin hyvin vähän konkreettista tietoa auton sisukaluista on olemassa. Mielestäni kuitenkin on hienoa, että Suomesta löytyy tällaisiakin yrittäjiä. Se, että edes tähän asti on päästy kertoo siitä, että joku on puhtaalta pöydältä uhrannut hankkeelle paljon aikaa ja rahaa ilman varmuutta menestyksestä.
Heitän AS:n asiantuntijaraadille spekuloitavaksi, mikä on Toroidionin tulevaisuus. Katsotaan viiden vuoden päästä kuka osui oikeaan. Tässä vähän kyselyssä olevia skenaarioita avattuna:
1. Toroidionin teknologia mullistaa sähköautoilun. Kehittäjät saavat runsaan rahoituksen hankkeelleen, jonka turvin ensin 1MW kaupallistetaan ja sen jälkeen kehitetään ajoneuvoja eri kategorioihin massamarkkinoille. Viiden vuoden päästä Raaseporiin on valmistumassa Toroidion -Terafactory, jonka avulla pystytään vastaamaan räjähdysmäiseen kysyntään kohtuullisilla tuotantokustannuksilla. Tehtaan valmistuttua Toroidion työllistää Suomessa 20 000 ihmistä ja alihankkijat toisen mokoman.
2. Toroidionin teknologia on edistynyttä verrattuna kilpailijoihin. Kehittäjät myyvät patentit ja teknologian kelpo korvauksesta eniten tajonneelle [autonvalmistaja x]:lle. Toroidionin teknologia päätyy [autonvalmistaja x]:n tuotekehityskoneiston rattaisiin. Viiden vuoden kuluttua teknologian ydinosat on saatu käyttöön [autonvalmistaja x]:n seuraavan sukupolven sähköautoissa. Tällä välin tosin Tesla ja muut valmistajat ovat kirineet teknologisen välimatkan kiinni, ja mitään konkreettista hyötyä Toroidionin teknologiasta ei koitunut. Kehittäjät tosin saivat hyvän korvauksen työstään.
3. Toroidionin teknologia on lupaavaa. Yhtiö saa jonkin verran rahoitusta, jonka turvin kaupallistetaan 1MW ja kehitetään Tesla Model S:n kaltainen 2MW. 1MW:tä myydään muutamia kappaleita, mutta myynti jää alhaiseksi korkean hinnan ja hintaan nähden heikon yleisen laatuvaikutelman johdosta. Kun 2MW:n kehitys noin viiden vuoden kuluttua on valmis, Tesla esittelee Model S:n seuraavan sukupolven, joka on teknologisesti vähintään samalla tasolla 2MW:n kanssa. 2MW:sta tulee floppi ja koko Toroidion haudataan vähin äänin.
4. Toroidionin teknologia ei lunasta lupauksia. Kehittäjien ymmärtäessä tämän he yrittävät saada teknologian myytyä ja keskittyvät viimeisillä rahoillaan markkinoimaan teknologiaa mm. Monacon Top Marques -autonäyttelyssä. Kiinostusta ei kuitenkaan löydy ja yhtiö menee konkursiin rahoituksen puutteessa. 1MW -prototyyppi päätyy koristamaan eteläsuomalaista automuseota.
Heitän AS:n asiantuntijaraadille spekuloitavaksi, mikä on Toroidionin tulevaisuus. Katsotaan viiden vuoden päästä kuka osui oikeaan. Tässä vähän kyselyssä olevia skenaarioita avattuna:
1. Toroidionin teknologia mullistaa sähköautoilun. Kehittäjät saavat runsaan rahoituksen hankkeelleen, jonka turvin ensin 1MW kaupallistetaan ja sen jälkeen kehitetään ajoneuvoja eri kategorioihin massamarkkinoille. Viiden vuoden päästä Raaseporiin on valmistumassa Toroidion -Terafactory, jonka avulla pystytään vastaamaan räjähdysmäiseen kysyntään kohtuullisilla tuotantokustannuksilla. Tehtaan valmistuttua Toroidion työllistää Suomessa 20 000 ihmistä ja alihankkijat toisen mokoman.
2. Toroidionin teknologia on edistynyttä verrattuna kilpailijoihin. Kehittäjät myyvät patentit ja teknologian kelpo korvauksesta eniten tajonneelle [autonvalmistaja x]:lle. Toroidionin teknologia päätyy [autonvalmistaja x]:n tuotekehityskoneiston rattaisiin. Viiden vuoden kuluttua teknologian ydinosat on saatu käyttöön [autonvalmistaja x]:n seuraavan sukupolven sähköautoissa. Tällä välin tosin Tesla ja muut valmistajat ovat kirineet teknologisen välimatkan kiinni, ja mitään konkreettista hyötyä Toroidionin teknologiasta ei koitunut. Kehittäjät tosin saivat hyvän korvauksen työstään.
3. Toroidionin teknologia on lupaavaa. Yhtiö saa jonkin verran rahoitusta, jonka turvin kaupallistetaan 1MW ja kehitetään Tesla Model S:n kaltainen 2MW. 1MW:tä myydään muutamia kappaleita, mutta myynti jää alhaiseksi korkean hinnan ja hintaan nähden heikon yleisen laatuvaikutelman johdosta. Kun 2MW:n kehitys noin viiden vuoden kuluttua on valmis, Tesla esittelee Model S:n seuraavan sukupolven, joka on teknologisesti vähintään samalla tasolla 2MW:n kanssa. 2MW:sta tulee floppi ja koko Toroidion haudataan vähin äänin.
4. Toroidionin teknologia ei lunasta lupauksia. Kehittäjien ymmärtäessä tämän he yrittävät saada teknologian myytyä ja keskittyvät viimeisillä rahoillaan markkinoimaan teknologiaa mm. Monacon Top Marques -autonäyttelyssä. Kiinostusta ei kuitenkaan löydy ja yhtiö menee konkursiin rahoituksen puutteessa. 1MW -prototyyppi päätyy koristamaan eteläsuomalaista automuseota.