https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM: venetrailerin veto

rka1

Klassikko
Liittynyt
10.12.2015
TM ja Kippari testasivat: Viisi erilaista autoa kokeili vetää venetrailerin ylös luiskaa pitkin
Tässä yhteenveto:
Škoda Octavia 2,0 TDI DSG: Riittää tonnin kuormalle hyvällä luiskalla.
Mercedes-Benz GLC 300 e: Päästää vähän, mutta selviää pahasta paikasta.
Škoda Octavia Scout 2,0 TSI 4X4 DSG: Vetää ison kuorman jo hankalastakin paikasta.
Mercedes-Benz C 220 CDI A: Riittää maksimikuormalle hyvällä luiskalla.
Volvo XC60 T6 Twe: Yhdistää tehokkaasti kaksi eri voimalinjaa.
 
Ei ollut kovin vakuuttava tämä testi. Autot olivat veto-ominaisuuksillaan hyvin erilaisia ja testit tuntuivat häthätää ideoiduilta.

- luiskalta lasku/nousu testi oli ok. Kun kaikki veneet nousivat myös märältä luiskalta ja syyksi todettiin nostoa helpottavat urat, eikö olisi pitänyt etsiä haastavampi kohde. Niitä löytyy kyllä liukkaasta betonista aina pehmeään, märkään hiekkaan asti.

- märällä nurmella nousu oli epämääräinen. Hyvää kuvaa koerinteestä ja koejärjestelystä ei ollut, joten kokeen anti oli vähäinen. Renkaan kitka vaikuttaa voimakkaasti tulokseen. Samanpainoisella autolla leveämmällä renkaalla on parempi pito, jota myös testaajat pohdiskelivat.

- jyrkän sorarinteen nousu oli vitsi. Piti ilmeisesti vain antaa autoille mahdoton tehtävä. Kuka todella lähtisi tuommoista rinnettä nousemaan perässä 100 k€ vene… Kun katsoo kuvaa, jossa pisimmälle pysähtynyt GLC on, voi päätellä, ettei vene olisi todennäköisesti noussut tuota rinnettä lukoillakaan ja tavallisilla kesärenkailla.

^ Näillä ”testeillä” arvioituna nuo johtopäätökset autojen vetokyvystä olivat enemmän kuin rohkeita.

Kun auton perässä on raskas traileri, hevosen kuljetusvaunu, tai muu täyteen kuormattu peräkärry, on tärkeitä ominaisuuksia paljon enemmän: voimalinjan mitoitus ja toimivuus, ajo-ominaisuudet maantiellä, kulutus sekä manoveeraukset tyhjänä ja lastattuna.

============================

Hämmästytti hiukan, kun GLC:n mainittiin suoriutuvan kaikista noista testeistä sähköllä, mutta siitä ei mitään lisäpinnoja annettu. Kun peruutetaan ryömimällä ahtaissa tiloissa traileria vaikkapa ylämäkeen loivassa kaarteessa, on väkivahva vaihteiston läpi vääntävä sähkömoottori (440 Nm) ylivertainen. Jos perässä on hevonen kuljetuskärryssään, säästyy sekin silloin pakokaasuilta. ;)
 
Suurin osa kuitenkin vetää traileria sillä omalla normiliikenteeseen ostetulla autolla joita nuo testatut autot edustavat. Ja perus-katurengastuksella. Sitten on erikseen työkseen veneitä nostavat ja laskevat firmat joilla on kalusto sitten mitoitettu sen mukaan.

Tästä testistä tulee selville hyvin muutama seikka normiautoilijalle:

- mikä tahansa neliveto auttaa kun pitoa on vähemmän luiskalla (vrt varsinkin etuveto)
- vetoauton paino auttaa kun trailerin ja veneen paino nousevat eli rimpulalla ei kannatta liian isoa traileria vetää
- vetoauton vetotavan ja painon mukaan valita ramppi josta veneen nostaa ylös. Luonnonramppeja kannattaa välttää liukkaalla kelillä vajaavetoisella.

Itseä ihmetyttää GLC:n toiminta että jää kuopimaan etusilla. Tai siis tekstin mukaan vain toisella eturenkaalla. Tulee mieleen se sanonta jossa mitsusippi vetää välillä toisella eturenkaalla (vanha pajero...  ;))