https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

TM talviautovertailu 2014

J

JMK

Vieras
Tekniikan maailman talviautovertailu ilmestyy seuraavassa lehdessä, mutta uusimmassa lehdessä listattiin osallistujat. Oisko pieni veikkaus järjestyksestä tai top-kolmesta paikallaan? Osallistuvat autot ovat.

•BMW 318d GT
•Citroën C4 Picasso
•Dacia Logan MCV
•Honda CR-V 1,6 i-DTEC
•Kia Carens 1,6 ISG EX
•Lexus IS 300h
•Mazda3 Sedan 2,0 Skyactiv-G
•Mercedes-Benz CLA 200 BE A
•Nissan Note 1,5 dCi Acenta
•Opel Adam 1,4 Glam
•Peugeot 308 THP 125 Active
•Renault Captur TCe 120 EDC
•Škoda Octavia 1,4 TSI
•Suzuki SX4 S-Cross 1,6 VVT CVT
•Toyota Corolla 1,6 Valvematic

 
JMK sanoi:
Tekniikan maailman talviautovertailu ilmestyy seuraavassa lehdessä, mutta uusimmassa lehdessä listattiin osallistujat.

Itseasiassa osallistujalista julkaistiin lehden nettisaitilla jo 17.1.  :)  Villi veikkaus kolmen kärjestä: M-B, Lexus ja Mazda.  :eek:  :rolleyes:
 
Samassa lehdessä koeajettava Impreza 1,6 bensavapariautomaatti ei päässyt nelivetonsa vuoksi talvivertailuun. Minkäslaiseksi veikkaisit sen pärjäämismahdollisuuksia?
 
Volvo puuttuu joten varsinaista "Vuoden talviauto" -titteliä ei päästä tänä vuonna jakamaan  ;D mutta kahden kärki on Bemari ja Skoda. Skoda häviää lämmityslaitteen mitalla.
 
Skoda voittaa ja Lexuskin lienee melko korkealla hybriditekniikkansa avulla.
 
No niin, jokos tähän on tuloksia tarjolla lehden tilaajilta? Jos joku viitsis laittaa järjestyksen pisteineen, niin pääsemme spekuloimaan! Kiitos.
 
Nuhapumppu ja takavetoinen diesel voitti  ;)

1. BMW
2. Skoda
3. Mazda
 
Antza sanoi:
... mutta kahden kärki on Bemari ja Skoda. Skoda häviää lämmityslaitteen mitalla.

Tuo osui kyllä ihan nappiin. BMW:n pisteet 8.8, Ocun 8.6 ja maininta "... heikkoudeksi osoittautui lämmityslaitteen teho taajama-ajossa".
 
Bemari pärjää näissä ihmeen hyvin, 5-sarjan F11 oli jokunen vuosi sitten myös kova sana, muistaakseni kakkonen heti Volvon jälkeen. Nyt ei ollut Volvoa mukana.. Takavetoinen on siis talviauto parhaimmilllaan!
 
Antero sanoi:
Onko heittää täydellistä listaa lopputuloksista?
BMW 318d GT A *****
Škoda Octavia 1,4 TSI ****
Mazda3 Sedan 2,0 Skyactiv-G****
Lexus IS 300h ****
Citroën C4 Picasso e-HDi 115***
Kia Carens 1,6 ***
Mercedes-Benz CLA 200 BE A***
Toyota Corolla 1,6 Valvematic ***
Opel Adam 1,4***
Peugeot 308 THP 125 **
Renault Captur TCe 120 EDC **
Nissan Note 1,5 dCi **
Honda CR-V 1,6 i-DTEC**
Dacia Logan MCV TCe 90**
Suzuki SX4 S-Cross 
1,6 VVT CVT  **
 
Antero sanoi:
Onko heittää täydellistä listaa lopputuloksista?

Tässä tähtien lisäksi myös pisteet:

[list type=decimal]
[*]BMW, 8,8 *****
[*]Skoda, 8,6 ****
[*]Mazda, 8,5 ****
[*]Lexus, 8,3 ****
[*]Citroen, 8,2 ***
[*]Kia, 8,2 ***
[*]MB, 8,2 ***
[*]Toyota, 8,2 ***
[*]Opel, 7,8 ***
[*]Peogeot, 7,7 **
[*]Renault, 7,7 **
[*]Nissan, 7,6 **
[*]Honda, 7,5 **
[*]Dacia, 7,5 **
[*]Suzuki, 7,3 **
[/list]
 
Tuli vihdoin selattua tuo läpi. Valomittaukset olivat surullista katsottavaa. Vain kahden kaukovalot taisivat ylittää 150 metrin rajapyykin ja nekin vain juuri ja juuri.
 
Postista putkahti vielä yksi TM:n numero, jossa oli tämä talvitesti. Sotshi on vienyt valtaosan vapaa-ajasta, mutta nyt tuo testi on tullut kahlattua läpi ja seuraavassa joitakin ajatuksia ja huomioita.

Kolmen kärki (Bemari, Yeti ja Mazda) on mielenkiintoinen. Se, että diesel-automaatti voitti on yllättävää ja tietysti hienoa, koska itsekin olen dieselfani. Silti on todettava, että koko talven yli kovissa pakkasissa ajo vaatii dieselillä paljon enemmän huomiota ja tarkkuutta kuin bensalla. Avaimena onneen näissä testeissä on yleensäkin tasaisuus. Niin nytkin; kolmen kärjelle ei ole siunaantunut yhtään kymppiä, mutta keskiarvo muodostuu silti kaikilla varsin korkeaksi.

Arvostelutaulukkoa katsoessa ryhdyin miettimään, miten nuo lukuisat mittaukset korreloivat arvosanojen ja testimenestyksen kanssa. Valitsin 11 mitattua testiä (3 ajokoetta erilaisilla alustoilla, 2 jarrutuskoetta, 2 kiihdytyskoetta, 2 kulutuskoetta sekä 2 lämpiämiskoetta), joiden ykköstiloja vertailin. Päästömittausten neljää erillistä koetta en ottanut tähän mukaan; niiden tuloksista kun ei ota selvää Erkkikään(?!). Kitkaerojarrutuksessa oli kolme ykköstilaa, joten kaikkiaan niitä oli tarjolla siis 13 kpl. Ne jakautuivat seuraavasti:

Mazda    5
Kia          2
Honda    2
BMW      1
Renault  1
Opel        1
Lexus      1

Tämä korreloi aika huonosti testituloksen kanssa, joten vertailin matriisin arvosanoja hiukan tarkemmin joidenkin testien osalta. Tässä muutamia huomioita:

-Bemari sai samat arvosanat (9, 9 ja 8 ) talviajossa maantiellä, hallittavuudessa ja etenemiskyvyssä kuin Mazda. Kuitenkin Mazda voitti mm. kaikki kolme eri alustoilla ajettua ratakoetta ollen jokaisessa selvästi nopein. Bemari oli kaikissa näissä kolmessa ajokokeessa peräpäässä (mm. viimeinen ja toiseksi viimeinen!). Tämä ei oikein synkkaa matriisin kanssa. Onkohan Bemari saanut lisäpisteitä ajamisen ilosta, koska takavedolla on niin mukava hiukan irrotella, kuten tiedämme...

-Skoda ei voittanut yhtäkään näistä mitatuista testeistä, mutta silti keräsi mukavat pisteet, eli on tuon tasapainoisuuden mestari.

-Kylmäkulutuksessa, joka on mitattu (taas) laboratoriossa Honda saa arvosanan 10 (mitattu arvo 8,7 l D/100 km) ja Nissan saa vain arvosanan 7 (mitattu arvo 9,1 l D/100 km). Bemari (mitattu arvo 10,7 l D/100km) ja Citroen (mitattu arvo 9,5 l D/100 km) saavat arvosanan 8, Ei ummarra  :eek:

Aikaisemminkin olen kritisoinut TM:n liiallista labrapainotteisuutta kaikenmaailman mittauksissa. Nytkin kaikki päästö- ja kulutusmittaukset on mitattu VTT:n labrassa. Mielestäni ainoa oikea kulutusvertailu on sellainen, jossa autot startaavat aamulla kylmästä ja niillä ajetaan peräkanaa pitkä lenkki ja mitataan todellinen kulutus (15 autoa ja vain 11 testaajaa; jos tarvitaan lisää kuskeja, täältä AS:stähän niitä löytyy...)

Samoin nuo kylmäpäästömittaukset luiskahtavat jo liikaa tieteen puolelle. Kuka yksityinen autonkäyttäjä ajaa talvella ilman kunnollista moottorin esilämmitystä (lämmin autotalli, webasto tai moottorin sähkölämmitin)? Lämpimällä moottorilla päästöt ovat järjestään reilassa kaikilla autoilla.
 
pantero sanoi:
Kuitenkin Mazda voitti mm. kaikki kolme eri alustoilla ajettua ratakoetta ollen jokaisessa selvästi nopein. Bemari oli kaikissa näissä kolmessa ajokokeessa peräpäässä (mm. viimeinen ja toiseksi viimeinen!). Tämä ei oikein synkkaa matriisin kanssa.

Tekstiosuudessa kerrottiin, että kierrosajat ovat mukana lähinnä viitteellisenä lisätietona. Helpoin ajettava auto ei välttämättä ole nopein, ja tässä testissä ei etsitty nopeinta.

pantero sanoi:
-Kylmäkulutuksessa, <...> Ei ummarra  :eek:

Kulutusarvosana jaetaan kieltämättä hieman vaikeasti ymmärrettävän hyötysuhteen kautta, mutta eri käyttövoimia ja kokoluokkia edustavia autoja verratessa nimeomaan se on vertailukelpoinen suure.
 
pantero sanoi:
Samoin nuo kylmäpäästömittaukset luiskahtavat jo liikaa tieteen puolelle. Kuka yksityinen autonkäyttäjä ajaa talvella ilman kunnollista moottorin esilämmitystä (lämmin autotalli, webasto tai moottorin sähkölämmitin)? Lämpimällä moottorilla päästöt ovat järjestään reilassa kaikilla autoilla.

Heh, eiköhän aika monikin. Webastot ym. on yhä melkoisen harvinaisia varusteita, eikä kaikilla/kaikkialla ole mahdollista saada sitä sähköäkään, lämpimästä autotallista nyt puhumattakaan.