https://tummennuskalvot.fi/

TM:n talviauto 2015

P

P.Alikka

Vieras
Pistetääs perinteisen "talviauto-testin" puinnille oma aihe.

Tekniikanmaailma on taas testin saanut päätökseen ja tulokset voi lukea uusimmasta lehdestä. Pikaisesti vilkaisin lounaan päälle lehteä ja kolmen kärki:

1 (jaettu). MB C-sarja ja VW Passat, arvosana 8,8
2 (jaettu). BMW Active Tourer ja Ford Mondeo, arvosana 8,6
3. Mini, arvosana 8,4

Täytyypä illalla tutustua testiin paremmin...
 
Testiä lukematta Minin sijoitus oli yllätys. Positiivinen yllätys.

Eipä silti, on siellä ennenkin ekstoottiset autot menestyneet, kuten takavuosina Cadillac BLS:n voitto. Se tietysti selittyi badge engineeratulla Saab 9-3:lla.
 
Hintahaitari on myös aikamoinen...no takavetoinen voitti, kaippa tuohon hintaan märssyssä on jo lukkoperä.
 
X ARI sanoi:
Hintahaitari on myös aikamoinen...no takavetoinen voitti, kaippa tuohon hintaan märssyssä on jo lukkoperä.

Se on talvitestin pointtikin eli verrataan vain talviominaisuuksia hinnasta, tiloista ym. välittämättä. Onhan se moneen kertaa nähty, että moninkertainen hinta ei läheskään aina takaa parempia talviominaisuuksia.
 
TJI sanoi:
Väitän quattron tekniikan olevan paras nelivedoista . Ja voidaa vaikka puhua talvella urs4 50:50. Torsen ei pärjää.

Keskitytään tässä topicissa Tekniikan maailman tekemään talviauto 2015-testiin.
 
Nopeasti vilkaistuna, Top4 on kaikki kolmesta dieselistä. Neljän kärki on myös neljä testin kalleinta autoa (34k€ ->)

Tavallaan tuosta tulee kaikesta huolimatta sellainen fiilis, että rahalla saa ja dieselillä pääsee - talvellakin. Jatkoraportteja tilaajilta odotellen...
 
ConD sanoi:
Nopeasti vilkaistuna, Top4 on kaikki kolmesta dieselistä. Neljän kärki on myös neljä testin kalleinta autoa (34k€ ->)

Tavallaan tuosta tulee kaikesta huolimatta sellainen fiilis, että rahalla saa ja dieselillä pääsee - talvellakin. Jatkoraportteja tilaajilta odotellen...

Oliko testiryhmä valittu niin, ettei tuohon isompien ja kalliimpien autojen joukkoon oltu valittu bensakoneita?

Olisi mielenkiintoista, jos olisi ollut Ceemelistä ja Passatista myös bensakoneiset mallisisaret mukana.
 
IL:n referoinnissa pisti silmään tämä:

"TM:n mukaan tekniset erot ovat vuosien varrella pienentyneet, eikä periaatteessa huonoja autoja enää markkinoilta löydy."

Tuo on kyllä hyvä asia, johon harvemmin tulee kiinnitettyä huomiota. Mutta vaatimustaso kasvaa ja me jo nillitetään jostain säädettävän alustan comfort asetuksen pehmeydestä. Kärjistettynä.

Täytyypä lukea tuo TM kun kirjastoon ehtii. Vuoden mielenkiintoisin juttu käsillä.
 
http://tekniikanmaailma.fi/Talviauto-2015-vertailussa-kaksi-voittajaa

BMW 218i Active Tourer
Citroën C4 Cactus Puretech 110
Ford Mondeo Wagon 2,0 TDCi A
Hyundai i10 1,0
Jeep Renegade 1,4 Twinair
Kia Soul 1,6
Mercedes-Benz C 220 CDI A Farmari
Mini Hatchback Cooper 5-ov.
Mitsubishi Space Star 1,2 CVT
Nissan Qashqai 1,2 DIG-T
Opel Corsa 1,0T
Peugeot 108 e-VTI 68
Renault Twingo SCe 70
Škoda Fabia 1,2 TSI
Smart Fortwo 1,0
Toyota Aygo 1,0
Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Kyllä tuossa aika hyvin näkyy että pienikoneista pikkuautoa löytyy, joista mini pärjäsi parhaiten.

Oliko tässä sitten vertailultaan paras ryhmä? Missä on esim taviskokoiset hatchbackit? Totta on varmasti että tasoerot ovat pienentyneet merkittävästi. Rahalla kuitenkin saa, ja talvella se näkyy...
 
tuRboman sanoi:
Tuo on kyllä hyvä asia, johon harvemmin tulee kiinnitettyä huomiota. Mutta vaatimustaso kasvaa ja me jo nillitetään jostain säädettävän alustan comfort asetuksen pehmeydestä. Kärjistettynä.

Joku joskus nilitti siitä, että Octaviassa näkyy säädettävä sisälämpötila radionkin näytöllä muutaman sekunnin, kun se näkyy kuitenkin koko ajan myös säätimen yläpuolella. Melkein teki mieli sanoa, että taitaa olla melko hyvä auto kyseessä, kun tällaisesta asiasta pitää alkaa nilittää.

Ja sen radiolle tulevan lämpötilanäytön voi kytkeä pois käytöstä auton asetuksista  :)
 
Penguin sanoi:
Saiskos ne isonkin eron Aygon ja 108:n välille? Sama auto kuitenkin kyseessä.

108 hävisi Aygolle kymmennyksellä (Aygo 7,9 ja 108 7,8).
-molemmille kehut ajo-ominaisuuksista ääritilanteissa
-molemmilla hyvä hyötysuhde, mutta Peugeot huonompi (mistä johtunee, jos sama tekniikka ?)
-molemmissa heikko lämmityslaite
-Aygossa huonot valot
-108:ssa pitkät jarrutusmatkat

Ihmetyttää, miksi TM ottaa testiin sisarautot ja antaa näin yhden testipaikan pois joltain kiinnostavammalta mallilta.
 
Markku J sanoi:
108 hävisi Aygolle kymmennyksellä (Aygo 7,9 ja 108 7,8).
-molemmille kehut ajo-ominaisuuksista ääritilanteissa
-molemmilla hyvä hyötysuhde, mutta Peugeot huonompi (mistä johtunee, jos sama tekniikka ?)
-molemmissa heikko lämmityslaite
-Aygossa huonot valot
-108:ssa pitkät jarrutusmatkat

Ihmetyttää, miksi TM ottaa testiin sisarautot ja antaa näin yhden testipaikan pois joltain kiinnostavammalta mallilta.

Valot noissa on varmaan muotoilusta johtuen erilaiset ja (talvi)renkaat voi olla eri valmistajan, koko luulisi kuitenkin olevan sama ellei toisen maahantuoja ole harrastanut "tuninkia". Muuten noiden autojen pitäisi tekniikaltaan olla identtisiä. Pösöissä on Pösöä vain logo ja takaluukkuun merkinnät.
 
Penguin sanoi:
(talvi)renkaat voi olla eri valmistajan, koko luulisi kuitenkin olevan sama ellei toisen maahantuoja ole harrastanut "tuninkia"
Muistaakseni aiempina vuosina vertailuautoissa on ollut saman merkkiset renkaat. Joku jolla tämä tuore lehti on käsillä voisi tämän vahvistaa.
 
Haa, TM:n talvitesti uunituoreessa TM 04/2015-numerossa, katsotaanpas; Kokonaista 17 autoa roudattu Lappiin talvitesteihin, vaikuttaa lupaavalta...

-Onkos täällä testattu yhtään Hybridiä? EI

-Onkos yhtään 4vetoa? EI

-Onkos yhtään SUVia? EI ( No ehkä kahta voisi pitää vajaavetoisena SUVina; Jeep ja Nissan)

-Onkos yhtään itseä muuten kiinnostavaa autoa? Oikeastaan EI

Tuli omalta osalta talvitestien välivuosi. Ensi vuonna sitten uusin autoin. Toivelistalla on, kuten ylläolevasta selviää: Hybridejä, 4vetoja sekä SUVeja (voihan sinne toki joukon jatkoksi muutaman muunkin auton laittaa; Tesla?)

=================

Antzan kysymykseen renkaista, kaikissa autoissa oli Nokian Hakkapeliitta R2:set.
 
Tuossa juuri syy miksi lopetin TM:n tilaamisen ja lukemisen.

Kirjoittaako ne minua kiinnostavista autoista: Ei
Testaako ne minua kiinnostavia autoja: Ei
Onko lehdessä jotain muuta minua kiinnostavaa sisältöä: Ei

Tuli jo liian monta välivuotta sen lehden kanssa. Välivuodet ilman sitä lehteä ovat parempia. Ei tosin voi sanoa etteivät panostaisi siihen että saisivat minut takaisin tilaajaksi. "Ainutlaatuista" tarjousta pukkaa postitse joka toinen kuukausi, välillä useamminkin. Huvitti oikein maanantaina kun joku puhelinmyyjä soitti ja mainosti lehteä. Lopetti kyllä kun sanoin ettei kiinnosta. Pääsin kotiin, niin postissa oli "tarjous" samasta lehdestä. No en tilaa en. En vaikka nyt jo luvattiin 9 kk:n lehdet kahden lehden hinnalla.
 
pantero sanoi:
Haa, TM:n talvitesti uunituoreessa TM 04/2015-numerossa, katsotaanpas; Kokonaista 17 autoa roudattu Lappiin talvitesteihin, vaikuttaa lupaavalta...

-Onkos täällä testattu yhtään Hybridiä? EI

-Onkos yhtään 4vetoa? EI

-Onkos yhtään SUVia? EI ( No ehkä kahta voisi pitää vajaavetoisena SUVina; Jeep ja Nissan)

-Onkos yhtään itseä muuten kiinnostavaa autoa? Oikeastaan EI

Tuli omalta osalta talvitestien välivuosi. Ensi vuonna sitten uusin autoin. Toivelistalla on, kuten ylläolevasta selviää: Hybridejä, 4vetoja sekä SUVeja (voihan sinne toki joukon jatkoksi muutaman muunkin auton laittaa; Tesla?)

Tältä osin TM:llä on selvä linja. Talvitesteissä ei ole nelivetoisia autoja 2-vetoisten seassa. Vain viimeisen vuoden aikana markkinoille tulleita automalleja testataan, ja nyt kai ei sitten ollut yhtään testaamisen arvoista hybridiuutuutta.
 
nemos sanoi:
Tältä osin TM:llä on selvä linja. Talvitesteissä ei ole nelivetoisia autoja 2-vetoisten seassa. Vain viimeisen vuoden aikana markkinoille tulleita automalleja testataan, ja nyt kai ei sitten ollut yhtään testaamisen arvoista hybridiuutuutta.

Linja kylläkin lipsuu. Oli joitain vuosia sitten Legacy mukana ja voitti muuten kaikki ajamiseen liittyvät osiot. Testi ei kiinnosta, koska siinä ei ole nelivetoja. Talviautoiluun neliveto tuo helpotusta samalla mitalla kuin ilmastointi kesällä. Vähän sama kun tekisivät paras kaiutin testin ja vaatimus olisi, että pitää olla perinteinen kotelokaiutin.
 
nemos sanoi:
Tältä osin TM:llä on selvä linja. Talvitesteissä ei ole nelivetoisia autoja 2-vetoisten seassa.

Minun mielestäni erittäin hyvä linja onkin. Vähän sama juttu, jos soutuvenetestiin otettaisiin pari moottorivenettä mukaan ;)
 
Vempula sanoi:
Minun mielestäni erittäin hyvä linja onkin. Vähän sama juttu, jos soutuvenetestiin otettaisiin pari moottorivenettä mukaan ;)

Eli monia malleja tai jopa kokonaisia merkkejä ei voida ottaa vertailuun, koska vetotapa on väärä?