https://yliteippaus.fi/

TM Talviautovertailu (nelivedot) 4/2016

Nykäne

Sisäänajettu
Liittynyt
23.12.2013
Olikos tämä jo täällä?
Pitkästä aikaa nelivedot TM:n talviautovertailussa:


    Audi A4 Sedan 2,0 TDI Quattro S tronic
    BMW X1 xDrive20d A
    Fiat 500X 2,0 Multijet X-Cross
    Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hv PowerShift AWD
    Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 7DCT
    Kia Sportage 1,6 T-GDI 7DCT
    Land Rover Discovery Sport 2,0 TD4 180 HSE A
    Mazda CX-3 2,0 Skyactiv-G AWD AT
    Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic
    Renault Kadjar dCi 130 4WD
    Škoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4×4 DSG
    Ssangyong Korando D20 AWD 6AT
    Subaru Levorg 1,6i GT-N CVT
    Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet 4WD S 6MT
    Volvo V60 Cross Country D4 AWD A

Lehti ilmestynee 10.2.2016.

http://tekniikanmaailma.fi/autot/tmn-talvivertailu-etenee/
 
Mielenkiintoinen otos nelikkoja tarjolla. Eniten luonnollisesti kiinnostaa miten nämä kuuluisat "wannabe" nelikot pärjäävät Audin ja Mesen "oikeille" nelivedoille.
 
Vempula sanoi:
Mielenkiintoinen otos nelikkoja tarjolla. Eniten luonnollisesti kiinnostaa miten nämä kuuluisat "wannabe" nelikot pärjäävät Audin ja Mesen "oikeille" nelivedoille.

Mesessäkö on Torsenia vastaava "aito" neliveto eikä sähköisesti ohjattua älykästä nelivetoa joka jarruttelee luistavia pyöriä?
 
On kyllä loistava paketti. Tätä talvitestiä taas odotellaan kieli pitkällä. Nämä on mulle aina TM:n ehdottomasti kiinnostavinta antia. Toivottavasti ovat saaneet ajaa kunnon pakkasissa, että epäonnistumiset tulee kunnolla näkyviin.
 
Sande sanoi:
Mesessäkö on Torsenia vastaava "aito" neliveto eikä sähköisesti ohjattua älykästä nelivetoa joka jarruttelee luistavia pyöriä?

En nyt GLC:tä ole satavarma, mutta GLK:ssa oli kyllä mielestäni ihan rehellinen nelikko, ei siis monilevykytkintä, joka annostelisi voimaa eteen satunnaisesti.

Pyörien jarruttelu ei sinänsä liity tähän testiin, koska niin tehdään jokaisen testissä olevan auton kohdalla. Paitsi Discon kohdalla, jos siinä on se nelikko, missä on kolme monilevykytkintä. Siinä takatasaus hoidetaan silloin pääosin monilevykytkimen avulla.

EDIT: Pikaisen guuglauksen perusteella myös GLC:ssä on 45/55 -voimanjako, kuten GLK:ssakin oli.
 
Vempula sanoi:
Mielenkiintoinen otos nelikkoja tarjolla. Eniten luonnollisesti kiinnostaa miten nämä kuuluisat "wannabe" nelikot pärjäävät Audin ja Mesen "oikeille" nelivedoille.

Viittaatko voimalinjan suuntaan vai torsen-tyyppiseen voimanjakoon? Torsen ei ole mitenkään autuaaksitekevä ja sitä on pakko jarrutella ihan samalla tavoin kuin muitakin vajaalukollisia. Esim. Torsen-lukot ovat kisakäytössä täysin turhia, sillä akselin toisen renkaan ollessa ilmassa, myös toisesta renkaasta lopuu veto. Ainoastaan Torsen RaceMaster versiossa veto jatkuu myös toisen pyörän ollessa ilmassa. Käytännössä tuo on yhdistelmä Torsenista ja levylukosta (LSD). Torsen-tyyppiset autot selviytyvät hyvin ristiriipunnasta, mutta huonosti sellaisesta tilanteesta jossa toinen akseli saa välitettyä vetoa hyvin vähän. Tuossa tilanteessa torsenia jarrutellaan ihan kuin Haldex-tyyppistäkin. Torsenin etu on se, että se ei kuumene kuten Haldex, eikä siten autosta tule yllättäen kaksivetoinen.

Mennäkseni takaisin aiheeseen, tuleva testi on mielenkiintoinen. Lisäksi noiden nelikoiden vertailu kaksivetoiseen hybridiin on mukava suola.
 
nokonzok sanoi:

Niin, oikeasti. Siis samaan tapaan kuin vaikka Insigniassa.

MMV sanoi:
Viittaatko voimalinjan suuntaan vai torsen-tyyppiseen voimanjakoon?

Viittaan lähinnä siihen, että osa kirjoittajista kokee oikeiksi nelivedoiksi vain ne toteutukset, missä molemmat päät vetävät merkittävällä osuudella koko ajan. Esim. Haldex ei ole näiden kirjoittajien mielestä oikea neliveto, vaan joku pilipaliwannabee-nelikko. Itse koen myös Haldexin ihan oikeaksi nelivedoksi ja onkin mielenkiintoista nähdä, miten nämä ns. pilipalit pärjää "oikeille" nelikoille tässä testissä.
 
Vempula sanoi:
Niin, oikeasti. Siis samaan tapaan kuin vaikka Insigniassa.

Siis niin, että siellä ei ole lainkaan tasauspyörästöä vaan tasaus hoidetaan monilevykytkimiä luistattamalla? Kuulostaa huikealta.
 
nokonzok sanoi:
Siis niin, että siellä ei ole lainkaan tasauspyörästöä vaan tasaus hoidetaan monilevykytkimiä luistattamalla? Kuulostaa huikealta.

No ok, olet oikeassa. On siellä myös tasauspyörästö monilevykytkimen lisäksi. Ajoin siis sitä takaa, että takapään luistoja tasataan monilevykytkimellä, ei jarruilla.
 
Bemusta olisi ollut mielenkiintoista nähdä pitkittäis- ja poikittaismoottorinen nelivetoversio sekä näiden eroja.
 
Mielenkiintoinen vertailu tulossa, odotellaan.

Mutta tämän ketjun otsikon voisi kyllä korjata, siis 4/2016 eikä 4/2015
 
MMV sanoi:
Viittaatko voimalinjan suuntaan vai torsen-tyyppiseen voimanjakoon? Torsen ei ole mitenkään autuaaksitekevä ja sitä on pakko jarrutella ihan samalla tavoin kuin muitakin vajaalukollisia. Esim. Torsen-lukot ovat kisakäytössä täysin turhia, sillä akselin toisen renkaan ollessa ilmassa, myös toisesta renkaasta lopuu veto. Ainoastaan Torsen RaceMaster versiossa veto jatkuu myös toisen pyörän ollessa ilmassa. Käytännössä tuo on yhdistelmä Torsenista ja levylukosta (LSD). Torsen-tyyppiset autot selviytyvät hyvin ristiriipunnasta, mutta huonosti sellaisesta tilanteesta jossa toinen akseli saa välitettyä vetoa hyvin vähän. Tuossa tilanteessa torsenia jarrutellaan ihan kuin Haldex-tyyppistäkin. Torsenin etu on se, että se ei kuumene kuten Haldex, eikä siten autosta tule yllättäen kaksivetoinen.

Mennäkseni takaisin aiheeseen, tuleva testi on mielenkiintoinen. Lisäksi noiden nelikoiden vertailu kaksivetoiseen hybridiin on mukava suola.
Mikä kaksivetoinen hybridi tuolla on muuten vertailussa mukana? Ei näy ainakaan minulle... Eikös muuten Lexuksen NX300h olisi kuulunut myös tähän testiin?
 
Ei taida olla mukana yhtäkään sähköllä toteutettua nelivetoa. RAV4 tai BMW 225xe eivät nyt tälle talvelle ehtisikään, mutta esim Lexus NX ja/tai tesla olisi hyvä ollut olla mukana.
 
Foxit sanoi:
Mikä kaksivetoinen hybridi tuolla on muuten vertailussa mukana? Ei näy ainakaan minulle... Eikös muuten Lexuksen NX300h olisi kuulunut myös tähän testiin?

Vertailussa ei ole mukana, mutta referenssinä muistaakseni Toyota Auris Hybrid, saattoi olla vielä farkkumalli.
 
JiiJii71 sanoi:
Bemusta olisi ollut mielenkiintoista nähdä pitkittäis- ja poikittaismoottorinen nelivetoversio sekä näiden eroja.
Totta.. ja sama juttu mersun perinteinen 4matic vs etuveto pohjaisten mersujen '4matic'.
En epäile yhtään etteikö haldex tyyppisillä ratkaisuilla saada hyvää nelivetoa aikaiseksi, mutta olisi mielenkiintoista nähdä analyyttinen testi rintarinnan saman automerkin kahdesta eri nelivetoratkaisusta.
Ainakin Bmw, Vag, Mersu ja Subaru on automerkkejä, joilla löytyy erilaisia nelivetoja.. näistä kaikista molemmat ratkaisut viivalle, mutkaradalle, pöperölumeen ...
 
Talviautovertailua edeltävän lehden ehdin selata minuutissa läpi työpaikalla ennen kuin lehti hävisi. BMW 3 ja 5 -sarja oli myydyimmät nelivetoiset henkilöautot viime vuoden rekisteröinnissä lehden mukaan. Omalla kohdalla jotenkin erikoinen juttu kun nelivetoa itse kaipaisin paljon enemmän etu- kuin takavedon kaveriksi.
 
pyllerö sanoi:
Omalla kohdalla jotenkin erikoinen juttu kun nelivetoa itse kaipaisin paljon enemmän etu- kuin takavedon kaveriksi.

Enemmistö siis kaipaa nelivetoa takavedon kaveriksi. Itsekään en koskaan ostaisi kokemusteni (esim. BMW F10) perusteella takavetoista autoa Suomen olosuhteisiin.
 
OK. Toisaalta ei huono valinta. Itsellä ei Skodassa ja Volvossa ollut Haldexiin mitään valittamista.
 
Vempula sanoi:
No eipä bemumiehet sitä halua kovin äänekkäästi mainostaa, kun ovat viimeiset vuosikymmenet niin innokkaasti sellaista solvanneet. Mutta joo, 5. sukupolven Haldex siellä on asiaa käsittelevien artikkelien mukaan.

No sehän meni samoin kuin Audilla.. :p