Postista putkahti vielä yksi TM:n numero, jossa oli tämä talvitesti. Sotshi on vienyt valtaosan vapaa-ajasta, mutta nyt tuo testi on tullut kahlattua läpi ja seuraavassa joitakin ajatuksia ja huomioita.
Kolmen kärki (Bemari, Yeti ja Mazda) on mielenkiintoinen. Se, että diesel-automaatti voitti on yllättävää ja tietysti hienoa, koska itsekin olen dieselfani. Silti on todettava, että koko talven yli kovissa pakkasissa ajo vaatii dieselillä paljon enemmän huomiota ja tarkkuutta kuin bensalla. Avaimena onneen näissä testeissä on yleensäkin tasaisuus. Niin nytkin; kolmen kärjelle ei ole siunaantunut yhtään kymppiä, mutta keskiarvo muodostuu silti kaikilla varsin korkeaksi.
Arvostelutaulukkoa katsoessa ryhdyin miettimään, miten nuo lukuisat mittaukset korreloivat arvosanojen ja testimenestyksen kanssa. Valitsin 11 mitattua testiä (3 ajokoetta erilaisilla alustoilla, 2 jarrutuskoetta, 2 kiihdytyskoetta, 2 kulutuskoetta sekä 2 lämpiämiskoetta), joiden ykköstiloja vertailin. Päästömittausten neljää erillistä koetta en ottanut tähän mukaan; niiden tuloksista kun ei ota selvää Erkkikään(?!). Kitkaerojarrutuksessa oli kolme ykköstilaa, joten kaikkiaan niitä oli tarjolla siis 13 kpl. Ne jakautuivat seuraavasti:
Mazda 5
Kia 2
Honda 2
BMW 1
Renault 1
Opel 1
Lexus 1
Tämä korreloi aika huonosti testituloksen kanssa, joten vertailin matriisin arvosanoja hiukan tarkemmin joidenkin testien osalta. Tässä muutamia huomioita:
-Bemari sai samat arvosanat (9, 9 ja 8 ) talviajossa maantiellä, hallittavuudessa ja etenemiskyvyssä kuin Mazda. Kuitenkin Mazda voitti mm. kaikki kolme eri alustoilla ajettua ratakoetta ollen jokaisessa selvästi nopein. Bemari oli kaikissa näissä kolmessa ajokokeessa peräpäässä (mm. viimeinen ja toiseksi viimeinen!). Tämä ei oikein synkkaa matriisin kanssa. Onkohan Bemari saanut lisäpisteitä ajamisen ilosta, koska takavedolla on niin mukava hiukan irrotella, kuten tiedämme...
-Skoda ei voittanut yhtäkään näistä mitatuista testeistä, mutta silti keräsi mukavat pisteet, eli on tuon tasapainoisuuden mestari.
-Kylmäkulutuksessa, joka on mitattu (taas) laboratoriossa Honda saa arvosanan 10 (mitattu arvo 8,7 l D/100 km) ja Nissan saa vain arvosanan 7 (mitattu arvo 9,1 l D/100 km). Bemari (mitattu arvo 10,7 l D/100km) ja Citroen (mitattu arvo 9,5 l D/100 km) saavat arvosanan 8, Ei ummarra
Aikaisemminkin olen kritisoinut TM:n liiallista labrapainotteisuutta kaikenmaailman mittauksissa. Nytkin kaikki päästö- ja kulutusmittaukset on mitattu VTT:n labrassa. Mielestäni ainoa oikea kulutusvertailu on sellainen, jossa autot startaavat aamulla kylmästä ja niillä ajetaan peräkanaa pitkä lenkki ja mitataan todellinen kulutus (15 autoa ja vain 11 testaajaa; jos tarvitaan lisää kuskeja, täältä AS:stähän niitä löytyy...)
Samoin nuo kylmäpäästömittaukset luiskahtavat jo liikaa tieteen puolelle. Kuka yksityinen autonkäyttäjä ajaa talvella ilman kunnollista moottorin esilämmitystä (lämmin autotalli, webasto tai moottorin sähkölämmitin)? Lämpimällä moottorilla päästöt ovat järjestään reilassa kaikilla autoilla.