Booza-Pitt sanoi:
Tätä minäkin ihmettelin. En ihan lähiajoilta muista TM:n vertailua, jossa jokin muu kuin VAG:n tuote olisi vienyt voiton. Onkohan VAG:n autojen mainostaminen TM:ssa vähentynyt?
Hiukan OT, mutta kun tämä aina nousee esiin aika ajoin, niin kaivelin tuossa kansikuvien perusteella bongaamani vertailut, jossa VAG on ollut edustettuna. Jätin talvitestit listalta pois.
Edellinen kerta jolloin VAG ei voittanut, taisi olla tuo parin numeron takainen lataushybridivertailu. Sitä ennen saakin mennä jo 2017 vuoteen jos ei huomioida turvavyön takia hylättyä Seat Aronaa ja väliin mahtui myös yksi jaettu voitto.
1/2020 Isot farmariautot -
1. VW 2. Peugeot & Toyota 4. Opel
10/2020 Pienet katumaasturit -
1. Skoda 2. Ford 3. Peugeot & Renault 5. Nissan
12/2020 Lataushybridit - 1. Volvo
2. VW 3 M-B 4. BMW
10/2019 5 katumaasturia - 5 voimalinjaa
1. Seat 2 Honda & Mazda 4. KIA 5. Mitsubishi
15/2019 Suomalaisten suosikkiautot -
1. Skoda 2. Toyota 3. Ford 4. KIA 5. Nissan
1/2018 Premium katumaasturit -
1. M-B & Audi 3. Volvo 4. Alfa-Romeo
10/2018 Pienet katumaasturit - (
1. Seat) 2. KIA 3. Hyndai 4. Opel 5. Ford 6. Citroen
15/2018 GT -autot -
1. VW 2. KIA 3. BMW
20/2018 Viisioviset perheautot -
1. VW 2. Ford 3. KIA 4. Honda 5. Hyndai
1/2017 Isot premium-farmarit - 1. M-B 2. Volvo
3. Audi
12/2017 Keskikokoiset tila-autot -
1. VW 2. Citroen 3. Opel 4. Ford 5. KIA 6. Renault
15/2017 Sähköautot -
1. VW 2. Renault 3. Hyndai 4. Nissan
20/2017 Isompi pikkuluokka -
1. Seat 2. KIA 3. Ford 4. Hyndai 5. Nissan 6. Suzuki
1/2016 Isot katumaasturit -
1. Audi 2. Volvo 3. BMW
4. VW 5. Range Rover
Itse en voi sanoa olevani suuresti eri mieltä TM:n kanssa vertailujen tuloksista vaikkakaan en jokaista automallia olekaan ajanut. TM kuitenkin painottaa aikalailla ajettavuutta (usein näiden painoarvo on yhteensä 25% (kaupunki 10% & maantie 15%)) ja nämä harvemmin on TM:n mielestä VAG:n huonoja puolia.
Lisäksi usein erot on pieniä. Kuten otsikon vertailussakin - voittajan ja viimeisen välillä vain 0,8 pisteen ero.
Ja jokainen voi laskea omat painoarvonsa arvosanoille, jolloin lopputulos voi hyvinkin olla erinäköinen. Itse arvostelut ja niiden arvosanat on sitten oma lukunsa. Vielä jokunen vuosi sitten TM:n sivuilta löytyi tarkat arvosteluperiaatteet, esim valoista oli maininta ihan metrimäärien mukaan miten arvosanan perusosa määräytyi. Enää en näin tarkkoja arvosteluperiaatteita löytänyt.
Tipi sanoi:
Corollan farkkumallille tuli vuosi sitten täysi kymppi ajo-ominaisuuksista sekä maantiellä että kaupungissa...
Mitä tähän otsikon vertailuun tulee, niin tätä itsekin ihmettelin. Katsoin, niin myös farkun/isomman moottorin myötä aiemman Corollan rengastus oli tuumaa isompi, mutta tällä tuskin oli ainakaan postitiivista vaikutusta.
Ja painosta - vertailun VW taisi olla ainoa joka ei ollut hybridi. Mazda ja Ford ovat kevythybridejä ja Toyota sitten "täyshybridi". Vaikkei nuo kevythybridien akut taida satoja kiloja painaakaan, mutta jotain kuitenkin. Enemmän tuo painoero taitaa olla "pienistä puroista" kertyvä summa.